Rendement elektromotor vergroten?

17 jaar en zo'n opdracht? Ik vraag mij af als dit een praktijk toets is of alleen theorie want iets dergelijks ontwikkelen op papier kan ik mij indenken dat ze je denkvermogen toetsen maar in de praktijk brengen is natuurlijk vrij hoog gegrepen. Ik neem aan dat als je enige kennis van zaken had je hier niet de vragen zou stellen.

Maar ik denk dat je op zoek moet gaan naat vierkant of rechthoekig koperdraad, hierdoor kan je een maximaal aantal windingen weg leggen zonder luchtspleten wat meer rendement moet leveren.

O ja, goed koelen, tot de supergeleiding intreedt ;)
 
17 jaar en zo'n opdracht? Ik vraag mij af als dit een praktijk toets is of alleen theorie want iets dergelijks ontwikkelen op papier kan ik mij indenken dat ze je denkvermogen toetsen maar in de praktijk brengen is natuurlijk vrij hoog gegrepen. Ik neem aan dat als je enige kennis van zaken had je hier niet de vragen zou stellen.

Maar ik denk dat je op zoek moet gaan naat vierkant of rechthoekig koperdraad, hierdoor kan je een maximaal aantal windingen weg leggen zonder luchtspleten wat meer rendement moet leveren.

O ja, goed koelen, tot de supergeleiding intreedt ;)

Waarom zou dit te hoog gegrepen zijn? Een elektromotor maken is niet zo moeilijk...

Supergeleiding is overdreven. je moet er te veel energie insteken om je geleiders aftekoelen waardoor je rendement niet zal stijgen.
Vierkante koperdraad is misschien een goede oplossing maar denk niet dat het zo veel verschil gaat maken.

De enige oplossing die ik zie is om de tegengestelde EMK zo laag mogelijk te houden, iemand een idee hoe?
 
Waarom zou dit te hoog gegrepen zijn? Een elektromotor maken is niet zo moeilijk ...
Behalve dat ik het net als Roelof een verdomd stevige opdracht vind, zit mij die 230/400Volt behoorlijk dwars. Ik zou graag eens je docent(en) in deze discussie zien om o.a. daarover en de eintermen te praten. O ja, welke materialen, gereedschappen en budgetten kun je over beschikken om je project uit te voeren?

... Vierkante koperdraad is misschien een goede oplossing maar denk niet dat het zo veel verschil gaat maken. ...
Het verschil in vullingsgraad is makkelijk te berekenen: oppervlak van cirkel versus oppervlak van vierkant dat die cirkel strak omsluit.
Methods for packing more copper
Flat magneto wire - RC Groups
Photos of your CD winds... - RC Groups
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=400958

en winding draad door de wringer halen:
Fly Electric-Home
-> DIY brushless motors
-> Winding Density

De enige oplossing die ik zie is om de tegengestelde EMK zo laag mogelijk te houden, iemand een idee hoe? ...
Dat kan niet. Toerental zal oplopen tot de EMK (generatorspanning} gelijk is aan: klemspanning - I x Rm.
 
Laatst bewerkt:
De enige oplossing die ik zie is om de tegengestelde EMK zo laag mogelijk te houden, iemand een idee hoe?
Zoals Ron ook al aangeeft is dit onmogelijk. Daar komt nog bij dat het totaal ONWENSELIJK is. De tegen EMK zorgt er juist voor dat je motor minder stroom gaat gebruiken als het toerental oploopt!
Als eerste zou ik maar eens heel goed gaan verdiepen in hoe een elektromotor precies werkt. Dan zou je duidelijk moeten worden hoe die tegen EMK ontstaat en waar hij voor nodig is!
Zeer belangrijk!!!
 
Behalve dat ik het net als Roelof een verdomd stevige opdracht vind, zit mij die 230/400Volt behoorlijk dwars. Ik zou graag eens je docent(en) in deze discussie zien om o.a. daarover en de eintermen te praten. O ja, welke materialen, gereedschappen en budgetten kun je over beschikken om je project uit te voeren?

Je moest al een idee hebben over een project dat je wou maken. Volgende week wordt dit dan besproken dus het is handig om wat informatie op voorhand te hebben. En ja misschien dat je wel gelijk hebt om dit op een veiligere spanning te doen zoals 24 AC/DC. Dit moet ik met hem nog bespreken.

