Jumbo Javelin

Hoi Coen,

het draaien van de kranen moet toch ook op deze schaal maakbaar zijn? Of ze dan ook nog kunnen hijsen, is weer een andere vraag...

Maar over jou gedachten over het gebruik van een servo: zou het niet beter zijn de potmeter op een extern tandwiel te bevestigen? Normaal zorgt de pot ervoor dat de servo bij 2x 60 graden blijft staan. Als je nou een tandwiel neemt dat ervoor zorgt dat de servo pas stopt bij 2x 180 graden? (Dus ervoor zorgen dat de potmeter z'n maximale uitslag pas bereikt als de kraan 180 graden gedraaid is)

Dan heb je in elk geval een beveiliging, zodat de draden niet in de knoop raken.

Een regelaartje heb je bij een inderdaad niet nodig, als je de print in de servo de motor laat regelen. Maar ook dan loopt hij nog vrij hard.. Moet er nog wel een kleine vertraging worden ingebouwd, anders draaien de kranen wel heel snel ;)...

Groetjes,
Björn
 
In schaal 1:100?
Alleen draaien zal wel willen lukken, maar dan lijkt het meer een radar als een kraan ;)
 
hallo allemaal,

@bjorn
ik denk dat het met die tandwieldjes het niet gaat worden,
ik moet het gewoon zelf in de gaten houden want het moet wel compact blijven.
over de snelheid: dat valt wel mee want je scheert de draad toch een paar keer in.

@adam
er kunnen precies 2 servo's boven elkaar liggen tussen het ruim en de huid.

groet Coen
 
Coen,

Een servo direct koppelen op het zwenken van de kraan gaat echt te snel, zelfs als je de servo bediend met de trimschuifjes op de zender.
Ik ben hier zelf mee aan het stoeien voor mijn ZZ om de Davit dan de jol naar buiten te kunnen draaien. Uiteraard heb ik de potmeter van het tandwiel losgekoppeld en de begrenzing verwijderd.
Ik vond in een verdwaald doosje nog een bergje kunststof tandwielen uit een oud stuk speelgoed wat ik ooit eens uit elkaar gehaald had.
Ik ben nu een proefopstelling aan het fabrieken om te zien wat de draaisnelheid nu wordt. Mijn doel is om de davit in 8-10sec naar buiten te kunnen draaien. De bediening zal waarschijnlijk wel via de trimschuifjes verlopen maar dat zal de praktijk uit gaan wijzen.

Voor wat betreft het inscheren van de hijsdraden moet je wel opletten wanneer je geslagen draad gebruikt. Die kan er maar op 1 manier in anders gaan je draden in elkaar draaien. Wat de beste manier hiervoor is kan je beste aan Arjen vragen. Hij zal er mee te maken hebben wanneer ze een draad moeten vervangen.
Overigens wordt er met de kranen niet echt gehesen maar gebeurt het daadwerkelijk loskomen van de lading van de kade door ballast in het schip te verpompen.

Succes met de verdere bouw de spanten ziener in ieder geval veelbelovend uit.

Groet,
Mathieu
 
Voor wat betreft het inscheren van de hijsdraden moet je wel opletten wanneer je geslagen draad gebruikt.
Je moet juist geen geslagen draad gebruiken maar gevlochten draad. Deze "draait" niet als ze onder spanning komt te staan.

Overigens wordt er met de kranen niet echt gehesen maar gebeurt het daadwerkelijk loskomen van de lading van de kade door ballast in het schip te verpompen.
Ik weet niet hoe je aan deze wijsheid komt, maar hoe "hijsen" ze dan een last uit het ruim?
Er wordt wel degelijk echt gehesen met de kranen, uiteraard in combinatie met ballasten, maar ballasten wordt over het algemeen niet gebruikt om het stuk vrij te krijgen. Het vrij tillen van het stuk kan veel gecontroleerder met de kranen.
 
