Lipo batterij eerste keer laden of niet?

  • Topicstarter Topicstarter Addepat
  • Startdatum Startdatum
Wat voor lader heb je?

De laatste stap, het balanceren, kan best lang duren, zeker de 1e keer. Hij laadt/ontlaadt dan nog maar met een heel klein stroompje.

Het komt op mij over dat je lader zo ingesteld staat dat hij max 1000mAh mag laden (en daarom afsloeg op 999).
 
Overlander RC 6S AC PRO.

Ja, daar had ik inderdaad een vermoeden van.

Dus ik moet hem opnieuw aansluiten om het laatste restje toch te laten laden??
 
Neuh, het komt niet op die paar mAh aan. Pakt ie bij de volgende lading wel weer mee.

Als je wil doorvliegen op een dag, kun je er zelfs voor kiezen doelbewust dat laatste stukje niet te doen, scheelt een hoop tijd.

Vaak is het zo dat tot 95% van de lipo lekker doorloopt, en dan vertraagt. Hangt ook van het balanceer-systeem van je lader af.

Uit de manual van je lader:
The charging input capacity is calculated as the process progresses from the product of the
charging current multiplied by the elapsed time. If this value exceeds the pre-set limit, the
process will be terminated automatically to protect the pack.

Die lader heeft dus inderdaad een functie om na een bepaalde capaciteit te stoppen met laden. Dat doet hij standaard op 130% van de ingegeven capaciteit. Ws. heb jij dus opgegeven een 500 of 700mAh lipo te hebben, oid.

Hoe je dat kunt in- en afstellen staat ook in de handleiding.

http://www.overlander.co.uk/pdf/rc-6s_manual_ac_dc_v2.pdf
 
Die lipo checker laat maar, zonde van je geld. Om te zien hoeveel je uit je lipo's gehaald heb, gewoon kijken naar wat de lader er weer instopt. Geeft je lader dan niet aan, gooi 'm weg en koop er eentje die dat wel doet. Een veeeeeel betere investering dan een lipo-checker. Je lader doet ook het balanceren, en daarbij kun je ook aflezen hoe het met de balans gesteld is.

De resta van Ketnet's verhaal ben ik het mee eens, zodra je eenmaal weet wat je verbruik is, ga je op een timer vliegen. Ik (=vliegtuigvlieger) heb het zo ingesteld dat zodra ik ook maar iets gas geef, de timer gaat aftellen. Ideaal.

Thx :p
idd, laten tellen vanaf bepaalde stickpositie, is simpelste
nu, voor mij is het belangrijkste gebruik van de checker niet hoeveel er in of uit is, wel: is ie vol of is ie leeg? (vóór het vliegen)
Ik zal niet de eerste zijn die bedrogen uitkomt omdat ie DACHT dat die lipo toch geladen was en toen vloog...
bij ons op de club heeft 9/10 de fusion checker Fast Lad Performance

en geloof me, ik zal ook niet de enige zijn die zijn timer eens negeert omdat het net zoooo lekker ging en nog 1 minuutje erbij kneep ;-)
dan ist fijn om te zien dat ie nog op 3,6 volt staat direct na vlucht ;-)
(niet de %, wel de spanning ;-) )

goede lade uiteraard belangrijk! heb zelf e bantam duo en 3 turnigy 200watt, allemaal met ingebouwde balancer etc.
mijn oudere Ultramat 14 of 15 (weet niet meer) kan wel lipos laden deze versie heeft geen ingebouwde balancers, mag je nog eens die apart eraan hangen... handig is anders...
 
Bedankt, ik zal toch voor de Lipo checker gaan kijken. Nooit weg denk ik.:)
 
Heb ik toch nog een vraag. Want ik denk dat iets verkeerd begrepen is.

Als mijn receiver te weinig stroom krijgt, geeft hij een signaal door naar de transmitter die daarop een beepsignaal afgeeft.
Is dat feitelijk niet al waarschuwing genoeg? Of is de stroom dan eigenlijk al veel te laag?
En gebeurt dit ook bij jullie zenders?
 
geen ervaring mee.
maar met wat voor batterij heb je aan je rx? lipo of nimh?
reken ongeveer (max) 300mah per vlucht als je met e aparte batterij werkt naar je rx. dus +- 5 vluchten (lipo)
 
Hij krijgt dus de stroom van de Lipo batterij die de x650 van stroom voorziet.

