(af)bouwverslag seagull superdecathlon 120

Beste modelbouwers,

Bij deze zal ik dan maar een bouwverslagje plaatsen van mijn seagull decathlon 120.
Bouwverslag is het natuurlijk niet echt aangezien het (mijn eerste) een arf kist is.
Kwaliteit in de doos ziet er veel belovend uit.
Er komt een saito 125 op met een 14*8 prob daar zou hij goed meer vooruit moeten kunnen komen.

Spanweite is 2 meter, dat word dus wel weer nieuw voor mij aangezien mijn grootste kist 165cm is

Qua servo`s: rol, hoogte, rudder 4*s3010 en gas s3001.

de standaard easy hinges of hoe ze ze ook noemen vervang ik gelijk door 15mm scharnieren van kavan lijkt me toch wel wat beter

alvast wat foto`s:
Foto-QXPSEIPI.jpg


Foto-MBNXBQBX.jpg


aluminium pen in het stabillo komt hij er dus altijd recht op te zitten.
Foto-TTFOBRYW.jpg



Foto-AXNVJ6CD.jpg


mooi ijzerwerk aan de binnekant
Foto-XLUACGSZ.jpg


Foto-C4EAN86N.jpg


Foto-SVCSAV6W.jpg


de kit is overigens behoorlijk compleet eigenlijk alles zit erbij:tank, wielen, spinner, aansturing voor de servo`s enz enz enz.

tot zover voor vandaag.
hoop de kist snel klaar te hebben voor de geintreseerde zal ik veel foto`s maken van de assemblage.

Mvg
stephan
 
Laatst bewerkt:
Succes met de bouw, ga ik zeker even volgen!

En zoals verwacht een zeer nette kit met strak bespannen onderdelen. De ervaring met mijn kist is dat de folie van goede kwaliteit is en totaal geen tekenen van loslaten vertoont door inwerking van brandstof e.d.

Ik heb de 170 cm Decathlon van Seagul: Moest wel zelf de onderkant van de romp en motorkap wit maken en de zwarte striping op de romp aanbrengen. De registratie is van een Amerikaanse 1:1 Decathlon en net zoals die kist heeft de mijne nu ook zwart witte striping aan de onderkant van de vleugels. Geeft een mooi vliegbeeld!

Mijn Decathlon:



De 1:1 kist..



Tevens heb ik de struts vervangen voor carbon en de bevestiging aan de romp met kogellinks gedaan voor plug en play montage. En een werkend landingslicht in de motorkap aangebracht. Wielkappen zitten er bij maar zijn alleen geschikt voor asfalt of heel kort en strakke grasmat doordat de wielen nogal klein zijn. Heb daarom een aparte set banden voor grovere ondergrond. Kist vliegt ontzettend goed en dat zal met die van jou wel hetzelfde zijn. Daar ga je veel plezier aan beleven!

Groeten Merlijn
 
Laatst bewerkt:
Succes met de bouw, ga ik zeker even volgen!

En zoals verwacht een zeer nette kit met strak bespannen onderdelen. De ervaring met mijn kist is dat de folie van goede kwaliteit is en totaal geen tekenen van loslaten vertoont door inwerking van brandstof e.d.

Ik heb de 170 cm Decathlon van Seagul: Moest wel zelf de onderkant van de romp en motorkap wit maken en de zwarte striping op de romp aanbrengen. De registratie is van een Amerikaanse 1:1 Decathlon en net zoals die kist heeft de mijne nu ook zwart witte striping aan de onderkant van de vleugels. Geeft een mooi vliegbeeld!

Mijn Decathlon:



De 1:1 kist..



Tevens heb ik de struts vervangen voor carbon en de bevestiging aan de romp met kogellinks gedaan voor plug en play montage. En een werkend landingslicht in de motorkap aangebracht. Wielkappen zitten er bij maar zijn alleen geschikt voor asfalt of heel kort en strakke grasmat doordat de wielen nogal klein zijn. Heb daarom een aparte set banden voor grovere ondergrond. Kist vliegt ontzettend goed en dat zal met die van jou wel hetzelfde zijn. Daar ga je veel plezier aan beleven!

Groeten Merlijn


heb jij de carbonne struts zelf gemaakt? of zijn deze te bestellen.


GRt,
stephan
 
Ik heb ze zelf gemaakt, carbon gewoon bij de modeltoko gekocht. Aan de vleugelzijde met kwiklinks zoals het origineel was en de rompzijde met kogellinks ipv de M3 bout-moer. Scheelt een hoop gepriegel met monteren.

