bouwverslag airwolf.

Grondverf? Waar is dat voor nodig?!

Dat vroeg ik mij ook af toen ik mijn Cobra 6 jaar geleden spoot....
Binnen 2 weken werd dat dus duidelijk: op epoxy hecht een gewone autolak niet goed zonder primer.... Zelfs een 2 componentenlak niet omdat dat in feite dezelfde lak is, want het verschil tussen 2 componentenlak en "gewone" luchtdrogende lak, is dat bij de gewone lak de harder zuurstofgeactiveerd is. De basis lak is dezelfde, maar 2 componenten word met een aparte harder geleverd, gewone lak word dus in de verfwinkel gemengd met een luchtgeactiveerde harder.

Dat slechte hechten had ik ook niet verwacht, maar het was dus wel zo....
Gelukkig zit nagenoeg alle verf er nog op, maar je stoot het er zo af als je niet oppast.

Groet, Bert

airwolf

Hoe verloopt de bouw van de heli?

Mijn vario airwolf staat ook in de grondverf. Ben er nog niet uit wat ik zou doen met de kleur, ofwel volledig maat zwart met witte buik, ofwel naar die phantom gray kleur overstappen.

Persoonlijk vind ik mat zwart wel iets hebben.

Binnen 2 weken werd dat dus duidelijk: op epoxy hecht een gewone autolak niet goed zonder primer.... Zelfs een 2 componentenlak niet omdat dat in feite dezelfde lak is, want het verschil tussen 2 componentenlak en "gewone" luchtdrogende lak, is dat bij de gewone lak de harder zuurstofgeactiveerd is. De basis lak is dezelfde, maar 2 componenten word met een aparte harder geleverd, gewone lak word dus in de verfwinkel gemengd met een luchtgeactiveerde harder.

Dat slechte hechten had ik ook niet verwacht, maar het was dus wel zo....
Gelukkig zit nagenoeg alle verf er nog op, maar je stoot het er zo af als je niet oppast.

Groet, Bert

Verbazingwekkend inderdaad, mss ook verf/laktype gerelateerd? Bij mijn weten, maar ik zal het voor de zekerheid navragen als ik 'm zie, gebruikt Ben op zijn heli's geen primer, en die lak blijft toch goed zitten. Als ik mij niet vergis gebruikt hij als kleurlaag Permacron van Spies & Hecker met een clearcoat (welke, weet ik niet) er overheen. Mogelijk dat hij er zelf nog wel meer over kan/wil vertellen hier.

Ik heb zelf Permacron, zonder primer, gebruikt op een GFK kist, en dat zat er uiteindelijk goed op. In het begin had ik een paar kleine 'blaren' waar het losliet, maar dat had er meer mee te maken dat de kleurlaag van Permacron niet (methanol) brandstofbestendig is, en als je de clearcoat dan 'doorpolijst', dan krijg je dat. Dus zodra er ergens iets onder de clearcoat komt, zal de kleurlaag oplossen.. maar dat voorkom je niet met een primer. Het procedé was in dat geval het oppervlakt licht schuren met een fijne grit, en dan spuiten. HEt schuren echt maar heel lichtjes, en in geen geval door de gelcoat heenschuren, maar zo dat de ergste glans er nét af is.

Op zichzelf kan het natuurlijk nooit kwaad een primer te gebruiken, alleen het is wel weer extra gewicht.

Verbazingwekkend inderdaad, mss ook verf/laktype gerelateerd? Bij mijn weten, maar ik zal het voor de zekerheid navragen als ik 'm zie, gebruikt Ben op zijn heli's geen primer, en die lak blijft toch goed zitten. Als ik mij niet vergis gebruikt hij als kleurlaag Permacron van Spies & Hecker met een clearcoat (welke, weet ik niet) er overheen. Mogelijk dat hij er zelf nog wel meer over kan/wil vertellen hier.

Ik heb zelf Permacron, zonder primer, gebruikt op een GFK kist, en dat zat er uiteindelijk goed op. In het begin had ik een paar kleine 'blaren' waar het losliet, maar dat had er meer mee te maken dat de kleurlaag van Permacron niet (methanol) brandstofbestendig is, en als je de clearcoat dan 'doorpolijst', dan krijg je dat. Dus zodra er ergens iets onder de clearcoat komt, zal de kleurlaag oplossen.. maar dat voorkom je niet met een primer. Het procedé was in dat geval het oppervlakt licht schuren met een fijne grit, en dan spuiten. HEt schuren echt maar heel lichtjes, en in geen geval door de gelcoat heenschuren, maar zo dat de ergste glans er nét af is.

