Beginnersperikelen.. Hoe vlieg je met zo min mogelijk crashes..

Wat de rest ook al zegt, lekker bezig! Dat spiegelbeeld vliegen dat is oefenen, iedereen neemt ook een andere manier hoe hij dat uitvoert, ik draai in gedachten mee met de heli, sommige andere mensen proberen echt vanuit elke hoek anders te redeneren. Ik heb het gevoel dat ik op mijn manier vloeiend controle houd en het niet uitmaakt vanuit welke hoek ik vlieg of kijk.

Eenmaal thuis ga ik ook maar weer simmen in Heli-X.. Tijd niet gedaan maar wordt nu wel weer nuttig nu ik eenmaal ga uitbouwen..

Als ik zo vrij mag zijn: je pakt het alweer verkeerd aan Chow....

Je moet NIET eerst side in leren en dan pas oefenen op links en rechts vliegen, maar andersom: breng eerst je heli "tail-in" van links naar rechts, begin dan voorzichtig om TIJDENS die zijdelingse verplaatsing de tail weg te draaien naar de relatieve richting (dus "nose forward" als je snapt wat ik bedoel) en dan zul je merken dat een en ander véél natuurlijker aanvoelt. Daarna is het net als met wat ik eerder over nose-in schreef, slechts een kwestie van snelheid minderen/afbouwen/beheersen en je vliegt side-in.... alleen, nu zonder dat het je moeite gekost heeft, en TERWIJL het leuk was, i.p.v dat het moeite kost, NIET leuk is en het je afremt voor je een stap kunt doen die je eigenlijk allang had kunnen doen.....

In de praktijk: Hoover tail-in.... begin een zijdelingse beweging met licht roll links of rechts.... oefen dit een paar keer.
Vervolgens leid de beweging in met roll (links of rechts) en onmiddelijk DAARNA tail in dezelfde richting geven (dus beginnen met roll links, dan ook onmiddelijk NA het inzetten van de verplaatsing, tail links geven, of V.V.)
afstoppen is altijd makkelijk: nick achterover tot stop, en daarna tail tegenover de aanvankelijke beweging.

Na maximaal 4 tot 5 accu's gaan de bewegingen als vanzelf vloeiend in elkaar over: roll links, tail links, afstoppen met achterover, tail rechts en vloeiend pak je dat over met licht roll rechts en tail rechts, en voila: je vliegt een bochtje!!!!!

Nu snelheid afbouwen, en je vliegt side-in, ongeacht welke kant....

En: het is véél leuker dan stug oefenen op iets wat niet zo natuurlijk aanvoelt....

Groet, Bert

Ik niet begrijpen :) Ik kan tail in prima hoveren en zijdelings bewegen met tail in is geen issue. Ik kan tail in dus ook vierkanten maken. Dus bijvoorbeeld naar rechts, dan naar voren, dan naar links en dan weer naar achter. Zolang het tail in is dan gaat het echt zonder moeite.. Hoe dus verder dan? Ik waardeer je uitleg enorm maar snap stap twee niet helemaal in je tekst :(

Studietips dus echt enorm welkom. Ik heb hier de tijd en de ruimte. Daar kan ik dus optimaal gebruik van maken :)

Tsja... dat is een beetje het nadeel van heading hold... hehehe

Let wel: als ik het over swash commando's heb bedoel ik dat je KORTE uitslagen geeft, als ik het over tail heb, bedoel ik dat je die uitslag zolang vasthoud tot de heli gedaan heeft wat je wilt

Doe je ogen dicht en stel je het volgende voor: je hoovert (perfect stationair om het verhaal wat theoretisch duidelijker te maken). Je geeft licht (dus kort) rechts roll, om een zijdelingse beweging in te leiden.
Doe je niks, dan is dat verder wat je altijd al deed: de heli beweegt dwars naar rechts

Nu (zelfde uitgangspositie, heli hangt in hoover) geef je rechts (kort) roll, en vlak daarna (als de heli net begint te verplaatsen) geef je rechts tail (net zolang tot de neus in de vliegrichting wijst, daarna laat je tail los). Dan draait de heli de neus in de vliegrichting, en vlieg je voorwaarts (maar vanuit jouw perspectief side-in).

