wat is het beste manier om een motor te stoppen

Ndegeocello zei:
alfaracer zei:
met je schoen:

Stop your engine simply by picking up your vehicle and touching the tip of your shoe to the flywheel. This works particularly well during a runaway when the engine is revving out of control and you don’t want to touch a hot exhaust pipe or carburetor.

:wink:

Sorry, maar ik heb geen puntlaarzen. :lol:

met je stale kneuzen(werk schoenen)
:wink:
groet impact
 
IN de handleiding van mijn Savage staat duidelijk beschreven dat als je de motor wilt stoppen je een doek op de uitlaat moet drukken zodat de motor als het ware verzuipt.
Ik doe het zo ook altijd en hij start daarna lekker goed omdat er voldoende benzine in de cylinder zit...

Het dichthouden van het luchtfilter lijkt me dezelfde uitwerking hebben als de uitlaat dichthouden... Door het dicht houden van het luchtfilter is de verhouding benzine lucht ook beinvloed.. Je krijgt dus in verhouding meer benzine waardoor de motor ook stopt... Omdat het risico op vuil in de motor groter is dan bij de uitlaat dicht houden lijkt me dit niet de beste methode.

Het aantikken van het vliegwiel bij een Savage gaat je niet zo gemakkelijk lukken.. Da's dus geen optie bij een Savage.

Het dichtknijpen van de benzineslang mag alleen in het uiterste noodgeval.. Dat staat ook in de gebruiksaanwijzing van de Savage. Omdat het risico van het te arm lopen veel te groot is zal ik deze methode ook nooit gebruiken..

Ik stop hem dus door het dichthouden van de uitlaat...
 
ik druk altijd mijn uitlaad dicht en heb nooit ringetjes op me vinger "behalve van het vuil"

en de motor star daarna gewoon goed

gr.martijn
 
Afgelopen NK 1/8 in Rucphen toch maar weer gezien wat het stoppen van de motor met je vinger doet, als de motor volgas staat.....
Conclusie, NIET DOEN.....

- in geval van stationair:
uitlaat dicht of vinger op vliegwiel.

- in geval van een op hol geslagen auto die volgas staat:
auto op de grond drukken, zodat motor kracht moet geven en dus niet teveel toeren maakt, dan vinger op de luchtinlaat.....
 
M7H zei:
- in geval van een op hol geslagen auto die volgas staat:
auto op de grond drukken, zodat motor kracht moet geven en dus niet teveel toeren maakt, dan vinger op de luchtinlaat.....
Even eerst het luchfilter er aftrekken anders gaat hij niet snel genoeg uit en een schroevendraaier werkt nog beter maar inderdaad je vinger is geen goed stopmiddel als de motor op hol is :P :lol: 8)
 
had paar weken geleden nog dat me autotje op hol sloeg, de servo draaide ineens naar volgas, zonder dat ik et gas indrukte of wat, en de batterijen waren niet op ofzo.
ik deed toen de ontvanger uit met de schakelaar, draaide toen de servo naar remstand en deed de motor uit via de uitlaat.
als het motortje op hol slaat heb ik zoiets van, als ik dan de uitlaat blokkeer dan knalt et uit elkaar ofzo:S:S wat ik deed ging ook wel erg snel (2 sec)
 
Beethoven zei:
M7H zei:
- in geval van een op hol geslagen auto die volgas staat:
auto op de grond drukken, zodat motor kracht moet geven en dus niet teveel toeren maakt, dan vinger op de luchtinlaat.....
Even eerst het luchfilter er aftrekken anders gaat hij niet snel genoeg uit en een schroevendraaier werkt nog beter maar inderdaad je vinger is geen goed stopmiddel als de motor op hol is :P :lol: 8)

Sommige mensen snappen nooit waarom ik altijd een doek in / uit mijn zak heb hangen ... nu duidelijk? Een uitlaat is nl nogal warm!

Ik heb in Rucpen gezien dat er inderdaad nogal wat oudgedienden zijn die de motor uitdrukken met de vinger op het vliegwiel. Heelaas heb ik ook gezien hoe iemand zijn topje verminkte.

1 duidelijk advies: Stop NOOIT je motor met je vinger op het vliegwiel! Een motor kan net op dat moment toeren gaan maken! (of de rijder geeft per ongelijk gas ...)
 