Op zichzelf kan het natuurlijk nooit kwaad een primer te gebruiken, alleen het is wel weer extra gewicht.

Mischien als je een specifieke epoxy lak gebruikt, maar in alle andere gevallen: primer! De hechting is (met een gewone lak zoals autolak) op zich goed, maar niet 100% gegarandeerd. Bij mijn Cobra zijn er kleine plekken die loslaten, de rest blijft zitten. Hele romp is volledig dof geschuurd en met filler behandeld, en toch.....

Het extra gewicht van een primer is verwaarloosbaar, en dat argument begrijp ik dan ook niet. Op mijn BO 105 van 12 kilo zit naar schatting 100 gram primer, en wel 250~350 gram lak, inclusief 2 lagen blanke lak
Niet gewogen, maar als volgt bepaald: Primer bus bevat 200 ml en is maar half verbruikt. Drie spuitbussen kleur, die elk 125 ml lak bevatten (de rest is thinner en drijfgas, beide verdampen) en die zijn niet allemaal leeg gegaan. Reken met een spuitverlies van tussen de 25 en 50 %. Dan nog twee keer 75 ml blanke lak met ook een fors spuitverlies, en je zit totaal aan ongeveer 600 ml aan primer, kleur en blanke lak, waarvan minstens de helft OF in de lucht, OF op de maskering terecht komt.... En wat blijft er over van 300 ml verf/lak, als alle oplosmiddelen verdampt zijn? Daar kan die primer echt nog wel bij, en dan hecht je lak gegarandeerd goed!
Groet, Bert

Tsja, zo geredeneerd hoef je nooit op het gewicht te letten, maakt het nooit uit. En krijg je uiteindelijk een te zware niet lekker vliegende kist.

Laat ik het anders vragen; stel jouw BO 105 zou te zwaar zijn en je zou gewicht willen gaan besparen. Zijn er dan veel andere plekken waar je 'zo even' 100 gram zou kunnen sparen?

Tsja, zo geredeneerd hoef je nooit op het gewicht te letten, maakt het nooit uit. En krijg je uiteindelijk een te zware niet lekker vliegende kist.

Laat ik het anders vragen; stel jouw BO 105 zou te zwaar zijn en je zou gewicht willen gaan besparen. Zijn er dan veel andere plekken waar je 'zo even' 100 gram zou kunnen sparen?

Ja hoor.... iedere gram in de staart betaal je met 5 gram in de neus... (en de BO heeft al zo uit de doos minimaal 500 gram voorin nodig) dus bijvoorbeeld opletten wat je in die achterkant doet, maakt uit. Héél veel....
Alles waarvan je denkt: dat ziet er te zwak uit, laat ik dat verstevigen, moet je dus NIET DOEN!!!!
Bij een heli zit verf (net als bij een vliegtuig) overal evenredig, en de staart is bij de meeste heli's maar relatief dun en smal. Maakt dus niet uit wat je wat verf betreft doet.... De kist word wel zwaarder, maar er is geen correctie met "onnodige" ballast vereist. Bij een vleugelkist zit er relatief gezien méér verf op de achterkant.
Waar je op moet letten bijvoorbeeld, is je uitlaat niet verder naar achter plaatsen dan nodig, je ontvangeraccu bij wijze van spreken dóór de voorruit prikken, Hekservo niet onnodig ver achterin plaatsen, dat soort dingen.

Heb bij een andere heli al eens een uitlaat van 300 gram vervangen voor een uitlaat van 50 gram, werd de heli in totaal bijna 600 gram lichter van, en dat was op een totaal vlieggewicht van bijna 7 kilo (daarna 6.4 kilo) en dat maakt véél meer uit. Dan doet die 250 gram verf op 12 kilo er écht niet toe.
Als je je schaalheli helemaal vol gaat hangen met details, ja, dan word het anders.... En dat is nu net wat ik categorisch vertik.... het vliegen komt op de eerste plaats.

Deze BO begint pas vervelend te worden als hij rond de 14 kilo begint te komen (volgens Ben) en zo uit de doos weegt hij zonder verf en interieur al bijna 12 kilo. Een interieur maakt hem niet zwaarder omdat wat er aan interieur in komt, aan lood weer uit mag, en zoals gezegd, de verf beïnvloed de balans nauwelijks. Maar áls ik al een interieur maak, koop ik niet de zware ABS Vario set, maar knutsel "vlug" wat in elkaar van Balsa. Niet zo mooi, maar véél goedkoper, en veel leuker om te doen ook nog....

Ik vind het écht heel mooi wat sommige mensen hier doen, maar ze zijn gewoon keihard bezig om hele mooie, maar absoluut onhandelbare heli's te bouwen, ben ik bang...

