Ernstig ongeluk

Even algemeen volgend op Brutus en Ericw:
Niet alle dure onderdelen zijn duur omdat de fabrikant er echt teveel voor vraagt.
Gevolg van duur spul is wel dat je er gewoon veel meer van mag verwachten..
En toch zijn er Castle Creations regelaars die uitfikken (gekscherend castle cremations genoemd ;) ), problemen met de toch prijzige Spektrum DX8 en andere a-merk(?) elektronica waaronder die van Align waar wel eens wat aan mankeert. Gebeurt dat meer met budget spul? zou kunnen, maar dan houd je er wellicht ook meer rekening mee.
Het is toch extra zwaar balen als je trex 700 uit de lucht valt omdat je dx8 of je Castle je in de steek laat? waar je met een HK450 en 'hk super simple' esc nog denkt van 'ach ja, shit happens, het was niet duur..' ;)

Ik vind het lastig te bepalen wanneer je voor kwaliteit of voor belasting en hoge marges betaald. Als je daar nu goede service voor krijgt kan het de moeite waard zijn, dat heeft voor mij ook wel een meerwaarde en daar betaal ik dan ook voor. Een week of twee wachten of wat meer betalen en de volgende dag in huis met Nederlandse service en (garantie)voorwaarden is dan een keuze.

Bij HK heb je bijvoorbeeld een Hitec HS-65MG Replacement Gear Set voor $7,60/~5,50 en een week of twee wachten of langer als er zoals nu veel in backorder zijn ;) , die zelfde set gaat in Nederland voor een euro of 15,- over de toonbank.
Die hitec servo's sturen wel fijner dan de turnigy mg90s van $5,- maar uit china kosten ze toch ook al zo'n $25,- voor de analoge versie. In Nederland lijkt die prijs dan zo weer 1:1 of meer naar euro's te gaan; iets wat je meet veel andere spullen overigens ook ziet.
Daarnaast heb je nog merken als Robben die gewoon hun label er op plakken en de prijs verhogen: http://www.modelbouwforum.nl/threads/robbe-vs-walkera.133478
Is duurder dan beter? misschien als je er service of gunstiger voorwaarden voor krijgt, maar anders maakt het niet uit.

lipo-voordelen-van-dure-merken-3
Ook zo'n voorbeeld dat betrekkelijk goedkoop niet slecht hoeft te zijn.

Toch voelt een trex 500 of groter met bijvoorbeeld $10,- servo's op de swash niet zo veilig he, dat is wel logisch :) Maar verder is veel toch "made in China" dus direct daar kopen kan wel veel goedkoper en toch goed zijn denk ik dan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals eerder al werd gezegt : goedkope RTF zooi.

Merken als KDS, Walkera, en Esky zijn gewoon hardstikke link.
Dan mag brutus wel zeggen, china is rommel, dit komt allemaal uit china.
Hoe je het ook bekijkt, je moet elk onderdeeltje zelf uit kunnen kiezen wil je goed spul hebben, dus ook de afstandbediening.
Die dure afstandbediening gaat met al je helis een lange tijd mee, dus kost mischien wat extra in het begin.
Zelfs die 15C accu heb je niets aan die erbij zit, laat staan de lader.
Die merken gaan er niet eens van uit dat je vliegt, omdat het echte beginners helis zijn, levensgevaarlijk.
Daarom vermijden verkopers het woord carbon, en adviseren ze houten bladen, om je heli zogenaamd heel te houden.
Persoonlijk vliegen ze met een merk wat ze niet verkopen, ja, ze vliegen elke heli in, dat zeggen ze er niet bij natuurlijk!
Ik denk niet dat iemand hier op het forum met een Esky heli serieus elke dag vliegt, of het is een verkoper-spion.
 
Laatst bewerkt:
Erg rot voor je :(
Dat je snel mag herstellen.
Ik zou er de hobby niet voor opgeven.

Dat is wat ik ook tegen die goedkope rtf zooi heb...:showass:
Flambeer me maar als je wenst, ga er echt niet anders over denken.
Goed spul en goede begeleiding, maakt deze hobby leuk en veilig.
Meningen verschillen dat is duidelijk,
ik heb 3x HB2 en vind het pracht apparaten om mee te spelen :yes:


al vind ik mijn Belt-CP V2 inderdaad een stuk leuker maar dat vind jij natuurlijk ook zooi :p

Trex (geen kloon) is mijn volgende stap
,
kunnen we tenminste met mekaar praten :banana:

Zoals eerder al werd gezegt : goedkope RTF zooi.
Na kom op nou mensen "persoonlijk" ;)
Ik denk niet dat iemand hier op het forum met een Esky heli serieus elke dag vliegt,
Bij deze ben ik dus wel zo iemand !

