Zoals ik al gemeld heb in het slash 4x4 topic ben ik dus bezig met het maken van een low center of gravity chassis voor deze auto. Dit om te kijken of de wegligging van de auto op het circuit hiermee verbeterd kan worden. De bedoeling van dit chassis is daarnaast ook nog om te kijken of ik hiermee (samen met nog wat andere aanpassing aan de ophanging) kan concurreren met de 2de generatie short course trucks zoals die van Losi, Durango en Associated. Het chassis bouw ik zo netjes mogelijk met normaal handgereedschap, waarbij ik bij het design gebruik maak van een bestaand LCG chassis voor de slash 4x4 (namelijk die van ssc).
De bouw hiervan kost nagenoeg niks, omdat ik op mijn werk wat aluminium plaatwerk mee mocht nemen.
Omdat het er wel netjes uit moet zien wordt het chassis achteraf ook nog gecoat.
Allereerst moesten de differentiëlen aangepast worden om op een vlakke bodemplaat te worden geplaatst. Bij het vervallen van de bulkheads komen namelijk wat probleempjes kijken.
Allereerst komen bij het voorste differentieel de bevestigingspunten van de voorbumper te vervallen bij het weghalen van de bulkhead. Daarom heb ik een oude bulkhead aan stukken gezaagd, geknipt en gevijld om dusdanig een stuk plastic te krijgen dat deze punten bewaard bleven en het differentieelhuis mooi vlak was aan de onderkant.
Het achterste differentieel was iets gemakkelijker. Daar zijn de onderkanten van de differentieelhuishelften niet gelijk aan elkaar, maar na wat vijlwerk was dat opgelost. Montage op de aluminium bodemplaat is nu goed mogelijk.
Na heel wat uitmeet- en kraswerk op het aluminium had ik een soort van setupje gemaakt. Belangrijk is om nu alle essentiële gaten uit te meten en te boren, omdat nu je aluminium plaatje nog mooi haaks is. Vanwege deze reden zijn de differentiëlen bij mij precies goed uitgekomen. Dit is later te zien. Hieronder dus het setupje.
Deze ben ik uit gaan zagen, het "neusje" iets omgebogen vanwege de gekromde onderrand van het voorste differentieelhuis en daarna de differentiëlen geplaatst.
Toen het originele chassis er eens bij gepakt en wat bleek. Deze paste nog perfect, dus het nauwkeurig uitmeten en boren is niet voor niets geweest. Hier is ook al heel erg goed te zien dat het nieuwe chassis behoorlijk wat lager komt te hangen.
Van de week verder met het bovenste chassisdeel, de motorsteun, stuurinrichting en ophanging van de A-arms.
De bouw hiervan kost nagenoeg niks, omdat ik op mijn werk wat aluminium plaatwerk mee mocht nemen.
Omdat het er wel netjes uit moet zien wordt het chassis achteraf ook nog gecoat.
Allereerst moesten de differentiëlen aangepast worden om op een vlakke bodemplaat te worden geplaatst. Bij het vervallen van de bulkheads komen namelijk wat probleempjes kijken.
Allereerst komen bij het voorste differentieel de bevestigingspunten van de voorbumper te vervallen bij het weghalen van de bulkhead. Daarom heb ik een oude bulkhead aan stukken gezaagd, geknipt en gevijld om dusdanig een stuk plastic te krijgen dat deze punten bewaard bleven en het differentieelhuis mooi vlak was aan de onderkant.


Het achterste differentieel was iets gemakkelijker. Daar zijn de onderkanten van de differentieelhuishelften niet gelijk aan elkaar, maar na wat vijlwerk was dat opgelost. Montage op de aluminium bodemplaat is nu goed mogelijk.

Na heel wat uitmeet- en kraswerk op het aluminium had ik een soort van setupje gemaakt. Belangrijk is om nu alle essentiële gaten uit te meten en te boren, omdat nu je aluminium plaatje nog mooi haaks is. Vanwege deze reden zijn de differentiëlen bij mij precies goed uitgekomen. Dit is later te zien. Hieronder dus het setupje.

Deze ben ik uit gaan zagen, het "neusje" iets omgebogen vanwege de gekromde onderrand van het voorste differentieelhuis en daarna de differentiëlen geplaatst.

Toen het originele chassis er eens bij gepakt en wat bleek. Deze paste nog perfect, dus het nauwkeurig uitmeten en boren is niet voor niets geweest. Hier is ook al heel erg goed te zien dat het nieuwe chassis behoorlijk wat lager komt te hangen.

Van de week verder met het bovenste chassisdeel, de motorsteun, stuurinrichting en ophanging van de A-arms.