LIBRATO 2 m. zwever 4-kleppen vol glas + film

Mylars spuiten

het spuiten van de llinker vleugel mylar is ook een begin mee gemaakt.

Omdat de vleugel in drie kleuren gespoten wordt, moet eerst het donkerste gedaan worden.
In mijn geval is dat zwart.;)
Hier zie je het logo en de zwarte strepen gespoten.
Hierna zal ik oranje gaan spuiten voor de helft van de vleugel.
Daarna zal ik wit gaan spuiten voor de andere helft.



Uploaded with ImageShack.us

Tot zover gaat het lekker :p
 
Vanavond het schuim uit de romp gehaald.
Door er tinner in te gieten.
Wat een smerig werkje zeg :(
Stinken, blauw prutje schuim.

Maar de romp is nu leeg.
Het staartstuk past er mooi in :p
De stevigheid van de romp is voldoende, maar in het open gedeelte van de cockpit cap zal het servo plankje de stevigheid vergroten. Dat is op dit punt ook nodig. Je kan nu met je vingers de zijkanten indrukken.

Het randje voor de cockpit cap is aardig gelukt.
foto's hiervan volgen.

Weer een stukje verder.
 
Romp met cockpit cap randje

De romp heeft een randje gekregen bij de cockpit cap.



Uploaded with ImageShack.us

Het kapje sluit er mooi overheen. Denk dat ik een stuk staaldraad onder het kapje vast lijm zodat er door middel van erop schuiven het kapje vast gezet kan worden.

Het gewicht van de romp is 63 gram. (zonder staartboom):p



Uploaded with ImageShack.us

Nog even wat in elkaar geschoven en je het een hele romp met staartstuk.



Uploaded with ImageShack.us

Moest veel overwerken de laatste dagen :(
Kon dus niet lekker doorwerken.
vanavond verder gegaan met het spuiten van de Mylars.

Gerhard
 
Mooi Gerhard,
Ik geniet altijd erg van je bouwprojecten, blijf ze posten.
Even over de staartboom die je gaat gebruiken. Is deze taps? En waar heb je deze gekocht? Ik heb ook wel eens iets over (vis)hengels gelezen?

Succes!
 
Mooi Gerhard,
Ik geniet altijd erg van je bouwprojecten, blijf ze posten.

Leuk om te horen.
Ik zal deze draad zeker blijven posten tot dat die gevlogen heeft.;)

Even over de staartboom die je gaat gebruiken. Is deze taps? En waar heb je deze gekocht? Ik heb ook wel eens iets over (vis)hengels gelezen?
Succes!

Het is een stuk van een vis hengel.:yes:
Heb ik eens gekregen van een kennis die sportvisser is.
Altijd handig als je eens wat bewaard.

Gerhard
 
Het gewicht van de Librato

Ben eens aan het optellen gegaan.

Voor de besturing bouw ik het volgende in:
- 4x D60 servo's 40 gram (vleugels)
- 2x DES 488 BB MG servo's 22 gram (hoogte richting)
- 1x ontvanger 14 gram
- 1x accu 2S 2100 116 gram
- 1x regelaar 3A 14 gram
Totaal 206 gram.

- Vleugels kaal 193 met glas en epoxy + 200 gram:rolleyes: = afgerond 400 gram
- Romp met staartstuk ongeveer 100 gram.

Dan kom ik op een totaal van 706 gram :p
Kijken of ik hier in de beurt kan komen.
Dat lijkt me een super mooi gewicht voor een 2 meter zwever.

Gerhard
 
accu

Accu zal kleiner moeten.
Heb net mijn 2S 2100 geprobeerd om in de romp te krijgen.
maar dat gaat echt niet lukken:(

Iemand ervaring welke accu ik zou moeten aanschaffen voor deze zwever?Formaat wat in de romp past is B 25 x H 25 x L maakt niet uit.
Let op!
wil zeker een uur boven kunnen blijven, en moet 6 servo's bedienen.

Gerhard
 
Dan kom ik op een totaal van 706 gram :p
Kijken of ik hier in de beurt kan komen.
Dat lijkt me een super mooi gewicht voor een 2 meter zwever.

Gerhard

Hoeveel vleugeloppervlak heb je ?? 30 dm ?
Circa 700 gram is een mooi gewicht maar ik kan me goed voorstellen dat je bij een beetje wind niet meer al te best vooruit komt. Heb je eraan gedacht in de romp een voorziening te maken om ballast te laden ?
 
er komt geen motor in, dus voor een uur vliegen zou je aan een 2s 1000 of 1300 dan ook al genoeg hebben. 2 servos zijn voor de flaps dus daar zul je in vlucht niet al teveel stroom mee trekken. Gewoon even bij hobbycity rondkijken dan. evt DE warehouse voor snelle levering.
 
Robert,

Daar had ik ook al naar gekeken, maar die maten (25x25) kom je gewoon niet tegen.

Gerhard,

Is het geen optie gewoon AA baterijen te gebruiken (nimh dus)?


Justus

p.s. leuke bouwverslagen altijd, ziet er gaaf uit!
 
Hoeveel vleugeloppervlak heb je ?? 30 dm ?

Vleugel lengte 200cm.
Wolfrib 18 cm. eindrib 8,5 cm. (gemiddeld 15,8 cm)
20 x 1,58 = 31,6 dm2

Ik hoop dat ik het zo goed uitgerekend heb.

Circa 700 gram is een mooi gewicht maar ik kan me goed voorstellen dat je bij een beetje wind niet meer al te best vooruit komt. Heb je eraan gedacht in de romp een voorziening te maken om ballast te laden ?

Jazeker, in de romp wil ik een ballast kamer maken.
Denk dat het een glasbuis wordt, die gevuld kan worden.
Hij moet aan de hang ook lekker gaan met een beetje wind.;)

Gerhard
 
Gerhard,
Is het geen optie gewoon AA baterijen te gebruiken (nimh dus)?
Justus

Dag Justus,

Nee, ik wil er geen AA batterijen in hebben.
Als de accu leeg is moet er na een kwartier weer gevlogen kunnen worden.:p

Wat ik wel kan over wegen is om straks te kijken hoe het uitkomt met het zwaarte punt. Misschien zijn dan die batterijen helemaal niet zo gek nog niet. :rolleyes:

Gerhard
 
Gerhard,

Oke dat snap ik ook wel. maargoed, van die AA baterijen zou je gewoon 2 pakketjes kunnen maken dan. heb je geen regelaar meer nodig en waarschijnlijk is het ook wel goed voor je zwaartepunt.

Justus

p.s. toevallig nog 1 Dymond D60/D200 extra liggen? ik heb de gearset van mijn Dymond D200 uit de acromaster kapot..:(
 
Gerhard, al overwogen om twee A123's in serie te zetten?

HobbyKing Online R/C Hobby Store : GENUINE A123 Systems 26650A LiFePo4 Cell w/ tabs

Volgens mij kan je er twee van kwijt in de neus. Helemaal zeker ben ik niet van de afmetingen, volgens mij is de 1100mAh rond 23, de 2300mA rond 28mm. Lengte iets van 70mm.

Zelf vlieg ik nu met een 6-tal S3150's op een 1450mAh LiFe accu van Hyperion, zonder regulator. In vergelijk met het matte 4 cellen 1100mAh NiMh pakketje wat er eerst in lag is dat een feest!
 
Laatst bewerkt:
Vleugel in het glas

Vanavond gaat de linker vleugel in het glas.:p
Alle voorbereidingen zijn getroffen.
Carbon mat om de leading edge geplakt. Carbon versteviging daar waar de servo's en hevels komen in de vleugel. Kevlar scharnier stroken geknipt.
Disser gespannen in het raamwerk voor boven en onderzijde.
Vanavond een foto update.;)

Vraag:
Ik heb gehoord dat kevlar scharnieren zo als ik het toepas niet goed zouden zijn :confused: Ze zouden na enige tijd toch inscheuren.:(

Ben ik nou gek. Die kevlar op 45 graden scheurt toch nooit een keer.

Gerhard
 
Spuit inrichting

In de schuur heb ik een grote plaat hout rechtop gezet.
Hierin heb ik spijkers geslagen. Die houden mijn mylar op z'n plek.
Op deze foto zie je hoe de blokken zwart gespoten worden.