 
Als je het maar leuk vindt om te doen.
Met de goedkopere modellen is het hartstikke leuk om te experimenteren of deze hobby bij jou past en dat kun je enkel ervaren door het gewoon te doen. Zou sneu zijn als je degelijke professionele heli zou kopen en het je niet gaat bevallen. Na de goedkopere modellen komen de duurdere en betere modellen vanzelf wel.

Robbe VS Walkera is inderdaad dezelfde merk.
Maar ik begrijp niet waarom Robbe deze duurder zou maken.
Ik heb zelf de Evo, gelijk aan de Robbe en Walkera voor exact dezelfde prijs als Walkera. Walkera is gewoon duur en nu hebben ze besloten om zoveel procent extra boven de richtprijs te vragen waardoor de heli's nog duurder worden.

Even speuren op google en je komt altijd wel weer een adresje tegen waar de één goedkoper is dan de ander.

Uiteraard ga ik mee dat je betaald voor kwaliteit maar het is tegenwoordig hartstikke mooi dat je voor een prikje kan heli vliegen om zodanig te beseffen of deze hobby bij jou past of niet.

Kopers spion? Wat zijn we weer achterdochtig. Vind het zelf mooi om te lezen dat mensen plezier beleven met een goedkope King of honey bee als een dur Mikado, T-Rex en etc.
 
Dan zou ik maar een goede les uit de topic starters ellende halen.

Hetgeen betekent dat je zelf persoonlijk aan alle veiligheidsmaatregelen moet voldoen. checken, throttle uit zetten net zoals je kan vergeten dat je throttle-hold vergeet aan te zetten. Alles wat door mensen wordt gemaakt kunnen onderhevig zijn aan storingen en kunnen plots uit de lucht vallen.

Dus niet zomaar een les trekken uit dit starters-topic maar bij jezelf te raden gaan met alles wat je doet of dat wel veilig is of niet.
Het kan je zomaar overkomen dat er iets gebeurd, zelfs bij degene die denken alles goed te hebben en aan alles hebben gedacht.
 
Daarnaast heb je nog merken als Robben die gewoon hun label er op plakken en de prijs verhogen: http://www.modelbouwforum.nl/threads/robbe-vs-walkera.133478
Is duurder dan beter? misschien als je er service of gunstiger voorwaarden voor krijgt, maar anders maakt het niet uit.

lipo-voordelen-van-dure-merken-3
Ook zo'n voorbeeld dat betrekkelijk goedkoop niet slecht hoeft te zijn.

Toch voelt een trex 500 of groter met bijvoorbeeld $10,- servo's op de swash niet zo veilig he, dat is wel logisch :) Maar verder is veel toch "made in China" dus direct daar kopen kan wel veel goedkoper en toch goed zijn denk ik dan.

Robbe is niet echt een merk, het is een importeur waarvan de naam staat voor service/garantie en goede levertijden. Omdat ze daaraan willen verdienen zoals elk bedrijf wordt het product duurder. Daarnaast is het niet eerlijk om de HK prijs exclusief BTW te vergelijken met de Robbe verkoopprijs.

Betreffende de lipos. Uit dat topic blijkt volgens mij juist dat je krijgt waarvoor je betaald. Maar probleem bij lipos is dat de gebruiker van groot belang is voor de levensduur. Maar ik neig toch meer richting de merk lipos de laatste tijd.

Ik betaal liever en vertrouw een merk eerder dat zelf zijn ontwikkeling doet en niet alleen door reverse engineering aan zijn producten komt.

Voor iedereen, bekijk dit maar eens dan zie je waarom Kontronik zo duur (en zo goed) is
KONTRONIK
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals eerder al werd gezegt : goedkope RTF zooi.

Merken als KDS, Walkera, en Esky zijn gewoon hardstikke link.
Dan mag brutus wel zeggen, china is rommel, dit komt allemaal uit china.
Hoe je het ook bekijkt, je moet elk onderdeeltje zelf uit kunnen kiezen wil je goed spul hebben, dus ook de afstandbediening.
Die dure afstandbediening gaat met al je helis een lange tijd mee, dus kost mischien wat extra in het begin.
Zelfs die 15C accu heb je niets aan die erbij zit, laat staan de lader.
Die merken gaan er niet eens van uit dat je vliegt, omdat het echte beginners helis zijn, levensgevaarlijk.
Daarom vermijden verkopers het woord carbon, en adviseren ze houten bladen, om je heli zogenaamd heel te houden.
Persoonlijk vliegen ze met een merk wat ze niet verkopen, ja, ze vliegen elke heli in, dat zeggen ze er niet bij natuurlijk!
Ik denk niet dat iemand hier op het forum met een Esky heli serieus elke dag vliegt, of het is een verkoper-spion.

