Beginnersperikelen.. Hoe vlieg je met zo min mogelijk crashes..

Verschil is wel dat ik de mcpx eerlijk gezegd niet meer crash.. Ik hover hem nu eigenlijk overal zonder problemen. Binnen of buiten. Maakt niks uit. Ondertussen eet ik een nootje en knabbel wat aan de kaasstengel en sla een lastige vlieg weg..
 
En dat allemaal met de mcpx in de lucht:D


Overigens wel goed dat je de mcpx nog niet echt gecrashed hebt en dat jij je kan inhouden om niet echt even rond te vliegen en te experimenteren.
 
De 450 heeft kruis eronder. Dus ik ga eerst voorzichtig even omhoog. Correctie na opstijgen is anders als met een FBL. Dus moet dat even voelen. Eenmaal in hover is ie makkelijker dan de mcpx begreep ik. Dus we gaan het zien en beleven. Ik maak me er niet al teveel zorgen om. Ik heb geen momenten dat ik opeens 3D wil doen. Ik focus me gewoon op hoveren. Gaat dat meerdere keren gewoon goed en heb ik er een goed gevoel bij dan haal ik het kruis eraf. Vooral het goede gevoel erbij hebben is dan van belang.
 
Ik heb tot op de dag van vandaag ook nog geen 3D ambities puur omdat ik het niet kan en niet weet of dat ook iets voor mij is. In eerste instantie zou ik zeggen van niet maar alleen door het kijken naar 3D geeft geen objectief beeld of het zelf vliegen van 3D wel of niet bij je past maar vooralsnog wil ik gewoon kunnen vliegen en later eens over de kop:D

Ik bedoel dan ook dat je behoorlijk veel geduld hebt bij het hoveren en dat je daar ook bij blijf. Ik daar ééntegen ben te snel nieuwschierig hoe de heli vliegt en neem ik een crash maar op de koop toe. Nu wel hopen dat mijn laatste crash ook de laatste crash is geweest. Daarom voor mij nog niet verstandig om een CP erbij te nemen, kan mij gewoon niet inhouden:D
 
Dat is het verschil en dat maakt niks uit ook. Maar ik heb engelen geduld inderdaad. Tís geen wedstrijd. Ik vind hoveren heel belangrijk. En nog belangrijker vind ik het om echt ontspannen te hoveren. Zodra ik merk dan ik gespannen sta vind ik het al niet goed. En van daaruit ga ik verder. Ik wil gewoon niet al teveel schade en ik wil dat het vliegen echt plezierig is. De mcpx kan ik inderdaad alleen nog maar hoveren. Klopt. So what? Het gaat echt bijzonder ontspannen nu. En daar gaat het mij om. En van daaruit bouw ik rustig verder. Straks side en dat net zolang totdat ik dat ook doe met nootjes en chips. Ik heb niks te bewijzen. Ik wil gewoon dat het vliegen een ontspanning is en geen spanning. Dus ik neem er de tijd voor. En ondertussen verveel ik me geen moment hoor. Want de mcpx te zien hangen in de lucht geeft me nog steeds veel plezier.
 
3D is ook vooram een grote hype, het kan net zo leuk zijn om gewoon op een relaxte manier rond te vliegen, paar stallturns, eventueel nog een looping er in, het is dan welliswaar geen 3D maar het is leuk en daar gaat het om!
 
Ik snap best dat ik nu toe ben aan meer dan hover. Ik wordt zo langzamerhand de hoverkoning van dit topic. Maar ik forceer niks. Over 10 dagen zit ik in Suriname en heb 4 weken de tijd en de ruimte. Waarom zou ik dan vlak ervoor mezelf het leven zuur wilen maken om perse nu side te gaan doen in de woonkamer. Is zinloos geweld. Kan net zo goed even wachten en het over 10 dagen doen. Dan heb ik ruimte en tijd. En dus geen schade.
 
haha, ik wil ook niet zeggen dat het een wedstrijd moet zijn en het gaat om het plezier. Waar het bij mij om gaat is dat ik moeite heb om mijzelf in te houden en alleen hoveren, ik wou dat ik mij kon inhouden. Het gaat mij vooral niet om snel de heli de lucht in te krijgen en kijk hoe snel ik mooi kan vliegen. Ik ben gewoon ontzettend nieuwschierig hoe de heli echt vliegt en neem daarbij de nodige risico's die ik achteraf niet had willen nemen. Daaro geef ik ook aan dat iok het knap vind dat jij je zelf kan inhouden en niet de risco's neemt om schade te vliegen door experimenteren wat ik veel sneller doe. Het wil niet zeggen dat ik sneller leer vliegen op deze manier, wellicht vlieg jij al veel eerder schadevrij en dan ik dat doe maar dat maakt mij ook niet uit wanneer iemand binnen welk tijdsbestek kan vliegen. Ik vind het leuk om de ervaringen van anderen te lezen en wanneer ik snel wou vliegen of een wedstrijd wou spelen was ik zaterdag met een mcpx of een 450 heli thuisgekomen ipv een mooie speedboot voor mij.........arggggg, voor mijn kinderen.

