Noob met Esky E500/Big Lama

Ik ben ook gelijk begonnen met CP en gaat prima. Het is wel goed dat er aandacht aan besteed word en voor gewaarschuwd word want het geeft nml ook een grote kans op falen. maarja het kan inderdaad ook zijn dat het geen probleem is en je er zo mee gaat vliegen/hoveren.
 
Ik heb vandaag eindelijk weer eens kunnen vliegen met de E500, het was voor het eerst een beetje okee weer en bijna geen wind. Ik ben rustig begonnen om te zien of het allemaal heel bleef en tot nu toe zag het er goed uit. Toen ik halverwege de 2de LiPo was zag ik dat de batterijen in mijn TX bijna op waren. Normaal heb ik altijd een extra setje bij me maar natuurlijk deze keer niet LOL.

Ik merk wel dat het ding echt tailheavy is, ik wil de accu naar voren toe plaatsen maar daar is geen plek voor in de body. Ik heb ook nog een groene Big Lama-kap en daar is wel ruimte genoeg, die ziet er ook veel beter uit.

Maar bij het eerste de beste zuchtje wind komt het ding al amper vooruit dus ik denk dat ik me maar gewoon te pletter blijf simmen op een CP. Ik merk sinds ik sim dat ik me echt irriteer aan de snelheid, of het gebrek aan, van de E500.

Ik ben in ieder geval een stuk minder onzeker om er nu zelf aan te schroeven dus dat scheelt ook weer. Ook weet ik waar ik op moet letten en ik hoef me sindsdien geen zorgen te maken over dat er iets kapot gaat.

Er zijn wat modificaties die ik op het ding wil gaan doen, bv de 4in1 en de receiver op een andere/betere manier plaatsen zodat deze steviger zitten en de prop en gain ook makkelijk bereikbaar zijn vanaf de buitenkant.

Verder moet er natuurlijk nog een nieuwe/goede ext shaft in en misschien dat ik nog wat dingetjes upgrade om hem wat strakker te krijgen. Maar ik ga er niet teveel geld meer insteken want zo denderend vliegt het allemaal niet.

Die ouwe kap ga ik denk ik iets leuks mee doen, knaloranje spuiten of zo. Hij is redelijk gehavend sinds die laatste crashes en ik vond hem toch al nooit zo mooi eigenlijk.

Ik had een MCPX moeten kopen i.p.v de E500 maar ja, ik had er voordat ik op het forum kwam nog nooit van gehoord dus helaas pindakaas. Je hoort ook zoveel bangmakerij overal om als beginner een CP te nemen terwijl het me met simmen eigenlijk weinig tot geen moeite kost om te hoveren en rondjes te vliegen. Ik dacht dat ik een heli had gekocht die makkelijk te besturen was en goed buiten kon vliegen maar dat was dus ook onzin achteraf.

Loopinkjes en inverted vliegen lukt ook al aardig en heb vanmiddag een beetje lopen prutsen met tictocjes maken om te kijken hoe dat nou precies werkt. Nu weet ik dat een sim altijd een vals gevoel van veiligheid geeft waardoor je meer durft. Maar ik denk nog steeds dat ik te onzeker ben geweest toen ik de E500 kocht. Mocht ik eenmaal een CP heli hebben dan ga ik er toch niet meteen mee stunten, eerst veel oefenen met nose in etc.

Ach, al doende leert men
 
Laatst bewerkt:
Ach, al doende leert men

Dat klopt helemaal. Het is gewoon heel lastig om advies te geven en de reden waarom ze hier vaak voorzichtig zijn met advies is: dat vele met deze hobby beginnen en algauw weer stoppen omdat ze te hoog inzetten.
Helikopter vliegen is geduld hebben maar geduld is voor de ene anders dan voor de ander. De 1 houdt het voor gezien als het de eerste keer niet lukt de ander vindt maanden oefenen geen probleem.
De 1 heeft meer doorzettings vermogen dan een ander, en de 1 leert weer veel sneller dan een ander, de 1 vindt schade niet zo erg de ander is bij een klein beetje schade al uit het veld geslagen, enz, enz.

Daarom blijft advies heel lastig en is het altijd heel persoonlijk daarom ben je altijd zelf verantwoordelijk voor je keuze.
En van verkeerde keuze`s (hoewel niet altijd even leuk) leer je soms nog wel meer. Succes met je leerweg :)
 
Hoi FlyingCheese,

welke vleugels gebruik jij? Ik heb momenteel nog de gewone (de andere in bestelling) en kan daar mee toch aardig wat vliegen in de wind mits goede tegensturing. heb er zelfs mee over een (2verdieping) huis kunnen vliegen. Vindt het een goed, goedkoop bakske.
 
Hoi FlyingCheese, welke vleugels gebruik jij? Ik heb momenteel nog de gewone (de andere in bestelling) en kan daar mee toch aardig wat vliegen in de wind mits goede tegensturing. heb er zelfs mee over een (2verdieping) huis kunnen vliegen. Vindt het een goed, goedkoop bakske.

Hey Esky

Ik gebruik nu deze blades:

Main Blade A - EBL005-K

Main Blade B - EBL006-K

Deze zijn wat steviger.

