(af)bouwverslag seagull superdecathlon 120

Hou wel de gang er in bij het landen , al een paar keer gehoort dat hij wegvalt bij de landing als je te langsaam word .

Hij zakt dus niet door op dat moment maar kipt over de vleugel weg .

Ik hat dat ooit met een TOP (nu Rippin) model.

Kon ik alleen makkelijk landen als er wind was . ;)
Bij windstille was het erg oppassen niet te langsam te zijn.

Mvg Johan

Bedankt voor de tip, Johan.

14 dagen geleden mijn Decathlon 120 ingevlogen, ben er zeer tevreden mee.
De eerste vlucht ging prima, heeft wel de nijging om uit te breken bij de start, maar is goed onder controle te houden en landen geen enkel probleem,
De motor (ZG20), met blokjes recht op romp gemonteerd .
Foto-XNTF3O88-D.jpg

met vrgr Rido

Ik denk dat ik een paar ringetjes onder de motorbevestiging doe bij wijze van zijwaartsstelling, motordomping zien ik net als stephan later wel indien nodig......

Nergens voor nodig . er zijn genoeg modellen die geen of bijna geen zijstelling hebben.
Heb je al eens nagemeten of het motorschot al iets aan zijstelling heeft ?
Domp is er vaak al ingebouwd , ook bij de Fourstar .
Gemeten word dat van de nullijn van het model. ;)

Mijn Fourstar 120 bv. heeft ook geen zijstelling , zit een ZG-26 op en vliegt kaarsrecht.

En de spandraden er op doen , je merkt het altijd te laat als het niet sterk genoeg was zonder.

Ik heb zo ook een Piper verloren (gebruikt gekocht) die na 1 jaar vliegen ineens het stabilo af gooide , bijde kanten direkt aan de romp afgebroken .

Het stabilo bestond alleen uit balsa .:(

Was met een paar draden nooit gebeurt.

Mvg Johan

@ rido: Misschien in de start wat rustiger snelheid opbouwen, dan breekt ie waarschijnlijk ook niet meer uit. Eerst rustig gas geven tot de staart los komt en dan geleidelijk gas bij geven tot takeoff. Vanmiddag met mn 1/4 J-3 Piper ook zo gestart en de kist blijft gewoon strak in een lijn (met crosswind!) accelereren.

@ Plotterwelt: Goeie tip, aangezien mijn Piper nog geen spandraden op het stabilo heeft en deze ook volledig houtbouw is... Ze stonden al in de planning maar gaan er nu versneld op komen!

span draden zijn bij mij ook al bevestigd.
morgen nog effe ontvanger accu erin en de boel een beetje fijn afregelen.
en dan zondag a.s. de lucht in alst weer meezit.

zal proberen een filmpje er van te laten maken.

Mvg
Stephan

en weer wat werk geklaart.

rc zit er zo goed als in.
cg klopt als een bus heb nergens geen aanpassingen hoeven te doen.
morgen dan maar de saito aan proberen te tikken. lijkt me geen probleem te moeten gaan geven.

compleet met struts
full

aansturing van het gas, heb wel wat moeten buigen
full

rc inbouw alles op een eneloop 2000mah accu
full

ontvangertje
full

rol roer servo
full

heel mischien morgen de maiden.
ligt aan het weer en of ik alles af ga krijgen.

Mvg
Stephan

Laatst bewerkt door een moderator:
Van je 2,4 ontvanger ook de laatste 3 cm in een buisje laten lopen .

Op de overgang breekt hij door trillingen anderseen keer af.

Mvg Johan

Edit : en lock de moertjes tegen de kwiklinks

Hey Johan,

Dus als ik het goed begrijp:

Laatste 3cm van de ontvangerdraad (dat witte gedeelte) een krimpkousje eromheen (laten krimpen), en dan met een drupje lijm vastzetten ?

Gewoon buisjes in je model lijmen onder een 90 grad hoek waar de hele antenne in past .

