4 takt afstellen

Hoi

Ik vheb jaren geleden met brandstof motoren gevlogen en begin nu terug met vliegen. Nu vroeg ik me af hoe je een 4 takt nu afstelt, ik weet dat je hem moet af stellen zodat hij zo min mogelijk toeren maakt maar nu. De sproeinaald meer open = rijker?. Wanneer zet je hem rijker? als hij te weinig toeren maakt en dus uitvalt, of juist als hij teveel toeren maakt? mij lijkt het rijker zetten nodig ivm te weinig toeren. kan een stomme vraag zijn maar ach stomme vragen bestaan niet is mij ooit verteld geweest ...

mvg
 
Hi Sven,

Leuk dat je weer begint met vliegen !
Zo ver ik weet is het niet de bedoeling dat je een 4 takt zo afstelt dat hij zo min mogelijk toeren maakt. Wat ik altijd doe:
1. Volgas, 2. Afstellen op maximale toeren, 3. daarna een paar klikjes rijker.
Houd het model met volgas omhoog en luister of de motor niet sputterd.
Die paar klikjes extra is zodat de motor niet te warm wordt.

En inderdaad de sproeiernaald meer open is rijker.
Je zet de motor meestal niet rijker als de motor te weinig toeren maakt. ( Correct me if I'm wrong)
Dit is vaak juist het gevolg van te rijk staan. De motor krijgt teveel brandstof en kan dit dus niet verwerken en zal dus gaan sputteren of zelfs afslaan.
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met te veel toeren maar als je de motor een paar klikjes rijker zet na die 3 stappen zal dit niet snel gebeuren. Of je moet een grotere prop nemen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Mvg Luc
 
Laatst bewerkt:
Hi Sven,

Leuk dat je weer begint met vliegen !
Zo ver ik weet is het niet de bedoeling dat je een 4 takt zo afstelt dat hij zo min mogelijk toeren maakt. Wat ik altijd doe:
1. Volgas, 2. Afstellen op maximale toeren, 3. daarna een paar klikjes rijker.
Houd het model met volgas omhoog en luister of de motor niet sputterd.
Die paar klikjes extra is zodat de motor niet te warm wordt.

En inderdaad de sproeiernaald meer open is rijker.
Je zet de motor meestal niet rijker als de motor te weinig toeren maakt. ( Correct me if I'm wrong)
Dit is vaak juist het gevolg van te rijk staan. De motor krijgt teveel brandstof en kan dit dus niet verwerken en zal dus gaan sputteren of zelfs afslaan.
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met te veel toeren maar als je de motor een paar klikjes rijker zet na die 3 stappen zal dit niet snel gebeuren. Of je moet een grotere prop nemen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Mvg Luc


Kijk daar heb ik wat aan! ;)
Bedankt voor de bondige uitleg!

mvg
 
Ohja nog 1 tip.

Het gebeurd niet vaak maar mijn Saito 91 4 takt had pas last van een lekke plug.
Na het inlopen dacht ik nou ik doe er is een mooie verse OS F plug in.
Op de grond liep de motor redelijk goed, niet op volle toeren maar ach misschien nog een beetje inlopen.
In de lucht begon ie te sputteren en in te houden, net niet uitvallen maar het was niet leuk vliegen.
Maar hij bleef vervelend doen dus ik afstellen en weer afstellen en landen vanwege sputteren.
Dit ging een tijdje door en ik had alles al geprobeerd, kleppen speling gecontroleerd, checken op luchtbelletjes.
En die Tucano 60 is niet bepaald een goedkope kist dus ik werd er nogal nerveus van.
Ik schroef de plug er uit en vervang hem door de originele Saito plug en hij loopt gelijk perfect.

Ik was al in staat die motor tot in alle uithoeken van de aarde te vervloeken maar het was gewoon zo'n klein rotdingetje van €11,-
De OS F is een hele goede plug maar bij mij is het fout gegaan om de 1 of andere reden.
Zeker aan te bevelen gewoon kopen en in je motor schroeven !