Hohohoho.... hier worden mij woorden in de mond gelegd!
Ik beweer nergens expliciet "china is rommel".
De Align ESC komt ook uit china, die van Walkera ook, en die hebben beide wél zo'n opstartbeveiliging.
Ik beweer, dat mensen per sé als je met servo's van 10 Euro per stuk zou moeten vliegen, TOCh proberen met servo's van 2 Euro per stuk te gaan vliegen. Als een simpele ESC 25 Euro kost, dan zijn er mensen die diezelfde heli per sé willen uitrusten met een ESC van 7 Euro, "want die kan het ook wel doen".... Meer niet, minder niet.

KDS mag dan hardstikke link zijn in jouw ogen, ik gebruik ze zelfs als les-heli's (twee stuks, en die doen het uitstekend, vraag maar aan onze leerlingen) maar ik gebruik GEEN KDS electronica. Aan de heli's heb ik na een jaar intensief lessen mechanisch nog niks kunnen ontdekken.
Helaas toch in het afgelopen seizoen een Tower-Pro servootje (waarvan iedereen beweert dat die prima zijn) wat de geest gaf met lichte schade tot gevolg. Dus die gaan OF vervangen worden voor Futaba, of preventief ieder jaar vervangen worden.

Groet, Bert
 
Robbe VS Walkera is inderdaad dezelfde merk.
Maar ik begrijp niet waarom Robbe deze duurder zou maken.

Wat verwacht je dan? dat robbe het voor een X bedrag inkoopt en uit pure menslievendheid zonder marge weer op de markt gooit????
Alleen als ze er meer voor willen vragen, zullen ze er toch echt iets extra's voor moeten doen, zoals extra kwaliteitscontrole o.i.d. zoals bijvoorbeeld Tony Clark doet met de Zenoah motoren

Ik heb zelf de Evo, gelijk aan de Robbe en Walkera voor exact dezelfde prijs als Walkera. Walkera is gewoon duur en nu hebben ze besloten om zoveel procent extra boven de richtprijs te vragen waardoor de heli's nog duurder worden.

Even speuren op google en je komt altijd wel weer een adresje tegen waar de één goedkoper is dan de ander.

Uiteraard ga ik mee dat je betaald voor kwaliteit maar het is tegenwoordig hartstikke mooi dat je voor een prikje kan heli vliegen om zodanig te beseffen of deze hobby bij jou past of niet.

Kopers spion? Wat zijn we weer achterdochtig. Vind het zelf mooi om te lezen dat mensen plezier beleven met een goedkope King of honey bee als een dur Mikado, T-Rex en etc.

Hmmmm.. prachtig dat je voor een prikje heli kan vliegen.... maar het gevolg is wel, dat voor een prikje steeds goedkoper (en steeds slechter van kwaliteit) wordt, en goede kwaliteit vanwege het verlies van marktaandeel steeds duurder en uiteindelijk zal verdwijnen.
En dat is geen bullshit, dat zal helaas wél zo'n vaart lopen.
Kijk maar: Align komt met de kwalitatief goede T-rex serie, en pas daarna schieten de goedkope en kwalitatief mindere klonen als paddestoelen uit de grond. (toegegeven niet alle klonen zijn echt slecht, maar veel wel)
Vario verliest marktaandeel, en krijgt steeds grotere moeite haar kwaliteit op het zelfde niveau te houden voor dezelfde prijs (lees de sectie "schaalheli's" er maar op na) en als dat zo door gaat word dat nog eens het einde van wat eens de kwalitatief onbetwist beste was (exoten als Henseleit en dergelijke daargelaten).

Ik gun iedereen zijn hobby, echt wel.... maar we moeten eens ophouden met altijd voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten, en ons gewoon realiseren, dat als we échte kwaliteit willen hebben op een manier die over 30 jaar ook nog steeds vol te houden is voor de fabrikant, dat we dan toch echt gewoon wat dieper in de buidel moeten tasten. Anders hebben we ongelukken zoals van de TS, of het kapot gaan van de goede merken, gewoon volledig aan onszelf te danken. Dan moeten we niet gaan beweren, zoals sommigen doen, dat de A-merken maar reëele prijzen moeten vragen, want dat is bullshit, het probleem ontkennen en je eigen schuld ergens anders leggen. Wil je iets goeds, dan moet je het of in china laten maken met Europese kwaliteitscontrole (waardoor het maar marginaal goedkoper is dan Europese producten) of je moet het in Europa, Japan of Amerika laten maken en gewoon die prijs accepteren.

