LIBRATO 2 m. zwever 4-kleppen vol glas + film

Ziet er mooi uit Gerhard!!! en 414 gram is netjes want mijn vleugel van mn Sprite van Vladimir models (2 meter met 4 kleppen) weegt leeg met alleen vleugel pen 437 gram

Dus petje af en lekker door bouwen ;)

Grt Lyckele
 
Dit zal ik moeten compenseren met een loodje.
Hoi,

Ziet er goed uit.
Als je het goed wilt compenseren dan doe je het met twee loodjes.
Een aan de tip en een aan de wortel.

Hoe?
- neem een weegschaal en een boek dat ongeveer even dik is als de weegschaal hoog.
- leg vleugel-1 met de wortel op het boek, en de tip op de weegschaal, noteer het gewicht
- doe hetzelfde met vleugel twee
- bereken het verschil, dat moet er aan lood bij in de tip van de lichtste vleugel

- herhaal dit, maar nu met de tip op het boek en de wortel op de weegschaal. Zo reken je het gewicht uit dat er bij de lichtste wortel bij moet.

Waarom?
Nu heb je twee vleugels die niet alleen gelijk van gewicht zijn, maar ook gelijk qua gewichtsverdeling. Dat is nl van belang bij dynamische figuren (loopings e.d.).

Gr. Dirk.
 
Deze is 11 gram lichter geworden dan de eerste.
Dit zal ik moeten compenseren met een loodje.

Gerhard,

Die 11 gram ga je echt niks van merken in het vliegen, er zijn zelden 2 vleugels 100% gelijk van gewicht en in F3J doet niemand daar wat aan. Gewoon zo laten en mocht het invloed hebben dan kun je altijd nog.
 
Ziet er mooi uit Gerhard!!! en 414 gram is netjes want mijn vleugel van mn Sprite van Vladimir models (2 meter met 4 kleppen) weegt leeg met alleen vleugel pen 437 gram

Dus petje af en lekker door bouwen ;)

Grt Lyckele

die vleugel en vooral ligger is knettersterk :P
 
Ziet er mooi uit Gerhard!!! en 414 gram is netjes want mijn vleugel van mn Sprite van Vladimir models (2 meter met 4 kleppen) weegt leeg met alleen vleugel pen 437 gram

Dus petje af en lekker door bouwen ;)

Grt Lyckele

Volgens mij ben ik lekker bezig.:p
Gezien het gewicht waar ik naar toe ga.
Leuk om te horen dat wat ik bouw ook in de beurt komt van een Vladimir model.

Ik ga zeker lekker door bouwen.
Deze kist moet mee naar de wasserkuppe. ;) eind april.

Gerhard
 
Mooi Gerhard! Is de vleugel niet deelbaar meer?

Zeker wel :yes:
Hij is voor de foto alleen in elkaar gezet.

Ik heb 2x 2,5 mm koolstof pennen gebruik om de vleugel tegen verdraaiing te zekeren. Als je hem nu in elkaar schuift heb je een plank in handen. ;)

Gerhard
 
Ik heb 2x 2,5 mm koolstof pennen gebruik om de vleugel tegen verdraaiing te zekeren. Als je hem nu in elkaar schuift heb je een plank in handen. ;)
Ik neem aan dat er naast die twee arreteerpennen nog een dikkere pen in zit om de vleugels met elkaar te verbinden ....?

Dirk.
 
Hoi,

Ziet er goed uit.
Als je het goed wilt compenseren dan doe je het met twee loodjes.
Een aan de tip en een aan de wortel.

Hoe?
- neem een weegschaal en een boek dat ongeveer even dik is als de weegschaal hoog.
- leg vleugel-1 met de wortel op het boek, en de tip op de weegschaal, noteer het gewicht
- doe hetzelfde met vleugel twee
- bereken het verschil, dat moet er aan lood bij in de tip van de lichtste vleugel

- herhaal dit, maar nu met de tip op het boek en de wortel op de weegschaal. Zo reken je het gewicht uit dat er bij de lichtste wortel bij moet.

Waarom?
Nu heb je twee vleugels die niet alleen gelijk van gewicht zijn, maar ook gelijk qua gewichtsverdeling. Dat is nl van belang bij dynamische figuren (loopings e.d.).

Gr. Dirk.

Dirk, bedankt voor de info.
Dit klinkt heel logisch en zeker niet moeilijk om uit te voeren.
Denk alleen dat ik hiermee wacht totdat ook de servo's ingebouwd zitten.