Materialen: metaal,kunststof
Gereedschappen: cnc draaibank/freesbank, 3D printer..
Budget: alles moeten we zelf betalen


Zoals Ron ook al aangeeft is dit onmogelijk. Daar komt nog bij dat het totaal ONWENSELIJK is. De tegen EMK zorgt er juist voor dat je motor minder stroom gaat gebruiken als het toerental oploopt!
Als eerste zou ik maar eens heel goed gaan verdiepen in hoe een elektromotor precies werkt. Dan zou je duidelijk moeten worden hoe die tegen EMK ontstaat en waar hij voor nodig is!
Zeer belangrijk!!!

Als je geen tegengestelde EMK hebt dan betekent dit dat de stroom nog lager licht dan een motor met tegengestelde EMK. Of de motor nu een hoog toerental/laag toerental/grote belasting/kleine belasting heeft de stroom blijft hetzelfde! Dit wil zeggen dat er zelfs geen aanloopstroom meer is.
 
Als er geen EMK is, dan blijft de zuivere ohmse weerstand over. Dan zou je theoretisch weldegelijk een aanloopstroom hebben.
 
Ik weet al beetje wat de bedoeling is inderdaad. Eindtermen zijn leer-doelen, daarmee bedoelde ik dus niet de technische projectdoelen. En van jullie kennisniveau heb ik geen idee, vandaar (mede) het verzoekje om hier te babbelen met een docent. Misschien zien wij-van-het-forum het veeeeel te zwaar in.
 
JAls je geen tegengestelde EMK hebt dan betekent dit dat de stroom nog lager licht dan een motor met tegengestelde EMK. Of de motor nu een hoog toerental/laag toerental/grote belasting/kleine belasting heeft de stroom blijft hetzelfde! Dit wil zeggen dat er zelfs geen aanloopstroom meer is.

Het is niet voor niets dat ik schreef:
Als eerste zou ik maar eens heel goed gaan verdiepen in hoe een elektromotor precies werkt. Dan zou je duidelijk moeten worden hoe die tegen EMK ontstaat en waar hij voor nodig is!
Zeer belangrijk!!!

Ga dat nu eerst eens doen dan kan je ergens over schrijven met kennis van zaken. Wat je schrijft is namelijk totaal FOUT. Het is zelfs omgekeerd! Hoe lager de tegen EMK des te groter het stroomgebruik en des te groter de verliezen!
Let ook eens op de naam TEGEN EMK!?!?
 
De principes kan je op internet vinden, die ga ik ook niet uitleggen. Wel kan je zelf een eenvoudige proef doen met een AC motor van bv. een 150 watt. Pak de as beet en houdt deze vast, zet spanning op de motor en voel wat er gebeurt. Het is zelfs mogelijk om de as tegen de veldrichting in te draaien! Als de motor op toeren is en je probeert dan de as af te remmen, dan is daar veel meer kracht voor nodig. EMK en de tegen EMK bepalen samen het koppel van de motor. Dat koppel is binnen zekere toerentallen vrij constant en het opgenomen vermogen zal redelijk in verhouding liggen met de geleverde prestatie. Wordt een motor overbelast, dan zakt heel snel het tegen EMK als het toerental onder een bepaalde waarde komt en stijgt het opgenomen vermogen dramatisch. Gevolg is dat er minder vermogen aan de as beschikbaar is terwijl het opgenomen vermogen is gestegen, dat verlies wordt omgezet in warmte. Dat betekent veel technische rook uit de motor en technische rook is over het algemeen duur!

Groetjes Hans.
 
Waarom niet eens een electromotor fabrikant bellen om te kijken of je wat info kan krijgen?
Ik zou Lehner Motoren Technik eens bellen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Dat soort kleine fabriekjes willen nog weleens persoonlijker ingesteld zijn dan een groot concern met massaproductie.
Of als je (amerikaans)engels beter is dan je duits: Neu motors
 
Iets om naar te streven? Rendement van 98,5%. www.csiro.au is een Australische kruising tussen NASA, TNO, FOM, Max Planck Institut en het RIVM:
In-wheel motor for solar-powered electric vehicles: technical details (Publication - Technical)

pgma.jpg



IJzerloze stator is goed voor rendement, geeft wel hoog Kv (toeren per Volt) en laag Kt (koppel per Ampère). Zal vertraging nodig zijn.
DIY Inrunner - Page 10 - RC Groups
slotless outrunner - RC Groups
powercroco nutloser Aussenläufer
Brushless Slotless Powder Core Motor - RC Groups
 
Laatst bewerkt:
Als er geen EMK is, dan blijft de zuivere ohmse weerstand over. Dan zou je theoretisch weldegelijk een aanloopstroom hebben.

