Nine Eagles Solo Pro

  • Topicstarter Topicstarter Leeuwarden
  • Startdatum Startdatum
Nu heb ik net een Solo pro. Eerste paar lipo's was ik redelijk in staat om de heli stabiel te hooveren, maar dat wil niet meer lukken. Het kan stom toeval zijn, maar het eerste issue leek te gebeuren bij het eerste gebruik van een hobbyking lipo, maar dat zal misschien wel toeval zijn.

De heli komt los van de grond, maar ik dan niet meer te houden. Hij wijkt uit naar links (erger als out of the box, toen was een kleine correctie nodig, werkte prima) en op het moment dat het lijks als of er een stabiel moment is, begint de solo pro om z'n as te draaien.

Verder heb ik 2, of 3 maal vlak achter elkaar mijn trims bij gesteld met de EPA mode, de aileron stond helemaal boven aan z'n as (en dat alleen als de zender aan stond).

Wat me wel opvalt is dat er speling is bij de tailmoter. Ik kan het asje een kleine milimeter bewegen (in/uit de moter). Zou dit de oorzaak kunnen zijn dat de tailmoter nu al overleden is, of moet ik aan sleutelen aan de gyro instellingen? Of zou er iets fouts in de kop zitten (omdat er soms een niet al te zachte landing was)

Btw... het beestje kan wel heel wat hebben lijkt zo op t eerste gezicht.


Plaats eens een duidelijke foto van de kop, dan kunnen we kijken of er wat scheef is geschoten.
 
Valt de Pro ook uit de lucht als die om zijn eigen as begint te draaien?
Dan zou je kunnen denken dat de tailmotor het zo langzamerhand heeft begeven.

Zoiets... de eerste 5 seconden lijken prima, maar dan gaat de solo swalken en lijk aileron naar rechts nauwelijks effect te hebben (bij een afwijking naar links), maar na die 4 -5 seconden, dan komt die spin en gaan de solo alle kanten op en voor je het weet zit daar ook een val naar beneden bij. Die valt dat wel op te vangen met gas geven, maar door het onvoorspelbare gedrag, kies ik dan maar voor een 'landing'.

In ieder geval ga ik een tailroter uit HK laten komen. Maar kan een tailroter zo snel overlijden? Het beestje is nog geen 2 dagen oud :(
 
Laatst bewerkt:
Zoiets... de eerste 5 seconden lijken prima, maar dan gaat de solo swalken en lijk aileron naar rechts nauwelijks effect te hebben (bij een afwijking naar links), maar na die 4 -5 seconden, dan komt die spin en gaan de solo alle kanten op en voor je het weet zit daar ook een val naar beneden bij. Die valt dat wel op te vangen met gas geven, maar door het onvoorspelbare gedrag, kies ik dan maar voor een 'landing'.

In ieder geval ga ik een tailroter uit HK laten komen. Maar kan een tailroter zo snel overlijden? Het beestje is nog geen 2 dagen oud :(

Dan denk ik neit dat het de tailrotor is. Dan zou je hem niet meer kunnen redden.
Wat Indoorvlieger aangeeft, plaats eens een foto. Ik weet zeker dat hij jou verder kan helpen zoals hij mij ook heeft geholpen.
Wanneer Indoorvlieger het niet meer weet? Dan kun je beter een nieuwe kopen.

Succes en hoop dat het probleem snel is opgelost
 
Hier zijn een paar shots van de kop. Ik (als leek) zie niets vreemds, but who knows! Anyway already thnx!

kop2.jpg

kop3.jpg

kop1.jpg

kop4.jpg

kop5.jpg
kop6.jpg
 
Zoiets... de eerste 5 seconden lijken prima, maar dan gaat de solo swalken en lijk aileron naar rechts nauwelijks effect te hebben (bij een afwijking naar links), maar na die 4 -5 seconden, dan komt die spin en gaan de solo alle kanten op en voor je het weet zit daar ook een val naar beneden bij. Die valt dat wel op te vangen met gas geven, maar door het onvoorspelbare gedrag, kies ik dan maar voor een 'landing'.

In ieder geval ga ik een tailroter uit HK laten komen. Maar kan een tailroter zo snel overlijden? Het beestje is nog geen 2 dagen oud :(


Op de foto's ziet de kop er netjes uit, geen rare dingen. Zit er geen haar om het asje van de staartmotor? En bedoel je dat aileron (is sliden naar links en rechts) niet werkt, en de heli ook gaat spinnen, of bedoel je rudder (dus het draaien om de verticale as? Bij een crash terwijl de staartmotor nog stroom krijgt, kan hij beschadigen. Controleer echter ook of de staartrotor (dus dat kleine propellortje) niet los op de as zit, en een beetje slipt.

