LIBRATO 2 m. zwever 4-kleppen vol glas + film

Hallo

Zie ik het goed dat je het glas er gewoon recht, 0/90 gr, opgezet hebt en niet onder 45 gr ....?
(meen te zien dat je het glas gewoon recht uit het doek snijdt)

Heel erg gaaf Gerhard! Dank voor de duidelijke uitleg en veel foto's. Ik zat alleen met een vraagje over die Mylars: dienen deze nu eigenlijk alleen als mal (uitsnijden glavezel) en om de lagen glas en carbon op hun plek te houden bij het plaatsen op de schuimkern?
En trek je deze na het drogen in de zak gewoon weer van de kern af?

Erg benieuwd naar het volgende deel.

Succes!

De mylar zorg ervoor dat je een spiegelgladde toplaag overhoud als je deze na het drogen er weer af trekt. Als het goed gaat dan is de verf opgenomen door de epoxy, en zal de mylar er schoon af komen zonder verf.

Hallo

Zie ik het goed dat je het glas er gewoon recht, 0/90 gr, opgezet hebt en niet onder 45 gr ....?
(meen te zien dat je het glas gewoon recht uit het doek snijdt)

Dat heb je goed gezien.;)

De glasmat die je op de foto ziet is de 25 gram mat. Deze vezel loopt gewoon recht met de vleugel. Het is ook de huid van de vleugel om het mooi glad te krijgen.

De glasmat die daarna komt 110 gram loopt onder 45 graden qua vezel.
Deze moet stevigheid bieden.

Gerhard

Vanmorgen het pakket uitgepakt.
Ben er zeer tevreden mee.

De disser is mooi door de verf heen te zien.
Alleen de kevlar strook voor het scharnier is aan de oppervlakte te te zien.
(iets een verhoging aan de bovenzijde.) Het zou betekenen dat het materiaal dikte 0,3 mm toch moet weg schuren voor zo'n strook.
Maar denk niet dat dit invloed heeft op het vliegen.
Nu verder uit laten harden en afwerken.
vanavond een foto van de vleugel

Gerhard

Resultaat linker vleugel

Zoals ik vanmorgen al schreef, ik ben een tevreden man.:p
Vanavond de randjes bijgewerkt. En zie het resultaat.
Bovenkant:

Uploaded with ImageShack.us

Onderkant:

In het logo zie je goed wat ik bedoelde met de zwarte verf die voor een gedeelte oploste toen er weer overheen gespoten werd.:(

En nog een blik over de vleugel heen in een close up.:cool:

Rest mij aan werkzaamheden van deze vleugel;
flaps en airelons uitsnijden
Hardpoint maken voor de schroeven.
servo's inbouwen. (moet ze nog kopen)
Hevels plaatsen.

(Hardpoint maken) Wie kan mij hierin adviseren?
Ik zit zelf te denken om er van onderen een groot gat te boren tot aan de boven huid en dat vol te gieten met epoxy met micro glas bubbels. Dan een 3 mm gat voor de schroef er geheel doorheen.
Zit ik goed te denken?

Gerhard

Gewicht van de linker vleugel is 202 gram.
Komt aardig in de beurt van wat ik gedacht had.

Op naar de tweede vleugel.

Ik weet echt niet zoveel over het maken van hardpoints, maar ik heb ooit eens gelezen dat je na het boren van het gat ook wat schuim rondom het gat moet weg purken. Hierdoor maakt de epoxy beter contact met het omliggende schuim. Ik weet natuurlijk niet of je wel een purker hebt :D.

(Hardpoint maken) Wie kan mij hierin adviseren?
Ik zit zelf te denken om er van onderen een groot gat te boren tot aan de boven huid en dat vol te gieten met epoxy met micro glas bubbels. Dan een 3 mm gat voor de schroef er geheel doorheen.
Zit ik goed te denken?

Gerhard

Ik weet echt niet zoveel over het maken van hardpoints, maar ik heb ooit eens gelezen dat je na het boren van het gat ook wat schuim rondom het gat moet weg purken. Hierdoor maakt de epoxy beter contact met het omliggende schuim. Ik weet natuurlijk niet of je wel een purker hebt :D.
Tja, ik maak het hardpoint altijd vooraf. Gaatje boren in het schuim (15 mm of zo) dan een 15 mm dik stuk deuvelhout op maat maken (dikte van de vleugel) en erin lijmen.
Maar dat is achteraf.

