AeroQuad

Discussie in 'Multicopters' gestart door YannickvDijk, 26 jun 2011.

  1. teletubbie

    teletubbie

    Lid geworden:
    29 jun 2011
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Amsterdam
    Te veel kan 'niet', te weinig wel.

    Ik denk dat de verzendkosten duurder zijn dan zelf even bij de kringloop te kijken op op marktplaats iemand in de buurt.


     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2011
  2. YannickvDijk

    YannickvDijk

    Lid geworden:
    22 sep 2010
    Berichten:
    38
    Gisteren had ik een goede kennis gevraagd of hij er misschien nog een had liggen en ja hoor, nu heb ik hem al in huis! Dat probleem is dus verholpen en ik ga er snel mee aan de slag.

    Ik heb je ook een PB gestuurd.

     
  3. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Werkt inderdaad perfect. Ik gebruik zelf ook een accucell icm. een oude computer voeding. Nu lekker doorbouwen kunnen we een keer samen vliegen.
     
  4. YannickvDijk

    YannickvDijk

    Lid geworden:
    22 sep 2010
    Berichten:
    38
    Disaster has struck

    Toen ik vandaag mijn DX7 wilde aanzetten deed hij helemaal niks tot mijn grote schrik. "Waarschijnlijk een lege accu!" dacht ik, het moment waarop ik niet wist waar ik het probleem zoeken moest. Ik heb de ECO-8 lader van HobbyKing aangeschaft dus het was tijd om die te gaan gebruiken.

    Hiervoor had ik een HXT adapter gemaakt aangezien ik die XT-60 dingen gepruts vind. Ook voor de DX7 heb ik een eigen connector gemaakt van het kabeltje van een oude trafo, keurig gelet dat de Tip (binnenkant) negatief is en de Barrel positief.

    Toen ik alles had aangesloten en het laden wilde starten kreeg ik op mijn ECO-8 het bericht "Connection Break". Ik twijfelde al over die connector die ik had gemaakt dus ik maak de DX7 open en sluit de krokodillenklemmetjes direct aan op de gesoldeerde externe poort van de DX7: weer niks..

    Tot slot heb ik de spanning van de NiMH accu gecheckt en deze gaf een verbazingwekkende 12,30v, terwijl hij 9,4v hoort te zijn!

    Wie kan mij helpen? Wat zou ik kunnen checken om te zien wat het probleem is? Reacties worden immens op prijs gesteld!

    **Edit**

    Na wat rond te hebben gelezen op Helifreak.com las ik dat er een zekering in de DX7 zit vlak onder het daadwerkelijke Tx bordje. En ja hoor, die van mij is doorgebrand... Morgen op zoek naar een 3A 250V zekering en ik wil graag weten hoe dit kan, ik had nog niks geladen o.i.d. dus het kan geen verkeerde polariteit zijn. 12,30v op de accu i.p.v. 9,4v lijkt mij ook niet heel gezond. Duidelijkheid wordt gewaardeerd.
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2011
  5. YannickvDijk

    YannickvDijk

    Lid geworden:
    22 sep 2010
    Berichten:
    38
    1. Ondertussen heb ik een 3,15A 250V zekering gekocht, nu is mijn vraag of deze voldoet zonder het risico te lopen dat mijn DX7 door een te hoge spanning kapot gaat.

    2. Ik ben nog steeds benieuwd waarom mijn NiMH accu 12,30v aangeeft terwijl er 9,40v op staat.

    3. Kan een zekering 'zomaar' een keertje doorbranden of is het vrijwel zeker dat ik iets verkeerd heb gedaan met óf polariteit óf te hoge stroom o.i.d.?
     
  6. teletubbie

    teletubbie

    Lid geworden:
    29 jun 2011
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Amsterdam
    1. Een zekering heeft niets (heel weinig)met spanning te maken maar met stroom.

