Ik wil een vlieger zelf bouwen

  • Topicstarter Topicstarter JelcoGhysels
  • Startdatum Startdatum
J

JelcoGhysels

Guest
Beste,

Ik wil zelf een vlieger bouwen maar ik heb er echter geen verstand van.

Met welke zijn jullie begonnen ?

Ik zou liever een bouwpakket kopen

Een ervaren vlieger ben ik echter niet, dus als ik een koop moet ik er ook mee kunnen vliegen

Groetjes

Jelco
 
Dit is een erg leuke bouwkit:
de-allerlaatste-freeskits

En dan kan je de bouw via dit forum onder begeleiding doen van de leverancier!


full


Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Precies ik heb er nog 1 van .

Als bonus komt het bouwverslag met alle foto,s gedrukt mee .

Je moet dus snel zijn.


Mvg Johan
 
Precies ik heb er nog 1 van .

Als bonus komt het bouwverslag met alle foto,s gedrukt mee .

Je moet dus snel zijn.


Mvg Johan

En hoeveel kost de vlieger, heb ik nog ander materiaal nodig vb servo's enzo ?

Groetjes
Jelco
 
Hier staan de info,s.
de-allerlaatste-freeskits

En het is alleen alles aan hout wat nodig is om het te bouwen .
Verdere hardware is er niet bij .

Je heb als je begint ook nog tijd om te sparen voor de setup.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En hoeveel kost de vlieger, heb ik nog ander materiaal nodig vb servo's enzo ?

Groetjes
Jelco
Gequote van die eerdere link:
Prijzen zijn incl. versturen NL.

Trainer 1600 ... 65,00 nog maar 1 stuk
Je moet nog wel de electronica erbij kopen.
Dus:
- zender
- ontvanger
- servo's (Johan, volgens mij 3 stuks? of 4?)
- Lipo-accu
- Lader (voor Lipo en zender accu)
- motor
- regelaar
- lijm en andere bouwbenodigdheden.

Bovenstaande is als je hem volgens beschrijving electrisch bouwt, dat zou voor een eerste bouw dan ook handiger zijn.

--
Joost
 
En wat kost dat allemaal,

Ik ken Lindert, die maakt zijn vliegers zelf ( hij snijdt zijn hout zelf ) zou ik dat ook kunnen

Groeten
 
Nee.

Ook Lindert heeft problemen met het bouwen .
De Piperkit staat te koop en ik geloof ook niet dat hij de Hai II klaar krijgt.

Om de Trainer 1600 vliegend te krijgen als je nog niks hebt en ook zender en zo moet kopen moet je zeker met 250 € rekenen.

Mvg Johan
 
Als je verstandig bent, doe je het niet. Je koopt een prima ARF trainer als de boomerang of de WOT trainer bij bv. Hobbyin voor tussen de 80~100 euro. Dan heb je wat betreft toestel een complete set, gebouwd, gefolied, enzovoort. Electro of brandstof setup erop, en vliegen maar.

Die Trainer 1600 is echt een prima ding, maar het bedrag wat Johan noemt is veel te optimistisch. De kale kit kost je 65 euro, dan heb je nog lijm nodig, gereedschap, folie, enzovoort. Voor 250 euro ga je dat van z'n levensdagen niet redden inc alles, dan kom je eerder rond de 400~500 euro uit. Sowieso is 400~500 euro een veel realistischer schatting als je met iets op dit formaat wil gaan vliegen (en ook spullen als een zender nog moet kopen).
 
Wat Henri je zegt heb ik je ook allemaal gezegd...
het enige probleem met jelco is dat het allemaal zoveel kost .... En hij niet echt keuze's kan maken.

ik geloof ook niet dat hij de Hai II klaar krijgt.

Mvg Johan

Voor de HAI heb ik genoeg hulpbronnen hoor, bouwen is bouwen ja, maar inderdaad de piper was even te hoog gegrepen...
 
Hij wil geen ARF
Hij wil iets bouwen

En met de folie ,B6 lader , en setup van HK en een gebruikte zenderset kom ik op rond de 250 € uit .

En een ARF als de WOT Trainer is niks goedkoper .

Mvg Johan
 
Wat Henri je zegt heb ik je ook allemaal gezegd...
het enige probleem met jelco is dat het allemaal zoveel kost .... En hij niet echt keuze's kan maken.



Voor de HAI heb ik genoeg hulpbronnen hoor, bouwen is bouwen ja, maar inderdaad de piper was even te hoog gegrepen...

Dan is hij volgens mij beter af met een arf denk ik dan weet je vooraf de prijs excl. rc. Bij bouwen komt meer kijken dan alleen maar houtje plakken... tekening lezen is ook belangrijk misschien wel et belangrijkste, als je 'm in elkaar krijgt moet er nog folie op, dat verreist ook nog enige handigheid dan moet alles nog ingedeeld worden servo's stuurstangen e.d. zou zonde zijn dat ie er niet uit gaat komen.

Mijn advies koop een arf of rtf en ga tzt 1tje bouwen mocht je echt zelf willen bouwen koop dan zoiets simpels als wat johan aanbied. Hou er dan idd wel rekening mee dat er nogal wat €€€ bij gaat komen.
 