En ja, ik was tot voor kort in staat wat meer geld uit te geven aan de hobby, en nu ben ik dat wegens prive-omstandigheden niet meer. Maar dat verandert weinig aan mijn mening: als ik iets goeds wil hebben, betaal ik er (graag zelfs) wat meer voor, of ik koop het niet.

Groet, Bert
 
Wat verwacht je dan? dat robbe het voor een X bedrag inkoopt en uit pure menslievendheid zonder marge weer op de markt gooit????
Alleen als ze er meer voor willen vragen, zullen ze er toch echt iets extra's voor moeten doen, zoals extra kwaliteitscontrole o.i.d. zoals bijvoorbeeld Tony Clark doet met de Zenoah motoren

Beweer ik dat ze uit menselievend deze producten willen weggeven?
Als ze extra kwaliteitscontrole uitvoeren komt dat enkel ten goede en lijkt mij logisch dat de prijs omhoog gaat. Wat ik wil zeggen is dat je het plezier eruit moet halen wat voor jou mogelijk is, ongeacht de kosten die je maakt.


Hmmmm.. prachtig dat je voor een prikje heli kan vliegen.... maar het gevolg is wel, dat voor een prikje steeds goedkoper (en steeds slechter van kwaliteit) wordt, en goede kwaliteit vanwege het verlies van marktaandeel steeds duurder en uiteindelijk zal verdwijnen.

Zo goedkoop was die heli van mij niet eens. Als ik had rondgekeken had ik hem goedkoper kunnen krijgen. Enkel heb ik deze bij de modelshop gekocht, daar ik gedegen advies krijg en daardoor ook terug zal komen.
Puur uit het feit dat ik meen dat ze kennis van zaken hebben.


En dat is geen bullshit, dat zal helaas wél zo'n vaart lopen.
Kijk maar: Align komt met de kwalitatief goede T-rex serie, en pas daarna schieten de goedkope en kwalitatief mindere klonen als paddestoelen uit de grond. (toegegeven niet alle klonen zijn echt slecht, maar veel wel)
Vario verliest marktaandeel, en krijgt steeds grotere moeite haar kwaliteit op het zelfde niveau te houden voor dezelfde prijs (lees de sectie "schaalheli's" er maar op na) en als dat zo door gaat word dat nog eens het einde van wat eens de kwalitatief onbetwist beste was (exoten als Henseleit en dergelijke daargelaten).

Ik gun iedereen zijn hobby, echt wel.... maar we moeten eens ophouden met altijd voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten, en ons gewoon realiseren, dat als we échte kwaliteit willen hebben op een manier die over 30 jaar ook nog steeds vol te houden is voor de fabrikant, dat we dan toch echt gewoon wat dieper in de buidel moeten tasten. Anders hebben we ongelukken zoals van de TS, of het kapot gaan van de goede merken, gewoon volledig aan onszelf te danken. Dan moeten we niet gaan beweren, zoals sommigen doen, dat de A-merken maar reëele prijzen moeten vragen, want dat is bullshit, het probleem ontkennen en je eigen schuld ergens anders leggen. Wil je iets goeds, dan moet je het of in china laten maken met Europese kwaliteitscontrole (waardoor het maar marginaal goedkoper is dan Europese producten) of je moet het in Europa, Japan of Amerika laten maken en gewoon die prijs accepteren.

Wel heel kort door de bocht om te zeggen dat je de prijs moet accepteren en anders laten staan. Ik ken ook het geval van geld hebben en/of helemaal niks hebben. Zeker degene die graag deze hobby willen uitvoeren en hun eigen maken en die niet evenveel geld hebben te besteden is het toch een uitkomst dat ook zij in de hobby mee kunnen delen?
Het verhaal wat jij hier nu schetst kun je overal mee associeren, tot in de supermarkten aan toe. Het gaat erom dat mensen op een betaalbare manier deze hobby kunnen uitvoeren en of je nu 1000 euro wilt uitgeven of honderd euro.

En ja, ik was tot voor kort in staat wat meer geld uit te geven aan de hobby, en nu ben ik dat wegens prive-omstandigheden niet meer. Maar dat verandert weinig aan mijn mening: als ik iets goeds wil hebben, betaal ik er (graag zelfs) wat meer voor, of ik koop het niet.

Dat is jou persoonlijke mening en kun je niet toeschuiven op een ander.
Jij kan niet in de portomonee zien van een ander, laat staan dat jij kan oordelen over een ander.

