kan niet beslissen..

Ik ben van plan een nieuwe heli te bouwen maar ben verscheurd in keuze tussen logo 400 (uit te bouwen naar se later) of een t rex 550:confused:
Zou wel in deze grootte blijven.
Iemand suggesties:agrue:
 
Het blijven lastige keuze's he en een vaak besproken onderwerp ;) heli-advies-nodig-500-550-600e
Ik zit zelf met het dilemma (of ehm luxeprobleem) trex 500 vs trex 550. Een logo is ook mooi maar zo'n trex combo is toch gunstiger geprijsd voor zover ik weet. Het hoeft ook weer niet per se een trex te worden maar toch met het oog op verkijgbaarheid van onderdelen wel weer gemakkelijk.
Het voornaamste verschil qua kosten is dus eigenlijk lipo's en eventuele herstelkosten na een crash.
Misschien crash je een groter model minder snel omdat ie stabieler en beter te zien is? Ik heb m'n 450 heli ook wel gecrasht omdat ik gewoon niet meer zag ie in de lucht hing, iets wat met een groot model misschien minder snel zou gebeuren.
Verder heb je naar mate de heli groter is ook meer transport- en vlieg-ruimte nodig.

edit: 't is een Compass Atom 500 geworden :D

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Trex 550. reden: het is een tank. stevige heli. makkelijk&goedkoop aan onderdelen te komen. en toch een hele klap groter dan een logo 400..

De logo 400 is een 500 size machine.. terwijl de 550 maar 5cm kleiner is dan een 600 size machine....
 
Anko, hoe is je ervaring met het frame? Ik las dat die in een crash relatief breekbaar is en je dan misschien beter kan upgraden naar een fusuno frame?
Of valt dat allemaal wel wat mee, aangezien jij het een tank en een stevige heli noemt :)
 
Trex 550. reden: het is een tank. stevige heli. makkelijk&goedkoop aan onderdelen te komen. en toch een hele klap groter dan een logo 400..

De logo 400 is een 500 size machine.. terwijl de 550 maar 5cm kleiner is dan een 600 size machine....
Ik wou eigenlijk een 400se maar ze zijn nog niet verkrijgbaar.Nu heb ik bij logo ook bedenkingen namelijk heel mooie en lichte heli's die je vol met eersteklas apparatuur kan volstouwen maar voor welke piloten is dat dan. Daarbij komt ook nog dat het weer de laatste tijd bijna altijd winderig is. Waarschijnlijk ligt de 550 dan beter in de lucht?
 
@ Chrisdv:
origineel frame en een fusono frame breken even hard :-) (uit ervaring)
ze zijn alle twee even slap. je moet de heli eens op een tafel zetten en eens zijdelings torsen. was zelf verschoten hoeveel alles bewoog.
 
Er komen wat meer factoren bij kijken ook.
Welke vind je mooi...hoe vlieg je ermee of hoe wil je ermee gaan vliegen.
Lipo keuze, laadmogelijkheden, FBL of paddle, welke elektronika heb je al, etc.etc.
De Logo 400 is een mooie 500 size heli.
De Trex 550 zit dichter bij de 600 size.
Een Logo bouwen en zelf alle elektronika erbij kopen zal wellicht ook heel wat meer kosten dan bijv. een Align T550E kit met elektronika.
 
Er komen wat meer factoren bij kijken ook.
Welke vind je mooi...hoe vlieg je ermee of hoe wil je ermee gaan vliegen.
Lipo keuze, laadmogelijkheden, FBL of paddle, welke elektronika heb je al, etc.etc.
De Logo 400 is een mooie 500 size heli.
De Trex 550 zit dichter bij de 600 size.
Een Logo bouwen en zelf alle elektronika erbij kopen zal wellicht ook heel wat meer kosten dan bijv. een Align T550E kit met elektronika.

Persoonlijk vindt ik de logo veel beter van afwerking dan align(ik heb er geen maar heb ze wel al gezien bij ons in de club)
Meestal gaan er ook duurdere onderdelen in ( motor-scorpion of kontronik, esc-kontronik,servo-savox enz)
Eigenlijk is de belangrijkste vraag of een beginnende piloot ( ik ben nu voorbij het hooveren en begin rond te vliegen) meer baat bij een logo of een t rex 550 heeft?
Wat betreft FBL of niet daar weet ik ook nog niet de voor- en nadelen van.
Waarschijnlijk omdat ik nog vliegervaring te kort heb.
Nu wil ik best wat investeren als ik het er ook kan uithalen.
Zou een logo fbl te ver gegrepen zijn nu?Ik dacht eigenlijk aan een 400se.
 