Heb je dit trouwens ook met andere accu's? Omdat je aangeeft dat het probleem ontstond bij het gebruiken van de HobbyKing lipo's. Als een accu slecht contact maakt, gaat je heli ook raar doen, omdat de motoren niet de volle spanning krijgen.
 
Om de accu, of contact uit te sluiten, heb ik net een andere landinggear erop gezet. De accu klemt hier beter in (lees, best lastig om de accu erin te krijgen), maar ook dit heeft geen resultaat. Met de orginele nine eagle accu heb ik hetzelfde euvel, alleen lijkt het feller te zijn bij de Hobbyking OEM accu's.

Het enige wat ik aan de staartmoter kan zien, is dat er iets speling in zit. Het lijk of ik een (of een halve) milimeter het asje in en uit het motortje kan bewegen. Zou dit al voldoende kunnen zijn voor het gedrag?

Ik zal vandaag een filmpje maken met de telefoon en posten, misschien dat dat wat meer info geeft.
 
Ik heb even naar die tail van mij gekeken maar die speling is bij mij zelfs groter.
Ook heb ik 2 nieuwe tails liggen en die hebben in de verpakking al speling!
Het witte rotortje moet wel voldoende vrij zijn van het huis en zoals Solo zegt geen haren ertussen dat gebeurd nog wel eens.
Succes
Ton

Nog een klein advies: lijm je stekker van de print naar accu even vast aan de print dan trillen de soldeerverbindingen op de print niet zo snel los.
Ook heb je dan geen last meer dat je met het inschuiven van de accu de draden kapot/ los duwt.
 
Laatst bewerkt:
Zoals belloofd hierbij 2 filmpje

http://www.youtube.com/v/jMCR71xU9DY

[URL="
- ‪VIDEO0015.3gp‬‏[/URL]

In het begin lukt het heel even de heli stil te houden, nou ja, een heeeeel even, maar dan geeft ik wel full rudder rechts en aileron naar rechts. Als het wat lichter is in de woonkamer/stopt met regenen, misschien dat ik dan wat beters kan schieten. BTW, als de heli uit de lucht valt, dan is omdat ik t gas naar beneden zet.
jMCR71xU9DY
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kikker aap, meldt even waar je woont dan kan je er met iemand samen naar kijken. Gaan de servos wel vrij op en en neer , zit het antenne draadje er niet tussen. Ik heb wel eens een staafje waarmee de vleugel aan de kop zit afgebroken dan werkt het ook niet helemaal. Als er twee afgebroken zijn kun je het gelijk zien.
Heb je hem misschien uit elkaar gehad om een of andere reden ?
Staafje van de swashplate in de houder ?
 
Ik woon in Den Bosch, dus als iemand uit de buurt mij zou kunnen helpen, would be verry nice!

Verder heb ik niets aan de heli gedaan, kwa sleutelen. Alleen subtrim. De servo's lopen vrij en er zit geen korrel zand tussen. En het staafje van de swashplate zit netje in de houder.
 
Lijkt wel of de heli uit de lucht valt na een aantal sec.
Als dat zo het geval is kan het erop duiden dat de tailrotor het begeven heeft. Wellicht door de vele crashes, die ik ook heb gekent:D

Bij mij staan er weer 2 tal tailrotor in reservering bij hobby king.
Duurt wel erg lang, zijn allemaal in backorder.
Normaliter in Nederland zijn die krengen €10. Vind ik nogal aan de prijs maar alsje zeker weet dat het daaraan ligt dan kun je bij het herplaatsen van een nieuwe gewoon vliegen. Het is nooit verkeerd om een extra tailrotor erbij te hebben.

Hoop dat het het euvel snel hebt gevonden.
 
Ik woon in Den Bosch, dus als iemand uit de buurt mij zou kunnen helpen, would be verry nice!

Verder heb ik niets aan de heli gedaan, kwa sleutelen. Alleen subtrim. De servo's lopen vrij en er zit geen korrel zand tussen. En het staafje van de swashplate zit netje in de houder.

Ah, den bosch is nog altijd ruim 100 km van mij vandaan.
een nieuw staartje kost bij RC fly fun 5 eur plus een paar eur verzendkosten. ik weet niet of je een quartel filiaal in de buurt hebt deze hebben nog al wat op voorraad liggen van SOlo pro. Kun je gelijk weer verder.
Heb je de staartrotor niet omgedraaid, bij mij zit er een stipje op, deze zit aan de buiten kant. Als deze naar binnen zit werkt het ook niet volgens mij.
 
Zou het ook mogelijk zijn dat de electronica niet helemaal ok is? Zo ja, kan dat zo snel? Ik heb net een EPA gedaan, en wat me opviel is dat ik (relatief gezien) niet zo heel dicht bij de uiteinde het schroefdraad kan komen (ik weet dat je 1 mm speling nodig hebt, maar dat haal ik dus helemaal niet). Verder heb ik ook nog met de gyro gespeeld, geen effect.
 