Daarom dus ook deze vraag.
Is een Lipo checker dan in dit geval toch overbodig?
 
een checker is VOORAF en ACHTERAF te gebruiken, niet tijdens de vlucht, kan je toch niet zien ;-)

dat alarmpje is een bijkomende veiligheid, maar volgens mij onnuttig als je je ESC instelt op middle of high (soft) cutt-off, en/of timer.

Gewoon steeds op timer vliegen, is het zekerste (zoals reeds gezegd)
 
Heb ik toch nog een vraag. Want ik denk dat iets verkeerd begrepen is.

Als mijn receiver te weinig stroom krijgt, geeft hij een signaal door naar de transmitter die daarop een beepsignaal afgeeft.
Is dat feitelijk niet al waarschuwing genoeg? Of is de stroom dan eigenlijk al veel te laag?
En gebeurt dit ook bij jullie zenders?

Ha,
Even wat puntjes op de i :-)
Je motor werkt op 11,1V, direct van de aandrijfaccu. De regelaar regelt het toerental van je motor.
Maar nu de grap. In wat wij "de regelaar" of ESC noemen zit nog een ander elektronisch componentje; een spanningsregelaar die van die 11,1V ongeveer 5V maakt. En daarmee worden je ontvanger en servo's gevoed. Dit heet een "BEC", battery elimination circuitry.

Als je een regelaar zónder BEC hebt (of een verbandingsmotor die geen regelaar heeft) zul je voor je ontvanger en servo's een aparte accu aan boord moeten hebben, van 4,8 of 6V. Vandaar de "E" in BEC; je hebt één accu minder nodig.

Welnu. Jouw ontvanger bevat telemetrie, die bewaakt of je ontvanger voldoende spanning krijgt. Heel handig als je een losse ontvangeraccu gebruikt. Maar nutteloos als je een BEC hebt. Want zelfs als je de aandrijfaccu helemaal leeg trekt tot 8V (en je motor dus niet meer zal draaien) zal de BEC nog steeds je ontvanger en servo's van stroom voorzien, en wel met een spanning van 5V.

Lang niet alle zenders/ontvangers doen dit trouwens.

Ik hoop dat je het zo kunt volgen :-)
 
een checker is VOORAF en ACHTERAF te gebruiken, niet tijdens de vlucht, kan je toch niet zien ;-)
Wat is het nut van achteraf gebruiken? Je ziet toch achteraf wel op je lader wat er geladen is (en eventueel de onbalans), het gebruik van een checker op zo'n moment is echt volslagen nutteloos. Hij heeft een lader die zowel aangeeft wat er geladen is, als hoe het met de balans gesteld is.

Vooraf zo'n ding gebruiken louter als check of je niet per ogeluk vergeten bent de accu te laden, is echt het enige nuttige doel wat zo'n ding heeft, naar mijn mening.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha,
Even wat puntjes op de i :-)
Je motor werkt op 11,1V, direct van de aandrijfaccu. De regelaar regelt het toerental van je motor.
Maar nu de grap. In wat wij "de regelaar" of ESC noemen zit nog een ander elektronisch componentje; een spanningsregelaar die van die 11,1V ongeveer 5V maakt. En daarmee worden je ontvanger en servo's gevoed. Dit heet een "BEC", battery elimination circuitry.

Als je een regelaar zónder BEC hebt (of een verbandingsmotor die geen regelaar heeft) zul je voor je ontvanger en servo's een aparte accu aan boord moeten hebben, van 4,8 of 6V. Vandaar de "E" in BEC; je hebt één accu minder nodig.

Welnu. Jouw ontvanger bevat telemetrie, die bewaakt of je ontvanger voldoende spanning krijgt. Heel handig als je een losse ontvangeraccu gebruikt. Maar nutteloos als je een BEC hebt. Want zelfs als je de aandrijfaccu helemaal leeg trekt tot 8V (en je motor dus niet meer zal draaien) zal de BEC nog steeds je ontvanger en servo's van stroom voorzien, en wel met een spanning van 5V.

Lang niet alle zenders/ontvangers doen dit trouwens.