Uploaded with ImageShack.us

Rest is mooi afgedekt met plastiek en tape.
Waar je wel op moet letten is, wanneer je de tape eraf haalt dan heb je grote kans dat je de verf die eronder zit ermee af trekt. :(
Is mij ook overkomen. Heb het gewoon wat bijgewerkt.

De verf spuit ik in hele dunne lagen over elkaar heen. Dit met een tussen pauze van ongeveer 15 min. Toen zwart droog was en ik met oranje ging spuiten leek het erop dat zwart opgelost werd.:( Er kwamen soort van hele kleine bobbeltjes in. Aan de andere kant van de mylar leek het alsof de verf daar was losgekomen. Nou heb ik er op gegokt dat het wel goed komt.:rolleyes:

Moet wel zeggen dat het spuitwerk niet dat is geworden als uit de fabriek.
Maar ik denk dat het in de lucht strak genoeg is.:yes:

Gerhard
 
Disser in het raamwerk

In de hoop dat de vleugel torsie stijver wordt en omdat het gewoon mooi lijkt heb ik disser aangebracht in de vleugel.
Hieronder zie je het raamwerk wat ingespannen is.



Uploaded with ImageShack.us
 
vleugel in het glas

Vanmiddag de voorbereiding gedaan voor het baggen van de eerste vleugel

Op de foto zie je de carbon versteviging om de leading edge, servo's, hevels en bij de wolfrib. Daar moet straks de schroeven door voor de bevestiging.
Tevens zal er aan de onderkant van de vleugel geheel langs de flaps en airelons een strook carbon van 45 mm breed komen. Ik hoop hiermee wat meer stevigheid (stijfheid) te creëren in de flaps en airelons.



Uploaded with ImageShack.us

Nadat ik de mylar heb ingerold met epoxy leg ik deze op de 25 grams glasmat.
Dan snij ik met een nieuw mesje langs de mylar. Dit gebeurt met beide delen.



Uploaded with ImageShack.us

Daarna leg ik 110 gram glasmat op tafel. Dan komt het raamwerk met disser erover heen. Hier leg ik weer de mylar op, en snij alles weer uit. Hou de druk met je vinger daar waar de disser door gesneden moet worden. Zo hou je het draad mooi recht.



Uploaded with ImageShack.us

Hier zie je mooi hoe het eruit ziet aan de glas kant.
Alles na rollen zodat het overal mooi verzadigd is met epoxy.

De strook kevlar voor het scharnier zit op de verkeerde mylar. Deze moet aan de onderkant:bad-words:En toen werd ik ineens heel druk. Mijn epoxy ging van soepel naar hard in een paar minuten. Het dampte bijna. Deze aan de kant gezet en gauw wat nieuwe aangemaakt. Hier kon ik het nodige nog mee afrollen en de carbon op de vleugel mee insmeren. Kevlar stroken op de juiste plekken en toen snel alles in de vacuüm zak.



Uploaded with ImageShack.us

Het pakketje zoals het in de vacuüm zak gaat.:p



Uploaded with ImageShack.us

Voordat je het vacuüm aanzet moet je er een plank opleggen met wat gewichten. Zo kan de vleugel niet krom trekken.;)
De blauwe zak die jullie zien is er een van de Action. Deze zijn groter.
Hier past mijn 1 meter lengte mooi in.



Uploaded with ImageShack.us

En dan mag de vleugel in de mallen terug gelegd worden, zodat het een 12 uur kan liggen. Dit uiteraard weer met gewichten erop.



Uploaded with ImageShack.us

Morgenvroeg maar eens wat eerder uit bed.:p

Gerhard
 
Heel erg gaaf Gerhard! Dank voor de duidelijke uitleg en veel foto's. Ik zat alleen met een vraagje over die Mylars: dienen deze nu eigenlijk alleen als mal (uitsnijden glavezel) en om de lagen glas en carbon op hun plek te houden bij het plaatsen op de schuimkern?
En trek je deze na het drogen in de zak gewoon weer van de kern af?

Erg benieuwd naar het volgende deel.

Succes!
 
Back
Top