aangestoken door de helivirus

  • Topicstarter Topicstarter Rober-t
  • Startdatum Startdatum
R

Rober-t

Guest
Hallo allemaal ik ben robert een heli vlieger met niet veel/geen ervaring.:(:(:(
3 jaar geleden begon bij het helivirus, na veel op div. forum diep in deze
materie te duik omtrent heli vliegen. Heeft mij toen doen besluiten om eerst een aan de slag te gaan met een kleine 3ch indoor heli. Na hiermee de nodige ervaring te hebben opgedaan heb ik de grote overstap gemaakt
naar een 6ch belt cp v2.;););)

Gewapend met radds rotery flight school ben ik aan de haal gegaan.
Nu heb ik een vraag: Op het moment dat ik de pitch geleidelijk omhoog doe dan kom ik op de punt dat de heli van de grond los wil komen, als ik op dat moment verder ga dan wil de heli naar links kantelen. wat kan hieraan
doen?:(:(
 
Hallo allemaal ik ben robert een heli vlieger met niet veel/geen ervaring.:(:(:(
3 jaar geleden begon bij het helivirus, na veel op div. forum diep in deze
materie te duik omtrent heli vliegen. Heeft mij toen doen besluiten om eerst een aan de slag te gaan met een kleine 3ch indoor heli. Na hiermee de nodige ervaring te hebben opgedaan heb ik de grote overstap gemaakt
naar een 6ch belt cp v2.;););)

Gewapend met radds rotery flight school ben ik aan de haal gegaan.
Nu heb ik een vraag: Op het moment dat ik de pitch geleidelijk omhoog doe dan kom ik op de punt dat de heli van de grond los wil komen, als ik op dat moment verder ga dan wil de heli naar links kantelen. wat kan hieraan
doen?:(:(

Welkom! Dapper om zo'n forse overstap te maken, er zit een wereld van verschilt tussen zo'n 3 kanaals en een 6 kanaals. Misschien wel te groot, tenzij je een natuurtalent bent, en de kans op veel schade door crashes is groot.

Wat betreft je vraag, dat naar links kantelen is normaal. De staartrotor geeft druk naar links, en zo lang de heli op de grond staat, kan hij dit niet compenseren. In de lucht hangt de heli ietsje scheef naar rechts, zodat dit wel wordt gecompenseerd. De oplossing is simpel, bij het opstijgen een tikje aileron rechts geven, om het kantelen tegen te gaan. Hoeveel, dat is een kwestie van gevoel en oefenen.
 
Welkom! Dapper om zo'n forse overstap te maken, er zit een wereld van verschilt tussen zo'n 3 kanaals en een 6 kanaals. Misschien wel te groot, tenzij je een natuurtalent bent, en de kans op veel schade door crashes is groot.

Wat betreft je vraag, dat naar links kantelen is normaal. De staartrotor geeft druk naar links, en zo lang de heli op de grond staat, kan hij dit niet compenseren. In de lucht hangt de heli ietsje scheef naar rechts, zodat dit wel wordt gecompenseerd. De oplossing is simpel, bij het opstijgen een tikje aileron rechts geven, om het kantelen tegen te gaan. Hoeveel, dat is een kwestie van gevoel en oefenen.

Bedankt voor je reactie.:p:p Ik ben mij er heel bewust van dat de overstap forse is. Ik acht mij geen natuurtalent te zijn wat helivliegen betreft. Voordat ik definitief de overstap heb gemaakt heb natuurlijk wel eerst een sim gekocht van esky. Maar ik ben van mening dat dit niet op de realiteit berust omdat ik al na 8uur gesimmd te hebben al probleemloos stunt kon uitvoeren. Is er een beter sim die meer op de realiteit berust dan fms?? Verder heb ik voorgenomen dat ik me tot volgend jaar juni alleen bezig te houden met hooveren en bij slecht weer lekker binnen met 3ch te vliegen. Pas dan zien we wel weer verder.8-)8-)
 
Bedankt voor je reactie.:p:p Ik ben mij er heel bewust van dat de overstap forse is. Ik acht mij geen natuurtalent te zijn wat helivliegen betreft. Voordat ik definitief de overstap heb gemaakt heb natuurlijk wel eerst een sim gekocht van esky. Maar ik ben van mening dat dit niet op de realiteit berust omdat ik al na 8uur gesimmd te hebben al probleemloos stunt kon uitvoeren. Is er een beter sim die meer op de realiteit berust dan fms?? Verder heb ik voorgenomen dat ik me tot volgend jaar juni alleen bezig te houden met hooveren en bij slecht weer lekker binnen met 3ch te vliegen. Pas dan zien we wel weer verder.8-)8-)

Moedige overstap om van een 3 ch naar een CP heli te gaan, wat niet onmogelijk is. Je zal waarschijnlijk wel bewust gekozen hebben vor een ietwat goedkopere uitvoering van een CP. Wat volgens mij dan wel de ideale beginners cp is. Goedkope helicopter met relatief goedkope onderdelen.

