Beginnersperikelen.. Hoe vlieg je met zo min mogelijk crashes..

Idd maar ik was het kotsbeu om constant te vechten met de wind en de staart vliegt nog steeds als een dweil.

Veel mensen zeiden me dat een CP heli me veel sneller vooruit zou brengen dus heb ik maar meteen een Atom 500 met stretchkit voorzien :)
Ook bij de vliegclub in de buurt gaan informeren maar daar stuurden ze me met een kluitje het riet weer in: 'sorry 8 heli plaatsen en allemaal volzet'
Veel meer woorden hebben ze er niet aan vuilgemaakt. Was niet echt een topervaring zeg maar.

EDIT: maak constant typo's. Zit weer tijdelijk op een AZERTY aangezien ik een groot glas cola over men logitech toetsenbord gegooid heb :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de honeybee kort gehad en mijn 450 slechts eenmaal gehovered. Kan dus wel een klein beetje vergelijken. De cp vliegt gewoon een stuk fijner. Is geen dweil in de lucht. Alleen de spanning is wat groter omdat een crash totale verwoesting is. Ook het geluid is best imponerend..
 
Vind ik zelfs al leuk bij men honeybee. Als je op enige snelheid een serieuze bocht neemt heb je zo dat typische luchtweerstand geluid dat van de rotors komt. Echt top! :)

Benieuwd wat het met de 500 gaat geven, al zal die niet de eerste 3 weken in de lucht te vinden zijn. Op een ander NL forum zitten redelijk wat Atom vliegers en er zijn er al een paar die me spontaan voorgesteld hebben om bij hen eens langs te gaan om me te helpen met de afstelling enz :)
 
Oh een grotere cp zal zeker bevallen. Twijfel ik niet aan. Vliegt echt strakker dan een honeybee. In principe kun je gelijk aan de slag als je met de honeybee kunt vliegen. T'is allemaal wat heftiger en strakker..
 
Is gewoon een kwestie van hem een beetje beschaafde instellingen mee te geven om te starten :) Geen behoefte om any time soon inverted te gaan ofzo. Gewoon strak men rondjes vliegen tot ik me volledig comfortabel voel.

Met de Honeybee daarentegen durf ik wel eens gek doen maar is zoals je zegt, die kan echt wel tegen een stootje :) Al 3-4 zware crashes gehad en nooit meer dan 8 euro reparatiekost gehad. 1 enkele keer toen de standaard rotorblades afgebroken waren maar die moesten toch vervangen worden door Superblades XP.

Kijk het meeste uit naar de constante headspead. Kvind het echt zo lullig om met een FP te dalen omdat je echt vecht om het ding stabiel te houden.

Waarom laat je de 450 zo op kant liggen?
 
Als je behoudend te werk gaat moet het wel lukken. Eventueel heel eventjes een kruis eronder om wat rust te creeeren bij jezelf en het ding even te voelen. Je hebt snel genoeg door dan hoe hij reageert..
 
Laatst bewerkt:
Idd. Kruisje zal wel niet nodig zijn denk ik. Enkel wat hulp bij eerste afstelling en dan rustig hoveren :)

Wrm steek jij geen tijd meer in je 450? Lijkt me een veel beter leerplatform dan de mCPX?
 
Ik zit nu een paar weken in Suriname dus heb alleen de mcpx tot mijn beschikking. Of de 450 een beter leerplatform is weet ik niet. De mcpx gedraagt zich echt als een echte cp. Voelt ook echt als een cp aan. Dus dat is het probleem niet. Eenmaal weer thuis weet ik niet of ik voldoende tijd in de 450 kan steken. De mcpx pak je snel even op. Ben dus nog in dubio wat ik ga doen.
 
Eenmaal weer thuis weet ik niet of ik voldoende tijd in de 450 kan steken. De mcpx pak je snel even op. Ben dus nog in dubio wat ik ga doen.

Wat je moet doen kan alleen jij bepalen. Maar dit is wat ik er van zeggen kan: De 450 is duurder bij een crash, maar gezien jouw methode van oefenen zal dat erg meevallen denk ik.
De 450 zal je mits op een voldoende grote locatie gevlogen, meer "denktijd" geven t.o.v de mCPx: Alles gaat relatief rustiger, je kunt het beter zien, en als je een keer per ongeluk 15 meter weg vliegt i.p.v. 10 meter, is dat met de 450 een minder groot probleem dan met de mCPx.

Dus ik denk inderdaad dat de 450 een beter leerplatform is dan de mCPx....
Ook al kan de mCPx meer hebben dan de 450 qua crashen. Of je crasht ligt puur en alleen aan jou, als je discipline genoeg hebt om geen dingen te doen die je niet beheerst, crash je met een 450 niet of nauwelijks.
Echter, wil je continue je grenzen op zoeken, dan zou ik het lekker bij de mCPx houden....