Ik hoop dat je het zo kunt volgen :-)

Kijk, zo word me langzaam maar zeker steeds meer duidelijk.:)
Bedankt!
 
een checker is VOORAF en ACHTERAF te gebruiken, niet tijdens de vlucht, kan je toch niet zien ;-)

dat alarmpje is een bijkomende veiligheid, maar volgens mij onnuttig als je je ESC instelt op middle of high (soft) cutt-off, en/of timer.

Gewoon steeds op timer vliegen, is het zekerste (zoals reeds gezegd)

Ja, daar moet ik me dus meer in verdiepen want dit zegt me allemaal nog niets.:( Ik zoek het op.:)
 
Het concept is vrij eenvoudig, lipo's moet je niet leegmaken. De enige echt betrouwbare manier om te zien hoeveel er 'uit' een lipo gehaald is, is door te kijken wat je er bij laden weer 'in' stopt.

Wat een veel handiger stuk gereedschap is als je electro gebruikt, is een Watt meter, of een stroommeter, iets waarmee je het stroomverbruik van de draaiende setup kunt zien. Niet alleen vanuit accu-oogpunt, maar ook om te weten of de spullen die je bij elkaar gezocht hebt, goed passen. Ik zou mijn geld veel eerder daaraan uitgeven, dan aan een checker.

Hoe dan ook, je moet een lipo dus niet leegmaken. Aan de hand van je watt of stroom-meting, of, als je geen meter hebt, op basis van de ervaringen van anderen, kun je inschatten hoe lang je bij 'vol gas' nodig zou hebben om de accu leeg te maken.

Dan neem je de helft van die tijd, en zolang ga je de accu de eerste keer gebruiken.

Dan ga je kijken hoeveel je er weer in laadt, en kun je beter schatten wat je verbruik is. Dat doe je een paar keer, en dan heb je een mooi gemiddelde van je verbruik. Op basis daarvan kun je dan de tijd dat je vliegt/rijdt/vaart verlengen tot je gemiddeld op 80% van de capaciteit uitkomt. Omdat er ook wat laadverliezen zijn, is dat een hele veilige waarde.

Daar is iedereen het wel over eens, uiteindelijk moet je letten op de tijd, niet op spanningen, voltages etc.

Dus voorbeeld.. stel je hebt een 1000mAh lipo en je hebt een setup die 10A trekt volgas (gemeten, of gebaseerd op specificaties danwel ervaringen van anderen). Dan kun je dus theoretisch 1/10 uur vliegen/varen/rijden, oftewel 6 minuten. Je gaat dan de eerste keer 3 minuten vliegen en kijkt dan hoeveel je moet laden. Nu gebruik je gemiddeld nooit wat je volgas gebruikt, tenzij je altijd volgas rondvliegt (of bij heli's, constant vol pitch trekt). Dus stel dat je na 3 minuten de eerste keer 300mAh weer laadt na gebruik. Dan kun je de 2e keer bv. 5 minuten gaan vliegen en weer kijken wat je verbruikt, zeg 550mAh (ik verzin de getallen uiteraard). De 3e keer zet je de klop op 6 minuten en verbruik je 600mAh, enzovoort.. uiteindeiljk wil je zo'n 800mAh weer moeten laden aan het eind van een vlucht, dus je stelt je timer daarop af.

Dan zul je de ene keer wat meer en de andere keer wat minder verbruiken, als je bv. in het geval van een heli een vlucht lang alleen maar hovert, zul je minder verbuiken dan als je de hele tijd full pul 3D staat te knallen. Maar omdat je van 80% uitgegaan bent als wat je nog moet laden, heb je een veilige buffer.

Wat je daarbij in je hoofd moet houden, is dat je ook laadverliezen hebt. Als jouw lader aan het eind van het laadproces beweert dat ie 100mAh geladen heeft, betekent dat niet dat jij 100mAh uit je accu verbruikt hebt. Dit is omdat er wat verliezen zijn tijdens het laden.

Daarom is de 80% op bovenstaande manier een veilige grens.

Onbalans in lipo's is eigenlijk alleen interessant om naar te kijken als je merkt dat een lip niet goed functioneert, of bv. bol gaat staan. De spanning ná het vliegen meten is een beetje overbodig, omdat je laders je immers wel vertelt wat ie geladen heeft en dat sowieso een veel betrouwbaarder maat is.

