Waar kom jij mee aan de start bij F5B 2011?

Jitze.
Kom anders even langs, kijken we er samen naar. Zal wel iets simpels zijn, soms staar je je dood op iets simpels.

Groet,
Gerben
dat moet haast wel...
Zojuist opnieuw de rem op 'strong brake' gezet en alle andere instellingen ook nog maar eens opnieuw goedgezet.
Vervolgens aansluiten en wat gas geven: weer geen rem :nooo: ik snap deze regelaar niet...


Edit: inmiddels de rem op meerdere standen gezet, waaronder 'no brake', en weinig tot geen merkbaar verschil...
ook de throttle range op 'auto' gezet, maar dat maakte ook geen verschil, dus die staat nu terug op 'high start'.
 
Laatst bewerkt:
Ik kom bij dalfsen vliegen met de Hawk met een voor een wedstrijd setup ;) (wat er onder valt zie je wel in dalfsen hahaha)

Kijken hoe die het houd :D

De B1's hebben wat vertraging opgelopen gelukkig hebben we nog 2 maanden om de b1's te fixen voor de volgende wedstrijd :D
 
vandaag enkele metingen gedaan, maar die vallen tegen.

motor isKD36-60-11L 2200kv met een robbe planeta vertraging en een 15x10 prop.
De ampere's zijn maar 83 bij 7600 toeren.

Helaas kan ik boven de 130 ampere niet meten, dus ben aangewezen op anderen hiervoor. maar ik wil van de week eens kijken wat hij doet met een andere grotere prop.

chips, heb ik net die 4000 kv motor naar een concurrent verstuurd..................:confused::)
 
TC01,
Zo te zien heb je getest op 4S. Met het lagere kV is die motor eigenlijk geschikter voor 5S, heb je nog een passende 5S accu? (Eventueel heb ik nog een 5S3000 40C geloof ik). Eventueel heb ik nog een RFM 16x17smal liggen om te testen (kan op 0graden spinners, dus op dezelfde spinner als je waarschijnlijk gebruikt). Zou net moeten kunnen jouw motor/accu combi.

Met 5S en die prop heb je lekker kracht om weg te komen bij de start. Iets beter nog zal gaan de 14.5x14, voor wat meer "pitch-speed", om vermogen te houden als je op snelheid bent.

Jos, top!

Groet,
Gerben
 
Laatst bewerkt:
een 5s heb ik maar die past volgens mij niet in de romp.

Ik kan eens kijken wat de 16x16 breed van de siren doet. En anders kijken wat W&W verder nog heeft van ACC.
 
PS op die Watt meter heb ik al eens 157A gezien ;)

ACC bij 2kw+ lijkt me spannend, zou daar voorzichtig mee zijn.

Groet,
Gerben
 
vandaag enkele metingen gedaan, maar die vallen tegen.

motor isKD36-60-11L 2200kv met een robbe planeta vertraging en een 15x10 prop.
De ampere's zijn maar 83 bij 7600 toeren.
Inderdaad een veel te klein propje...
Ik heb de 3000kv motor met een 15x13 prop. Dat loeit wel aardig :yes: Zelfs Gerben vind dattie lekker klinkt :cool:


Gisteren samen met Gerben erachter gekomen dat ik een BEC regelaar heb (opto besteld, BEC gekregen). Hij remt wel, maar alleen heel slapjes.
Ik ga nu Gerben zn oude budgetregelaar erop zetten in de hoop dat hij dan wel lekker remt, zodat ik zaterdag fatsoenlijk mee kan vliegen.
 
Die 15x10 prop heeft een prima formaat voor een beginner F5B piloot. Als je meer vermogen wilt moet je dat doen met de motor (hoger KV) of met meer (kleinere capaciteit) cellen.

Voor echt F5B is 2200KV een 8S motor. Probeer je er veel vermogen uit te rammen met minder cellen en een grote prop / lage vertraging ratio, wordt de motor te warm en gaan er dingen kapot.

Ook is zo een KD36 motor goedkoper dan een Lipo pakket. Het is alleen even wachten.
 
Klopt, Ik had ook nog een 4000 KV motor uit die serie, maar die is nu bij Mark. Die heeft er meer aan op dit moment.
 
Gisteravond (met hulp van Johan, waarvoor dank) de B08 ingevlogen.
Was duidelijk weer even wennen na niet meer gevlogen te hebben sinds augustus vorig jaar....

Daar kwam nog bij; voor het eerst gas op een schakelaar.
Da's toch echt wel even wennen. Hij zit nu rechts, misschien toch naar links verplaatsen. Sturen en tegelijkertijd motor bedienen is toch wel lastig.

Verder waren de instellingen voor de uitslagen prima. (met dank aan Luc en Gerben) Erg soepel en vloeiend te sturen.

Alleen het zwaartepunt is nog een punt van aandacht. Ik heb het idee dat ie op dit moment te ver naar achteren ligt. De B08 heeft erg de neiging om z'n neus omhoog te steken. Dit ondanks de ongeveer 1 mm down standaard. Toch nog maar eens even goed nameten.

Vergeleken met de S14 loopt zo'n Avionik echt op rails. Waarschijnlijk door de langere romp en grotere spanwijdte.

De aandrijving kwam nu op net boven de 4 Kw bij inschakelen.
Meer dan genoeg voor nu.....

Op naar zaterdag ;)
 
B08 zwaartepunt op 68mm gaat uitstekend. Met wat meer ervaring kun je nog iets verder terug, maar niet veel. De B08 is zo ontworpen, dat het stabilo in speedstand een stukje down staat, zodat een soort hol profiel ontstaat.

Met 4kw vloog ik vorig jaar 41 rakken in Bad Bruckenau op zaterdag, na de B08 op vrijdag ingevlogen te hebben ;)

Groet,
Gerben
 
Helaas geen RW meer mee zaterdag. Flapservo heeft de geest gegeven. Gelukkig niet tijdens het vliegen gebeurd. Nieuwe inbouwen gaat wel even duren.

Gr. Joris
 
Back
Top