wat is het beste manier om een motor te stoppen

jeracing zei:
Beethoven zei:
een schroevendraaier werkt nog beter

Dat is niet helemaal waar. Ik heb een keer een schroevendraaier zien verdwijnen rond een BMT vliegwiel. Die zijn dan niet zo breed naar toch.

bij een op geslagen motor: Auto op de grond duwen. luchtfilter eraf snokken en duim op inlaat. dan is het binnen 1sec gebeurt...
Die waren toen ook wel erg smal ja maar beide kan ja en inderdaad wij rukken het luchtfilter eraf en duwen de inlaat dicht maar de vaak staat er iemand die nog geens weet waar dat zit dan is een schroevendraaier of stokje (zoals op grote wedstrijden zoals jij ook weet standaard is) uit te drukken .

Nismo zei:
Ehhh .... je weet dat er de 5e wedstrijden zijn he! Ik zie je de 22e wel, kan Joey ook even sparren. Of wilde je je vinger testen?
Gouda is een technisch circuit en zeer afhankelijk van reactie en setup ... lets wait and see ...

de 5e wedstrijden?... en ik ga de 12e hoor, niet de 22e... :wink:
tenzij je Mei bedoelt......

Een circuit waar je moet sturen ligt me wel.....

jeracing zei:
In Velp heb ik een keer een auto op het rechtestuk zien "opstijgen". Milko Tenthof reed over een steentje en zijn auto werd zeker een meter of 6 tegen een boom gelanceert. Gek genoeg was de auto nog heel ook na de landing..

Serpent he, ijzersterk... :wink: of een zachte boom....
Bij de Mach heb ik ooit een auto aan het einde rechte stuk over de omheining van het erachter gelegen terrein zien verdwijnen.......

Beethoven zei:
Gaat je maar 3 x lukken

3 tig keer dan... moet genoeg zijn.......

Was wel iets van 10-15 jaar geleden......

Maar hoe dan ook, best knap!.....

Ben zelf vorig jaar in Rucphen op het rechte stuk (ja er zit/zat een bobbeltje) 180 graden geflipt en op het dak doorgegleden het Rabobank bord in......
Het gat wat er nu inzit is overigens NIET mijn schuld......

Pff wie heeft er nu niet gevlogen op Heemstede en de oude toplaag zat er bijna op het eind een leuke bobbel als de wind dan tegen het rechte eind in stond had je vaak vliegles

inderdaad john kan je weer via het fietspad naar de pits rijden;)

Uhm ik heb het ook al een keer gered om via het hele hoge net naar het fietspad te vliegen...... :oops:

Greetz

Chielos zei:
inderdaad john kan je weer via het fietspad naar de pits rijden;)

Uhm ik heb het ook al een keer gered om via het hele hoge net naar het fietspad te vliegen...... :oops:

Greetz

ff VLIEGEN! Das de beste manier om je motor uit te zetten!

:yes:

je kan as je je motor wil stoppen ook gewoon de luchtfilter van je caburateur pakken en je vinger op het gat stoppen. de motor slaat dan binnen 2 sec. af. en je krijgt er geen zere vingers van ;)

M7H zei:
Serpent he, ijzersterk... :wink: of een zachte boom....
Bij de Mach heb ik ooit een auto aan het einde rechte stuk over de omheining van het erachter gelegen terrein zien verdwijnen.......

Noem het op velp eerder maar een kwestie van niet het gras maaien, als je toen (14 jaar terug) er wilde trainen moest je een lange antenne op je auto monteren om je auto te kunnen zien tussen het hoge gras.

Bij de MACH heb ik met regelmaat geprobeerd een raampje uit de kantine te tikken, voor de pits zat zo´n gemeen hobbeltje en dat samen met wat wind uit de juiste hoek.....

het luchtfilter eraf trekken en een duim op de carburateur stoppen lijkt me vooral bij buggy's niet verstandig.
als je mijn buggy onder een wedstrijd bekijkt, zit er echt overal zand dus ook bij de carburateurnek.
daarom doen wij off roaders of de vinger techniek op het vliegwiel, of de punt van de schoen op het vliegwiel.

dank u voor de vele manieren omtrent het stoppen van een nitro-motor
met een vinger tegen het vliegwiel lijkt mij niet snuggere manier schoenzool lijkt mij beter echter je moet er wel bij kunnen evenals de gloeiplug losdraaien een doek of ietes anders de uitlaat dicht lijkt in mijn geval het beste. lukt het helemaal niet dan maar een moker erop heb je gelijk weer wat te doen ha ha.

Ik ben nu bezig met een bike met een PICCO EVO motor ik weet nog wel dat ik héél lang geleden een autotje had deze had een supertiger 3,5 cc er zat toen een heveltje op de carburateur nu heb ik een hevel die op en neer gaat weet ook niet wat de stand is voor stationair draaien helemaal uit of helemaal dicht dit is niet bij de beschrijving aangegeven.
Dit is wel een nadeel.

