Wanitchek Scheibe L-Spatz 3 Motorspatz

Arjan,

Ziet er mooi uit. Dit model lijkt wel wat op de Scheibe Falke, die eigendom is van de zweefvliegclub op Valkenburg.
nggshow.php

Veel plezier met je nieuwe aanwinst. De kleurstelling is ook mooi geworden.
Ga je er ook mee hellingen, en zo ja, zet je dan het wiel vast?

GliderUAV
 
Dank u!
De kleurstelling wordt nog mooier, echt af istie nog niet.
Op de helling zal vast ook gaan, ik begrijp alleen niet wat je bedoelt met het wiel vast zetten? Hij heeft een niet-intrekbaar wiel, dat zit altijd vast....
 
Arjan,

Tuurlijk zit je wiel vast (ga ik van uit).

Ik heb ergens op dit forum wel eens gelezen dat je het wiel "op de rem" kan zetten om doorrollen na de landing zoveel mogelijk te voorkomen.
 
oh zo. Nee, daar heb ik nog niet over nagedacht. Maar ik land ook altijd heel netjes langzaam, dan rolt hij nauwelijks door :-)
 
Om nog even op het zwaartepunt verhaal terug te komen, ik heb even gemeten en gerekend. Ik doe dat met dit programma, waarmee je ook vleugels met 2 verschillende panelen (zoals de Spatz) in kunt voeren: Aircraft Center of Gravity Calculator.

Ik had het zwaartepunt op 75mm, dat is de locatie van de platte vleugelverbinder. Ik dacht al wel dat dat waarschijnlijk iets te ver naar voren zou zijn maar dat is geen ramp.
Met dit rekenprogramma blijkt dat een static margin van 18% op te leveren. Dat is te veel. Rond de 10% vind ik persoonlijk meestal prettig vliegen, bij mijn Ka-8 in ieder geval wel. Hoe hoger de static margin, hoe voorlijker het zwaartepunt ligt.

Spatz_CG_margin18.jpg


Als je dan in dit programmaatje de static margin op 10 zet krijg je gelijk het gewenste zwaartepunt (in het blauwe vakje "From wing root LE to CG", ofwel van de voorlijst bij de romp tot aan het zwaartepunt)

Spatz_CG_margin10.jpg


Dat zou dus rond de 92mm moeten zijn. Ik leg het eerst 5mm naar achter, op 80mm, en als dat nog niet voldoende is ga ik nog eens 5mm naar achter, en zo door tot ik tevreden ben.
Wordt vervolgd :-)
 
Laatst bewerkt:
Arjan,

Gefeliciteerd met de geslaagde maiden.

Tevens vind ik dat je een hele prestatie hebt neergezet. Deze kisten vond (vind) ik eigenlijk verschrikkelijk lelijk. Maar jij hebt hebt voor elkaar gekregen dat ik dit exemplaar zeker kan waarderen! Goede kleurstelling en fraai gevlogen doen daar heel veel aan. Da's niet niks! ;-)

Dirk.
 
Deze kisten vond (vind) ik eigenlijk verschrikkelijk lelijk. Maar jij hebt hebt voor elkaar gekregen dat ik dit exemplaar zeker kan waarderen!
Sluit ik me bij aan. Ik moet eerlijk zeggen dat als iemand mij een dergelijke bak had aangeboden, ik niet zeker weet of ik er op in was gegaan. Maar nu het vliegt... tja, toch wel mooi eigenlijk....
 
Da's grappig....dit was een onderdeel van een partij die ik heb gekregen (weet u nog?). Dit was de enige waarvan ik niet wist of ik hem wilde hebben omdat hij zo lelijk is. Maar ja...als je hem verkoopt krijg je er ook niks voor.
Nu ik hem ben gaan bouwen is hij toch gaan "leven" en ga ik er zometeen wéér mee vliegen :-)
 
Dit was de enige waarvan ik niet wist of ik hem wilde hebben omdat hij zo lelijk is.:confused::confused:

Twee andere forum genoten hadden blijkbaar dezelfde mening..........'

Ik ben stil,verdrietig,aangeslagen,weet niet wat ik hierop moet zeggen.Tis zo'n snoepje...zo'n lief ding....snifffffff
 
Handig programma

Handig programma.

Zal ik ook even gebruiken wanneer nodig.
Aan het vliegbeeld te zien kon ik merken dat je zwaartepunt ongeveer 10mm te dicht naar voor lag.
Zoals je zegt kun je dit nu voorzichtig, stapsgewijs naar achteren brengen.
Die 10 of 15 mm kunnen nog aangename verrassingen in petto hebben.
Heb ik kunnen ervaren met mijn Bergfalke.