Met name de veel constantere power die je met een 450 hebt ga je echt waarderen. Bij de mCPx is na 2 minuten de schwung eruit en heb je beduidend minder onder de stick, met de 450 is er tot aan het eind van je vliegtijd gewoon meer "oempf" beschikbaar.

Groet, Bert
 
Ik bedoelde met de mcpx snel weer oppakken dus niet letterlijk uit de bosjes vissen. Maar bedoelde dat je die sneller even pakt om een paar accu's te vliegen. Op dit moment heb ik de mcpx namelijk nog maar 1 keer voorzien van een reserve onderdeel. En ik heb hem best al een tijdje.
Verder is het gewoon een beetje dubben. Soms valt het oefenen me wat zwaar. Kost me bijvoorbeeld best veel tijd om uit de hover te komen. Valt tegen dus.. En op dat soort momenten heb ik zoiets van laat de 450 maar even zitten want ik heb mijn handen vol aan de mcpx.
 
En even ter aanvulling :) Gewoon soms het gevoel alsof je het nooit leert. Dat maakt het lastig. De fascinatie voor rc heli's is niet verminderd. Dat is de issue niet ;)
 
Ik snapte wat je bedoelde hoor.....

En ook dat gevoel van "Ik leer het nooit.... zucht" ken ik zowel van mijzelf als van sommige van mijn leerlingen....

Toch, ook al zijn het mischien heel lullige tips, ik geef ze toch:
Allereerst, moet je jezelf proberen te dwingen, absoluut iedere gedachte aan crashen en vooral aan de gevolgen van crashen volledig van je af te zetten. Het leid alleen maar tot verkrampt vliegen en tot sneller crashen.
Je moet niet vliegen alsof je niet kunt crashen, want dat gaat fout, maar je moet gewoon niet aan crashen, schade of kosten denken, niet voor, niet tijdens, en niet NA het vliegen. Zo simpel....

Tweedens, (welgemeend advies, wat je er mee doet moet je helemaal zelf weten) ga lekker met je 450 hooveren. Meer niet.... Alleen maar hooveren.
Je gaat vanzelf heel kalmpjes stapvoets verplaatsen, stapvoets bochtjes vliegen, links en rechts, en dat gebeurt eigenlijk helemaal vanzelf (gewoon omdat je je verveelt en het allemaal steeds comfortabeler word).
Push jezelf vooral NIET. En dan.... opeens..... kom je er achter dat je vliegt.....

Bij ons vliegt een leerling aan de kabel tot hij zelf kan hooveren, en daarna mag hij verder oefenen onder "los" toezicht (instructeur houd het van afstand in de gaten, en geeft meestal hooguit aanwijzingen NA de vlucht, wat beter kan en wat niet). En naar schatting 80% van de leerlingen heeft niet in de gaten dat ze eigenlijk zomaar op eens, zonder het van te voren te willen of te plannen, aan het vliegen zijn in plaats van alleen maar wat hooveren. En daarna gaat het meestal snel, heel snel....

Ik zou zeggen, probeer het eens. Want inderdaad pak je die mCPx erg makkelijk. Maar als ik je nou vertel dat bij ons sommige leerlingen niet meer dan twee vluchtjes per week maken, en er OOK op die manier komen? dan is opeens die leercurve met een mCPx niet zo steil meer, ook al vlieg je 10 pakketjes per dag leeg.
In de praktijk blijkt, dat je van 2 vluchtjes per dag evenveel leert, als van 10. Zolang er niet meer dan een week tussen de vliegmiddagen zit, maakt het niet zo heel veel uit of je nu 4 accu's of 20 accu's leegvliegt, sterker nog, teveel en het vliegen gaat voor die middag zelfs achteruit.
Pas als je gaat trainen voor wedstrijden of zo, dan gaat "veel uren maken" echt een verschil betekenen....

Groet, Bert
 
@Chow, je twijfelt teveel en kun je beter mee ophouden.
Wat Bert aangeeft sta ik volkomen achter. Ik heb in het verleden gewerkt als rij-instructeur en kan mee praten over het aanleren van bepaalde handelingen. Aan het begin moet je overal bij nadenken totdat het een geautomatiseerde handeling gaat worden. Wanneer je tijdens de vlucht gaat nadenken, ga je twijfelen en bij twijfel maak je fouten. Dit geeft zich ook weer in je twijfel naar de 450. Je hebt nu de 450 en je kan ervaring opdoen met de 450, wat let je. Uiteraard moet je hiervoor even een eindje rijden, moet iedereen en daarom is het ook zo mooi dat je de mcpx bij de hand hebt om in je achtertuin of zoals nu in Suriname te kunnen vliegen.

