Hoho, wacht even, tot nu toe is er aangegeven door een aantal mensen waarom iets zo zou kunnen zijn, daarmee staat het nog niet vast!
De verklaring van Bert vind ik tot nu toe de meest aanvaardbare. Dat ik de draaiing zelf NIET stuur, staat voor mij 100% vast. Dus dan moet het iets anders zijn.
Kennelijk heb ik mijn vleugels niet level liggen dan, alleen mis ik de vertaalslag naar hoe dat ervoor kan zorgen dat een kist schijnbaar de neus de wind indraait? Dat stuk volg ik dan nog even niet? Niet betweterig bedoeld; het is echt exact zo als ik schrijf, ik zie iets in de lucht gebeuren waarvan 1000000% vast staat dat ik het niet stuur, en dáár probeer ik een oorzaak voor te vinden.
Nou.... die verklaring van mij is het volgende mis mee:
Je schrijft dat van beide richtingen de kist de neus in de wind draaide. Dat strookt niet met mijn "oplossing" want in mijn oplossing zou de kist in beide gevallen naar dezelfde kant moeten uitbreken.
Ik neem aan (voor zover ik weet ben jij een héél serieuze vlieger en bouwer) dat jouw kist goed uitgelijnd, ingevlogen etc is, en dus eigenijk geen gekke dingen zou moeten doen.
Dan kan ik eigenlijk alleen nog maar uitkomen op dat inderdaad jouw "horizontaal" verkeerd "gecalibreerd" is en in dát geval zou wél vanuit beide richtingen gevlogen, de kist naar de wind kunnen draaien.
De test: voor zover ik begrepen heb stond je tijdens die sessie met de wind in de rug (de kist draaide naar je toe schreef je). Doe het eens met de wind in je gezicht.... als de theorie van Bert van der Vecht klopt, zou nu de kist vanuit beide kanten van de wind af, en naar jou toe moeten wegdraaien. Vanaf dat moment staat dan ook vast, dat het niet de wind is, maar de positie van de piloot t.o.v. het vliegtuig, die veroorzaakt dat het toestel een bepaalde kant op af lijkt te wijken.
Ik vind dat nog niet eens zo heel onmogelijk: wij denken altijd mooie horizontale bochten te vliegen, maar ga eens van een afstand naar een modelvliegveld kijken, en je ziet de kisten altijd min of meer hooggetrokken bochten vliegen, met de stijgende baan van de piloten af en de dalende baan naar de piloten toe. Dus ik kan mij heel goed voorstellen, dat jij denkt level te vliegen, op een koers dwars voor je langs, maar dat je stiekum toch een heel klein beetje dwarshelling naar je toe hebt.....
Ik wacht af tot je dit ook gevlogen hebt met de wind in je gezicht, voor ik meer zeg, maar voor u lijkt mij dit de meest sluitende verklaring. En de vertaalslag naar het meer zichtbare indraaien: ten eerste, als je snelheid mindert word een eventuele bochtstraal kleiner, en dus beter zichtbaar voor de toeschouwer op afstand (jij dus) en ten tweede, als je je sticks loslaat, corrigeer je dus ook niet meer, en ik neem aan dat je voorheen gewoon door bleef sturen, en dus (ook al is het héél licht) bleef corrigeren
Groet, Bert
Laatst bewerkt: