Robbe vs Walkera??

Over de 3 assen gyro lees ik gemengde verhalen. Sommigen vinden het niks. Anderen vinden het fijn. Je moet blijkbaar e.e.a. wel goed afstellen om het goed werkend te krijgen.. Dat is dus wat ik lees..
De Blade mCPX staat ook nog steeds op nummer twee van de lijst. Juli ga ik 4 weken naar Suriname. Ik wil dan een CP hebben die in m'n koffer past naast de rest van m'n spullen zodat ik 4 weken in alle rust kan oefenen. Vandaar dat ik aan formaat ben gebonden.
Let wel. In Suriname is het wel lekker weer maar ook daar is het niet overal windstil. Dan is de Blade mCPX ook wel erg klein..

Ik geloof best dat die KDS kicken is :) Walkera heeft in die klasse ook aardige modellen.. Kan er niks aan doen. Vind die Walkera krengen gewoon mooi ;)

Eventuele tussenoplossing zou kunnen zijn om de wat goedkopere 4#6S te nemen voordat ik de CP neem. Scheelt een slordige 70 euro met de V120D01 alleen dan wel een 90 graden flybar. Wel zelfde formaat..
 
Ik geloof best dat die KDS kicken is :) Walkera heeft in die klasse ook aardige modellen.. Kan er niks aan doen. Vind die Walkera krengen gewoon mooi ;)
Ja ze zijn wel mooi, maar de kwaliteit is niet zoals van KDS of Align, vergis je er niet in!
Belangrijke onderdelen vervang ik meestal ook meteen voor Align spul ;-)
 
Klopt. Belangrijkste dilemma nu om binnen een stapje hoger te gaan dan de Solo Pro is dus een 4#6S, een Blade mCPX of de iets grotere V120D02 (6 cm langere cp dan de blade mcpx). Ben er toch onzeker over terwijl ik de Solo Pro inmiddels behoorlijk onder de knie heb.
 
Die 4#6S krijg je geen spijt van denk ik, een maatje (ahem, mijn leer meester) die heeft ook zo'n machine, echt een leuk ding, is eigenlijk een baby ufly :D
Heeft wel een beetje dezelfde karakteristieken ;)

Tja moeilijk he om te kiezen! :p

Inmiddels hebben we een gigantische "topic kaap" gepleegd, wij met z'n tweetjes,lol :yes:
 
Ik was het topic begonnen dus oh well :) Ik zag ook een 4G6S staan voor een nette prijs. Is het reeel om te denken dat ik die eerst zo setup dat ie meer vliegt als een 4#6S en dan langzaam de settings opvoer??

P.S. De Robbe geinteresseerde is ook vast blij met deze info ;)
 
Ik was het topic begonnen dus oh well :) Ik zag ook een 4G6S staan voor een nette prijs. Is het reeel om te denken dat ik die eerst zo setup dat ie meer vliegt als een 4#6S en dan langzaam de settings opvoer??

P.S. De Robbe geinteresseerde is ook vast blij met deze info ;)

Iderdaad, de Robbe geïnteresseerde is zekers wel blij met de info die jullie weer geven. Dit zet mij wel aan het denken of ik voor de Robbe moet gaan of niet. Het is niet de bedoeling dat de Robbe meerendeels binnen blijft staan opdat deze door de wind niet kan vliegen en binnen is het meet zo'n beestje ook niet te doen. Zodoende blijf ik jullie conversatie wel even volgen....en wellicht besluit ik dan ook nog wel om voor een andere heli te gaan. Zoals ThuxBroters eerder heeft aangegeven is het moeilijk om te kiezen maar heb nog even de tijd. Ik heb de Solo nog niet helemaal onder controle;)

Ik zou zeggen, blijf vooral doorgaan met de informatie die jullie heen en weer zwepen en hoop ik wellicht hier meer uit te halen en zal zelf ook wat meer research uitvoeren:D
 
Pheter,

Alle FP's kunnen gewoon erg slecht tegen wind maar als ik moet kiezen tussen de V200 en de ufly voor buiten zou ik denk ik de V200 nemen.
 
Een uitleg momentje..
Ze kunnen wel tegen wind.
Je kan helaas geen collective correcties geven, de bladhoek is niet verstelbaar.
De heli vliegt gedragen door de wind dus alle kanten op.
Daarom is buiten een collective pitch heli handiger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt. Zodra ik boven de schutting uitkom is het klaar.. Ben daar gelijk maar mee gestopt ivm de vijver van de buren met koi karpers ;)
 
Je zou dan kunnen zeggen dat met een FP buiten constant aan het gevecht bent met de wind zonder dat echt aan vliegen toekomt?

Dan zal waarschijnlijk de V200 ook afvallen, aangezien deze meer stilstaat dan dat die vliegt. ik heb ook geen loods tot mijn beschikking en om gelijk naar een CP te gaan lijkt mij te heftig. Hierdoor ben ik genoodzaakt om toch ook andere stappen te nemen en meer indoor gaan vliegen?