Het meeste baat heb je bij zoveel mogelijk vlieguren natuurlijk ;)
FBL vliegt ietsje anders maar daar wen je snel aan, hoveren vind ik zelf fijner met een flybar eerlijk gezegt.
Maar dat doe ik dan ook vrij weinig, ik vlieg liever.
FBL is gewoon veel strakker sturen, je hebt aanmerkelijk minder last van de wind en een Logo is juist perfect geschikt voor een flybarless setup.
Met flybar vliegt hij ook prima, maar dan heeft hij minder meerwaarde t.o.v. bijv. de Trex550.
Ben het met je eens dat de kwaliteit van de Mikado heli's erg goed is.
Ik vlieg zelf ook Align en daar is eigenlijk ook niet veel mis mee.
Er zit wel wat verschil in hoe de heli's het doen bij lagere toerentallen, de Align heli's zijn daar zonder aanpassingen gewoon niet zo sterk in.
Een FBL logo is erg veelzijdig en kan je goed afstellen naar ieders smaak.
 
Ik vind een Logo 400 mooier gebouwd dan een Trex 550. Je komt overal makkelijker bij, dat vind ik ook wel belangrijk.
 
Persoonlijk vindt ik de logo veel beter van afwerking dan align(ik heb er geen maar heb ze wel al gezien bij ons in de club)
Meestal gaan er ook duurdere onderdelen in ( motor-scorpion of kontronik, esc-kontronik,servo-savox enz)
Eigenlijk is de belangrijkste vraag of een beginnende piloot ( ik ben nu voorbij het hooveren en begin rond te vliegen) meer baat bij een logo of een t rex 550 heeft?
Over het algemeen zegt men toch: groter is beter en stabieler, waarbij stabiliteit volgens mij dan inhoud dat je minder last hebt van wind en de heli rustiger vliegt/minder agiel is.

Wat zijn voor jou verder belangrijke eigenschappen van een heli? misschien is een grotere Mikado Logo ook een optie?
Je kan het zien als een heli om lang mee vooruit te kunnen, niet dat dat met een Align niet kan maar een Mikado met goede elektronica is vast en zeker degelijker en meer slijtvast dan een Align. Howel EricW geloof ik wel te spreken is over z'n trex 700 :)

Mijn overweging:
Wat betreft een 550: lipo's en een eventuele crash kost meer, vooral als het frame breekt. Frame en bladen opgeteld, dan is het al een dure.. Een 500 zal ook niet goedkoop zijn maar het scheelt toch dus voor mij een belangrijk punt.
Ik heb een msh protos, hk500 en hk600 van een collega staan hoveren, mooie kans om zo de verschillen te ervaren want dat kan in de modelbouw over het algemeen niet voor de aankoop.
Aan het gedrag in hover ook wel gemerkt dat zo'n 600 echt nog een pak groter dan een 500 is. Zo'n 550 lijkt me daar dicht in de buurt komen maar als ik realistisch ben is het voor mij toch boven m'n hobby-budget. Ik wil vaak vliegen en denk qua kosten en ruimte dan beter af te zijn met een middenweg als een 500. De 500 paste ook nog in de kofferbak van een nieuwe Polo maar de 600 niet echt, dus als je een wat kleinere auto rijd kan het lastig zijn.
Bij een club vliegen lijkt me overigens wel wat maar omdat ik toch meestal voor en/of na het werk kan gaan vliegen is het daar nog niet van gekomen. Met wildvliegen heb je immers geen openingstijden en hoef er niet of nauwelijks voor omrijden.

Zo'n Compass Atom 500 dacht ik ook aan, mooie heli vind ik en weer eens wat anders dan een trex :) Ik kende echter maar een winkel in Nederland voor een kit/onderdelen en het kost in Nederland wel meer dan een trex 500 combo.. weer de budget kwestie he.. Zelf importeren leek gunstig, hoewel dat nog even afwachten is maar toch, en als ik snel onderdelen nodig heb zijn er in ieder geval twee Nederlandse webshops die ze verkopen: rcheliparts.nl en beginnende webshop rigidheli.com.
De mogelijkheid om van een Atom 500 een 5.5 (550 size) te maken middels een stretch kit is ook een mooie optie. Zonder een compleet nieuwe kit te kopen kan je dan toch iets groters gaan vliegen :smile:
Ik heb overigens de flybar kit besteld, deels vanwege budget en omdat het bekend is. De proto's van een collega is fbl met helicommand en ik heb een mcp-x. Zowel FBL als FB heeft z'n voor en nadelen en voorlopdig dus nog FB voor mij.
 
Qua budget zegt de rede t rex 550, maar mijn hart zegt mikado.
t'zal een t rex 550 FBL worden
 
Laatst bewerkt:
Back
Top