Zou het ook mogelijk zijn dat de electronica niet helemaal ok is? Zo ja, kan dat zo snel? Ik heb net een EPA gedaan, en wat me opviel is dat ik (relatief gezien) niet zo heel dicht bij de uiteinde het schroefdraad kan komen (ik weet dat je 1 mm speling nodig hebt, maar dat haal ik dus helemaal niet). Verder heb ik ook nog met de gyro gespeeld, geen effect.


EPA mode is er juist voor om dit probleem op te lossen.
Werkt als volgt


A: Sometimes a little trimming, and adjusting the link between servo and swash to compensate the difference might work. But otherwise, EPA or End Point Adjust is what you need. This is a hidden mode in the transmitter, that needs a special procedure to access it. As I recall Himalaya was the first to provide this information, and here is how you do it:


**** EPA, or End Point Adj. ****

▲ enter Sub Trim Mode
▲ unplug the lipo of your bird and plug it back in to enter EPA adj.

△ to set Aileron left end point, push&hold right stick to max. left positon, press T4 to adjust, right = less throw, left = more throw.
△ to set Aileron right end point, push&hold right stick to max. right position, press T3 to adjust, up = more throw, down = less throw.
△ to set Elevator forward end point, push&hold right stick to max. forward position, press T1 to adjust, right = less throw, left = more throw.
△ to set Elevator backward end point, push&hold right stick to max. backward position, press T2 to adjust, up = more throw, down = less throw.
▲ press the back button to save&exit when done.

I would recommend to carefully watch the servos move when you do this EPA trim. Stop moving when the servo sliding block is 1mm apart to the hardware limit. Hitting the hardware limit will cause the servo lock up, you may have to manually spin the tiny servo gear to rescue it from the lock-up. The next picture explains what T1~T4 here all stand for. It's the four trims in futaba order, T1~T4 from right to left.

a3405317-180-Solo%20Pro%20Trims%20T1-T4.JPG


For completeness, this is the link the the original posting which contained this information: http://www.rcgroups.com/forums/showp...postcount=2804

Wellicht had je dit op deze manier ook al gedaan.
Niet verkeerd om nog een voorbeeld te krijgen.
Anders toch misschien kijken naar een andere receiver, zijn vrij dure krengen​
 
EPA mode is er juist voor om dit probleem op te lossen.
Werkt als volgt


A: Sometimes a little trimming, and adjusting the link between servo and swash to compensate the difference might work. But otherwise, EPA or End Point Adjust is what you need. This is a hidden mode in the transmitter, that needs a special procedure to access it. As I recall Himalaya was the first to provide this information, and here is how you do it:


**** EPA, or End Point Adj. ****

▲ enter Sub Trim Mode
▲ unplug the lipo of your bird and plug it back in to enter EPA adj.

△ to set Aileron left end point, push&hold right stick to max. left positon, press T4 to adjust, right = less throw, left = more throw.
△ to set Aileron right end point, push&hold right stick to max. right position, press T3 to adjust, up = more throw, down = less throw.
△ to set Elevator forward end point, push&hold right stick to max. forward position, press T1 to adjust, right = less throw, left = more throw.
△ to set Elevator backward end point, push&hold right stick to max. backward position, press T2 to adjust, up = more throw, down = less throw.
▲ press the back button to save&exit when done.


Wellicht had je dit op deze manier ook al gedaan.
Niet verkeerd om nog een voorbeeld te krijgen.
Anders toch misschien kijken naar een andere receiver, zijn vrij dure krengen​

Bedankt voor de tip, maar zo heb ik het al geprobeerd, zonder resultaat, maar ik ga het voor de zekerheid nog een keer doen.
 
Dan zou ik echt niet weten waar het probleem is. Zou zonde zijn om een nieuwe receiver te bestellen terwijl er met de originele niets aan de hand hoeft te zijn. Ach, ik heb zelf ook twee Pro's. Altijd één voor backup en liggen beide in de lappenmand te wachten op hun bestelling.
Wil met de reserve samen met mijn zoontje van 6 gaan vliegen.
Tenminste dat is de bedoeling. Hij heeft eerst een coaxje om een micro heli te leren kennen:D

Hoop dat het probleem snel is verholpen en inderdaad misschien verstandig om naar iemand te gaan die een zelfde heli heeft en ervaring daarmee heeft. Ik ben wel praktijkdeskundig op het gebied van crashen en weer proberen te repareren. Kwam er zelf gister achter bij een andere heli dat het geluid waar ik mij aan ergerde aan de rotorasje lag. Kwam er pas achter na een crash eerder op de avond.

Succes en we horen wel of het probleem is verholpen
 
De losse onderdelen komen/zijn weer in voorraad bij HK.
Ontvanger ca. € 15.
Daar kun je nog eens een reserve voor aanschaffen.
Wees er op tijd bij.
Ton
 
Laatst bewerkt:
Back
Top