Dutch Tamiya Challenge 2011!

Aangezien het wel tamiya gerelateerd is een vraag over de Tamiya TRF demper. Het is al weer 2 jaar geleden dat ik die herbouwd heb. Welke volgorde is die O-ring en die plastieke witte spacer? Eerst de spacer erin en de de O-ring zodat de O-ring bovenop zit of eerst de O-ring en dan die kleinere spacer erin. Tevens ....is het normaal dat die witte spacer wat losser in de behuizing zit van de schokbreker? Enige tips nog? :D




*edit
In de handleiding van de TRF416 heb ik al de beschrijving gevonden dus dat gaat goed alleen nog de vraag of er inderdaad wat speling zit in de shaft guide en de schokbreker behuizing? De shaft guide zit vrij los en is gewoon een 2mm spacer maar dan van kunststof.
 
Laatst bewerkt:
Heb net even de jilles shock setup bekeken op joetjoep en hij doet eerst de O-ring in de bovenkant en dan de witte 2mm spacer ipv eerst de 2mm spacer en dan de O-ring zoals het in de beschrijving staat.

Waarom staat er in de beschrijving dat de 2mm shim eerst moet en dan de O-ring? Eigenlijk zou je verwachten dat de O-ring inderdaad als eerste erin gaat omdat er anders olie tussen de shim en de O-ring komt, of is dat juist de bedoeling zodat het tussen de spacer en de shockshaft een beetje smeerd door de olie?
 
Ik weet niet beter dat eerst de O-ring daarna de plastic busje en dan het plastic ringetje met randje gemonteerd word.

Er hoort niet veel speling te zijn tussen het busje en de behuizing.

Grt,
Michael
 
Grappig, heb eens gekeken in de manuals van de 415 en 416 en daar is de volgorde zoals ik eerder heb beschreven.
Vanaf de 416x en inderdaad ook de 417 is de volgorde zoals jij beschreven hebt.

Verklaard wel de verwarring.
Waarom het nu ineens omgedraaid wordt is mij een raadsel.
Ik weet wel zeker dat alle racers hun dempers nog steeds bouwen zoals in de oudere manuals beschreven staat.

Een tip bij het bouwen van de dempers is om een 0,1mm shim te gebruiken bij het monteren van de zuiger op de zuigerstang. Volgens mij doet jilles dat ook in het filmpje.
 
Inderdaad grappig dat ze het nu andersom hebben gedaan. Ik heb het volgens de nieuwe methode opgebouwd. Ook al komt het mij in eerste instantie wat vreemd over, zie ik wellicht het nut er van om die spacer er eerst in te doen.

Doordat er wat ruimte zit smeert de olie ook de zuigerstang die door de witte spacer gaat lijkt me. Er zou dus minder frictie gaan ontstaan tussen die spacer en de zuigerstang waardoor op de langere termijn de zuigerstang minder snel slijt.........is puur even gevoelsmatig en theoretisch bekeken, geen idee of het ook zo de bedoeling is. :D.
 
Laatst bewerkt:
Hmmmmmmmm.....Het lijkt er op dat ik dus nooit:oops: de manuals goed heb gelezen bij het bouwen van de shocks:wink:
Ik heb altijd eerst de spacer er in gedaan,dan de O-ring en als laatste de piston guide(het deel met de borst er op).
Nooit lekkage gehad hiermee en ook weinig speling.
Nu gebeurt het bij mij ook dat ik onderdelen van verschillende fabrikanten door elkaar gebruik om zo min mogelijk speling te krijgen:cool:

mvg Roy
 
Laatst bewerkt:
In het Topic van Jilles op RCtech valt ook te lezen dat Jilles dikwijls (of eigenlijk "liever" naar eigen zeggen) twee rubberen o-ringen gebruikt dan de witte spacer. Hij heeft ook het "verschil" weer gegeven, maar die is bij mij niet zo blijven hangen ;-)

Groet Robert
 
In het Topic van Jilles op RCtech valt ook te lezen dat Jilles dikwijls (of eigenlijk "liever" naar eigen zeggen) twee rubberen o-ringen gebruikt dan de witte spacer. Hij heeft ook het "verschil" weer gegeven, maar die is bij mij niet zo blijven hangen ;-)