Ik heb zelf ook de E-SKy zender en van een forumlid heb ik Clearview kunnen lenen. Persoonlijk vind ik deze best realistisch overkomen, kan nooit tippen als in de praktijk maar heeft mij wel leren hoveren met mijn FP flybarless. Ben nog niet eens begonnen aan een CP en zal ook niet eerder gebeuren dan volgend jaar. Verder zijn er nog vele andere en betere sims te koop. Naar ik meen moet Phoenix wel erg realistisch overkomen en is dit toch de sim waar de ervaren piloten mee simmen.
FMs heb ik ook een 2-tal uur gedaan maar vloog daar ook al lekker mee rond. FMS is enkel leuk om te leren hoveren.

Succes,
Peter

Gekopieerd van danny.act vanuit een reactie in een ander forum binnen het heli gebeuren.
Misschien heb je hier iets aan.
http://www.swashplate.co.uk/ehbg-v18/ch06.html
 
Laatst bewerkt:
Moedige overstap om van een 3 ch naar een CP heli te gaan, wat niet onmogelijk is. Je zal waarschijnlijk wel bewust gekozen hebben vor een ietwat goedkopere uitvoering van een CP. Wat volgens mij dan wel de ideale beginners cp is. Goedkope helicopter met relatief goedkope onderdelen.

Ik heb zelf ook de E-SKy zender en van een forumlid heb ik Clearview kunnen lenen. Persoonlijk vind ik deze best realistisch overkomen, kan nooit tippen als in de praktijk maar heeft mij wel leren hoveren met mijn FP flybarless. Ben nog niet eens begonnen aan een CP en zal ook niet eerder gebeuren dan volgend jaar. Verder zijn er nog vele andere en betere sims te koop. Naar ik meen moet Phoenix wel erg realistisch overkomen en is dit toch de sim waar de ervaren piloten mee simmen.
FMs heb ik ook een 2-tal uur gedaan maar vloog daar ook al lekker mee rond. FMS is enkel leuk om te leren hoveren.

Succes,
Peter

Ik heb idd bewust goedkope cp omdat zeker weet dat ik een x aantal keren zal crashen. Mijn keuze was eerst gevallen voor een kds450c omdat deze gezegd een trex kloon zou zijn. Maar omdat er ik een kende die net een belt cp v2 had gekocht met xtra (crash onderdelen) ging ik bij hem kijken hoe hij het ervan af bracht. Hij heeft 1 lippo leeg proberen te vliegen maar kreeg de heli niet van de grond. En besloot meteen daarna dat impulsief een cp heli kopen voor hem te hoog gegrepen was. Dit met als gevolg dat deze heli aan mij werd aangeboden voor een xtreme zacht prijsje van €150.-. Ik heb toen de afweging gemaakt en dacht deze kans moet niet laten liggen. Hiermee de overstap maken en met vallen en opstaan leren zodat als hiermee de nodige ervaring heb( x jaar). Ik dan pas een overstap maakt naar een goede kwalitatief veel betere cp heli.
 
Grote stap, van een 3ch naar een 6ch CP helikopter ;)
Door de veel hogere headspeed (rotorsnelheid) is een CP stabieler dan een FP, dus de kans op crashen is minder groot, maar (dat zul je vast al wel gelezen hebben) als je crasht is er bij een CP zeker schade, en bij vele FP's niet (lagere headspeed, en simpelere rotorkop).

V.w.b. simulators: FMS (wordt ook geleverd bij de Esky helikopters) werkt redelijk, een goede gratis helikoptersim is helisimrc (google).
Simmen is wel noodzakelijk, maar 'in het eggie' is toch heel anders :yes:

Wel heel veel succes toegewenst !

Groet,
Robbie
 
Grote stap, van een 3ch naar een 6ch CP helikopter ;)
Door de veel hogere headspeed (rotorsnelheid) is een CP stabieler dan een FP, dus de kans op crashen is minder groot, maar (dat zul je vast al wel gelezen hebben) als je crasht is er bij een CP zeker schade, en bij vele FP's niet (lagere headspeed, en simpelere rotorkop).

V.w.b. simulators: FMS (wordt ook geleverd bij de Esky helikopters) werkt redelijk, een goede gratis helikoptersim is helisimrc (google).
Simmen is wel noodzakelijk, maar 'in het eggie' is toch heel anders :yes:

Wel heel veel succes toegewenst !

