Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Grondverf? Waar is dat voor nodig?!
Binnen 2 weken werd dat dus duidelijk: op epoxy hecht een gewone autolak niet goed zonder primer.... Zelfs een 2 componentenlak niet omdat dat in feite dezelfde lak is, want het verschil tussen 2 componentenlak en "gewone" luchtdrogende lak, is dat bij de gewone lak de harder zuurstofgeactiveerd is. De basis lak is dezelfde, maar 2 componenten word met een aparte harder geleverd, gewone lak word dus in de verfwinkel gemengd met een luchtgeactiveerde harder.
Dat slechte hechten had ik ook niet verwacht, maar het was dus wel zo....
Gelukkig zit nagenoeg alle verf er nog op, maar je stoot het er zo af als je niet oppast.
Groet, Bert
Verbazingwekkend inderdaad, mss ook verf/laktype gerelateerd? Bij mijn weten, maar ik zal het voor de zekerheid navragen als ik 'm zie, gebruikt Ben op zijn heli's geen primer, en die lak blijft toch goed zitten. Als ik mij niet vergis gebruikt hij als kleurlaag Permacron van Spies & Hecker met een clearcoat (welke, weet ik niet) er overheen. Mogelijk dat hij er zelf nog wel meer over kan/wil vertellen hier.
Ik heb zelf Permacron, zonder primer, gebruikt op een GFK kist, en dat zat er uiteindelijk goed op. In het begin had ik een paar kleine 'blaren' waar het losliet, maar dat had er meer mee te maken dat de kleurlaag van Permacron niet (methanol) brandstofbestendig is, en als je de clearcoat dan 'doorpolijst', dan krijg je dat. Dus zodra er ergens iets onder de clearcoat komt, zal de kleurlaag oplossen.. maar dat voorkom je niet met een primer. Het procedé was in dat geval het oppervlakt licht schuren met een fijne grit, en dan spuiten. HEt schuren echt maar heel lichtjes, en in geen geval door de gelcoat heenschuren, maar zo dat de ergste glans er nét af is.
Op zichzelf kan het natuurlijk nooit kwaad een primer te gebruiken, alleen het is wel weer extra gewicht.
Tsja, zo geredeneerd hoef je nooit op het gewicht te letten, maakt het nooit uit. En krijg je uiteindelijk een te zware niet lekker vliegende kist.
Laat ik het anders vragen; stel jouw BO 105 zou te zwaar zijn en je zou gewicht willen gaan besparen. Zijn er dan veel andere plekken waar je 'zo even' 100 gram zou kunnen sparen?
Oh, in tegenstelling tot wat veel mensen over mij denken, vind ik heli's, en zeker schaalheli's, schitterende dingen, en interesseert de techniek mij enorm.
Maar ik probeer al competitie-F3A te vliegen, en dat slurpt mijn budget uiterst succesvol helemaal op. Dus een heli erbij is voor mij geen haalbare kaart.
Je begrijpt dat ik op heligebied veel van mijn clubgenoten geleerd heb, één in het bijzonder, precies het laatste wat jij aangeeft (schitterend, maar te zwaar en daarom onhandelbaar) is iets wat mij goed ingepeperd is.. dat probeer ik dan maar een beetje over te brengen![]()