Wanneer ik in de gelegenheid was, had ik allang een CP heli gekocht en naar Bert toegestapt om vliegles te nemen maar dan praat ik ook uit ervaring van mijn kant. Ik heb ook leerling gekregen die zichzelf het autorijden hebben aangeleerd, had mijn handen vol om de verkeerde toegepaste handelingen om te zetten in de handelingen die voor hen het beste werken. Zo zie ik dat ook met heli vliegen. Juist door met een instr te vliegen ben je eerder geneigd om je eigen grenzen op te zoeken en wordt je weer strak aan het lijntje gehouden wanneer je over je grenzen gaat.

Op dit moment blijf ik nog lekker doorgaan met mijn FP heli. Juist omdat ik hiermee meer risico's durf te nemen en bij een crash zijn de kosten dusdanig laag dat ik hierom kan lachen. Ik moet er ook bij vermelden dat ik veel leer wanneer ik over mijn grenzen heen ga. Net als wanneer ik tijdens het autorijden mijn leerlingen volledig zelfstandig laat rijden. Op dat moment grijp ik alleen in wanneer het echt noodzakelijk is. Net als wat Bert aangeeft, merkt de leerling niet eens dat hij/zij zelfstandig rijdt en in Bert zijn geval, vliegt.

Ik weet van mijzelf wanneer ik een CP ga vliegen ik les moet nemen.
Ik ben iemand die constant zijn grenzen opzoekt en het liefst hierover heen ga maar ik moet nog even een dik jaartje wachten ivm de verhuizing en moet daarna nog maar even doorsparen.
Zoals Bert aangeeft, met jouw'n leerstijl zul je niet zo snel crashen met de 450 en denk ik dat je eerder met de 450 vliegt door de stabiliteit t.o.v de mcpx maar wie ben ik om hier een mening over te geven:D
Bij thuiskopmst, ruimte zoeken en de 450 hoveren en dan hoor ik graag je ervaring:D

Ondertussen blijf ik jaloers op jou dat je de mcpx en de 450 binnen je handbereik hebt;)
 
Dank heren voor de stimulerende woorden. Ben net wakker en zit het te lezen. Inderdaad doe ik er waarschijnlijk te moeilijk over. Hoveren gaat echt prima maar naar side is echt dusdanig lastig voor me dat soms de motivatie naar een nulpunt zakt. Maar ik geef niet op. Als de koffie op is ga ik weer twee lipo's vliegen. T'is hier vandaag droog en zonnig. Wel wat wind dus ik moet in de beschutting van de carport blijven.
Komend weekend ben ik in het binnenland. Daar waait het nauwelijks dus gaat de mcpx mee.
 
Dank heren voor de stimulerende woorden. Ben net wakker en zit het te lezen. Inderdaad doe ik er waarschijnlijk te moeilijk over. Hoveren gaat echt prima maar naar side is echt dusdanig lastig voor me dat soms de motivatie naar een nulpunt zakt. Maar ik geef niet op. Als de koffie op is ga ik weer twee lipo's vliegen. T'is hier vandaag droog en zonnig. Wel wat wind dus ik moet in de beschutting van de carport blijven.
Komend weekend ben ik in het binnenland. Daar waait het nauwelijks dus gaat de mcpx mee.

Alweer: je "pusht" teveel.... daardoor word het "ik moet en ik zal.... grrrr" en dat moet je niet doen. Gaat ten koste van je lol en versnelt je leercurve minder dan je zou hopen....
Ga gewoon vliegen! heb plezier! "Speel" wat met je heli, en de kans is groot dat zodra je ophoud het te proberen, en jezelf lekker relaxt gaat staan vermaken, dat je dan opeens tot je stomme verbazing merkt dat je side in staat te vliegen.

Nose in hooveren? Moet je al helemaal niet aan beginnen. Gewoon lol hebben tot je opeens blijkt te kunnen rondvliegen. Nose in gaat daarna bijna vanzelf want op het moment dat je recht op jezelf toe vliegt, vlieg je nose-in. Daarna is het alleen nog maar een kwestie van snelheid afbouwen, en voor je het weet hang je stil, nose in!

Gewoon, plezier hebben. Da's véél belangrijker! (en het maakt het voor je vrienden familie etc ook draaglijker, want je komt vrolijk terug van het vliegen i.p.v. gefrustreerd en moedeloos...).

Groet, Bert
 
Ik snapte wat je bedoelde hoor.....