Ik vond de originele struts te kwetsbaar, ze vervormden snel en er zat zomaar een deukje in vandaar dat ik ze vervangen heb voor carbon.
 
tussen de bedrijven door gaat de decathlon mooi verder.

stelt eigenlijk niks voor dat afbouwen handleiding is gewoon erg duidelijk met meer foto`s dan tekst.
echter staat er wel een klein foutje in de handleiding.
roerhoorntje van het richting roer staat in de handleiding aan de verkeerde kant. maja epoxy was gelukkig nog niet uitgehard dus netjes kunnen oplossen.

foto`s

scharnier gleuven vergroot en al de standaard scharnieren vervangen voor kavan 15mm scharnieren
Foto-NIX6VOGA.jpg


airelons en strut bevesting bevestigd
Foto-LSH6OWJ7.jpg


de standaard roerhoorntjes
Foto-4CC3ZLG3.jpg


saito 125 past erg mooi hopenlijk dat hij er ook mooi mee vooruit komt.
Foto-R4VWTMZD.jpg


gewoon de standaard tank gebruikt past als een bus
Foto-GSZAKL3C.jpg


deurtje gemonteerd hier ontbrak echter een inslag moertje aan de binnekant deze heb ik er dus zelf in motte maken
Foto-QKJBZ8PW.jpg


decathlon vs fourstar toch wel een stukkie groter
Foto-JEWXAE3A.jpg


Mvg,
stephan
 
weer een klein beetje verder.

landings gestel
full


schoentjes
full


start rc inbouw.
full




Grt,
stephan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en weer wat verder met de decathlon.
zoals het er nu naar uit ziet kan hij volgende week de lucht in.
motor past echt perfect onder de motorkap.

hebben de spandraden aan het kielvlak en stabilo veel nuttige werking?

wat is wijsheid qua ontvanger accu? lipo met een bec of gewoon een nimh pakketje met een cel of 4 en 2000mah(heb ik nog liggen)
ontvanger is de futaba 7 kanaals 2,4 ghz
servo`s 4*s3010 1*3001 1*3003


foto`s:
full


full


full


binnekort weer verder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
qua gewicht zit ik momenteel op 4350 gram dus dat is best aardig hoeft alleen nog maar een ontvanger accu in.
dus ik blijf mooi onder de 4800 gram wat het opgegeven gewicht is volgens seagull.

Grt,

stephan
 
Je gaat lekker, stephan, moooooooiiii.

Hoeveel zijwaartsstelling en motordomping heb je ingebouwd?
Ik vraag dat omdat volgens mij alles haaks en recht op het motorschot staat, in de "bouwhandleiding" staat daar niets over, volgens mij moet dat wel voor een stabiel vluchtgedrag.

Ik gebruik 2 x 5 cellen 1800 mah eneloop pakketten met een akkuweiche, 6 servo's, weet je.
 
Laatst bewerkt:
Je gaat lekker, stephan, moooooooiiii.

Hoeveel zijwaartsstelling en motordomping heb je ingebouwd?
Ik vraag dat omdat volgens mij alles haaks en recht op het motorschot staat, in de "bouwhandleiding" staat daar niets over, volgens mij moet dat wel voor een stabiel vluchtgedrag.

Ik gebruik 2 x 5 cellen 1800 mah eneloop pakketten met een akkuweiche, 6 servo's, weet je.


dit probleem ben ik dus ook al tegen gekomen.
handleiding is in meer dingen vrij kort door de bocht.
ik heb de motor recht op het motor schot gemaakt.
ik kijk het met vliegen effe aan dan kan de zijwaartse stelling en domping nog altijd aangepast worden.

accu leg ik presies op het zwaarte punt wat dat ligt nu al perfect.
daar is de handleiding dan wel weer duidelijk in 10 cm v.a. leading edgs.

op welk totaal gewicht komt u uit? met die twee accu`s
heeft hij al gevlogen? en zo ja hoe doet hij het met de saito 125?

Mvg
Stephan
 
Hou wel de gang er in bij het landen , al een paar keer gehoort dat hij wegvalt bij de landing als je te langsaam word .

Hij zakt dus niet door op dat moment maar kipt over de vleugel weg .

Ik hat dat ooit met een TOP (nu Rippin) model.

Kon ik alleen makkelijk landen als er wind was . ;)
Bij windstille was het erg oppassen niet te langsam te zijn.