Gerhard
 
Vleugelpen

Ik neem aan dat er naast die twee arreteerpennen nog een dikkere pen in zit om de vleugels met elkaar te verbinden ....?

Dirk.

De vleugel pen zelf is een 8 mm massieve koolstof pen.
Alleen de arreteerpennen zijn 2.5 mm dik.
Bedankt voor het woord (arreteerpennen), weer wat geleerd ;)

Gerhard
 
Gerhard,

Die 11 gram ga je echt niks van merken in het vliegen, er zijn zelden 2 vleugels 100% gelijk van gewicht en in F3J doet niemand daar wat aan. Gewoon zo laten en mocht het invloed hebben dan kun je altijd nog.


Dag Karel,
Het zou inderdaad later ook kunnen, mocht je het merken met vliegen.
Maar ik hou er wel van dat het een beetje gelijk ligt.

Gerhard
 
Ha Gerhard. Ziet er weer mooi uit. Ja, praktisch voor een rondje zweven maakt dit gewichtsverschil niets uit. Met dynamic soaring ga je er wel wat mee te maken hebben, wellicht. Denk niet dat dat nu je bedoeling was. Het belangrijkste is dan misschien wel dat het "voor je gevoel" goed moet zitten, dus lekker uitbalanceren die boel. Één of twee gewichtjes? Puur dynamisch gezien is hoe meer gewichtjes verdeeld over de lengte van de vleugel een theoretisch ideaal. Praktisch gezien is een gewichtje richting de tip wel voldoende.

Hoe wil je de gewichtjes eraan/erin bevestigen? Je wil neem ik aan zo min mogelijk gaatjes boren in die mooie vleugel :D
 
Vleugel pen met twee arreteerpennen

Hier een foto van de vleugel pen met twee arreteerpennen,



Uploaded with ImageShack.us

Beide vleugels heb ik de remkleppen en airelons uitgesneden.:p
Met een klein plat mini vijltje langs een liniaal de gleuf geschuurd tot op het kevlar.
Aan de andere zijde insnijden met een nieuw mes. Zo hou je het schuim mooi strak.
Airelons scharnieren aan de bovenzijde, en de remkleppen aan de onderzijde.



Uploaded with ImageShack.us
 
staartstuk

ik begin de tijdsdruk langzaam te voelen.
Met Pasen zit ik op de Wasserkuppe en moet mijn Librato klaar zijn.:yes:

Geen tijd te verliezen.

het staartstuk is in vorm geschuurd en voorzien van twee carbonplaatjes van 1 mm dik. Hier kan straks de as doorheen waarop de achtervleugel scharniert.



Uploaded with ImageShack.us

Achtervleugel los gesneden zodat er een 3 mm hoge carbonstrip tussen gelijmd kan worden.



Uploaded with ImageShack.us

Op de foto hieronder zie je een carbon buis waar straks een 5 mm dikke carbon staaf doorheen gaat.



Uploaded with ImageShack.us

Het korte stukje is een ronde carbon buis die ik plat geschuurd heb. 3 mm hoog.
Hier komt straks een 2 mm staal pen in, die aan de ene kant is vast gelijmd.
Als je de pen erin stopt dan krijgt het een klemmend effect op het eind.
Zo hoop ik dat mijn achtervleugel op z'n plek blijft.



Uploaded with ImageShack.us

Donderdag naar de beurs in Dortmund
even wat klein materiaal en servo's scoren.;)

tot de volgende update.
 
Ziet en goed uit! Al servo's in gedachten dan? diamond 60 lijkt me wel mooi voor deze kist ;)

Dag Robert,

daar heb je een punt. D 60 lijkt me ook de mooiste oplossing.

Al eerder gepost.
Voor de besturing bouw ik het volgende in:
- 4x D60 servo's (vleugels)
- 2x DES 488 BB MG servo's (hoogte richting)

Is het beter om de airelons aan te sturen met de DES 488 BB MG servo's?
Of kunnen deze beter op hoogte en richting?

Ik zou er ook 6x D60 in kunnen doen.
Maar heb nog twee 488 servo's liggen:rolleyes:

Gerhard
 
Ah, "Frohe Fliegende Ostern" auf der Wasserkuppe. Wie gaan er allemaal, en welk hotel gaan jullie deze keer? Met dit tempo moet het nog wel lukken... Succes.
 
Back
Top