En ook dat gevoel van "Ik leer het nooit.... zucht" ken ik zowel van mijzelf als van sommige van mijn leerlingen....
Ik denk dat iedereen het wel kent wanneer het leren van iets nieuws niet zo soepel gaat als je graag zou willen.
Ik zag onlangs een oude video van m'n king 3 die ik in de tuin aan het hoveren was met de training gear er onder en herinnerde me moeilijk dat het was.. Of iets later toch eens willen gaan vliegen omdat het in de sim ook wel ging en zo nu en dan met kapotte heli thuis komen door orientatieverlies/stuurfout.

Met de sim en mcp-x probeer ik inverted (of rugvlucht in het nederlands?) te leren, al enkele maanden aan het oefenen en ik begin het eindelijk onder de knie te krijgen.
Toch, ook al zijn het mischien heel lullige tips, ik geef ze toch:
Allereerst, moet je jezelf proberen te dwingen, absoluut iedere gedachte aan crashen en vooral aan de gevolgen van crashen volledig van je af te zetten. Het leid alleen maar tot verkrampt vliegen en tot sneller crashen.
Je moet niet vliegen alsof je niet kunt crashen, want dat gaat fout, maar je moet gewoon niet aan crashen, schade of kosten denken, niet voor, niet tijdens, en niet NA het vliegen. Zo simpel....
Zo simpel en toch heb ik er met nieuwe dingen proberen wel moeite mee ;) Zoals de eerste vluchten van m'n nieuwe heli, helemaal aan wennen, zweterige handen en na een of twee packs had ik iets van 'mooi geweest' Eens dat laten gaan was het gewoon lekker vliegen.
Wanneer ik nu echter probeer inverted te hoveren met die atom dan is die crash-angst er weer en gaat het niet lekker. Tegelijk had ik ook wel zoiets van indrukwekkend dat het kan.. Het moet wegslijten door te trainen denk ik, steeds vaker, langer volhouden tot het je inderdaad kan gaan vervelen. (die stappen van bewust incompetent naar onbewust competent omdat je het gewoon kan zonder te denken)

Als ik de spanning wat wil opzoeken en de heli met praktisch vol-pitch over het veld vlieg zie ik op afstand soms niet veel meer dan een silhouet. Toch is dat dan iets waarvan ik weet dat ik het wel kan maar geen fouten mag maken, het leidt tot dat adrenaline gevoel en opperste concentratie in plaats van angst om te crashen.
Buiten dat kan ik kan binnen de bekende comfort zone blijven vliegen en proberen beter te vliegen door uren te maken.
[...]
In de praktijk blijkt, dat je van 2 vluchtjes per dag evenveel leert, als van 10. Zolang er niet meer dan een week tussen de vliegmiddagen zit, maakt het niet zo heel veel uit of je nu 4 accu's of 20 accu's leegvliegt, sterker nog, teveel en het vliegen gaat voor die middag zelfs achteruit.
Pas als je gaat trainen voor wedstrijden of zo, dan gaat "veel uren maken" echt een verschil betekenen....

Groet, Bert
Dus eigenlijk gewoon 10 a 20 minuten oefenen en het dan eerst weer links laten liggen? het punt van teveel vliegen om te proberen iets te leren is herkenbaar :)
 
Laatst bewerkt:
Dit vind ik juist zo mooi aan de mCPX crash BOOM! push rods aan drukken tandwieltje en weer verder leren (is natuurlijk verschillend bij ieder) :cool:

in het begin was ik ook veel te benauwd aan het vliegen (zolas brutus meld) en toen kwam ook de crash en dook de heli vol de grond in (waar er alleen maar harde ondergrond was) nu na die crash dacht ik , what the hel,

gewoon vliegen en niet zo bekrompen die zender in je handen houden,
nu vlieg ik echt een heel stuk relaxer....
 
Dit vind ik juist zo mooi aan de mCPX crash BOOM! push rods aan drukken tandwieltje en weer verder leren (is natuurlijk verschillend bij ieder) :cool:
Dat is inderdaad het mooie aan de mcp x, ik gebruik 'm ook wat op die manier maar als ik vaak crash wil ik blijkbaar teveel en dat is ook weer niet de bedoeling.
in het begin was ik ook veel te benauwd aan het vliegen (zolas brutus meld) en toen kwam ook de crash en dook de heli vol de grond in (waar er alleen maar harde ondergrond was) nu na die crash dacht ik , what the hel,
Inderdaad, maar de pest is dat het met een grotere heli snel duur wordt als je (vaak) crasht ;) en dan is het toch dikke portemonnee, goede sponsoring of iets minder risico nemen :)
Zowel in het echt als in de sim probeer ik de heli eigenlijk altijd wel te redden maar het lastige is dat die mcp x eigenlijk niet genoeg extra vermogen heeft om dat te kunnen doen.
 
Back
Top