Ik rij ook met een bigscale MT met 26 cc motor dat gaat als een duivel
en over vliegen gesproken deve heb ik al diverse malen uit een boom moeten plukken dus met alles is te vliegen

nogmaals bedankt voor de vele reacties

Hallo mensen
Ik ben een beetje de draad kwijtgeraakt in de afgeloopen pagina's wat nu wel en neit goed is.
ik gebruik zowelbeide manieren.
Als ik me auto stil zet voor het bijvoorbeeld tanken voor weer verder te rijden gebruik ik een stukje stevig rubber van rond 30mm dikte 10mm. die druk ik op de uitlaat.
als ik me auto stil zet als ik stop met rijden en om hem op te bergen(jaja eerst afterrun olie) hou ik dat plaatje op me luchtfiler. is simpele foam filter met aanzuiging aan de bovenkant en niet aan de zijkanten.

Dit werkt prima en ik heb geen last van verbrande of kapotte vingers....
maar begrijp ik nu goed dat dit niet erg is voor je motortje als je de zuiger maar in zijn onderste dooie punt zet???????

hey

Ik rij met een tamiya TGS en daar zit een noodstop op. :D
Maar ik laat hem na het rijden meestal leegdraaien en dan afterrun er in.
Maar wat ook handig is om hem stil te leggen gewoon je tankje open houden dan komt er geen druk meer op de brandstof en dan gaat hij ook stil.

Groetjes Geert

poeki zei:
met een vinger tegen het vliegwiel lijkt mij niet snuggere manier schoenzool lijkt mij beter
Nou, als de motor STATIONAIR draait dan is hij met een korte druk (ik doe het zelfs met een vinger) uit, dus geen probleem....
NOOIT uitdoen bij een hoger toerental dan stationair, dat worden anders brandblaren.......
evenals de gloeiplug losdraaien een doek of ietes anders de uitlaat dicht lijkt in mijn geval het beste.
Gloeiplug losdraaien, zal ervoor zorgen dat er veel olie uit de kop komt, dat wordt dus vies, evenals het risico dat je tever losdraait en je plug eruit wordt geforceerd, met schade aan het schroefdraad van de motor.....
Doek is een goede manier....

bono zei:
maar begrijp ik nu goed dat dit niet erg is voor je motortje als je de zuiger maar in zijn onderste dooie punt zet???????
Een motor "opbergen" met zijn zuiger in ODP, moet je doen, omdat wanneer het geheel afkoelt, de zuiger vast komt te zitten als hij bovenin de cilinder zit....
Overigens geld dit eigenlijk alleen met vrij nieuwe motoren...
Een oudere motor heeft koud geen zogenaamde "klemming" meer, en maakt het dus niet uit......

@ M7H, kijk dat is bruikbare info :D

Ik zet de zuiger ALTIJD in stilstand in het ODP.
dat er klemming voorkwam had ik zelf al bedacht :)
dit draadje laat dus alleen maar zien dat mijn vermoeden klopte.
maar de beste manier om je motor te stoppen is toch de motor stoppen dmv het vliegwiel te blokkeren?!

Kan voor iedereen trouwens een rubber plaatje om je uitlaat dicht te drukken ook aanbevelen. werkt in principe prima motor is gelijk uit sluit goed de uitlaat af.
kijk gewoon even in de buurt naar een stukje rest materiaal of afval ofzo naar plaatje rubber van in ieder geval meer dan 5 mm dikte. knip hier een ruim plaatje uit bevoorbeel Diameter: 50mm
klein gaatje aan een van de zijkante boren of prikken en hier een sleutelhanger ringetje doorheen. haakje/touwtje aan je riem vast en klaar.

Groeten Bono

Ik heb altijd een stevige doek in mijn broekzak. Hiermee kun je de uitlaat prima dichthouden, tijdens een race eventueel een hete uitlaat weer op het rubber drukken en als er een auto op hol slaat, kun je de doek tegen het vliegwiel drukken of eventueel de luchtinlaat dichtdrukken.

Beethoven zei:
M7H zei:
- in geval van een op hol geslagen auto die volgas staat:
auto op de grond drukken, zodat motor kracht moet geven en dus niet teveel toeren maakt, dan vinger op de luchtinlaat.....
Even eerst het luchfilter er aftrekken anders gaat hij niet snel genoeg uit en een schroevendraaier werkt nog beter maar inderdaad je vinger is geen goed stopmiddel als de motor op hol is :P :lol: 8)

Ik doe altijd het altijd bij het vleigwiel uit drukken. ook als de motor op holgeslagen is. :cry: auto tegen houden (met een zak zand en niet met de voeten :? ) wagen vastpakken bij de achterwielen zodat deze niet kunnen gaan draaien als je de wagen oppakt. en dan even met het voetje op het vlieg wiel drukken. met wat anders is lastig want je hebt de handen vol. :) Lucht filter is geen optie omdat deze onde de body zit en de uitlaad is bloed heet en zit (bij mijn wagen) net achter de achter as. ook geen optie dus.

Back