(af)bouwverslag seagull superdecathlon 120

zo de decathlon heeft zijn maiden flight gehad.

jammer genoeg was er schade.
eerste keer sloeg de motor af en heb hem in een sloot kunne landen (zonder water)
afijn stukje lopen terug brengen tanken en weer delucht in.
toen tijdens een wat leek goede landing in eens een buik schuiver, en daar lag het landings gestel.
bleek achteraf dat er van fabriek af maar enkele druppels lijm op zaten.
gelukkig is alles weer in eren herstelt.

volgende week dan maar nog een keer proberen kist vliegt overigens erg lekker en stabiel

Mvg
Stephan

gistere heeft de decathlon zijn remaiden mogen maken welliswaar zonder struts messing aansluit linkje op de vleugel was afgebroken.
gek genoeg vliegt hij zonder beter als met.
van de week effe kleppen stellen van de motor en nieuwe spinner erop maken.

verder vliegt hij super.

volgende zaken staan nog op het programma:
- camera
- lucht wielen
- andere uitlaat
- piloot
- struts herstellen

Mvg
stephan

ondertussen weer enkele vluchten met de decathlon achter de rug.
bij windstil is hij erg lastig tijdens de landing.
met wind is het goed te doen.

toch een paar vragen:
- vlieg momenteel zonder struts kan dit kwaad? zit een dikke alu buis in en goed naar de struts kijkend geven deze niet echt versteviging het zijn maar kwetsbare slappe dingen op het eerste gezicht. (ben niet voorplan kunstvlucht oid te gaan vliegen) en zonder vliegt de decathlon ook nog eens beter
(messing bebesteging op de vleugel van de struts is afgebroken)

- prop keuzen vlieg nu met 14x8 maar zit aan een 16x6 te denken ter experiment. heb op mijn extra een 15x8 op de saito 125 gehad maar dit was geen lekkere combinatie.

voorlopig blijft het hier eve bij met de decathlon moet eerst maar eens aan de kist wennen.

Grt,
stephan

Laatst bewerkt:
Hoe bedoel je dat de kist met windstil weer moeilijk te landen is? Als de struts een dragende functie hadden gehad dan waren de bevestiging en de struts zelf wel van betere kwaliteit geweest lijkt me. Denk dat ze er meer voor het schaaleffect op zitten. De vleugels met de buis zullen stijf genoeg zijn lijkt me. Helemaal als je geen kunstvlucht figuren maakt.

Heb je al wat foto's van de kist in vole glorie op het veld?

Hoe bedoel je dat de kist met windstil weer moeilijk te landen is? Als de struts een dragende functie hadden gehad dan waren de bevestiging en de struts zelf wel van betere kwaliteit geweest lijkt me. Denk dat ze er meer voor het schaaleffect op zitten. De vleugels met de buis zullen stijf genoeg zijn lijkt me. Helemaal als je geen kunstvlucht figuren maakt.

Heb je al wat foto's van de kist in vole glorie op het veld?

aangezien hij dus bij lage snelheid snel de neiging heeft weg te vallen over de linker vleugel typisch decathlon kwaaltje.
met een zuchtje wind is de landing een fluitje van een cent.
komende woensdag maar weer eens de decathlon uitpakken en proberen wat actie foto`s te maken.

Grt

- prop keuzen vlieg nu met 14x8 maar zit aan een 16x6 te denken ter experiment. heb op mijn extra een 15x8 op de saito 125 gehad maar dit was geen lekkere combinatie.

Als 15x8 het niet fijn deed zal 16x6 hetzelfde effect geven.

In de regel is het: 1" diameter kleiner/groter 2" spoed groter/kleiner.

Dus als je een grotere prop als 14x8 wilt hebben zul je eerder moeten gaan naar 15x6 lijkt mij dan. Zou dat eens eerder proberen. Minder snelheid, en meer koppel zul je dan krijgen.

net effe lucht bandjes onder de decathlon geschroeft vind dit persoonlijk wat fijner als die standaard schuimpjes.
woensdag zien we wel weer hoe hij vliegt.