Is de inschakelstroom eigenlijk groot bij een spoel/ohmse weerstand?


Ga dat nu eerst eens doen dan kan je ergens over schrijven met kennis van zaken. Wat je schrijft is namelijk totaal FOUT. Het is zelfs omgekeerd! Hoe lager de tegen EMK des te groter het stroomgebruik en des te groter de verliezen!
Let ook eens op de naam TEGEN EMK!?!?

Ok ok... Ik begin het nu te snappen wat er zich allemaal in een elektromotor afspeeld. Dus als je geen tegengestelde EMK hebt dan ontstaat er een hoge stroom omdat het gewoon een spoel is en de weerstand van de spoel laag licht? klopt dit?

Nog een vraagje: hoe meet je de tegengestelde EMK? Ik heb dit al vaak gezien met een monitor waar de spannings/stroom curve op verschijnd maar is dit ook mogelijk met een gewone volt/ampère meter? enzo ja hoe kun je dan zien of je geen/wel tegengestelde EMK hebt?


@ ron van sommeren: bedankt voor al die links!



mvg, rino
 
Laatst bewerkt:
Ok ok... Ik begin het nu te snappen wat er zich allemaal in een elektromotor afspeeld. Dus als je geen tegengestelde EMK hebt dan ontstaat er een hoge stroom omdat het gewoon een spoel is en de weerstand van de spoel laag licht? klopt dit?
De inschakelstroom wordt bepaald door de Ohmse weerstand van de spoel en de zelfinductie. De Ohmse weerstand is heel laag en de zelfinductie is ook niet zo erg hoog. Dat resulteert dus in een hele hoge inschakelstroom.

Nog een vraagje: hoe meet je de tegengestelde EMK? Ik heb dit al vaak gezien met een monitor waar de spannings/stroom curve op verschijnd maar is dit ook mogelijk met een gewone volt/ampère meter? enzo ja hoe kun je dan zien of je geen/wel tegengestelde EMK hebt?
De tegen EMK kan je niet rechtstreeks meten, je kan hem uitrekenen of redelijk dicht benaderen met een test.
De berekening is eigenlijk simpel en ik wil die formule nu nog niet hier neer zetten. Ik wil je echt niet pesten hoor ;) maar als je nu zelf eens probeert te bedenken hoe je dat zou kunnen berekenen dan leer je er veel meer van.
Een paar tips moet ik je wel geven. Te eerste, Denk aan de stroom die de motor gebruikt wanneer hij onbelast draait. Ten tweede, Denk aan de Ohmse weerstand van de motor. Ten derde, Vergeet de spanning niet waarop je de motor (onbelast!!!) laat draaien.

De test is niet zo heel moeilijk. Neem een boormachine en klem de as van de motor in de boorkop. Laat de boormachine draaien en meet welke spanning er door de motor wordt opgewekt. Meet ook het toerental van de boormachine en je kan de generator constante uitrekenen.
Als je hier naar kijkt en je kijkt dan ook nog eens goed naar de specificaties van de motor dan MOET je iets opvallen. Wat dat zeg ik nu nog niet. :)

Nee, ik ben geen leraar. :nooo: :teacher:
Ik vind alleen dat je zo veel mogelijk zelf moet uitvogelen. Daar leer je het meeste van en het is nog leuk ook. Zo heb ik het ook geleerd, ik had dus het geluk een paar leraren te hebben die nog echt lol in hun werk hadden en die in staat waren de leerlingen te boeien. Of je het gelooft of niet maar ik heb samen met nog een paar klasgenoten diverse keren tijdens de pauze in het praktijk lokaal gezeten om bepaalde dingen uit te proberen. De leraar bleef dan ook en we aten onze boterhammen gewoon tijdens het "spelen" op. Echt waar we hebben vreselijke lol gehad en er een berg van geleerd. Die leraren zijn echt een heel belangrijke oorzaak geweest voor het feit dat ik ook nu nog lol in de elektronica heb.
 