Samengevat is mijn advies dus om die lipochecker even te laten, en dat geld te gebruiken om een Wattmeter of stroommeter voor te kopen. Dat zijn tools die dan veel nuttiger zijn.
 
Wat je daarbij in je hoofd moet houden, is dat je ook laadverliezen hebt. Als jouw lader aan het eind van het laadproces beweert dat ie 100mAh geladen heeft, betekent dat niet dat jij 100mAh uit je accu verbruikt hebt. Dit is omdat er wat verliezen zijn tijdens het laden.

Je hele verhaal klopt, inclusief conclusies. Behalve dit kleine stukje.
Als je lader er 100 mAh in stopt, heb je ook 100 mAh verbruikt (nagenoeg en de verschillen zijn behoorlijk verwaarloosbaar).

De verliezen zitten puur in het spanningsverschil: jij ontlaad 100 mAh met bijvoorbeeld gemiddeld 3.9 V maar je laad het terug met bijv gemiddeld 4.15 V. (ik noem maar wat losse getallen)
M.a.w. het laadrendement zit hier in en je moet dus duidelijk méér energie in je pakket stoppen als je er uit haalt (spanning maal stroom is watt, maal tijd is Watt-uur, dus als laadspanning hoger is als ontlaadspanning ligt daar je rendementerlies), maar je kunt wel degelijk stellen dat als je na 6 minuten (=0.1 uur) vliegen 1000 mAh terug moet laden, dat je gemiddeld stroomverbruik ongeveer 10 A was. Er zitten heel kleine afwijkingen in (bij lood-zuur accu's heb je lekstromen die o.a. energie omzetten in de "water=>waterstof+zuurstof"electrolyse), bij NiMH en NiCd is dit al minder en bij LiPo's etc is dit redelijk verwaarloosbaar.

Nogmaals, het verhaal van Henri klopt behoorlijk, met als enige kleine detail dat geladen capaciteit toch echt redelijk overeenkomt met ontladen capaciteit (uitgedrukt in mAh, NIET in W/h). Rendement van loodaccu's is volgens geleerden ongeveer 50% (volgens mijn metingen véél hoger, tussen de 70 en 80%) voor NiCd en NiMH kom ik op ongeveer 85 % of hoger, LiPo's komen nog hoger uit me ergens in de 90% (mijn lader kan zowel laden ls ontladen en kan in beide gevallen W/h aangeven).

EDIT: het is da ook niet voor niets, dat bij vrijwel geen enkele accu de capaciteit in Watt-uur aangegeven word (wat toch heel simpel zou volgen uit Ah maal nominaal voltage) maar dit pas sinds LiPo's (soms) op de accu vermeld word.

Bottom line: als je je geladen capaciteit deelt door de gevlogen tijd kom je aardig op je erkelijke stroomverbruik (niet energieverbruik) in A uit.

Een en andr gebaseerd op mijn eigen waarnemingen, die NIET onder Lab-omstandigheden gedaan zijn, en helaas ook niet gedocumenteerd, maar waar ik wel redelijk zeker van ben.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Ook dat stuk van het verhaal, klopt gewoon.

De bekabeling en met name de stekkerverbindingen hebben een weerstand. Omdat er een spanning over loopt, zal die weerstand 'stroom verbruiken', warm worden. Mss niet voelbaar, maar zeker wel meetbaar.

Als je 100mAh laadt kun je zeggen dat je iig niet meer dan 100mAh verbruikt hebt, maar het daadwerkelijke verbruik ligt wel degelijk echt lager dan die 100mAh dan, het zal eerder iets van 95mAh zijn.

Om het verhaal nog verder uit te breiden, strikt genomen heb je nóg minder verbuikt voor aandrijving, aangezien bij het ontladen exact dezelfde laadverliezen optreden, dus een deel van de geladen 95mAh gaat ook dan weer verloren in de bekabeling.

Dus uiteindelijk heb je mss 90mAh daadwerkelijk voor aandrijving gebruikt..en zelfs dat is weer niet waar, omdat je motor en regelaar niet 100% efficient zijn, maar goed, dat gaat weer te ver offtopic.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top