    2. Nimh, als er 8 cellen a 1,2v inzitten = 9,6v. Volgeladen 8*~1,5v = 12v

    3. Kan maar ik denk dat je iets verkeerd hebt gedaan.
     
  7. YannickvDijk

    YannickvDijk

    Lid geworden:
    22 sep 2010
    Berichten:
    38
    Pre-Flight Vragen

    Beste iedereen,

    Ondertussen zit ik hier ietwat voldaan naast een geassembleerde QuadCopter die gestuurd gaat worden via de AeroQuad software, alle draden zijn aangesloten en de Pre-Flight Checkout-list is succesvol doorgelopen, het lijkt er toch echt op dat we bijna kunnen gaan vliegen. Toch heb ik nog een paar vragen:

    1). In de handleiding van de AeroQuad staat duidelijk dat ik eerst moet beginnen te vliegen op Rate-mode (zonder auto-stabilisatie) kennelijk aangezien zij zeggen dat als Rate-mode het niet doet, Attitude-mode (met auto-stabilisatie) het ook niet doet. Dit gaat er bij mij niet helemaal in, hoezo zou ik eerst zelf moeten prutsen en trial-and-error'en zonder assistentie van de Gyro en Accel terwijl die er juist zijn om mij te helpen?

    2). Sinds ik nog helemaal nul ervaring heb met modelvliegen (lees: 5 uurtjes Quad gevlogen met Phoenix 3.0 via DX7) vroeg ik mij af hoe ik het beste kon beginnen. Op de AeroQuad website adviseren zij om de Quad op de grond te houden en een beetje aan te voelen wat de Yaw, Pitch, Roll commands doen en daarna heel langzaam de Throttle op te voeren om op ongeveer 1 meter hoogte te blijven hoveren. Hebben jullie nog tips of do's and don't's?

    3). Zij adviseren ook om de motors te 'disarmen' wanneer ik de controle ook maar iets kwijtraak, is dit aan te raden of kan ik beter zelf nog proberen om de Quad recht te krijgen? Ik heb namelijk geen idee hoe nauw zoiets luistert.

    Verdere informatie is uiteraard ook heel erg welkom! Nu nog hopen op droog weer morgen (welke ik de kans zeer klein acht)!

    Groeten, Yannick van Dijk
     
  8. YannickvDijk

    YannickvDijk

    Lid geworden:
    22 sep 2010
    Berichten:
    38
    Maiden Flight!

    Eindelijk was het dan zo ver! De eerste baby-stapjes van mijn zelfgebouwde QuadCopter. Trots als ik was stapte ik in de auto naar het zogenaamde 'bizonveld' bij ons in de buurt, flink ruim en weinig bomen, maar vooral geen kinderen of huisdieren in de buurt. Na alle veiligheidsprocedures goed te hebben doorlopen was het dan tijd om de accu's aan te sluiten en de accelerometers te calibreren, de Quad reageerde vriendelijk met drie kleine thrust salvo's en ik was klaar om op te stijgen.

    In deze tijd van het jaar, alhoewel, het is pas sinds twee dagen echt koud, is het goed voor te stellen dat het met blote handen erg lastig vliegen is. Desalniettemin stuurde ik het gas omhoog en zag hoe de QuadCopter lichtelijk los kwam van de grond. Daar kwam het eerste obstakel bij kijken, door het landingsgestel, wat nogal flink flexibel is en de grond in prikt, kwam de Quad niet helemaal los van de grond maar werd het een scharnierpunt waarom heen hij zou flippen als ik meer gas gaf.

    Dit probleem werd opgelost door onderzetters te gebruiken als platform, ondertussen had ik ook al handschoenen gehaald, welke tot mijn verbazing nog prima gevoel gaven in de controls. Daarna durfde ik steeds meer gas te geven en kwam de QuadCopter dan toch van de grond, het manoeuvreren was echt wennen en dat ging nog niet zo aardig. Een flink aantal keer op zijn kop terecht gekomen, maar toch ook flink een aantal keer ruim 10 seconden gevlogen. Een geslaagde eerste poging zou ik het noemen!

    Thuis de opgenomen beelden samengevoegd en er een leuk filmpje van gemaakt, zie hier het resultaat:

    [URL=" Maiden Flight[/URL]

    Hebben jullie nog tips aangaande een beginner wanneer jullie kijken naar de beelden? Ik zie zelf al dat ik teveel met het gas speel, moet veel voorzichtiger zijn aangezien ik snel hoogte verlies wanneer ik bang ben om hoog te vliegen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Leuk dat je quad eindelijk vliegt. Binnenkort maar eens afspreken om samen te vliegen?
     
