Dutch Tamiya Challenge 2011!

Hmmmm. ik kom met mijn F103 op 870 gram.... Ik gebruik een erg lichte LiPo, daar zit het grote verschil in.

1. Bodies
Alleen originele Tamiya bodies zijn toegestaan. Een body dient uitgenipt te
worden zoals in de bouwbeschrijving staat voorgeschreven. De body dient
geverfd te zijn. De ramen moeten doorzichtig zijn, tenzij er gebruik is gemaakt
van de met de kit meegeleverde raamstickers
. Voorzien van de originele
spoilers. Voor uitzonderingen zie het reglement per klasse.

Hmmmm, ik ben toch heel benieuwd wat de filosofie achter deze regel is [vet gedrukt] Uhhh een soort van Boerka [burka (--) ] verbod in modelautoland??? :rolleyes:

Ik heb mijn ramen van mijn M-model zwaar gesmoked met "orginele Tamiya rook", je ziet mij dan ook niet zitten in de auto :confused:, maar ik beloof plechtig er een startnr op te plakken, dan mag het toch zeker wel ;)

Deze regel voorkomt dat zeer luie deelnemer de body in z'n geheel in één kleur spuiten. We rijden wel met schaalmodellen, dus een beetje op het echt lijken is wel wenselijk.
Maar geen 25/30% doorlaat regeling hoor ;-)

Kleine vraag van mij kant ivm dat het een eeuwigheid is dat ik voor het laatst mee heb gereden in een Tamiya wedstrijd maar mag je de zaterdag voor de wedstrijd bij de betreffende club vrij trainen?
Is wel makkelijk als je de baan een beetje wil leren kennen:cool:;)

mvg Roy

Of er zaterdag gereden kan worden is afhankelijk van de club.

Maar op de meeste clubs is het mogelijk om op zaterdag te rijden.

Bij Gouda zal de baan op zaterdag open zijn.
De kantine is echter niet open (in verband met een tekort aan vrijwilligers)
De tijden zijn nog niet bekend maar zodra dit bekend is zal ik dat even melden.

We kunnen trouwens nog wel een aantal inschrijvingen gebruiken!
Het wordt mooi weer om een lekker stukje te rijden.

Grt,
Michael

Jammer, door verjaardagen kan ik zondag helaas niet mee rijden :( had er graag bij geweest. Volgende DTC dan maar!

Groet Robert

Helaas Robert,

Hoe meer zielen hoe leuker het word.
Heb vroeger altijd met veel plezier in de Tamiya cup gereden en dit heeft mij doen besluiten er toch weer aan te beginnen:yes:

mvg Roy

Hoi, ik wil iedereen en vooral van de organisatie, bedanken voor de heerlijke en gezellige dag die we hadden bij BMC de Sluis te Gouda, waar de eerste wedstrijd is vereden van de Dutch Tamiya Challenge.
Ik vond het een sportieve en eengezellige wedstrijd. Het was wel even wennen aan de (zeer mooie) baan want ik had nog nooit eerdere op en andere baan gereden dan alleen bij onze verening RC-Hotwheels.

Helaas ( nou, ja ) moet ik de volgende wedstijd schrappen in Den Haag, want dan ben ik op vakantie, maar de volgenden zal ik er zeker weer zijn.;-)
Nou iedereen, tot de volgende keer maar weer..................

P.s. de uitslagen en verslagen zullen nog wel geplaatst worden.

IMG_0466.jpg

IMG_0461.jpg

Was idd gezellig,had een iets grotere opkomst mogen wezen maar die zal wel te maken hebben gehad met moederdag wat al aangegeven werk:yes:
Hoop dat ik er de volgende wedstrijd ook weer bij kan zijn alleen dan zonder schade:(

mvg Roy

Zo, ik ben ook weer bijgekomen van het weekend, krijg je als je oud wordt :rolleyes:
Ik heb ook een heerlijke dag gehad, ik mag ook beslist niet klagen! Eerlijk gezegd had ik geen overwinning verwacht, maar ook hier blijkt de juiste bandenkeuze zeer belangrijk te zijn.