Groet Robert

Ik lees hier dat er van allerlei soorten O-ringen door elkaar gebruikt worden, maar kan dit wel ondanks ze allemaal met 3mm O-ring worden aangeduid???? Rubberen O-ringen zijn over het algemeen iets dikker/hoger/groter en onregelmatiger dan de siliconen O-ringen. Daarnaast heb je daar ook weer verschillende dikten/hoogte in. Zover ik weet zijn de “transparanten” O-ringen van Tamiya dikker dan de “blauwe” (minuscuul maar merkbaar), en bijvoorbeeld Serpent heeft nog weer andere maatvoeringen, enz. Ik heb hier dampers die standaard uitgevoerd zijn met 2 rubberen O-ringen, deze kan ik ook niet zomaar zonder gevolgen vervangen door siliconen O-ringen, waarschijnlijk geldt dit ook visa versa, dit even terzijde!!!

Ennne, was de truc niet van de “low-friction-damper” dat er maar 1 (siliconen) afdichtring aanwezig was over de zuigerstang????
 
ik heb de trf demper ook gebruikt met 2 van die oranje (rubbere?) O ringen. Er zat behoorlijk wat weerstand in. Helemaal als je die voor de eerste keer indrukte...daarna ging het wel maar liet je de schokbreker even staan kreeg die in het begin weer dezelfde weerstand waar je even doorheen moest drukken.

Met de silicone o-ring is dit niet het geval. Veel gelijkmatiger en minder frictie.
 
Zullen we het nu weer over de Dutch Tamiya Challenge hebben?
Wanneer komt de inschrijving voor de eerste wedstrijd online?
 
Zullen we het nu weer over de Dutch Tamiya Challenge hebben?
Wanneer komt de inschrijving voor de eerste wedstrijd online?

8 Mei is pas de eerste wedstrijd, en vooralsnog weet nog niemand waarvoor je je kan inschrijven aangezien de reglementen van 2010 nochtans online staan.

Waarschijnlijk komen er nog kleine aanpassingen, misschien wordt de M06 (pro) aan de lijst toegevoegd, enz??? Gaat men ook 3 finales rijden zoals bij veel clubs en de TamiyaCup het geval is??? Men zal wel proberen het DTC en het TamiyaCup reglement, zoveel mogelijk in overeenstemming te laten komen.

Zolang de reglementen voor 2011 nog niet officieel online staan, zal de inschrijving denk ik niet opengesteld worden lijk mij, afwachten dus!!!
 
Zeer binnenkort wordt het reglement online geplaatst.

Zoals eeder aangegeven zal er niet zoveel veranderen tov 2010.
Natuurlijk zijn de nieuwe chassis toegestaan, zoals M06 en 417.
De rijtijd gaat naar 8 min. (was 7min.)

Als de tijd het toelaat is het eventueel mogelijk om 3 finales te rijden. Voorlopig houden we het even op 2 finales.

Nu heb ik bijna alles al verklapt ;)
 
Ga ik vanavond even het reglement in RCM aanpassen :)
Had hem namelijk al klaar en online staan zodat mensen zich in kunnen schrijven...
Komt goed :)
 
full
En?? En??En???
Al wat meer bekent?
Nog een maand en het gaat beginnen.

mvg Roy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik heb gelezen van het regelement van afgelopen jaar is dat de banden vrij waren?
Correct me if i am wrong:cool:
Houd dit ook in dat je met adaptors ook Pro10 banden mag gebruiken?
Of mag er alleen foam gebruikt worden wat op Tamiya style velgen past?

mvg Roy

Hoi Michael! Welke Banden zijn toegelaten voor de F1 klasse?

Thanx alvast!
 
Wat ik heb gelezen van het regelement van afgelopen jaar is dat de banden vrij waren?
Correct me if i am wrong:cool:
Houd dit ook in dat je met adaptors ook Pro10 banden mag gebruiken?
Of mag er alleen foam gebruikt worden wat op Tamiya style velgen past?

mvg Roy

Dat is toch niet te hopen dat er met Pro10 banden gereden gaat worden. Die dat wel willen moeten zich lekker inschrijven bij deze Pro10 klasse.:confused:
 
Back
Top