Ik vind het prachtig dat deze hobby betaalbaar is en ligt het aan een ieder welke keus hij of zij wilt maken welke investering je wilt maken. Wellicht zijn er ook mensen die deze hobby beginnen met ene goedkoper model en later wel uitkomen op een duurder en kwalitatiefer model. Ik geloof er echt geen snars van dat de fabrikanten ophouden te bestaan doordat mensen goedkopere heli's kopen. Piloten die willen vliegen met gedegen materiaal die zullen deze ook blijven gebruiken en bestellen en komen jaarlijks x aantal hobby-isten bij.

Wat betreft ongelukken ben jezelf verantwoordelijk voor. Elk product/bedrijf heeft een iso norm eer zij een product op de markt mogen brengen. Als men vergeet om de throttle dicht te gooien is het niet ondenkbaar om de throttle hold aan te zetten, lijkt mij. We zijn allemaal mensen en waar mensen zijn worden fouten gemaakt.
De verantwoordelijkheid ligt ten alle tijde bij jezelf en is het check, check en dubbelcheck.
 
Laatst bewerkt:
maar ik gebruik GEEN KDS electronica.
Groet, Bert

Nee , dus dan moet U ook niet KDS aanprijzen.
Mensen die het kopen gaan, vliegen wel met de KDS elektronika.
U koopt geen komplete heli, om de afstandbediening, ontvanger, servos, regelaar, gyro, weg te gooien.
Aangezien KDS helikopters niet los verkocht worden.
Bestel eens een HK450 voor tien dollar!, en geef daar eens Uw commentaar van.
Komt waarschijnlijk ook nog uit dezelfde fabriek.
Kijk hoe gevaarlijk de KDS swashplate is, die is omgekeerd.
Schroefje los bij opstijgen? en U heeft een kort kapsel.

Sorry Bert :
Intotaal is het net zo duur om een DX6i only ( 100,- ) en een goed samengestelde HK450 te halen, dan een rommel RTF aangesmeert te krijgen.
Ok een goede lader, en goede accus (25C+) kosten ook nog geld, dan hoeft die KDS lader en accu ook de afvalbak niet in.
Het is zelfs goedkoper uiteindelijk, aangezien de afstandbediening een 1malige investering is, en het geld wel waard blijft.
Veiligheid eerst!
 
Laatst bewerkt:
Nee , dus dan moet U ook niet KDS aanprijzen.
Mensen die het kopen gaan, vliegen wel met de KDS elektronika.
U koopt geen komplete heli, om de afstandbediening, ontvanger, servos, regelaar, gyro, weg te gooien.
Aangezien KDS helikopters niet los verkocht worden.
Bestel eens een HK450 voor tien dollar!, en geef daar eens Uw commentaar van.
Komt waarschijnlijk ook nog uit dezelfde fabriek.
Kijk hoe gevaarlijk de KDS swashplate is, die is omgekeerd.
Schroefje los bij opstijgen? en U heeft een kort kapsel.

Euh.... ik HEB mijn KDS-jes los gekocht..... (en nog vlak bij jou in de buurt ook nog....) Dus wat praat je nou over niet los kunnen kopen, of electronica weggooien??????
Dat bedoel ik dus.... men koopt de complete set omdat dat goedkoper is dan een losse heli en een losse zender van goede kwaliteit. En dan maar zeuren dat die electronica zo slecht is. Maar de koper heeft die beslissing gemaakt.

KDS swash gevaarlijk? Ik weet niet wat jij met je heli's doet, maar de mijne vliegen zo uit de doos al een hele tijd uitstekend. Het eerste mankement door gebrek aan kwaliteit moet nog komen....

HK heb ik mijn commentaar al op gegeven. Goedkoop, vliegt twee weken leuk en is dan versleten.

Groet, Bert
 
Zo goedkoop was die heli van mij niet eens. Als ik had rondgekeken had ik hem goedkoper kunnen krijgen. Enkel heb ik deze bij de modelshop gekocht, daar ik gedegen advies krijg en daardoor ook terug zal komen.
Puur uit het feit dat ik meen dat ze kennis van zaken hebben.

Ik weet niet wat jouw heli kostte (en dat gaat me ook niks aan) maar spotgoedkoop is een relatief begrip natuurlijk. Een turbineheli van 1000 Euro is spot, spot, SPOTgoedkoop, terwijl een barebone 450 van om het even welk merk boven de 200 Euro peperduur is.

Wel heel kort door de bocht om te zeggen dat je de prijs moet accepteren en anders laten staan. Ik ken ook het geval van geld hebben en/of helemaal niks hebben. Zeker degene die graag deze hobby willen uitvoeren en hun eigen maken en die niet evenveel geld hebben te besteden is het toch een uitkomst dat ook zij in de hobby mee kunnen delen?
Het verhaal wat jij hier nu schetst kun je overal mee associeren, tot in de supermarkten aan toe. Het gaat erom dat mensen op een betaalbare manier deze hobby kunnen uitvoeren en of je nu 1000 euro wilt uitgeven of honderd euro.