Een Blade SR CP heli zal naar alle waarschijnlijk teveel moeite kosten om deze in de lucht te houden, laat staan dat ik deze op kan laten stijgen zonder schade. Is de Blade SR overigens goed te vliegen met een beetje wind?
 
Laatst bewerkt:
Je zou dan kunnen zeggen dat met een FP buiten constant aan het gevecht bent met de wind zonder dat echt aan vliegen toekomt?

Dan zal waarschijnlijk de V200 ook afvallen, aangezien deze meer stilstaat dan dat die vliegt. ik heb ook geen loods tot mijn beschikking en om gelijk naar een CP te gaan lijkt mij te heftig. Hierdoor ben ik genoodzaakt om toch ook andere stappen te nemen en meer indoor gaan vliegen?

Bedrijfsruimten / hal - Oudehaske, Hasker Utgongen - Bedrijfspanden.nl | Bedrijfsruimte zoeken, vinden, kopen en huren.
:p:p:p:p
 
Ben het niet met Eric eens (dat gebeurd wel vaker hoor ;-))
Een FP kan niet goed tegen wind!

Wat Eric daarna zegt klopt ten dele, want er is meer aan de hand.
Ze zijn meestal ook nog een stuk lichter en met de grote van de heli is de oppervlak verhouding tov het gewicht merkbaar.

En je hebt gelijk boven de 2 BF wordt het inderdaad een strijd tegen de wind, wat vooral in het begin moeilijk is, zolang je heli vaart heeft gaat ie wel door de wind, maar als je aan het hoveren bent kan dit erg lastig zijn.

Tja wat moet je doen.... ik heb de mazzel een gymzaaltje te hebben waar ik vrijwel altijd terecht kan, daar heb ik afgelopen maanden wel mooi leren vliegen ;-)
 
Je hebt gelijk Chow ! ;)

Maar dit is altijd al het beginners probleem geweest met een Coaxiaal of FP is het buiten gewoon niet fijn vliegen als er wat wind is!
Heb je een van beidden zo ik vandaag van de gelegenheid gebruik maken om buiten te gaan vliegen, het is nu zo windstil dat je zelfs met een Syma S107 buiten kan vliegen :D
 
Ben het niet met Eric eens (dat gebeurd wel vaker hoor ;-))

Lucht je hart ! ;)

Los van het eigen gewicht van een heli, wat wel degelijk uitmaakt uiteraard...
Als je een fixed pitch heli gaat vliegen van 500 kg bij windkracht 4 dan zal je aanzienlijk minder last van de wind hebben dan met een RC heli van hooguit een paar honderd gram.
Het probleem is dat je de hoeveelheid lift regelt met het toerental.
zodra het toerental omlaag gaat (dalen) dan neemt ook de frequentie af die de stuurvlakken hebben.
Hij wordt dus trager in zijn besturing en het toerental verminderd.
Een CP behoud zijn toerental (idle-up) en de hoogte wisselingen worden alleen door blad verdraaiing (collective pitch en cyclic pitch) bewerkstelligd.
Dat is de reden dat een Fixed pitch heli moeilijker te vliegen is in de wind.
Hij heeft geen last van wind, de bestuurder wel uiteraard.

Leg me uit wat er niet aan klopt.
 
Je hebt gelijk Chow ! ;)

Maar dit is altijd al het beginners probleem geweest met een Coaxiaal of FP is het buiten gewoon niet fijn vliegen als er wat wind is!
Heb je een van beidden zo ik vandaag van de gelegenheid gebruik maken om buiten te gaan vliegen, het is nu zo windstil dat je zelfs met een Syma S107 buiten kan vliegen :D

Weet niet hoor. Ik woon in een winderig gebied en ik kan wel een beetje vliegen maar zodra er maar een zuchtje om de hoek komt wordt ie gelijk een paar meter weg geblazen. Dat is geen vliegen meer maar windsurfen.. Ik ga het ook niet eens meer proberen. Als ik een keer de mogelijkheid heb om in een zaaltje te vliegen dan grijp ik die kans met twee handen aan. En mocht er een zomeravond komen met echt windstil weer dan ga ik wel op zoek naar een beschutte plek. Maar hier in onze nieuwbouwwijk zijn alle straten en plekken een soort windtunnels. Is echt geen doen.
 
Leg me uit wat er niet aan klopt.
Hey Eric :D

Je zegt in jee eerste bericht:
Ze kunnen wel tegen wind.
Daar ben ik het dus niet mee eens.

Van het toerental klopt helemaal, wilde ik ook nog zeggen, maar was ik even vergeten (as al laat ;-))
Het schijnt ook zo te zijn (dit heb ik van een oude goeroe gehoord) dat de functies van de gyro worden verminderd op het moment dat je heli door de wind gelift en je het gas dicht moet zetten, dus door de te lage headspeed bij de FP machine.

En een heli die gelift wordt door de wind heeft daar dus wel last van en zo ook de bestuurder ;)
 
Bedoelt Eric niet gewoon dat ze wel tegen wind kunnen in de context dat ie niet kapot waait maar dat je er verder niet behoorlijk mee kunt vliegen?
 
Back
Top