Coen,

Een servo direct koppelen op het zwenken van de kraan gaat echt te snel, zelfs als je de servo bediend met de trimschuifjes op de zender.

Daar moet ik Mathieu helaas helemaal gelijk geven. Ik heb een tijdlang terug de aansturing voor de blusmonitoren van mijn Weser gebouwd, ook met omgebouwde servo's. Als je deze niet vertraagd, is het draaien van een kraan echt geen gezicht. Hoeveel ruimte heb je onder het dek, want ik denk dat het mooier is om de kranen rustig en beheersd te laten draaien. Ik zou er dus een kleine vertraging voor bouwen. (Daarvoor kun je bij Conrad hele mooie tandwielsetjes kopen volgens mij)

Ik kan als je wilt later wel eens proberen een filmpje te maken van die draaimodules van mij. Dan kun je zien hoe snel alles loopt. Of heb je zelf de servo's al omgebouwd en geprobeerd?

Groetjes,
Björn
 
hallo allemaal,

Een servo direct koppelen op het zwenken van de kraan gaat echt te snel, zelfs als je de servo bediend met de trimschuifjes op de zender.

voor het draaien van de kranen zal ik dan wel wat met de tandwieltjes gaan experimenteren,
maar voor de lieren zal het wel lukken daar hoeft geen vertraging met tandwieltjes op.
verder allemaal bedankt voor de informatie.

groet Coen
 
@Adam
Sorry voor de onduidelijkheid maar even een korte aanvulling.
Een stuk van de kade aan boord:
- stuk in de kraan, draden onder spanning zetten. Schip krijgt nu lichte slagzij naar de kade.
- Ballast wordt nu naar de "hoge" kant verpompt totdat het stuk los van de kade komt.
- Ballasten wordt gestopt en de kranen gaan nu hijsen.
- Wanneer het stuk horizontaal verplaatst wordt, wordt tegengesteld ballast verpompt om het schip recht te houden.

We hebben het overigens wel over stukken die ietsje zwaarder zijn als containers, een paar honderd ton.
Hoe ik aan de wijsheid kom: vijf ;) jaar zeevaart school waarvan 1 jaar aan boord van de Stellaprima van dezelfde rederij als de Javelin. Dat ballast verpompen heeft eigenlijk meer met stabiliteit te maken. Drijvende bokken halen ook een soortgelijk trucje uit om niet om niet vallen.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is geworden. Er zit een hele berekening achter maar dat is stuurmanswerk :).
Groet,
Mathieu
 
@Adam
Sorry voor de onduidelijkheid maar even een korte aanvulling.
Een stuk van de kade aan boord:
- stuk in de kraan, draden onder spanning zetten. Schip krijgt nu lichte slagzij naar de kade.
- Ballast wordt nu naar de "hoge" kant verpompt totdat het stuk los van de kade komt.
- Ballasten wordt gestopt en de kranen gaan nu hijsen.
- Wanneer het stuk horizontaal verplaatst wordt, wordt tegengesteld ballast verpompt om het schip recht te houden.
Goed betoog, maar dat gaat nog steeds niet op voor uit het ruim laden, of heb je alleen stukken geladen en niet gelost ;)
 
Laden zware lading schip

Goedemorgen heren,
Mathieu had helemaal goed, Laden doen we inderdaad zoals dat beschreven is. Een zware lading schip beschikt aan beiden zijden wingtanken (zijtanken). Als de kranen naar buiten gaan zal het schip al slagzij krijgen, dit compenseren we door water van de ene kant naar de andere kant te pompen in de wingtanken. Vervolgens slaan we een stuk aan en zetten die vervolgens stijf door er een klein gewicht in te trekken met de kranen. Vervolgens worden de pompen weer gestart en pompen we net zolang water van SB naar BB (of andersom) tot dat het gehele gewicht in de kranen hangt.
Als hij los is gaat het stuk omhoog in de kranen totdat we boven dek zijn. Vervolgens draaien we het stuk naar binnen, dan is wel te begrijpen dat het schip dan naar de andere kant wil vallen. Om dat te compenseren pompen we het water weer terug en houden zodoende het schip recht.Het is altijd een operatie waar de pompen de traagste factor zijn.
Lossen is precies andersom, we gaan vanuit het ruim omhoog en pompen zodra we naar buiten gaan we het water tegenovergesteld de beweging van de kranen naar de andere kant (kranen naar SB, pompen naar BB).
Als het stuk buitenboord is stoppen we de pompen en laten het zakken, we positioneren dit boven zijn toegewezen plek en zetten het af door het net te laten rusten. Vervolgens zetten we pompen weer aan en pompen het water in de wingtanken naar de kant en zo pompen we het gewicht er weer uit.