Nee, dat is niet kort door de bocht..... Dat is gewoon letterlijk hetzelfde als wat er op de weg gebeurt. Als je auto niet aan de APK voldoet moet je hem laten staan, en als je dat niet kan betalen heb je pech.... Zo werkt dat helaas in nederland en daar zijn we op de weg allemaal blij mee want het is er sinds de APK wel degelijk een stuk veiliger op geworden....


Dat is jou persoonlijke mening en kun je niet toeschuiven op een ander.
Jij kan niet in de portomonee zien van een ander, laat staan dat jij kan oordelen over een ander.

Ik vind het prachtig dat deze hobby betaalbaar is en ligt het aan een ieder welke keus hij of zij wilt maken welke investering je wilt maken. Wellicht zijn er ook mensen die deze hobby beginnen met ene goedkoper model en later wel uitkomen op een duurder en kwalitatiefer model. Ik geloof er echt geen snars van dat de fabrikanten ophouden te bestaan doordat mensen goedkopere heli's kopen. Piloten die willen vliegen met gedegen materiaal die zullen deze ook blijven gebruiken en bestellen en komen jaarlijks x aantal hobby-isten bij.

Als je er geen snars van gelooft.... Schlüter heeft het niet volgehouden, Kalt bestaat al een tijdje niet meer, HB is reeds lang ter ziele, en zo zijn er nog wel een paar voorbeeldjes.

Wat betreft ongelukken ben jezelf verantwoordelijk voor. Elk product/bedrijf heeft een iso norm eer zij een product op de markt mogen brengen. Als men vergeet om de throttle dicht te gooien is het niet ondenkbaar om de throttle hold aan te zetten, lijkt mij. We zijn allemaal mensen en waar mensen zijn worden fouten gemaakt.
De verantwoordelijkheid ligt ten alle tijde bij jezelf en is het check, check en dubbelcheck.

Juist.... je bent zelf verantwoordelijk. En die verantwoordelijkheid begint met het kopen van goed spul!
Die ISO norm, dat is niks verplichts.... dat is een vrijwillige norm, en sterker nog, dat is niet eens een kwaliteitswaarborg. ISO normering betekent alleen maar dat als je shitzooi maakt, dat dat er dan op moet staan (maar dat mag in heel kleine lettertjes).
Geloof me, met die wereld heb ik te maken gehad, ben een paar jaar bezig geweest een vorige werkgever aan zijnn ISO 9002 normering te helpen. ISO normeringen gaan over de OMSCHRIJVING van je product, en of de kwaliteit overeenkomt met wat je als fabrikant claimt, niet over de daadwerkelijke kwaliteit zelf. Deze normeringsvorm zit vol met gaten en achterdeurtjes.
Als jij een 3D heli bouwt die een henseleit eruit presteert maar dat slechts een vlucht volhoud, voldoe je al aan de ISO normering door op de doos te vermelden: "BETER DAN DE HENSELEIT!!!!! (rustig vliegen verlengt de levensduur)"

Groet, Bert
 
Euh.... ik HEB mijn KDS-jes los gekocht..... (en nog vlak bij jou in de buurt ook nog....) Dus wat praat je nou over niet los kunnen kopen, of electronica weggooien??????

Ik kan ze niet vinden.
Aligns bestaan ook barebone, voor 100 euro minder, sja , wie koopt dat nou.
 
Dan zou ik maar een goede les uit de topic starters ellende halen.
Ik zie niet in waarom, ik kan er gewoon mee omgaan en heb er erg veel plezier van, misschien is dat het :confused:
ook al had ik trouwens ook de bladen in mijn hand staan maar ik zat met mijn klauwtjes aan de Stunt 3D mode knop :p