Ben ik het niet met je eens nismo, als jij het gewoon normaal stationair laat lopen kan je makkelijk de motor met je vinger uitdrukken op het vliegwiel. Want mijn pitmaat(vader) heeft altijd een schroevendraaier met een plastic achterkant bij zich om hem uit te drukken......mocht hij op hol slaan wat gelukkig bij mij nog nooit gebeurt is :D

Overigens is het ook mogelijk om met je vingers de 2 gaten van je INS BOX dicht te houden. Omdat de motor al stationair draait zal deze smoren en daarna stoppen
 
Chielos zei:
Ben ik het niet met je eens nismo, als jij het gewoon normaal stationair laat lopen kan je makkelijk de motor met je vinger uitdrukken op het vliegwiel. Want mijn pitmaat(vader) heeft altijd een schroevendraaier met een plastic achterkant bij zich om hem uit te drukken......mocht hij op hol slaan wat gelukkig bij mij nog nooit gebeurt is :D

Overigens is het ook mogelijk om met je vingers de 2 gaten van je INS BOX dicht te houden. Omdat de motor al stationair draait zal deze smoren en daarna stoppen

Lezen Chiel ... vraag het anders maar eens aan Johan Janken, daar was toch ook niets aan de hand?
 
Ja maar, als je een motor uit wilt zetten en die gaat ineens gas geven, dien je wel je vinger weg te halen en niet harder te drukken......
 
M7H zei:
Ja maar, als je een motor uit wilt zetten en die gaat ineens gas geven, dien je wel je vinger weg te halen en niet harder te drukken......

Gan we in Gouda ff testen, eens kijken alsof jij zo snel bent :lol:
 
Nismo zei:
.... eens kijken alsof jij zo snel bent :lol:

Ik woon in Zoetermeer, dus Gouda is erg dichtbij, ik ga me daar helemaal arm trainen (tig x 7.50,-) zeker weten dat ik dan daar snel ben.... of bedoelde je dat niet?... :wink:
 
Beethoven zei:
een schroevendraaier werkt nog beter

Dat is niet helemaal waar. Ik heb een keer een schroevendraaier zien verdwijnen rond een BMT vliegwiel. Die zijn dan niet zo breed naar toch.

bij een op geslagen motor: Auto op de grond duwen. luchtfilter eraf snokken en duim op inlaat. dan is het binnen 1sec gebeurt...
 
M7H zei:
Nismo zei:
.... eens kijken alsof jij zo snel bent :lol:

Ik woon in Zoetermeer, dus Gouda is erg dichtbij, ik ga me daar helemaal arm trainen (tig x 7.50,-) zeker weten dat ik dan daar snel ben.... of bedoelde je dat niet?... :wink:

Ehhh .... je weet dat er de 5e wedstrijden zijn he! Ik zie je de 22e wel, kan Joey ook ff sparren. Of wilde je je vinger testen?

Gouda is een technisch circuit en zeer afhankelijk van reactie en setup ... lets wait and see ...
 
Nismo zei:
Gouda is een technisch circuit en zeer afhankelijk van reactie en setup ... lets wait and see ...

laten we hopen dat ze de omheining hebben opgehoogd :D

Tot nu toe (na de 2 verhogingen) kwam ik er alsnog oveheen... 8O
 
jeracing zei:
Nismo zei:
Gouda is een technisch circuit en zeer afhankelijk van reactie en setup ... lets wait and see ...

laten we hopen dat ze de omheining hebben opgehoogd :D

Tot nu toe (na de 2 verhogingen) kwam ik er alsnog oveheen... 8O

Ah ... Nou weten we van wie Raymond dat heeft! :rolling:
Die maakt er een sport van. Ik heb sinds vorig jaar in Heemstede nog nooit een auto over 2,5 meter hek zien vliegen!!! Ow ja ... in Rucphen was het weer raak.

Kunnen we geen wedje leggen?
 
Nismo zei:
Ah ... Nou weten we van wie Raymond dat heeft! :rolling:
Die maakt er een sport van. Ik heb sinds vorig jaar in Heemstede nog nooit een auto over 2,5 meter hek zien vliegen!!! Ow ja ... in Rucphen was het weer raak.

Kunnen we geen wedje leggen?

Poll 3de NK: Wie komt er het eerst over de omheining?

In Velp heb ik een keer een auto op het rechtestuk zien "opstijgen". Milko Tenthof reed over een steentje en zijn auto werd zeker een meter of 6 tegen een boom gelanceert. Gek genoeg was de auto nog heel ook na de landing..
 
Back
Top