Groet,
Robbie

Juist daarom heb ik ook gekozen voor een FP heli. Wanneer je crashed met een CP heb je niet alleen een grotere schadepost maar ook de instellingen die je weer moet verichten, dat zou voor mij teveel van het goed zijn en zou het heli vliegen zomaar de-motiverend kunnen werken.

Door de ervaring die ik nu opdoe met de Fp is de overstap naar een CP lager dan gelijk te kiezen voor een CP. Moet wel hierbij vermelden da tik de keuze van Rober-t kan begrijpen. Zo leer je op een goedkope manier wel een heli kennen en of het inderdaad voor jou geschikt is. Maar om een heli als deze weer goed af te kunnen stellen heb je echt wel iemand bij nodig die jou daarin kan begeleiden.

Verder ben ik het met Robbie helemaal eens.:D
 
Succes! moet lukken op deze manier gewoon stap voor stap met trainingskruisje in de ene hand en sim in de andere hand. Ik heb het zelf op dezelfde manier gedaan!
 
Juist daarom heb ik ook gekozen voor een FP heli. Wanneer je crashed met een CP heb je niet alleen een grotere schadepost maar ook de instellingen die je weer moet verichten, dat zou voor mij teveel van het goed zijn en zou het heli vliegen zomaar de-motiverend kunnen werken.

Door de ervaring die ik nu opdoe met de Fp is de overstap naar een CP lager dan gelijk te kiezen voor een CP. Moet wel hierbij vermelden da tik de keuze van Rober-t kan begrijpen. Zo leer je op een goedkope manier wel een heli kennen en of het inderdaad voor jou geschikt is. Maar om een heli als deze weer goed af te kunnen stellen heb je echt wel iemand bij nodig die jou daarin kan begeleiden.

Verder ben ik het met Robbie helemaal eens.:D

Ik stel jullie mening/tips zeer op prijs:D:D Ik weet dat simmen ook belangrijk is maar door de tips die hierover heb gekregen weet ik zeker dat ik een sim vindt die in ieder geval dicht tegen het echte werk komt. Ook ben ik idd aan het zoeken naar een rc heliclub hier in de buurt van hoogeveen. Helaas heb je hier bij ons wel rcclubs voor auto's.:(:(:(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Succes! moet lukken op deze manier gewoon stap voor stap met trainingskruisje in de ene hand en sim in de andere hand. Ik heb het zelf op dezelfde manier gedaan!

IK ben er van overtuigd dat dat zeker moet lukken. doen het ook stap voor stap op een rustige tempo en laat alles op me afkomen. Gelukkige kan je op youtube(nuttcase) en op het forum genoeg info vinden voor als het mis is gegaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey mijn belt cp v1 heb ik gisteren binnen gekregen moet u'm alleen nog FF ombouwen naar V2 heb allen spullen.. maar goed dat terzijde..

maar dat weg trekken heb ik behoorlijk op mijn upgrade HB2,
en compenseren is natuurlijk alles wat ik kan doen (zoals al gemeld) en de eerste keer ging dat behoorlijk mis maar naar een paar keer oefenen had ik het al snel onder de knie (erg snelle leerling)...:)

Had je trouwens al gevlogen met de belt cp v2 ?
 
Hey mijn belt cp v1 heb ik gisteren binnen gekregen moet u'm alleen nog FF ombouwen naar V2 heb allen spullen.. maar goed dat terzijde..

maar dat weg trekken heb ik behoorlijk op mijn upgrade HB2,
en compenseren is natuurlijk alles wat ik kan doen (zoals al gemeld) en de eerste keer ging dat behoorlijk mis maar naar een paar keer oefenen had ik het al snel onder de knie (erg snelle leerling)...:)

Had je trouwens al gevlogen met de belt cp v2 ?

Hey ben benieuwt hoe jouw cp eruit gaat zien:D:D
Ik heb geprobeert om er mee te hooveren.:D:D Maar het wou niet lukken.:(:( omdat de heli naar links omver wou kantelen op het moment dat ie 2cm van de grond af kwam.:(:(:(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey ben benieuwt hoe jouw cp eruit gaat zien:D:D
Ik heb geprobeert om er mee te hooveren.:D:D Maar het wou niet lukken.:(:( omdat de heli naar links omver wou kantelen op het moment dat ie 2cm van de grond af kwam.:(:(:(
Ik heb het in mijn reminder gezet maat ;)
of ik PB je of ergens in een thread post ik u'm..

Ziet er nu zo uit (foto hieronder) heb alleen FF de canopy vervangen,
ik zit nog te wachten op wat carbon delen en alu kop/staart dan ga ik beginnen....