Nu zou ik inderdaad de methode van Jorn toepassen. Opvullen met ingedikte epoxy (katoenvlokken, dat is sterker) en inderdaad zorgen voor een goede verbinding met de glas huid.

Dirk.

deel 7

veel info te vinden op die site over het baggen van vleugels, dus ook over het maken van hardpoints. Op de manier van de site heb ik ook de hardpoints gemaakt van mijn tantalus fullsize dlg. Werkt prima.

Hardpoints

deel 7

veel info te vinden op die site over het baggen van vleugels, dus ook over het maken van hardpoints. Op de manier van de site heb ik ook de hardpoints gemaakt van mijn tantalus fullsize dlg. Werkt prima.

Aan allen; Thanks voor de info

Ik heb even gekeken op deel 7.
Zo te zien zat ik aardig goed met mijn idee over hardpoints.
(Voor de hard points maak ik een mengsel van 24 uurs epoxy met micro ballons en fijn geknipt koolstofvezel (1-2 mm lang)

Zal eens wat koolstofvezel kapot knippen ;)

welke roofings heb je nu gebruikt? ik gebruik op het moment 67tex van R&G wat me prima bevalt.

ziet er verder goed strak uit! je zou evt nog wat zuiniger met de carbon om kunnen gaan (voorlijst ed)

welke roofings heb je nu gebruikt? ik gebruik op het moment 67tex van R&G wat me prima bevalt.

Ik heb ook de roofings van R&G gebruikt de 67tex. Dat is toevallig.:p
Deze bevalt mij ook prima. Mooi plat te rollen tijdens verwerking.

ziet er verder goed strak uit! je zou evt nog wat zuiniger met de carbon om kunnen gaan (voorlijst ed)

Is carbon aan de voorlijst niet nodig?

Dit heb ik juist gedaan om om daar stevigheid in te krijgen.
Glasmat had dus ook gekund.:rolleyes: Heb er wel over gedacht om het met glas uit te voeren.

Carbon mat onder de flaps en airelons geeft wel lekker veel stijfheid.

Maar als dit niet nodig is hoor ik het graag.

Qua kosten valt het nog mee. Ik denk dat er straks ongeveer 28 euro aan carbon in het gehele toestel zit.

Gerhard

Gerhard,

67tex bevalt mij ook prima inderdaad. Glas kan ook zeker aan de voorlijst worden gebruikt maar carbon is wat steviger qua deukjes. Met zuiniger bedoelde ik eigenlijk bv smallere stroken carbon. op een dlg gebruik ik als voorlijst een strook 2cm breed onder 45 graden. is meer dan genoeg

Even een update.
Tweede vleugel zit in de vacuüm zak :p

Mag morgen weer een cadeau uitpakken.
Blijft spannend.

Het volgende zal de romp met staartstuk worden.
Heb er nog even over gedacht om er een V-staart op te zetten.:rolleyes:
Dit is veel eenvoudiger te realiseren.
Kan altijd nog een elektro romp maken met V-staart.
Denk toch maar gewoon mijn tekening aan te houden.

Het probleem van de verf die weer oplost als je er overheen spuit is opgelost.;)
Bij de tweede vleugel heb ik de mylars achter elkaar door gespoten.
Dus na 10 a 15 minuten gelijk weer door met de volgende laag.
Na zwart, oranje gespoten en daarna gelijk wit.
Nu loste de verf niet op. Ik denk dat het veroorzaakt wordt door verf die uitgehard is en dan weer een nieuwe laag er overheen krijgt. Niet meer doen dus.
Gewoon alles achter elkaar door spuiten.

Gerhard

De vleugel is compleet

Vanmorgen de vleugel uit het vacuüm gehaald.
Deze is 11 gram lichter geworden dan de eerste.
Dit zal ik moeten compenseren met een loodje.

Het totaal gewicht van de vleugel incl. verbinder (zonder servo's) is 414 gram.

Wanneer het zo op de romp ligt, dan begint het op een echte zwever te lijken.;)
Ik ben zeer tevreden met mijn vleugels uit het vacuüm.
Met hout kan ik alle modellen bouwen, maar ben nu helemaal om.:yes:

Back