  10. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Absoluut op dat aanbod ingaan. Je kunt van Hugo nog een hoop leren over alles omtrent multicopters.
     
  11. YannickvDijk

    YannickvDijk

    Lid geworden:
    22 sep 2010
    Berichten:
    38
    Ik kan sowieso nog een hele boel leren over RC in zijn algemeenheid, maar om even terug te komen op je verzoek: mijn tijdsplanning is erg druk en vooral onregelmatig, dingen met studie, studentenvereniging en huis zorgen voor de nodige activiteiten.

    Daarom lijkt het me een goed plan om in de voorjaarsvakantie eens samen te gaan vliegen, dan houd ik een dag vrij om dat te gaan doen. Hopelijk is de sneeuw dan wel vertrokken, want ben nogal bang dat 'ie een keer sneeuw gaat leren eten. En water en elektriciteit, nee dacht het niet ;)
     
  12. YannickvDijk

    YannickvDijk

    Lid geworden:
    22 sep 2010
    Berichten:
    38
    Carbon Fibre CNC Frezen

    Beste iedereen,

    Afgelopen drie weken ben ik enige tijd bezig geweest met het stabiliseren van mijn QuadCopter, in Attitude mode vliegt hij nu heel aardig, alleen daar kan je uiteraard weinig echt zélf vliegen. Dus ik dacht: "laat ik hem eens op Rate mode zetten om te kijken wat ik er van bak", het was de eerste keer dat ik er vertrouwen in had om wat hoger te gaan en juist op dat moment ging het fout. De Quad kwam scheef neer op één poot, resultaat is dat de koolstofvezels van de poten gescheurd zijn, geen probleem want die poten die ik eronder had bleven steeds steken in de grond bij het opstijgen.

    Nu er een nieuw onderstel onder moet wil ik het meteen goed aanpakken en er een camera mount onder maken, de 'Droixworx MD for AD Series' spreekt mij heel erg aan, er is alleen één minpunt, dat ding kost 425 dollar... Daarom heb ik besloten om hem zelf te gaan maken.

    Ondertussen heb ik dat ding bijna af in CATIA en zou ik heel graag iemand willen vragen die thuis een CNC frees heeft staan en Carbon Fibre kan frezen of hij voor mij tegen vergoeding de onderdelen kan frezen. Bijgevoegd is een foto van wat ik nu precies heb getekend, de onderdelen kunnen in DXF worden aangeleverd, misschien zelfs in G Codes. Ik moet nog heel even wachten tot ik de servo's binnen heb want dan kan ik de maten er exact op aanpassen.

    [​IMG]

    Alvast heel erg bedankt!

    Yannick
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2012
  13. YannickvDijk

    YannickvDijk

    Lid geworden:
    22 sep 2010
    Berichten:
    38
    Stress

    Dit weekend had ik bedacht om de Quad iets beter af te stellen, maar volgens de AeroQuad website moet ik dan eerst de rate mode goed afstellen wat betreft PID tuning, de P en de D dus. Het vliegen lukt eigenlijk totaal niet.. Wel werd de Quad steeds stabieler wat betreft het veranderen in hoek, de P waarde stond op 240 en de D op -300 (default). Toen deed ik er nog een schepje op naar 270, helaas ging de Quad toen oscilleren en dus teruggeschakeld naar 240.

    Op de website wordt geadviseerd om de P waarde van Rate mode over te nemen naar Attitude mode. Zo gezegd, zo gedaan. Resultaat, de Quad ging zo hard oscilleren dat er een propeller afbrak. Ondertussen ben ik drie propellers verder en kan dat ding nog steeds vrij weinig, ik had hem wel even stabiel op Attitude, maar die heb ik dus weer verwijderd om bij Rate te beginnen zoals geadviseerd.

    Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik stapsgewijs mijn Quad stabiel krijg? Ik heb nul ervaring in RC vliegen, het trimmen ging dus ook niet al te goed: trimde ik het een, dan ging er iets anders wel weer fout.

    Graag hoor ik van jullie!
     

Deel Deze Pagina