Heli vliegen vind ik ontzettend leuk maar ook ontzettend moeilijk en neem ik de tijd hiervoor en hou mij vast aan mijn eerste planning. Niet eerder een CP dan volgend jaar en dan kijken wij verder.
Wanneer jij gaat beginnen met je CP zal je hem waarschijnlijk schadevrij leren vliegen, ik daar ééntegen zal binnen een afzienbare tijd schade vliegen wanneer ik dit mijzelf aanleer en daarom is mijn FP flybarless een prachtige trainer voor mij:D


En ik zie alweer in de tijd dat ik een reactie wil plaatsen alweer veel geschreven staat
 
Laatst bewerkt:
Windverwachtingen voor Suriname zijn nu windkracht 0 tot 2. En ik ben er 4 weken. Lijkt me een done deal toch? Geen muren. Geen schuttingen. Gras waarop ik kan vallen. Dus zo doen we dat. Nu hover ik boven de salontafel gewoon even door. Zelfs daarin wordt ik steeds beter. Kon ik eerst een minuut stilhangen. Nu red ik het al 4 minuten.
 
:DWe snappen elkaar wel:D

Elke keer zeg ik dat ik vroeg op bed wil maar 0:10 is niet echt vroeg.
Eerst maar eens kijken of ik achter de computer weg kan komen en naar bed;)
 

Mijn maiden met de 450 gaat wel lukken voor ik weg ben. Stefan gaat nog wat dingetjes doen en dan stuurt hij hem op. Ik maak er geen must van. Hij heeft het druk met z'n studie en dat is veel belangrijker dan mijn heli. Dus zodra ik hem binnen heb en het weer is goed, en ik me goed voel dan doe ik de maiden.. Eventuele landingen tegen het beton zal ik uiteraard ook in beeld brengen in slowmotion met mooie muziek van Bach op de achtergrond. Ik denk dan aan een lied zoals "Wir setzen uns mit Tränen nieder" ofzo..
 
Mijn maiden met de 450 gaat wel lukken voor ik weg ben. Stefan gaat nog wat dingetjes doen en dan stuurt hij hem op. Ik maak er geen must van. Hij heeft het druk met z'n studie en dat is veel belangrijker dan mijn heli. Dus zodra ik hem binnen heb en het weer is goed, en ik me goed voel dan doe ik de maiden.. Eventuele landingen tegen het beton zal ik uiteraard ook in beeld brengen in slowmotion met mooie muziek van Bach op de achtergrond. Ik denk dan aan een lied zoals "Wir setzen uns mit Tränen nieder" ofzo..


:mrgreen:
 
Van het weekend gesproken met Bert en het les krijgen van een instructeur en de grensen die de instructeur heeft tot hoever de leerling kan en mag vliegen eer hij ingrijpt. Ik denk dat ik iemand ben waarbij veelal in gegrepen zou worden:D

Euh... als ik een beginnende leerling met alle functies tegelijk laat vliegen (wat de "zelfleerders" dus ook doen), haalt letterlijk NIEMAND meer dan 10 seconden zonder ingreep.
Vandaar dat wij altijd beginnen met één, hooguit twee functies, en dan nóg heeft de gemiddelde beginner ongeveer iedere 20 tot 30 seconden een ingreep. En iedere keer dat er een functie bijkomt, begint dat ingrepencircus weer opnieuw. Maar dat is alleen de eerste lessen, daarna word dat rap minder. Bij IEDEREEN....

Voordelen zijn, dat de reeks "stuurfout-ingreep-herstel-controle terug naar leerling" in 99% van de gevallen korter duurt dan jij normaal gesproken nodig hebt om even diep adem te halen en de rotor weer op te toeren, de schrikmomenten vrijwel afwezig zijn (je adrenaline dus wat meer binnen de perken blijft) en we draaien 15 minuten in één sessie....
Nadeel is dat het centen kost....

Groet, Bert
 
Euh... als ik een beginnende leerling met alle functies tegelijk laat vliegen (wat de "zelfleerders" dus ook doen), haalt letterlijk NIEMAND meer dan 10 seconden zonder ingreep.
Vandaar dat wij altijd beginnen met één, hooguit twee functies, en dan nóg heeft de gemiddelde beginner ongeveer iedere 20 tot 30 seconden een ingreep. En iedere keer dat er een functie bijkomt, begint dat ingrepencircus weer opnieuw. Maar dat is alleen de eerste lessen, daarna word dat rap minder. Bij IEDEREEN....

Voordelen zijn, dat de reeks "stuurfout-ingreep-herstel-controle terug naar leerling" in 99% van de gevallen korter duurt dan jij normaal gesproken nodig hebt om even diep adem te halen en de rotor weer op te toeren, de schrikmomenten vrijwel afwezig zijn (je adrenaline dus wat meer binnen de perken blijft) en we draaien 15 minuten in één sessie....
Nadeel is dat het centen kost....

Groet, Bert

Ik ben dus zo'n eigenwijs, het heeft ook wat gekost voor ik een beetje kon vliegen. (als je dat vliegen noemt)......
 
Hier de achtergrondmuziek van mijn lijdensweg naar de maiden..

 
Laatst bewerkt door een moderator:
In je uitleg, wat versta je onder beginnende leerling?

Iemand die nog nooit een zender van een CP heli in handen gehad heeft....
Voorgaande ervaring van vliegtuigen, bootjes, auto's en zélfs full size heli's maakt niks uit, op een héél zeldzaam natuurtalent na, moet ik bij letterlijk iedere beginnende helivlieger die alle functies tegelijk voor zijn kiezen krijgt, binnen 10 seconden ingrijpen.

Maar meestal beginnen we met "enkele" functies, en dan valt het reuze mee, en ook is voor het meerendeel de vooruitgang vrij rap en zijn er al vrij snel steeds minder ingrepen nodig.
 
Back
Top