@Roy, wat was er precies gebeurt in de laatste finale? Ik hoorde wel vanalles op elkaar klappen en een hoop gemopper, maar zat zelf te ver in de race om iets mee te krijgen.

Volgende wedstrijd is op Hemelvaartsdag, helaas dus geen training vooraf, maar hopelijk wel wat meer deelnemers.

Ik kwam net vol gas de bocht door zetten bij het einde van de pits straat en toen stond er precies waar ik de bocht aansneed iemand stil waar ik dus vol inparkeerde:(
Gevolg:volledig vernielde linker wielophanging en dus einde eerste finale terwijl ik net een beetje leuke positie had.
Dat heb je met racen in het heetst van de strijd.
2e finale slechte start en daarna weer opgewerkt naar een redelijke positie(welke weet ik niet).
Al met al een leuke dag gehad met een auto die ik voor het laatst in wedstrijd verband heb gereden ongeveer 10 jaar terug:cool:

mvg Roy

Persoonlijk wedstrijdverslag DTC Gouda

Zondag 8 mei de eerste Dutch Tamiya Challenge van dit seizoen. Vorig jaar was het mij in de F1 zo goed bevallen, dat ik al halsreikend uitkeek naar het nieuwe seizoen. Helaas was ik niet in de gelegenheid om zaterdag te trainen, dus met een gevoel van: “als ik maar in de top 3 eindig ben ik heel blij!” zondag ochtend zéér vroeg naar de baan vertrokken. De eerste proefrondjes gingen niet geweldig. Veel stof en bladeren op de baan, waardoor de auto dweilerig aanvoelde. Op een baan als Gouda geen goed vooruitzicht, want de 2 bochten voor het rechte eind moet je volgas door en het rechte eind zelf lijkt smal en ver weg. Maar uiteindelijk kreeg ik de F1 toch beter onder controle (samen met de zenuwen) . Maar toen was er storing... Aan de linker zijde van de baan leek de auto regelmatig niet direct te reageren. Ik heb de inboard ontvangerantenne maar verplaatst naar buiten, waardoor de stoorpulsen direct verdwenen waren en hierdoor het rijden er hoopvol uit ging zien.

De eerste heat ging meteen al goed. Hoorde via de omroepinstallatie regelmatig mijn naam, nee, niet voor waarschuwingen ;-), maar dat ik steeds betere rondetijden plaatste. Het bleek dat ik samen met Paul en Marcel een grote voorsprong had opgebouwd, wat op dat moment voor ons al bepaalde wie de concurrenten waren. Heat 2 ging nog iets sneller. Maar opeens hoorde ik dat Paul de snelste ronde in handen had. Met de gedachten dat ik niets te verliezen had, alles op alles gezet om die tijd te verbeteren. Ik weet wel, gaat nergens over, maar gewoon die psychische druk is leuk! Dus een rondje zeer scherp rijden en veel risico nemend toch weer de snelste tijd terug gepakt!

In heat 3 hoorde ik vlak voor de start Paul roepen: “Dit wordt niets met deze setup. Gefeliciteerd met de pole Marten!” Nou, dat laat je relaxed je rondjes rijden. Tot mijn snelste tijd verbrijzeld werd door Paul en uit die zelfde hoek de opmerking kwam: ‘Oh, ik kan toch wel snelle rondjes draaien met deze setup’. Ik maakte me niet meer druk dat ik de pole zou verliezen en ging lekker relaxed verder rijden. In de laatste ronden spinde op het rechte eind een auto voor mij, waardoor we een neus-neus botsing hadden. Mijn auto was hierna een beetje uit balans, maar gelukkig had dit geen invloed meer op de uitslag.