Het is geen moeilijke bereking maar simpel gezegt vanuit het hartlijn van het schip naar buiten is een bepaalde afstand zeg 20 meter, als een stuk 500 ton weegt heb je dus 20 m *500 ton = 10000 mt aan een kant. De afstand tussen de wingtanken is bijvoorbeeld 18 meter dus moeten we dus 10000mt / 18meter en komen dan uit op 555.5 ton water wat we moeten verpompen om een stuk los te krijgen.
Simpel gezegt komt het daar op neer.

Voor Coen,
Kom eerst maar eens aan boord kijken van de Fairplayer, dan zul je zien dat de kranen draaiende maken eigenlijk niet te doen is, je hebt met zoveel factoren te maken. Zoals eerder vermeld zitten er keerschijven in de mast en ontzettend veel schijven op de mast en kop of de Jib. Je komt ook met je draden te zitten want dat moet precies kloppen anders draait de gehele mik mak door elkaar.

Veel succes met de romp
 
Laatst bewerkt:
Het functionerend maken van de kranen in deze schaal zal zoals eerder aan gegeven niet meevallen, en persoonlijk denk ik zelfs onmogelijk zijn.
Of je moet heel veel "afbreuk" gaan doen aan de schaal door heel veel minder keer in te scheren, en dan nog wordt het zeuren.
De weerstand in het hele gebeuren wordt vele malen groter als in werkelijkheid, waardoor een giek niet meer zakken wil, en blokken niet meer lopen willen.
Ik heb zelf de Fairmast gebouwd in schaal 1:50, en ook hier was het "lopende werk" het probleem.
Zo groot zelfs dat ik haar hier voor heb weg gedaan.
En deze kranen waren qua constructie een stukje simpeler.

Deze moet Arjan bekent voor komen

Afb0012.jpg
 
@ Adam,

Hij komt me heel bekent voor, ik heb 2 jaar vast op de Jumbo Challenger gezeten. Ik heb ook zeer mijn twijfels of de Jib of haak Uberhaupt wel wil zakken. Op de Javelin is de hoofdhijs 14 keer ingeschoren met een kruis slag, de Jib geloof ik 8 keer. Dit zal in ieder geval een stuk minder moeten worden en de Jib en blokken moeten redelijk zwaar gemaakt worden en ik denk dat je dat in die schaal dat je het gewicht nooit haalt.

Veel succes verder met de romp
 
hallo allemaal,

de kranen daar wacht ik nog een poosje mee,
ik ga eerst de romp en de opbouw maken.
en dan komen de kranen pas aan de beurt.

groet Coen
 
Kranen kunnen inderdaad meer als 360° draaien, dus meer als één volledige omwenteling.
De draden gaan in de mast naar bijna boven, lopen dan via een keerschijf naar beneden, en gaan via een tweede keerschijf weer naar boven.
Het lijkt simpel maar je zou toch eens in een dergelijke mast moeten kijken hoe e.e.a. functioneert.
Één ding is zeker, in jou schaal is dit niet functionerend na te maken.

Daar heb ik mijn twijfels over bij Huisman kranen.