Maarre.... wat een aanwezigehid op de heli draadjes opeens... begint het te kriebelen Henri?;)

Groet, Bert

Oh, in tegenstelling tot wat veel mensen over mij denken, vind ik heli's, en zeker schaalheli's, schitterende dingen, en interesseert de techniek mij enorm.

Maar ik probeer al competitie-F3A te vliegen, en dat slurpt mijn budget uiterst succesvol helemaal op. Dus een heli erbij is voor mij geen haalbare kaart.

Je begrijpt dat ik op heligebied veel van mijn clubgenoten geleerd heb, één in het bijzonder, precies het laatste wat jij aangeeft (schitterend, maar te zwaar en daarom onhandelbaar) is iets wat mij goed ingepeperd is.. dat probeer ik dan maar een beetje over te brengen :)

Oh, in tegenstelling tot wat veel mensen over mij denken, vind ik heli's, en zeker schaalheli's, schitterende dingen, en interesseert de techniek mij enorm.

Maar ik probeer al competitie-F3A te vliegen, en dat slurpt mijn budget uiterst succesvol helemaal op. Dus een heli erbij is voor mij geen haalbare kaart.

Je begrijpt dat ik op heligebied veel van mijn clubgenoten geleerd heb, één in het bijzonder, precies het laatste wat jij aangeeft (schitterend, maar te zwaar en daarom onhandelbaar) is iets wat mij goed ingepeperd is.. dat probeer ik dan maar een beetje over te brengen :)

Tsja, ik heb dat eigenlijk van dezelfde persoon zo mee gekregen (geloof het of niet), maar voorheen lette ik er totaal niet op. En naarmate ik er op ging letten merkte ik dat er eigenlijk (in mijn geval praat ik uitsluitend over Vario kits) helemaal niets te Sonja-Bakkeren víél.... (copyright Ben voor die uitdrukking)
Gewoon normaal en met gezond verstand gebouwd, zijn die dingen gewoon licht genoeg om goed te vliegen.
Laten we wel wezen: ik heb in mijn BO wel één setje UHU plus verwerkt. Da's 32 of 34 gram, mín het spatelverlies.... daar valt geen zinnig gewicht mee te besparen. Maar als ik dan hoor dat er mensen zijn die er achteloos 3 van die setjes doorheen spatelen, en én passant ook de spantenset vervangen voor een zelfgekozen zwaardere houtvariant omdat het origineel zo zwak leek (en tegelijk vergeten dat dat juist dient om in geval van crash als kreukelzone te dienen en op die manier de schade aan je mechaniek te beperken). Dan lijkt de hekrotorbevestiging wat zwakjes, dus.... (en die wreekt zich hard), dan nog wat klinknageltjes (met een beetje schaalheli vér over de 5000), inclusief lijm is dat ook weer 100 gram, dan lakdetaillering in meerdere lagen lak, nadat er eerst flink geplamuurd en geprimerd is... Tsja, dán gaat het wel meetellen natuurlijk. Want prachtig al die details, maar zodra ik het ding gestart heb, zie ik het niet meer...

Dat neemt niet weg, dat ik oprecht diepe bewondering heb voor de echte schaalbouwers hoor. Ik bouw niet alleen zo "lomp" vanwege de vliegeigenschappen, maar hoofdzakelijk, omdat ik gewoon helemaal niet zo mooi KAN bouwen....:D (maar mijn heli's vliegen wél goed...:p)

Groet, Bert

update bouwverslag.
Laatste dagen van de vakantie, slecht weer dus een mooie dag om de romp te spuiten.
Heb het gespoten met motip autolak dit is op acryl basis.
Weet niet of deze lak bestand is tegen nitro en olie dus ik wil er nog een lag blankelak over spuiten die hier tegen kan.
Maar welke is hier voor geschikt ?

update bouwverslag.
Vanmorgen de airwolf in de matte blankelak van motip gespoten.
Ziet er erg mooi uit al zeg ik het zelf.
foto`s later eerst maar uitharden.

Mooi werk Arie, hij wordt steeds mooier!
Laat de fotos maar komen. Heb je nog specifieke Airwolf accesoires in gedachten?
Wat weegt je machine nu?

Gr,Roy

De foto`s

accessoires : de rakets aan de onder kant verder moet ik nog even zien wat het word.
gewicht zal tussen de 5.5 kg en 6 kg zitten

Ziet er echt mooi uit Arie, mijn vario airwolf is ook net af, wel met een skyfox mechaniek en electro conversie, maar ik zie dat je ook voor de matte kleur gekozen hebt, zo vind ik hem persoonlijk ok het mooist , prachtig werkje, veel vlieg plezier alvast.

Back