De tegen EMK kan je niet rechtstreeks meten, je kan hem uitrekenen of redelijk dicht benaderen met een test.
De berekening is eigenlijk simpel en ik wil die formule nu nog niet hier neer zetten. Ik wil je echt niet pesten hoor ;) maar als je nu zelf eens probeert te bedenken hoe je dat zou kunnen berekenen dan leer je er veel meer van.
Een paar tips moet ik je wel geven. Te eerste, Denk aan de stroom die de motor gebruikt wanneer hij onbelast draait. Ten tweede, Denk aan de Ohmse weerstand van de motor. Ten derde, Vergeet de spanning niet waarop je de motor (onbelast!!!) laat draaien.

Oke ik ga een gokje wagen :)

Eerste tip:"Denk aan de stroom die de motor gebruikt wanneer hij onbelast draait"
Z=U/I (1)
--> I=U/Z
Z = impedantie = Xl = Weerstand
U =totaalspanning
I = totaalstroom

Tweede tip:"Denk aan de Ohmse weerstand van de motor"
Xl=2.pi.f.L (2)
XL = weerstand spoel
f = frequentie
L = Henry

Derde tip:"Vergeet de spanning niet waarop je de motor (onbelast!!!) laat draaien"
Dit noem ik Ub (3)van bronspanning.

Haal U uit (1): U=Z.I
plaats (2) in (1): U=XL.I (=2.pi.f.L.I)

Eindformule:

Tegen EMK = (XL.I) - Ub

klop de formule?


De test is niet zo heel moeilijk. Neem een boormachine en klem de as van de motor in de boorkop. Laat de boormachine draaien en meet welke spanning er door de motor wordt opgewekt. Meet ook het toerental van de boormachine en je kan de generator constante uitrekenen.
Als je hier naar kijkt en je kijkt dan ook nog eens goed naar de specificaties van de motor dan MOET je iets opvallen. Wat dat zeg ik nu nog niet. :)

Ik heb hier momenteel geen motor liggen waar ik dit kon op testen maar wat ik denk is wanneer je de motor belast wordt de tegen EMK kleiner waardoor de spanning die wordt opgewekt door de motor verkleint. Ik weet niet met wat dit overeenkomt als je naar de specificaties van de motor kijkt.




Wow, ik heb het gelezen en als ik het goed begrijp dan komen ze tot zo'n rendement door:
2 polen te gebruiken voor een lagere frequentie.
Zo weinig mogelijk ijzeren onderdelen zodat die niet magnetisch worden.
Halbach array? is dit een soort manier hoe je je draden moet wikkelen? en hoe moet je die dan wikkelen?
De motor wordt vacuum gezogen zodat er weinig luchtweerstand is. Is er dan zoveel luchtweerstand in een motor?
En ze maken gebruik van een tweefasige spoel gemaakt uit lize draad? Is het niet Litze draad en is die draad gewoon koper of iets anders?

Dus als ik dit namaak heb ik een motor met een rendement van zeker 99%? :)



Mvg, rino
 
Laatst bewerkt:
Dat was slechts een patent, ter leringhe ende vermaek, veeeeeeeeeeel te hoog gegrepen voor jullie. En als je al een hoog rendement hebt, moet je veel doen om nog hoger te gaan, zoals vacuüm maken van de motor. Geen idee hoeveel dat oplevert.

Litze draad gebruik je bij 'tandeloze'/statorloze motoren. Door ontbreken van stator wordt magnetische flux niet in stator geconcentreerd, er loop meer flux door de draden. Daardoor wervelstroomverliezen in het koper optreden. Litzedraad verminderd die wervelstromen.
 
RINO, Veel kaas heb je er niet van gegeten. Ernst heeft het over een DC motor.
Hierbij kun je de tegen EMK meten als je de motor aandrijft en er GEEN stroom loopt.Als er wel stroom loopt moet je deze compenseren met de spanningverlies over de anker weerstand. De machine constante kun je dan uitrekenen door de spanning te delen door het toerental (eigenlijk hoek snelheid). Hiermee kun je dan ook weer het koppel berekenen als je de stroom weet. Meer zeg ik niet. Google maar eens op DC motoren, dan kun je er van alles over vinden

Bij een asynchone motor komt er helemaal niets uit als je deze aandrijft. Er zijn wel trucs met condensatoren om blindstroom te maken om de rotor te magnetiseren, maar dat gaat veel te ver voor nu.
 