Een 400 tons Huisman kraan heb ik wel eens van binnen gezien.
Ik dacht dat één kabel in het midden van de mast helemaal naar boven gaat, en twee andere gaan aan de zijkant via schijven in één keer helemaal naar boven.
In de mast zitten dan schijven waar de kabels tegen komen als de kraan verder als een bepaalde hoek draait.
Helaas heb ik hier geen foto van, en ik weet ook niet of dit hetzelfde is in de 900 tons kranen.
Het zal in ieder geval wel moeilijk zijn om na te maken.

Hier is nog een foto van de Jumbo Jubilee, die we op de Seine tegenkwamen.
img6076w.jpg
 
bezoek aan de fairplayer

hallo,

@ arjen

een bezoek aan de fairplayer zou ik erg leuk vinden.
is 13 mei een geschikte datum?
ik weet niet of we kunnen, ik heb in ieder geval vrij maar mijn vader moet het nog vragen.

alvast bedankt

groet Coen
 
Coen,

Het schip ligt nog niet binnen, ik heb dinsdag 10 mei een bespreking op kantoor en dan hoor ik hoe lang hij binnen blijft liggen en de werktijden. Voorlopig staat de binnenkomst op 16 mei en we zijn ongeveer 2 weken bezig met de mobilisatie van het schip. Zodra ik meer weet en een paar geschikte datums heb stuur ik je wel even een persoonlijk bericht met mijn mailadres en telefoon nummer. De kans is aanwezig dat afhankelijk van de ligplaats dat ik je aan moet melden bij de haven.
Ik zal ook even in de planning mee moeten nemen om jou en je vader aan boord te begeleiden(is verplicht), ik denk dat ik dat wel zelf doe maar als het druk is moet ik een andere stuurman even mee laten lopen om de dingen te laten zien die je graag wil zien.
Hou je mailbox even in de gaten en dan zie je vanzelf wel een mailtje met contact gegevens,haven nummers en toegang codes en wat datums wanneer je langs kan komen.

We houden contact,
Arjen
 
bezoek aan de fairplayer

Coen,

Het schip ligt nog niet binnen, ik heb dinsdag 10 mei een bespreking op kantoor en dan hoor ik hoe lang hij binnen blijft liggen en de werktijden. Voorlopig staat de binnenkomst op 16 mei en we zijn ongeveer 2 weken bezig met de mobilisatie van het schip. Zodra ik meer weet en een paar geschikte datums heb stuur ik je wel even een persoonlijk bericht met mijn mailadres en telefoon nummer. De kans is aanwezig dat afhankelijk van de ligplaats dat ik je aan moet melden bij de haven.
Ik zal ook even in de planning mee moeten nemen om jou en je vader aan boord te begeleiden(is verplicht), ik denk dat ik dat wel zelf doe maar als het druk is moet ik een andere stuurman even mee laten lopen om de dingen te laten zien die je graag wil zien.
Hou je mailbox even in de gaten en dan zie je vanzelf wel een mailtje met contact gegevens,haven nummers en toegang codes en wat datums wanneer je langs kan komen.

We houden contact,
Arjen

bedankt, namens Coen, hij is op werkweek tot donderdag, hij heeft gevraagd of ik wil kijken naar je bericht en ik zal hem dit in ieder geval doorgeven, daarna zal hij zelf wel weer reageren.

Tet Verheuvel (moeder van Coen)
 
update!

hallo allemaal,

er is weer een kleine vordering in de bouw van de jumbo javelin.
ik heb nu de spanten van het ruim uitgezaagd en op maat gemaakt.
even een foto ter verduidelijking
full


groet Coen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo allemaal,

er is weer een kleine vordering in de bouw van de jumbo javelin.
ik heb nu de spanten van het ruim uitgezaagd en op maat gemaakt.
even een foto ter verduidelijking
full


groet Coen


Het lijkt op de foto alsof de kielbalk schreef staat......Klopt dit....of zijn je spanten onderling nog niet met elkaar verbonden???

Mvg Edwin.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top