Ach, de E500 vliegt wel aardig maar snelheid maken kan niet zo goed met deze heli. Ik heb alle forward throttle soms nodig om hem op zijn plaats te houden, mocht er een briesje opsteken.

Het is een leuke makkelijke heli om een beetje mee rond te vliegen maar ik had voor hetzelfde geld liever een Collective Pitch (1 rotor waarvan je de blade stand veranderd om omhoog of omlaag te gaan). Deze zijn ook wat beter bestand tegen wind maar reageren ook veel feller en stabiliseren zichzelf niet zoals een coax dat doet.

Laat maar weten als je advies nodig met de E500, Stef en ik kunnen je altijd wel helpen of vragen beantwoorden mocht je problemen hebben.

Veel vliegplezier en groeten uit de UK
 
Helikopter vliegen is geduld hebben maar geduld is voor de ene anders dan voor de ander. De 1 houdt het voor gezien als het de eerste keer niet lukt de ander vindt maanden oefenen geen probleem.
De 1 heeft meer doorzettings vermogen dan een ander, en de 1 leert weer veel sneller dan een ander, de 1 vindt schade niet zo erg de ander is bij een klein beetje schade al uit het veld geslagen, enz, enz

Mijn beste, dat is een waarheid als geen ander.

Thanks BTW
 
Nou, ik heb de afgelopen paar dagen zoveel mogelijk buiten proberen te vliegen. Ik had de SkyRunner meegenomen en ook de mCPx, die vliegt erg goed buiten moet ik zeggen.

Ik heb nu iedere keer dat ik ging vliegen alle LiPo's die ik had voor de E500 leeggevlogen en tot zover nog geen problemen gehad. Je moet de controls rustig houden anders gaat ie rare dingen doen maar het ging allemaal wel lekker. Ik krijg weer een beetje vertrouwen in de E500 na die upgrades en ik ben blij dat ik er weer een beetje van kan genieten.

Het fijne van het ding is dat je zon beetje overal er mee kunt vliegen, ook voor in de straat b.v. Headspead is laag en de bladen te zacht om echt gevaarlijk te kunnen zijn.

Ook al is het een gekke coax, hij heeft wel een 4de channel waardoor je kunt banken etc. Ook door het formaat leer je toch wel een beetje hoe het is om met een RC heli om te gaan in de open lucht.

Ik heb erg veel schik gehad moet ik zeggen. Het is veel ontspannender vliegen dan FP of CP maar wat ik al eerder zei, je moet er niet teveel van verwachten en het is easy outdoor fun.

Het begon al donker te worden maar de blauwe LEDjes voor en achter helpen toch met visibility, het is gewoon een lachen ding om een beetje mee rond te snorren. Ik merk ook dat de accus nu pas ingelopen zijn, ik kan zowat 10 min of meer ermee vliegen.

Ik heb de flighttime per accu nog niet echt opgemeten, de LiPo-guard piept op een bepaald voltage en dan land ik.

Toch heerlijk, dat vliegen....

EDIT: 2 tipkes nog, ram die accu zo ver mogelijk naar voren en zet direct na opstijgen de forward-trim voluit.

Als je buiten wilt knallen dan.
 
Laatst bewerkt:
Ik wilde mijn E500 verkopen wegens gebrek aan motivatie om het ding te gaan vliegen. Maar afgelopen week heb ik wat upgrades en mods uitgevoerd want ik wou het machientje nog een laatste kans geven om wat lol te verschaffen.

Ik wacht nog steeds op een nieuwe niet kromme extended shaft maar hij vliegt redelijk na alle wijzigingen.

Ik heb de body vervangen door een groene Big Lama-versie, het ziet er echt een stuk beter uit dan die geelblauwe E500-body.

full


Daarnaast heb ik de 3in1 en RX naar voren toe geplaatst, dit zorgde ervoor dat de heli wat meer noseheavy wordt en ik kan het iedereen aanbevelen die met de E500/BL buiten wil gaan knallen. Ik heb ze allebei met dubbelzijdig plakkende tape op de voorgondel bevestigd, de RX horizontaal en de 3in1 verticaal ertegenaan over de lengte-as van de heli.

Het zit steviger dan ooit, de kabel-connectoren van de motoren op de 3in1 en de 4 accus heb ik ook wat verstevigd met wat krimpkous.

Daarna heb ik wat tape gebruikt om de accu's aan de achterkant wat dikker te maken zodat ik hem door de voorste skidmount kan proppen zonder dat ie eruit valt tijdens het vliegen.

Ik heb de 2 LEDjes van de oude E500-body overgezet op deze nieuwe groene kap door met een hete schroevendraaier 2 gaatjes te prikken. Daarna de LEDjes erin geduwd en gefixeerd met tape zodat de kabels netjes aan de binnenkant van de body naar de RX lopen zonder langs bewegende delen te gaan.

Ik heb er nu een paar keer mee gevlogen indoor en ik moet je zeggen, ik doe dit RC mopke nog niet de deur uit.

De nieuwe body en gewijzigde CoG hebben deze gekke coax getransformeerd tot een totaal nieuwe heli die erg leuk is om te vliegen.

Ik ben dol op de mCPx en van plan om een 450 te halen deze maand maar toch heb ik ineens erg veel schik met mijn noob-gebakje.

Hihi....knallen met die groene banaan :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top