Afstoppen kun je op twee manieren doen
Manier 1: éérst (kort) achterover geven om af te remmen en DAARNA pas tail links om de heli weer tail-in te draaien. Gevolg is dat de heli weer min of meer tail in voor je hangt (je moet daarna nog wel corrigeren om de heli weer vlak te krijgen uiteraard)

Manier 2: éérst tail links geven (tot je tail-in bent) en DAARNA roll links om de snelheid eruit te halen. De beweging die de heli uitvoert is iets anders, maar het resultaat is hetzelfde, namelijk, dat de heli tail-in tot stilstand komt. (ook hier moet je nog corrigeren na het tot stilstand komen)

Manier 3 is nu net waar je naar opzoek bent: het is de combinatie van manier 1 en 2, namelijk licht achterover, nagenoeg tegelijk licht links tail EN heel licht links roll, de heli door laten draaien tot de neus de andere kant op wijst en je vliegt opeens de andere kant op. Opvangen met héél licht achterover!: je hebt een bochtje gevlogen!!!!

Daarna is het gewoon een kwestie van snelheid leren controleren en vooraleerst vlieg je lekker heen en weer, en even later ook lekker side-in.

Hopelijk is het nu duidelijker?

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Iets wat mogelijk helpt: pak je heli beet, en oefen de bewegingen die je wilt dat hij maakt, als volgt: imiteer de "stoere" bewegingen die je van heli's kent uit OUDE films en series (waarvan je zeker bent dat die niet via computer created images gemaakt zijn, maar "real life opnamen". Voorbeelden: A-team, en verder alles uit de jaren 70 en 80), doe dat in SLOW MOTION en bedenk voor jezelf erbij welke stuurimput daarvoor nodig is. Dat laatste is belangrijk! Die oude fimbeelden laten namelijk ECHTE bewegingen zien, in tegenstelling tot bijvoorbeeld "moderne" films als "Mission Impossible" waarin alles wat je ziet genept is en dus voor jouw doel waardeloos. Het klinkt wazig als ik het zo schrijf, maar het helpt ECHT! Doe het langzaam, en je gaat vanzelf merken welke stuurimput wanneer nodig is om de heli te laten doen wat jij wilt.

Groet, Bert

@chow

Ik had zoiets van, laat maar maar toch wou ik dit effe kwijt lmao.

Als je al die energie had gestoken in leren vliegen in plaats van het forum spammen met na meer dan 2000 posts je mening, interressant doen of een traject aan anderen opdringen, dan was je al een stuk verder geweest.

Denk/hoop ik...

Jij of anderen zullen wel weer met een groot bla-verhaal komen na deze post maar dat boeit me weinig. Je bent een tijd terug door persoonlijke omstandigheden vrij gefrustreerd overgekomen/hebt je ware aard laten zien omdat mensen het niet met je eens waren en ook projecteer je nogal eens met een hoop selectieve verontwaardiging. Verder is het dingen uit hun context halen ook een teken van zwakte maar de details zal ik je besparen, je bemoei-zucht is in ieder geval erg groot. Het doet me denken aan een stel grijze duiven in een bejaardenhuis ;)

Je had altijd veel praatjes en grote woorden.....maar hebt tot nu toe weinig laten zien met het beheersen van de kunst genaamd vliegen. Het ene moment koop en bouw je dit en dat en 250 en 450 zus en zo, maar het volgende moment draai je ineens weer en kruip je snel terug met valse bescheidenheid terwijl je smoesjes bedenkt en snel je gear weer aan anderen verkoopt/afgeeft. En dan mensen beschuldigen van het niet correct aanpakken van een leertraject etc....tsk tsk.

Je paradeert met je zogenaamde "sprituele Zen/meditatie"-onzin terwijl je zelf als een frusto-kip overkomt zogauw je tegenstand ontmoet.......hmmmm, ik weet het niet hoor...blijkbaar mediteer je toch te weinig lol

Dat is op zich niet echt een groot probleem, ware het niet dat je zelf altijd overal bovenopspringt om te oordelen en weet ik veel wat. BV je hebt de mCPx nu bijna 3 maanden maar als ik zo weinig vooruitgang had geboekt als jij met een beetje kunnen hoveren en in paniek raken, dan had ik het allang opgegeven. Dat gemekker over RADD, alishanmao en progressie blabla laat alleen maar zien dat je niet voor jezelf kunt denken en ook weinig ballen bezit om zelf te leren vliegen.