Hij wil geen ARF
Hij wil iets bouwen

Prima, ik zeg ook niet dat hij dat niet moet doen, maar een trainer.. koop je domweg het best ARF. Ze zijn toch niet mooi en veel trainers krijgen toch schade.

Wat je dan beter kunt doen is een kist uitzoeken die je mooi vind, daar een kit van kopen, en dan de tijd nemen om die mooi te bouwen.. en ondertussen het vliegen te leren met een lekker ARF-ragbakkie.

En bouwen.. wat noem je bouwen? Ik noem wat jij doet bouwen, maar je wil de mensen de kost niet geven die het aan elkaar lijmen van 2 ARF vleugelhelften óók bouwen noemen.

En die EUR 250 ga je echt niet redden. Bedenk je dat hij newbie is, er zal dus bv. ook een foliebout of strijkijzer moeten komen, enzovoort.. Zelfs al koop je louter het strikt noodzakelijke, dan nog tikt dat al lekker aan.

En bij die EUR 65 voor de kit, zitten daar bv. scharnieren en stuurstangen etc al bij? Schroefjes? Motorsteun? Landingsgestel?

En een ARF als de WOT Trainer is niks goedkoper .

De Boomerang is nog goedkoper, en er zijn er wel meer, allemaal prima.. ik noem de WOT omdat ik die toevallig ken en daar tenminste nog wel Oracover opzit.

Dat gezegd hebbende, als je echt persé zelf wil bouwen, is die Trainer 1600 wel een ERG goede deal.
 
Wat is dat nu voor een belachelijk advies: iemand vraagt : ik wil wat bouwen en dan volgt'' koop een ARF''.:confused:
Wat betekent de naam Modelbouwforum nu nog?
Is er eens iemand die niet aan de leiband van de speelgoedwinkels wil lopen en mischien echte interesse toont!
 
Wat is dat nu voor een belachelijk advies: iemand vraagt : ik wil wat bouwen en dan volgt'' koop een ARF''.:confused:
Wat betekent de naam Modelbouwforum nu nog?
Is er eens iemand die niet aan de leiband van de speelgoedwinkels wil lopen en mischien echte interesse toont!

Ik was recent nog in een modelbouwzaak.. Enkel arf en piepschuim, een echte houtbouw kit is zeldzaam aan het worden... Dan is die term ook niet meer op zn plek he? Afgezien van het verschil in kosten tussen een kit en arf moet je deze jongen juist aanmoedigen om zelf te gaan bouwen. Oke met al dat arf spul uit china en omstreken kan je voor dat geld ook niet meer zelf bouwen, tenzij.... je bouwen nog leuk vind en wil weten hoe zo'n ding in elkaar zit etc etc.

Ik was 14 toen ik begon met modelvliegen en ik met veel plezier samen met mn pa mijn eerste 2m houtbouw zwever had gebouwd ( Sunny van Svenson). Dat op een paar schaalbouwers na iedereen arf en piepschuim vliegt betekent nog niet dat deze beste jongen dat ook maar direct moet doen omdat dat zo makkelijk en simpel en mainstreamis.

En zoals plotterwelt al aangeeft: Gedurende de tijd dat je aan het bouwen bent kan je de rest van spullen bij elkaar sparen. Heb ik ook gedaan.. :)
 
Laatst bewerkt:
Wat is dat nu voor een belachelijk advies: iemand vraagt : ik wil wat bouwen en dan volgt'' koop een ARF''.:confused:
Wat betekent de naam Modelbouwforum nu nog?
Is er eens iemand die niet aan de leiband van de speelgoedwinkels wil lopen en mischien echte interesse toont!

Je moet het beter lezen. Ik zei namelijk; koop je trainer als AFR, want die krijgt toch schade en is toch niet mooi. Terwijl je lest met je trainer bouw je een echt mooie kist voor ná de trainer.

Het is zonde veel tijd in een trainer te steken, ten eerste zijn ARF trainers goedkoper dan kits, ten tweede zal een trainer altijd een trainer zijn, dus per definitie een fantasieloos en lelijk design, zeker kits, en ten derde zal een trainer nagenoeg altijd schades gaan krijgen.

Ik ben zelf begonnen met een ARF trainer en terwijl ik leste bouwde ik een Top Flite Cessna 182. Dat is veel leuker om te bouwen, en qua bouwen ook veel uitdagender.
 
@ Henri,

Dus jij bent zo'n iemand die er vanuit gaat dat een trainer per definitie de grond in gaat? Ik heb godzijdank nog leren vliegen in de tijd dat de Charter en de taxi II de trainers bij uitstek waren en de meeste van die kisten op de club zagen er allemaal strak uit. Misschien waren de mensen toen wel een stuk zuiniger op hun model omdat ze er veel tijd in hadden gestoken om het vliegklaar te krijgen? Tegenwoordig ren je naar de winkel, schaf je een foeilelijke Calmato aan. Kom je op het veld dan staan er minstens 10 in dezelfde kleuren, waait de folie er na een paar vluchten vanzelf wel af, en ze sneuvelen bij bosjes...

Ze zeggen wel eens: vroeger was alles beter. Wat dit betreft is het absoluut waar...
 
Back
Top