Zo zie je maar ook de kleinste dingetjes hebben een grote invloed op het lopen en presteren van de motor.
En ohja het liefst niet met startmotor starten, tenzij het echt niet lukt of een hele oude motor is.
Dit kan echt funest zijn voor je motor omdat je druk op je lagers, krukas en carter zet.
Gewoon volgas, vinger op de uitlaat, een paar keer ronddraaien door de compressie heen
(niet te vaak ongeveer 2 keer anders verzuip je hem ) , gas dicht, gloei erop en starten met een schroevendraaier of chickenstick

Veel Succes

Luc
 
Laatst bewerkt:
Ohja nog 1 tip.

Het gebeurd niet vaak maar mijn Saito 91 4 takt had pas last van een lekke plug.
Na het inlopen dacht ik nou ik doe er is een mooie verse OS F plug in.
Op de grond liep de motor redelijk goed, niet op volle toeren maar ach misschien nog een beetje inlopen.
In de lucht begon ie te sputteren en in te houden, net niet uitvallen maar het was niet leuk vliegen.
Maar hij bleef vervelend doen dus ik afstellen en weer afstellen en landen vanwege sputteren.
Dit ging een tijdje door en ik had alles al geprobeerd, kleppen speling gecontroleerd, checken op luchtbelletjes.
En die Tucano 60 is niet bepaald een goedkope kist dus ik werd er nogal nerveus van.
Ik schroef de plug er uit en vervang hem door de originele Saito plug en hij loopt gelijk perfect.

Ik was al in staat die motor tot in alle uithoeken van de aarde te vervloeken maar het was gewoon zo'n klein rotdingetje van €11,-
De OS F is een hele goede plug maar bij mij is het fout gegaan om de 1 of andere reden.
Zeker aan te bevelen gewoon kopen en in je motor schroeven !

Zo zie je maar ook de kleinste dingetjes hebben een grote invloed op het lopen en presteren van de motor.
En ohja het liefst niet met startmotor starten, tenzij het echt niet lukt of een hele oude motor is.
Dit kan echt funest zijn voor je motor omdat je druk op je lagers, krukas en carter zet.
Gewoon volgas, vinger op de uitlaat, een paar keer ronddraaien door de compressie heen
(niet te vaak ongeveer 2 keer anders verzuip je hem ) , gas dicht, gloei erop en starten met een schroevendraaier of chickenstick

Veel Succes

Luc

die plugs koop je gewoon in de modelwinkel of online ook? (nog nooit gekocht ^^). En van die startmotor.. bedankt, heb mijn os fs 52 s 75% gestart met startmotor.. toch maar eens afleren en al zeker wanneer ik mijn nieuwe saito 72 laat inlopen, indien mogelijk zonder startmotor, zou in principe zo ook moeten starten..

mvg
 
Je kan pluggen ook online kopen.
Kijk maar is bij Aerobertics.be daar zijn ze heel goedkoop.
En ben je ervaren of zal ik je vertellen hoe ik mijn Saitotjes laat inlopen ?
De beschrijving is namelijk nogal kort.

Ik ben pas 13 maar ach ik deel graag mijn ervaringen om andere te kunnen helpen !

Ohja, en trouwens, ik ben ook van plan een Saito 72 te gaan kopen voor een Great Planes Christen Eagle 46 ARF.
Ik zou graag je ervaringen horen.
 
Laatst bewerkt:
Je kan pluggen ook online kopen.
Kijk maar is bij Aerobertics.be daar zijn ze heel goedkoop.
En ben je ervaren of zal ik je vertellen hoe ik mijn Saitotjes laat inlopen ?
De beschrijving is namelijk nogal kort.

Ik ben pas 13 maar ach ik deel graag mijn ervaringen om andere te kunnen helpen !

Ohja, en trouwens, ik ben ook van plan een Saito 72 te gaan kopen voor een Great Planes Christen Eagle 46 ARF.
Ik zou graag je ervaringen horen.
ik ben een ervaren piloot maar vooral electro :)
afstellen is niet echt mijn ding tot nu toe..
En al je ervaringen delen is het voordeel van dit forum! dus go ahead :)
 
Okeej dan, komt ie,

Ik heb een bok gemaakt voor mijn 91.
Je kan er goed bij en je kan zien wat de motor doet, en hem voelen. ( Of de temperatuur niet te hoog wordt )
Mijn bok bestaat uit 2 houten planken. Een lange dunne met een punt zodat je hem in de grond kan steken.
De andere erbovenop waarin je een gat maakt voor de motor. