Slash 4x4 handgemaakt LCG chassis

Zoals ik al gemeld heb in het slash 4x4 topic ben ik dus bezig met het maken van een low center of gravity chassis voor deze auto. Dit om te kijken of de wegligging van de auto op het circuit hiermee verbeterd kan worden. De bedoeling van dit chassis is daarnaast ook nog om te kijken of ik hiermee (samen met nog wat andere aanpassing aan de ophanging) kan concurreren met de 2de generatie short course trucks zoals die van Losi, Durango en Associated. Het chassis bouw ik zo netjes mogelijk met normaal handgereedschap, waarbij ik bij het design gebruik maak van een bestaand LCG chassis voor de slash 4x4 (namelijk die van ssc).
De bouw hiervan kost nagenoeg niks, omdat ik op mijn werk wat aluminium plaatwerk mee mocht nemen.
Omdat het er wel netjes uit moet zien wordt het chassis achteraf ook nog gecoat.

Allereerst moesten de differentiëlen aangepast worden om op een vlakke bodemplaat te worden geplaatst. Bij het vervallen van de bulkheads komen namelijk wat probleempjes kijken.

Allereerst komen bij het voorste differentieel de bevestigingspunten van de voorbumper te vervallen bij het weghalen van de bulkhead. Daarom heb ik een oude bulkhead aan stukken gezaagd, geknipt en gevijld om dusdanig een stuk plastic te krijgen dat deze punten bewaard bleven en het differentieelhuis mooi vlak was aan de onderkant.

foto0397n.jpg


foto0400v.jpg


Het achterste differentieel was iets gemakkelijker. Daar zijn de onderkanten van de differentieelhuishelften niet gelijk aan elkaar, maar na wat vijlwerk was dat opgelost. Montage op de aluminium bodemplaat is nu goed mogelijk.

foto0402bh.jpg


Na heel wat uitmeet- en kraswerk op het aluminium had ik een soort van setupje gemaakt. Belangrijk is om nu alle essentiële gaten uit te meten en te boren, omdat nu je aluminium plaatje nog mooi haaks is. Vanwege deze reden zijn de differentiëlen bij mij precies goed uitgekomen. Dit is later te zien. Hieronder dus het setupje.

foto0403o.jpg


Deze ben ik uit gaan zagen, het "neusje" iets omgebogen vanwege de gekromde onderrand van het voorste differentieelhuis en daarna de differentiëlen geplaatst.

foto0404g.jpg


Toen het originele chassis er eens bij gepakt en wat bleek. Deze paste nog perfect, dus het nauwkeurig uitmeten en boren is niet voor niets geweest. Hier is ook al heel erg goed te zien dat het nieuwe chassis behoorlijk wat lager komt te hangen.

foto0405u.jpg


Van de week verder met het bovenste chassisdeel, de motorsteun, stuurinrichting en ophanging van de A-arms.
 
Haha wat een reactie Eelco. Ik verwacht hem toch wat eerder klaar te hebben. Wil hem namelijk testen en als ik iets in mijn kop heb dan zit het niet je weet wel waar:D Weet alleen nog niet hoe ik de draaipunten voor de A-arms fatsoenlijk ga maken. Dat gaat denk ik niet nauwkeurig genoeg met de middelen die ik heb.
 
Toen het originele chassis er eens bij gepakt en wat bleek. Deze paste nog perfect, dus het nauwkeurig uitmeten en boren is niet voor niets geweest. Hier is ook al heel erg goed te zien dat het nieuwe chassis behoorlijk wat lager komt te hangen.

Leuk, inspirerend!

Als dat het geval is.... waarom behoud je niet gewoon het geraamte van de originele bodemplaat zodat je alle originele bevestigingspunten van de draagarmen kunt blijven gebruiken? Als je dan de motor en de servo op de normale hoogte houdt hoef je daar niks aan aan te passen en heb je gelijk voor de servo arm een bescherming (omdat hij boven je alu bodem plaat valt) Dan kan je je ESC en lipo op de alu bodemplaat kwijt. Dan frees je alle overtollige plastic weg en laat je de dwarsbalkejs over. Dan heb je gelijk lichte flex inje chassis en toch stevigheid, hoef je geen alu brace te gebruiken zoals dat dure chassis uit de VS.
Wat is de dikte van je alu plaat? 1,5 mm?
 
Het bovendek is ook al bijna compleet afgetekend. Vanavond na mijn werk ga ik daarmee verder.
De dikte van de bodemplaat en het bovendek is 3 mm (zoals gewoon op een 1:8 buggy). De reden dat ik de originele ophanging niet wil gebruiken is omdat ik eigenlijk iets wil bouwen wat verstelbaar is....maar dat zal denk ik niet gaan lukken. Ik ga er nog even mijn hersens erop laten spinnen.
 
kijk ff naar de ssc of scc ofzo chassis voor de 4x4... Nouja chassis... zitten iets van 50 parts in die kit:)

Zoals in mijn eerste post te lezen valt is mijn chassis inderdaad daarvan afgeleid.

Toen ik een uurtje geleden thuis kwam van mijn werk had ik nog steeds zin om te klussen dus heb ik het bovendek al een heel eind af gemaakt. Zie hier het resultaat:

foto0407x.jpg


foto0406p.jpg


De ophanging van de armen heb ik ondertussen ook over nagedacht en die wil ik maken zoals op een b4, misschien zelfs met onderdelen van een b4 zelf.
 
Laatst bewerkt:
Nee helaas ga ik ze niet verkopen. Het is namelijk 100% handwerk dus qua tijd die erin gaat zitten absoluut niet rendabel. Zaterdag ga ik proberen de rest van de benodigde onderdelen te maken.
 
Maakt niet uit joh. Ik maak het zelf wel gewoon:) Ben in elk geval al bezig met de motormount en de vulbusjes voor de stuurinrichting zijn zo goed als klaar. De stuurinrichting ga ik zometeen af monteren. De motormount gaat niet meer lukken dit weekend aangezien ik daarvoor toch wat gereedschap van mijn werk voor nodig heb. de draagarmen had ik blokjes voor gezaagd, maar daarmee heb ik me vergist met de maat, dus ook dat duurt wat langer. Eind volgende week hoop ik hem rijdend te hebben. De afwerking komt erna nog wel.

EDIT:

Ik moet nu weer naar mijn andere werk, maar de stuurinrichting is al een heel eind klaar. Nog eventjes een steuntje erbij zagen voor de servo en het is af. Let nog even niet op de afwerking van de randjes van het aluminium. Dit wordt nog gepoetst en afgebraamd en daarna gecoat.

foto0408d.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit!, ik was lui en heb gewoon alles van fastlane en traxxas....

Respect voor het werk wat je er in stopt, zal ook een stuk beter handelen!
 
Back
Top