Rino je komt een heel eind maar je maakt het een beetje te ingewikkeld.
Even :offtopic:: Weet je overigens wat pas echt ingewikkeld is? ........ Een mummie. ;)
Terug on topic.
De stroom die een motor onbelast gebruikt kan je niet berekenen, die wordt door de fabrikant opgegeven of je kan de stroom meten.
In dit voorbeeld ga ik even uit van een veel gebruikte motor in de model bouw. Deze wordt dus door een gelijkspanning gevoed die door de regelaar in een soort van wisselspanning wordt omgezet. Hoe en wat is even onbelangrijk voor dit voorbeeld.
De fabrikant geeft op dat de nullast stroom 1,7A is en de maximale stroom is 35A.

De Ohmse weerstand is ook een gegeven en geen impedantie. De berekening met de frequentie en dergelijke is hier niet van toepassing dus kan je die ook vergeten. Stel de inwendige weerstand van de motor wordt door de fabrikant opgegeven als zijnde 38mOhm, of te wel 0,038 Ohm.

De nomimale voedingsspanning is 12V en de motor constante Kv = 1000omw/V. Onbelast draait de motor dus 12000 omw/min.

Sluit je de motor aan op de regelaar en je laat hem op maximaal toerental onbelast draaien dan kan je de tegen EMK in die situatie als volgt uitrekenen.
De spanning die als gevolg van de stroom door de motor over de motor zou staan is de stroom maal de weerstand. Dat is dus 1,7A x 0,038 Ohm = 0,0646V.
Er staat echter 12V over de motor dat betekend dus dat de tegen EMK 12 - 0,0646V = 11,9354V moet zijn. Dit betekent dan weer dat de motor niet exact 12000 omw/min draait maar 0,0646 x 1000 = 64,6 omw/min minder dus 11935,4 omw/min.

Nu ga je de motor belasten. Hierdoor zal het toerental iets zakken wat weer tot gevolg heeft dat de tegen EMK ook zal zakken. Stel dat het toerental met 1300 omw/min zakt dan zal de tegen EMK met 1300omw/min / 1000omw/V = 1,3V dalen.
De motor gaat dan 1,3V / 0,038 Ohm = 34,2A trekken. Dat is zo ongeveer de maximaal toegestane stroom dus je moet de motor niet verder afremmen. Met andere woorden niet zwaarder belasten.

Voor wisselspanning is de berekening feitelijk precies het zelfde. Het enige verschil is dat er ook nog een "imaginaire" stroom gaat lopen. Die stroom wordt bepaald door de frequentie van de voedingsspanning en de zelfinductie van de spoelen in de motor. Die stroom is NIET in fase met de "werkelijke" stroom vandaar de naam "imaginaire" stroom.
Bij lage frequenties en zelfinducties zal die stroom vrij klein zijn. In heel veel gevallen zou je die kunnen "vergeten". Het probleem is dat die stroom wel door de spoelen loopt en dus ook warmte veroorzaakt. Ook de voeding en de kabels moeten die stroom kunnen verwerken. Vandaar dat de energie leveranciers bijna altijd eisen dat het imaginaire deel van de stroom heel klein blijft. De cosΦ (Cosinus Phi) is de factor die deze stroom voorstelt. Die cosΦ mag meestal niet kleiner zijn dan 0,8. Wanneer de cosΦ 1 is loopt er geen imaginaire stroom en bij een cosΦ van 0 loopt er alleen maar een imaginaire stroom.

Zoals ik al schreef is dit voor veruit de meeste modelmotoren nauwelijks van belang omdat de gebruikt frequenties en de zelfinductie van de motoren daarvoor te laag zijn. Ook al is de schakel frequentie van sommige regelaars meer dan 10kHz dan nog wordt daar nauwelijks rekening mee gehouden.
Zelf heb ik er nooit aan gerekend maar misschien is het wel eens interessant om dat toch eens te proberen. Dat zou ook een verklaring KUNNEN zijn voor het soms volledig onverklaarbaar opblazen van een regelaar. Wie weet kan de imaginaire stroom soms zo hoog worden dat daar de Fets van kapot gaan. Ook kunnen hier spanningspieken (inductiepieken) door worden opgewekt die te hoog kunnen blijken voor de Fets.
Dit soort dingen schieten me nu te binnen terwijl ik dit verhaaltje zit te typen.
Goed het is nu hoog tijd om naar bed te gaan. Morgen moet ik weer bij tijds uit en dan wil ik toch voldoende geslapen hebben.
 
Back
Top