maar volgens mij heeft iedere Esky user dat wel is voor elkaar gekregen...
hoeveel Esky Heli's heb je dan gehad als ik vragen mag ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat verwacht je dan? dat robbe het voor een X bedrag inkoopt en uit pure menslievendheid zonder marge weer op de markt gooit????
Alleen als ze er meer voor willen vragen, zullen ze er toch echt iets extra's voor moeten doen, zoals extra kwaliteitscontrole o.i.d. zoals bijvoorbeeld Tony Clark doet met de Zenoah motoren
Ik verwacht persoonlijk dat een importeur niet probeert alleen heerser op die markt te zijn om er een hogere marge uit he halen (zie bijvoorbeeld: Apple, Microsoft en Google is ook goed op weg). Gewoon een goede extra dienst en daarmee wel een toegevoegde waarde leveren is op zich prima. Het is toch wel mooi dat je ook de keuze hebt direct het product van Align, Walkera etc te kopen.
Hmmmm.. prachtig dat je voor een prikje heli kan vliegen.... maar het gevolg is wel, dat voor een prikje steeds goedkoper (en steeds slechter van kwaliteit) wordt, en goede kwaliteit vanwege het verlies van marktaandeel steeds duurder en uiteindelijk zal verdwijnen.
En dat is geen bullshit, dat zal helaas wél zo'n vaart lopen.
Alles moet steeds goedkoper en westerse arbeid is te duur voor bijvoorbeeld massaproductie. Ik heb er in mijn vak ook mee te maken (multinational in de ict dienstverlening) mbt 'outsourcing' van werk naar Tsjechie en India. De kosten moeten steeds verder naar beneden voor de: winst, aandeelhouders en concurrentiepositie.
Een westerling kan nooit zo goedkoop werken als hun, daarvoor is het leven hier te duur, dus dan moet je op een ander vlak iets toevoegen om aan de bak te blijven.

Kijk maar: Align komt met de kwalitatief goede T-rex serie, en pas daarna schieten de goedkope en kwalitatief mindere klonen als paddestoelen uit de grond. (toegegeven niet alle klonen zijn echt slecht, maar veel wel)
Vario verliest marktaandeel, en krijgt steeds grotere moeite haar kwaliteit op het zelfde niveau te houden voor dezelfde prijs (lees de sectie "schaalheli's" er maar op na) en als dat zo door gaat word dat nog eens het einde van wat eens de kwalitatief onbetwist beste was (exoten als Henseleit en dergelijke daargelaten).
Inderdaad, A-merken doen meer aan inovatie en de rest maakt het (min of meer) na. Toch zijn er mensen die een product van het A-merk kunnen en willen aanschaffen, maar je moet het er maar voor over kunnen en willen hebben. Zoals die post over Kontronic, als je het beste wilt moet je wellicht daar zijn maar waarom vliegt dan niet iedereen met dat merk? centenkwestie toch? In de supermarkt zie je het toch ook met de huismerken en de a-merken? Die a-merken geven meer uit aan zaken als ontwikkeling en marketing en pakken daarbij een hogere marge. Mensen betalen meer voor iets dat bekend en dus vertrouwd is.
Ik en vele anderen zijn door de goedkope merken en klonen begonnen met de hobby. Ik heb leven vliegen met die 'rommel' en nu praktisch een Align 450 heli met hitec en hyperion servo's, een hyperion motor en een spartan quark. Een setup van meer dan 400 euro die ik er nu voor over heb omdat ik er ook echt iets aan heb. Align verdient vast ook goed aan de onderdelen en de Nederlandse shops waar ik ze koop hebben ook wat te doen.
Binnenkort koop ik wellicht een Align t-rex 500 of 550 en eigenlijk toch met dank merken/bedrijven als Esky en HK :halfrobot:
Ik gun iedereen zijn hobby, echt wel.... maar we moeten eens ophouden met altijd voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten, en ons gewoon realiseren, dat als we échte kwaliteit willen hebben op een manier die over 30 jaar ook nog steeds vol te houden is voor de fabrikant, dat we dan toch echt gewoon wat dieper in de buidel moeten tasten. Anders hebben we ongelukken zoals van de TS, of het kapot gaan van de goede merken, gewoon volledig aan onszelf te danken.
Juist, maar mensen (consumenten, bedrijven, aandeelhouders, etc) willen steeds meer voor minder geld. Bij mijn werkgever willen ze de kosten verlagen en die bestaat voornamelijk uit personeel. Kan ik over 10 jaar m'n werk nog doen? of doet iemand in het buitenland het voor veel minder en ben ik werkloos? Om zo'n zelfde reden zijn vakkenvullers in de supermarkt en bezorgers van kranten veelal kinderen en gooit TNT z'n vaste postbode's er uit om part-time 'bezorgers' aan te nemen, die zijn goedkoper.
Er zit voor zowel werknemers als bedrijven toch niets anders op dan je aan te passen.
Heeft een merk als Vario daarom een probleem dan zullen ze er iets aan moeten doen. Anders wordt het misschien zoals Zundapp en dergelijke, een 'oldtimer' van een merk dat ooit eens goede en degelijke producten leverde.
Een merk als Align hoor je veel van, kwestie van marketing: bekend, vertrouwd en bij veel winkels te krijgen en gemiddeld geprijst. Voor kleine maar wellicht goede merken als Mikado, MSH en Compass is het in die zin lastiger aan kits/onderdelen te komen en Vario kom ik al helemaal weinig tegen; misschien typisch schaal en minder populair? ik weet het niet.
Dan moeten we niet gaan beweren, zoals sommigen doen, dat de A-merken maar reëele prijzen moeten vragen, want dat is bullshit, het probleem ontkennen en je eigen schuld ergens anders leggen. Wil je iets goeds, dan moet je het of in china laten maken met Europese kwaliteitscontrole (waardoor het maar marginaal goedkoper is dan Europese producten) of je moet het in Europa, Japan of Amerika laten maken en gewoon die prijs accepteren.
A-merken werken er in zekere zin net zo hard aan mee door het werk door Chinezen te laten doen. Dat Chinese bedrijven vervolgens het product gaan namaken en voor veel minder gaan verkopen kan dan een gevolg zijn. Idem voor mensen in India op mijn vakgebied, door outsourcing krijgen hun nu ook de kans opgeleid te worden en beter werk af te leveren.
En ja, ik was tot voor kort in staat wat meer geld uit te geven aan de hobby, en nu ben ik dat wegens prive-omstandigheden niet meer. Maar dat verandert weinig aan mijn mening: als ik iets goeds wil hebben, betaal ik er (graag zelfs) wat meer voor, of ik koop het niet.
Dus als je het niet KAN kopen wint het a-merk er ook niets mee, voor jou zijn ze op dat moment te duur. Of je dan besluit goedkoper of gewoon niet te kopen doet er niets aan af, in beide gevallen hebben ze niets verdient. Goedkoop kunnen beginnen met de hobby en dan toch geld over hebben voor iets beters levert wel nieuwe klanten op, vooral als je ziet dat je spul brak vliegt en het eigenlijk veel beter kan.
ps: Niets verkeerd, persoonlijk of aanvallen bedoeld en typo's/spelfouten voorbehouden ;)
 