Grt,

Seaguldecathlon kwaaltje . :D

Probeer eens via een schakelaar op je zender de rolroeren 2-3 mm omhoog te zetten bij de landing .

Deden we ook bij Airfly modellen vroeger .

Mvg Johan

zou eens even moete kijken of dat bij mijn zender kan.
heb een 6ex van futaba dus is niet een van de meest uitgebreide zenders.

Grt,

kist heeft dat kwaaltje aleen bij echt wind stil weer.
gistere 4 succesvolle vluchten kunnen maken met een lekkere wind erbij.
vliegt weer heerlijk. 4 vluchten van 12 minuten gemaakt en de tank elke keer maar tot 1/3 leeg gevlogen dus verbruik is netjes.
volgende week eindelijk actie foto`s

Grt,

Correctie: de mijne doet ook aan tip stalls :yes:Maar met de wind van vorige week was het wel lol hoor. Gas stationair, full up en nog niet willen overtrekken en zelfs nog hoogte winnen. Echt een fun kistje :D

Correctie: de mijne doet ook aan tip stalls :yes:Maar met de wind van vorige week was het wel lol hoor. Gas stationair, full up en nog niet willen overtrekken en zelfs nog hoogte winnen. Echt een fun kistje :D

dat doet die van mij met wind dus ook:) dan kan je hem als een heli landen hoor;)

Actie foto`s

Beste modelbouwers,

dan eindelijk zijn er vliegende actie foto`s van de super decathlon.

full

full

full

full

full

full

full

full

om onverklaar bare rede zijn de foto`s na uploaden bizar slecht van kwaliteit geworden hoe kan ik dit oplossen?
heb de foto`s wel effe in paint bewerkt zodat het formaat kleiner word maar daarna waren ze op mijn pc nog gewoon scherp.

Grt,
stephan

Laatst bewerkt door een moderator:
aangezien hij dus bij lage snelheid snel de neiging heeft weg te vallen over de linker vleugel typisch decathlon kwaaltje.
met een zuchtje wind is de landing een fluitje van een cent.
komende woensdag maar weer eens de decathlon uitpakken en proberen wat actie foto`s te maken.

Grt

stefan
Probeer je eigen (bij wat grotere kisten in de landing) aan te wennen bij lage snelheden zoveel mogelijk met je richtingroer de kist vlak te houden, dit voorkomt het wegvallen over een vleugel door het z.g.n. haak effect.
Voorbeeld bij lage snelheid : Kist valt over linkervleugel weg , geef rechts richtingroer en de kist draait over zijn lengteas naar rechts met als gevolg dat de linkervleugel meer snelheid krijgt en dus meer lift.

de dacathlon heeft vandaag zijn laatste vlucht gemaakt.
ik kreeg hem niet uit zijn tol rol (tegelijk richten en rol vol zelfde kant op en vol up) wat normaal wel altijd lukt met het volgende resultaat:
full

op de foto lijkt het mee te vallen bij thuiskomst bleek alles een dermate grote klap te hebben gehad dat vleugels en romp gelijk de kliko in zijn gegaan

uitlaat is afgebroken van de motor dus daar moet een nieuwe cilinder kop op
1 servo is kapot
schakelaar ook kapot.

ontvanger, accu , servo`s gelukkig nog wel heel

Grt,
stephan

Laatst bewerkt door een moderator:
Shit, Stefan, dat is al vlug.
Hoeveel vluchten had je al (of nog maar) gedaan?

Een Saito heeft geen losse cilinderkop, dus dat wordt een hele cilinder vernieuwen.
Komt er ook nog eens bij.

Sterkte ermee.

Groet, Jan.

Shit, Stefan, dat is al vlug.
Hoeveel vluchten had je al (of nog maar) gedaan?

Een Saito heeft geen losse cilinderkop, dus dat wordt een hele cilinder vernieuwen.
Komt er ook nog eens bij.

Sterkte ermee.

Groet, Jan.

Bedoeld inderdaad ook heel de cilinder
Word wel weer gemaakt
Heb er driekwart jaar met veel plezier mee gevlogen

Nu maar opzoek naar wat anders

Back