Die waarde van 0.46 stabiliteitscoëf (tail volume ratio of TVC) lijkt ook interessant.

duitsers-ook-op-de-vintage-toer

De groeten,
Aurectar


Dat zou dus rond de 92mm moeten zijn. Ik leg het eerst 5mm naar achter, op 80mm, en als dat nog niet voldoende is ga ik nog eens 5mm naar achter, en zo door tot ik tevreden ben.
Wordt vervolgd :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanavond was het zo goed als windstil op de hei, ik heb heerlijk gevlogen. Eigenlijk was ik van plan verder te gaan met de afwerking maar dat kan ook wel een dagje wachten :-)
Zwaartepunt ligt nu op 85mm en dat is prima. Vliegt veel langzamer, reageert veel beter op de roeren, overtrekt minder naar en is makkelijker te landen.
Ik ben gek op slippen en dat gaat met deze (net als met de Ka-8 ) erg goed. Slippen werkt beter dan vol getrokken remkleppen, en als je ze allebei gebruikt weet je niet wat je ziet.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi hoor!

Loopt je wiel wel soepel? Lijkt net of er een rem op zit als je land, ik zou verwachten dat hij wat langer uitrolt.

Groet,

Jacob Bos
 
Hallo Arjan,

CG 10 mm achteruit en je hebt een heel ander toestel.
Je ziet het gewoon al in de bochten.

Veel vliegplezier,

Aurectar

Zwaartepunt ligt nu op 85mm en dat is prima. Vliegt veel langzamer, reageert veel beter op de roeren, overtrekt minder naar en is makkelijker te landen.
Ik ben gek op slippen en dat gaat met deze (net als met de Ka-8 ) erg goed. Slippen werkt beter dan vol getrokken remkleppen, en als je ze allebei gebruikt weet je niet wat je ziet.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
hij vliegt mooi ,toppie .

maar hoor ik daar een propje die een beetje geballanceerd moet worden ,of zit ik er naast ?

en dat slippen dat is rol en richting tegen gesteld neem ik aan ?
 
Al weer zo'n wakkere vent hier...ja, daar maakt iets geluid. Kan ook zijn dat er iets los zit - de eerste vlucht deed hij het namelijk niet. Ga ik nog naar kijken :-)

Dat slippen doe je met vol richtingsroer de ene kant op, en dan met de rolroeren (inderdaad tegengesteld) zorgen dat je vooruit blijft gaan en geen bocht draait. Je moet dan ook flink down bij geven omdat de weerstand enorm oploopt. Een zeer fraaie manier om hoogte kwijt te raken. Net boven de grond zet je de roeren weer neutraal en vlieg je weer normaal. Of, bij een crosswind landing, je zorgt met het richtingsroer dat de neus precies recht vooruit blijft gaan en met rol zorg je dat je niet opzij afdrijft.

Ondertussen de tipjes gespoten. Ook fraai

110615_Spatz.jpg
 
Vroeger met 1:1 zweefliegen vond ik het altijd kicken (al bestond die term nog niet) om te slippen, het was heel gek dat je dan tegen de zijwand van de cockpit gedrukt werd. Ook de zwiep die het toestel maakte als je om de slip te beëindigen het voetenstuur de andere kant op trapte vond ik altijd spectaculair.

Mooi hoor die tipjes!
 
hij wordt mooi zo .doet me een beetje aan de kleurstelling van de mini fair lady denken .

slippen gaan we op oefenen
 
Nou had ik met eCalc berekent dat het motortje 31A zou gaan trekken met de door mij gekozen prop. Net even gemeten...blijkt het 63A ter zijn! Logisch dat hij hard omhoog gaat :-)
Ga toch maar iets kleiner proppen denk ik. Kan het wiel ook weer omlaag.
 
Ondertussen de tipjes gespoten. Ook fraai

110615_Spatz.jpg

Hoe spuit jij de tips? eerst licht opschuren voor een betere hechting? en dan met werlke verf? maakt dat nog wat uit?

Mooi project geworden trouwens! alles stil gevolgd ;) doe je toch wat sneller als de ask14,, wanneer kan ik die langbrengen?:lol:
 
Ja, heel licht opschuren met zeer fijn schuurpapier, goed ontvetten en dan spuiten. Je kunt Oracover met alle lakken spuiten. Het donkere is een busje van de Gamma, het lichte een klein busje van Tamiya. Het enige nadeel is dat je als je later de folie wilt naspannen even op moet passen met de temperatuur; lak wordt vaak zacht als je het verhit.

Als jij een paar dagen goed gaat zitten voor je ASK is die ook zo klaar toch? Ik sla soms een beetje door, dat klopt.
 
Back
Top