De eerste finale ging de start prima. We kwamen allen vlot weg en ik de eerste plaats behield. Tot na 1 1/2 ronde opeens de auto van Roy vlak voor mij opdook. Ik verwachte op dat moment nog geen achterblijvers en ging even van het gas af om in te schatten wat er aan de hand was. Maar Paul en Marcel zaten vlak achter mij waardoor een klapper met ons drieën onvermijdelijk was. Gelukkig geen schade en konden al snel de race weer vervolgen. Zelf kwam ik goed langs de achterblijvers en kon de eerste finalewinst op mijn naam zetten.

De tweede finale ging de start fout. Ik stond niet helemaal goed in de startbox en besloot nog even een cirkel te draaien om de auto beter in de box te plaatsen. Maar op het moment dat ik terug naar de box reed hoorden we opeens het woord ‘start!’ Een hoop verwarring! Het bleek dat door een vliegtuig boven de baan wij het aftellen van de omroeper niet hebben gehoord. Paul had de omroeper wel gehoord en profiteerde van de chaos. Ik kon redelijk snel aanhaken en het bleek dat de setup van Paul dit keer verkeerd uitviel. Na een paar bochten had ik de pole al weer overgenomen, maar als rijders hebben we aan blok besloten de race af te blazen voor een herstart. Nu ging alles wel goed en kwam heel snel op dreef. Door een bandenkeuze met meer grip aan de voorzijde, had ik een auto die een beetje tricky aanvoelde. De snelle bochten brak de auto licht uit als ik het gas los liet, dus op zeker heb ik de tweede overwinning tegemoet gereden.

Een heerlijke race, geweldig georganiseerd en eindelijk eens een zonnige dag op Gouda voor mij (Afgelopen jaren hebben we daar de KWC meestal in slecht weer gereden, vandaar) Mijn dank weer naar alle vrijwilligers rond de baan en in de kantine die dit weer mogelijk hebben gemaakt. Op naar de volgende race in den Haag, waar ik minder kans maak op een overwinning, maar dat mag de pret niet drukken!

Marten

Laatst bewerkt:
Het was inderdaad een leuke dag! In de ochtend al vroeg opgepikt door Marten en snel naar Gouda gereden. Direct met een motor van afgelopen jaar even de baan op gegaan om te trainen. De auto was vrij nerveus, maar dat lag aan de op dat moment nog erg stoffige baan. Vervolgens gekozen voor nieuwe achterbanden en gebruikte voorbanden, en de auto lag tijdens de eerste kwali direct vrij goed. Ik kon leuk meekomen in de top 3, alledrie 22 ronden, maar Marten en Paul waren in de kwali net ff wat sneller qua tijd.

Toen de finales: de eerste finale had Paul wat problemen, waardoor ik 2e achter Marten kon worden. Ik had op de baan nog wel even een onbedoeld akkefietje met Jack (sorry mannen, we lieten ons onterecht even verbaal gaan, excuses), maar dat werd in de pits al snel weer opgelost, er was van opzet geen sprake.

De tweede finale begon inderdaad rommelig, er vloog net een vliegtuig over en de speakers werkten ook niet optimaal, dus de helft van de rijders hadden niet in de gaten dat er gestart werd. Sportief van iedereen om te besluiten tot een herstart. Mijn tweede finale was erg slordig, veel foutjes. Op een gegeven moment reed ik achter Paul, en deed pogingen om hem in te halen, hij had zijn setup niet helemaal voor elkaar. Op het moment dat ik wilde inhalen maakte ik een foutje en via het gras kwam ik op de andere baanhelft terecht. Ik heb even op Paul gewacht, maar maakte daarna teveel fouten, met als gevolg een derde plek in de tweede finale. Paul en ik hadden allebei een tweede en een derde plek gehaald, maar doordat mijn beste finale sneller was dan die van Paul werd ik tweede algemeen, waar ik erg tevreden mee was!

Al met al een leuke dag, met veel lof voor de organisatie en de mensen van de kantine! Volgende keer hopelijk iets meer deelnemers!

Groet,
Marcel

Back