Blijkbaar is het noemen van merken, namen en populair zijn voor jou belangrijker dan het verkrijgen van enige skills omtrent het heli-vliegen.

Ik ben zelf nog een noob maar ik moet toch onderhand een beetje lachen om al die praatjes van je, ook al trappen veel mensen erin.

Just my 2 cents, sue/ban/kick/eject me ;):snipersmile:Misschien heb ik mijn doodvonnis getekend met het posten van dit but i don't give a flying f*ck

P.S Ik ga maar weer ff buiten knallen, yahoo!

Nee, dat is het niet hoor. Ik ben dit traject gewoon erg onzeker ingegaan en heb best veel inschattingsfouten gemaakt. En inderdaad hebben we een beetje ruzie gehad. Dat kan gebeuren. Ik neem je verder ook niks kwalijk. Ik was moe en jij was wellicht overenthousiast. Dat kan botsen. Maar allebei zijn we verzot op RC toch? Dus wat mij betreft zand erover. Ik ben niet haatdragend. Ik wil gewoon heli leren vliegen. En ja ik heb veel postings. Maar dit topic was ook een beetje een offtopic kroeg geworden dus dan telt het al snel op..
Overigens volg ik jouw vliegtuig perikelen met grote belangstelling..

BV je hebt de mCPx nu bijna 3 maanden maar als ik zo weinig vooruitgang had geboekt als jij met een beetje kunnen hoveren en in paniek raken, dan had ik het allang opgegeven.

Doodvonnis is natuurlijk ook weer wat overdreven!

In my humble opinion (ik weet namelijk niet wat de "a" in "imao" betekent):

Als je bij mij gelest had, had je blij mogen zijn als ik je na VIER maanden vrij had laten hooveren.... maar dan had je wel ECHT en GOED leren vliegen, met een serieuze en goede theoretische onderbouwing....

Ik ken chow verder niet, maar hij is er in mijn ogen wel serieus mee bezig, en iedereen die beweert "als ik in 3 maanden zo weinig vooruitgang had geboekt... bla bla bla" neem ik bij voorbaat niet serieus, tenminste, niet als iemand die ECHT wil leren vliegen, hooguit als iemand die hooveren slechts als een noodzakelijke maar hoogst irritante tussenstap ziet tussen ternauwernood een heli in de lucht houden en "stoer rondknallen". En daarvan zie ik er genoeg, dat zijn (met een paar uitzonderingen) de mensen die na een jaartje onbedaarlijke lol het crashen zat worden en een andere hobby zoeken. Dan schat ik chow toch anders in. Anders had ik er ook geen moeite in gestoken.

Groet, Bert

PS: wat ga jij buiten knallen? het is 5 uur s'nachts!....

Mijn einddoel is om een heli met camera te vliegen. Geen idee wanneer dat kan dus ik neem het vliegen gewoon best serieus. Misschien ben ik wat te rigide maar dat is dan blijkbaar mijn manier. Ik wil gewoon beheerst en stabiel kunnen vliegen. Geen capriolen. Dat kan namelijk niet met een camera eronder. Dat ik dan blijkbaar na drie maanden weinig progressie heb gemaakt is dan zo. Kan er niks aan doen. Ik kan overigens wel goed koken enzo. En ook een potje schaak sla ik niet af ;)

Ik PB je om te kijken of we weer on speaking terms kunnen komen. Echter krijg ik alleen maar antwoorden terug met grove beledigingen.. Geen idee hoor..

Ik begrijp nu uit je laatste pb dat ik dood moet vallen. Ik ga zo mijn best doen.. Weet niet zeker of het lukt. Jouw verwensingen en bedreigingen stuur ik overigens wel even naar een moderator. Ik laat me namelijk niet bedreigen op een forum zoals je zult begrijpen..

@chow

Hihi, nou ineens wil je "speaking terms" eh. Bedreigen? Sinds wanneer is het geen contact willen hebben bedreigen, ouwe twister?

Sorry, ik ben bezig met vliegen.

Back