Zo kan niks breken en kan je de ontvanger binnen 2 min in een ander model plaatsen (waar ook weer de buisjes in zitten) :D

Zelfs bij mijn felixen doe ik dat zo .

Mvg Johan

ja, maar dat wil ik juist niet :p ik wil in ieder model een apparte ontvanger. Zoals je laatst zag gaat dat anders eens fout met dat verwisselen iedere keer :p Maargoed, weer verder met het afbouwverslag van deze mooie decathlon :D

ik ga het inderdaad doen zoals johan het zegt dus gewoon met plastic buisjes onder hoek van 90 graden.
moertjes van de roeraansturing borg ik met een drupje ca.

hopenlijk vanmiddag keuring en maiden.............

Mvg,
Stephan

toestel staat helemaal klaar voor de maiden!!!!!
alles is geborgd met een drup ca en de kwiklinks zijn voorzien van een stukje brandstof slang.

vanochtend nog 2 uur liggen klooien met me servo`s van het hoogte roer, wat blijkt zat er in een van de servo`s een draadje los:(:(

gelukkig had ik nog een 3010 op vooraad liggen

netjes alles geborgd
full

het zwarte draadje leverde de problemen, gelukkig tijdig kunnen ondekken en niet na een crash...
full

Mvg
stephan

Laatst bewerkt door een moderator:
ook de servo`s in de vleugel hebben losse contaktjes in de servo.
morge dan maar effe nieuwe servo`s halen en dan zondag de maiden flight.
vandaag wel heerlijk met de fourstar kunnen vliegen
Mvg
stephan

Oei, stephan, net op tijd ontdekt, dat met je servo's, zal je in de lucht gebeuren en dan nog tijdens de maidenflight ook.............

Zeer verstandig dat je nieuwe servo's er in steekt, niet op bezuinigen, als ik b.v. een servo niet meer vertrouw gebruik ik hem hoogstens nog voor het gas, zeker niet meer op vitale stuurfuncties.
Ik heb eens iets vergelijkbaars meegemaakt met een (naar later bleek) rotte ontvangerschakelaar, was naar de startbaan getaxiet, niks aan de hand, moest ff wachten op een landend vliegtuig, gaf gas om op te stijgen, deed het niet.......als ik niet had moeten wachten had ik dus in de lucht ineens zonder stroom gezeten.....

Kist ziet er overigens perfect uit, pluimpje, div. tips opgedaan van jouw bouwbelevenissen.

Oei, stephan, net op tijd ontdekt, dat met je servo's, zal je in de lucht gebeuren en dan nog tijdens de maidenflight ook.............

Zeer verstandig dat je nieuwe servo's er in steekt, niet op bezuinigen, als ik b.v. een servo niet meer vertrouw gebruik ik hem hoogstens nog voor het gas, zeker niet meer op vitale stuurfuncties.
Ik heb eens iets vergelijkbaars meegemaakt met een (naar later bleek) rotte ontvangerschakelaar, was naar de startbaan getaxiet, niks aan de hand, moest ff wachten op een landend vliegtuig, gaf gas om op te stijgen, deed het niet.......als ik niet had moeten wachten had ik dus in de lucht ineens zonder stroom gezeten.....

Kist ziet er overigens perfect uit, pluimpje, div. tips opgedaan van jouw bouwbelevenissen.

er komen weer gewoon s3001 servo`s op de rolroeren, de s3010 bestel ik we weer ergens via internet die kosten me in de winkel te veel.
en waneer komt hier in het forum een bouwverslagje van uw decathlon;)
ben wel erg benieuwd

Mvg
stephan

Die servo's zijn meer dan voldoende. Volgens mij word het dit weekend perfect weer voor een maiden. Ze voorspellen weinig wind. Heb mijn Decathlon samen met de J-3 al klaar staan. Vanavond de Decathlon nog even voorzien van onboard glow die ik nog had liggen van de trex 600N :)

Back