Chrisdude, ik snap je helemaal.

Het probleem is het instappen en waar de balans ligt tussen prijs kwaliteit-verhouding. Je wilt niet teveel investeren maar toch goed spul hebben en zo snel mogelijk vliegen, het is best moeilijk om de juiste gear op dat punt in je leven te vinden

En dat outsourcen, soms denk ik dat het een vloek is. Het erge is dat je als bedrijf wel moet meegaan daarin anders beginnen de aandeelhouders te piepen.

Maar ja, sommige dingen zouden anders onbetaalbaar zijn
 
@chrisdv, Ik kan hier helemaal niks meer aan toevoegen.

Ik wou net even kijken of er een reactie is gegeven maar een betere argument dan dit kan ik niet geven.
Ben het volledig met je eens.
 
En dat outsourcen, soms denk ik dat het een vloek is. Het erge is dat je als bedrijf wel moet meegaan daarin anders beginnen de aandeelhouders te piepen.
Outsourcen is een tijdelijk verhaal. De lonen gaan ook in India en China al fors omhoog. Kwestie van tijd dat het niet meer rendabel is. Heel veel bedrijven komen er al van terug. Hetzelfde gebeurt met het kwaliteitsvraagstuk. Ze zijn daar nu nog niet gewend aan de kwaliteit die wij normaal vinden. Dat komt ook snel genoeg.

Wat betreft het verdwijnen van de de heli merken denk ik eerder dat ze de markt verkeerd hebben ingeschat dan dat ze te duur waren. Alleen top end producten in je assortiment hebben is erg onverstandig. Een te smal assortiment ook. Dat heeft ze genekt. Jammer, maar dat is nu eenmaal business. Align zou er m.i. goed aan doen om kwalitatief goede instap modellen voor een aantrekkelijke prijs in de markt te zetten om de concurrentie aan te gaan met o.a. KDS. Hoge kwaliteit tegen een hoge prijs aanbieden is op zich niet voldoende, je klantenbestand wordt te klein. Je moet zorgen dat je producten aanbied die meegroeien met je klanten hun wensen.
 
Outsourcen is een tijdelijk verhaal. De lonen gaan ook in India en China al fors omhoog. Kwestie van tijd dat het niet meer rendabel is. Heel veel bedrijven komen er al van terug. Hetzelfde gebeurt met het kwaliteitsvraagstuk. Ze zijn daar nu nog niet gewend aan de kwaliteit die wij normaal vinden. Dat komt ook snel genoeg.

Dat is een goede trend. Ik hoorde ook al van helpdesks die zich in India hadden gevestigd maar daarvan terugkomen.

Een voordeel van de globalisering is, op een gegeven moment hebben ze geen lagelonenlanden meer:p
 
Back
Top