Hoe groot mag het verschil zijn wat betreft bedrijfstemperatuur van laten we zeggen een 7.5-8.5cc nitromotor (5% nitro) wanneer je dezelfde motor in een kopstaart heli zou vliegen en wanneer deze in een body zit.
Overduidelijk dat de motor in een body minder koeling heeft. Maar hoeveel warmer mag zo'n motor nou eigenlijk worden zodat het "gezond" blijft?
Nu wordt de 7.5cc OS FX die in mijn Schluter MD500 zit al te warm en is deze ook niet meer top af te stellen. Hij loopt eigenlijk pas goed als deze te arm staat afgesteld en dus veel te warm word. Nu zat er een OS 8 plug in en die heb ik vervangen door een Rossi 4 (koudere plug).Met als resultaat dat ik de motor al wat rijker kon afstellen. Maar toch wordt ie nog te warm.
Nu staat de motor op de nominatie om vervangen te worden. Even nameten of het kan want dan wil ik er waarschijnlijk een OS50 hyper in zetten. Een iets zwaardere motor aangezien het Schluter mechaniek en de originele Robbe body nu niet bepaald lichtgewicht zijn. Vliegklaar gewicht zonder brandstof is namelijk 4.3 kg :-|
Groeten Merlijn
Overduidelijk dat de motor in een body minder koeling heeft. Maar hoeveel warmer mag zo'n motor nou eigenlijk worden zodat het "gezond" blijft?
Nu wordt de 7.5cc OS FX die in mijn Schluter MD500 zit al te warm en is deze ook niet meer top af te stellen. Hij loopt eigenlijk pas goed als deze te arm staat afgesteld en dus veel te warm word. Nu zat er een OS 8 plug in en die heb ik vervangen door een Rossi 4 (koudere plug).Met als resultaat dat ik de motor al wat rijker kon afstellen. Maar toch wordt ie nog te warm.
Nu staat de motor op de nominatie om vervangen te worden. Even nameten of het kan want dan wil ik er waarschijnlijk een OS50 hyper in zetten. Een iets zwaardere motor aangezien het Schluter mechaniek en de originele Robbe body nu niet bepaald lichtgewicht zijn. Vliegklaar gewicht zonder brandstof is namelijk 4.3 kg :-|
Groeten Merlijn