Mvg Johan
 
Ik gebruik 2 x 5 cellen 1800 mah eneloop pakketten met een akkuweiche, 6 servo's, weet je.
Tja, het is ieder zijn eigen keuze natuurlijk bij de gestelde vraag zul je nooit een passend antwoord krijgen.

Ik vloog mijn Super Decathlon van 2,5mtr met 35cc (8,5kg) benzine op 4 cellen 1500 mAh, 7 servo`s (was ook als sleper uiitgevoerd) en met het watervliegen 8 voor het optrekken van de waterroeren.

2x packs op dit model lijken mij iets te, maar da`s een persoonlijke mening natuurlijk.
(ter vergelijk, mijn Cessna Skymaster (9,5kg) met Saito 125 én OS FS91 (of nu de Pfeil dan zelfde motor set-up) vlieg ik ook met die 4cellen 1500mAh).

Nooit problemen of last gehad, maar zoals ik al zij dat `s allemaal persoonlijk natuurlijk ;-)
 
Hou wel de gang er in bij het landen , al een paar keer gehoort dat hij wegvalt bij de landing als je te langsaam word .

Hij zakt dus niet door op dat moment maar kipt over de vleugel weg .

Ik hat dat ooit met een TOP (nu Rippin) model.

Kon ik alleen makkelijk landen als er wind was . ;)
Bij windstille was het erg oppassen niet te langsam te zijn.

Mvg Johan

hier heb ik inderdaad ook al wat over gehoord ja.
bedankt voor de tip!!
probeer zoiezo een ervaren iemand naast mij te krijgen voor de maiden vlucht.

Mvg
stephan
 
Tja, het is ieder zijn eigen keuze natuurlijk bij de gestelde vraag zul je nooit een passend antwoord krijgen.

Ik vloog mijn Super Decathlon van 2,5mtr met 35cc (8,5kg) benzine op 4 cellen 1500 mAh, 7 servo`s (was ook als sleper uiitgevoerd) en met het watervliegen 8 voor het optrekken van de waterroeren.

2x packs op dit model lijken mij iets te, maar da`s een persoonlijke mening natuurlijk.
(ter vergelijk, mijn Cessna Skymaster (9,5kg) met Saito 125 én OS FS91 (of nu de Pfeil dan zelfde motor set-up) vlieg ik ook met die 4cellen 1500mAh).

Nooit problemen of last gehad, maar zoals ik al zij dat `s allemaal persoonlijk natuurlijk ;-)


twee motoren op een vliegtuig? heb je ergens een bouwverslagje staan ben ik natuurlijk wel benieuwd na:)

bij mij zal het gewoon een 4 cellen nimh pakketje worden van 2000mah heb dat toch nog liggen

Mvg,
stephan
 
Maar al een tijd niet meer up to date :nooo:

Gewoon even zoeken op draadjes gestart door Berto dan ben je helemaal bij ;-)
 
Laatst bewerkt:
De welbekende tipstall... Gewoon tijdens de eerste testvlucht op hoogte de kist uitmelken en zien wanneer en hoe hij overtrekt ;) De 230 cm piper die ik momenteel heb staan heeft ook last van dat fijne trekje.

Een 2000mah pack is ruim voldoende voor een dag vliegen.

Ik vlieg mijn decathlon ook zonder domping en daar merk je tijdens het vliegen niks van hoor. En tijdens de start niet in een keer volgas geven maar rustig opbouwen dan breekt de kist ook niet uit en kan je em met lichte stuur corrcties op je rudder mooi recht over het veld laten gaan.

Ziet er goed uit hoor! Mooie kist.

Groeten Merlijn
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik een paar ringetjes onder de motorbevestiging doe bij wijze van zijwaartsstelling, motordomping zien ik net als stephan later wel indien nodig.

Voor wat betreft de spandraden, stephan, ik denk dan ze best wel een verstevigende functie hebben, maar zonder zullen we ook wel kunnen vliegen, stevig genoeg.

Decathlon van mij zal de eerste tijd nog niet gaan vliegen, moet er nog vanalles aan doen.

Ben benieuwd naar jouw "maiden" ervaringen.

Ja....die 2 accu's,..... ben door schade en schande wijs geworden,(met de nadruk op schade) zullen we maar zeggen, ......
 
Of de spandraden daadwerkelijk een functie hebben voor het model of niet... gewoon er op zetten, leuk schaaldetail.
 
Back
Top