Dat wegtrekken heb ik ook (op mijn Honey Bee2) zoals ik al melden,
en moet ook behoorlijk tegen sturen om het normaal op te laten stijgen ,

het is mijn carbon versie en krijg u'm niet echt goed afgesteld (ook nog niet echt tijd aan besteed), mijn 2e HB2 trek een heel stuk minder weg mijn 3e weet ik nog niet maar hoop dat ie ook normaal functioneer omdat die straks in de verkoop gaat...

Ik neem aan dat je een trainings- kruis gebruikt ?
zo niet zou ik die FF bestellen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het in mijn reminder gezet maat ;)
of ik PB je of ergens in een thread post ik u'm..

Ziet er nu zo uit (foto hieronder) heb alleen FF de canopy vervangen,
ik zit nog te wachten op wat carbon delen en alu kop/staart dan ga ik beginnen....



Dat wegtrekken heb ik ook (op mijn Honey Bee2) zoals ik al melden,
en moet ook behoorlijk tegen sturen om het normaal op te laten stijgen ,

het is mijn carbon versie en krijg u'm niet echt goed afgesteld (ook nog niet echt tijd aan besteed), mijn 2e HB2 trek een heel stuk minder weg mijn 3e weet ik nog niet maar hoop dat ie ook normaal functioneer omdat die straks in de verkoop gaat...

Ik neem aan dat je een trainings- kruis gebruikt ?
zo niet zou ik die FF bestellen...

Ok dan merk ik het vanzelf wel wanneer ie klaar is.
De heli zie er op de foto zo anders door de canopy.

Hellaas heb nu verder nog niet kunnen vliegen ivm het weer:(:(:(
Ik zal dus voorlopige ff geduld moeten hebben in de tussen tijd ben ik aan het simmen.

Gelukkig heb ik een trainingskruis:p:p:p.
 
Ok dan merk ik het vanzelf wel wanneer ie klaar is.
De heli zie er op de foto zo anders door de canopy.

Hellaas heb nu verder nog niet kunnen vliegen ivm het weer:(:(:(
Ik zal dus voorlopige ff geduld moeten hebben in de tussen tijd ben ik aan het simmen.

Gelukkig heb ik een trainingskruis:p:p:p.
Het is inderdaad prut weer :(
ik ga denk ik maar weer een klein model coaxiaal of gewoon meteen een trex100 voor binnen nemen :D

trouwens ik heb deze man (nuttcaze) in de gaten gehouden (part1/6) ,
[URL="
- ‪ESky Belt CP V2 Beginners Guide - Part 1‬‏[/URL]

heeft mij in ieder geval geholpen met de basis dingen,
misschien heb jij er ook wat aan...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is inderdaad prut weer :(
ik ga denk ik maar weer een klein model coaxiaal of gewoon meteen een trex100 voor binnen nemen :D

trouwens ik heb deze man (nuttcaze) in de gaten gehouden (part1/6) ,
[URL="
- ‪ESky Belt CP V2 Beginners Guide - Part 1‬‏[/URL]

heeft mij in ieder geval geholpen met de basis dingen,
misschien heb jij er ook wat aan...

Idd :D:Dnuttcaze;);) die houdt ik ook in de gaten:):)
Is wel handig
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Idd :D:Dnuttcaze;);) die houdt ik ook in de gaten:):)
Is wel handig
eHehe great minds think alike :D
heb FF met mijn HB2 binnen gehoverd kosten een paar kaarsen en planten :lol:

ik denk dat mijn vrouw hier niet zo blij mee is :p
 
eHehe great minds think alike :D
heb FF met mijn HB2 binnen gehoverd kosten een paar kaarsen en planten :lol:

ik denk dat mijn vrouw hier niet zo blij mee is :p

hehe:D:D oefff een paar planten en kaarsen:confused::confused: Ik denk het ook ja:cool::cool:
Die van mij was al niet blij met mijn 3ch binnen:rolleyes::rolleyes::rolleyes: dus ja :cool::cool:
 
Binnen gehoverd met een Honey Bee FP V2 ?? :rolleyes:

Heb je dan zo'n grote kamer ?
Zonee mag je blij zijn dat je alleen een paar kaarsen en planten hebt geraakt ;) . Alleen al bij het opstijgen had ik zeker 1,5 meter nodig ,en dan moest ik alle zeilen bijzetten om hem enigszins stabiel te krijgen.

Ik kreeg (kan nu niet meer :( heb alleen nog onderdelen over) het met mijn vrouw absoluut niet voor elkaar om ermee binnen te vliegen; zelfs met de kleine NE Bravo SX ben ik 'verbannen' naar de zolder (of buiten als het weer [wind] dit toelaat :p

Groet,
Robbie
 
Back
Top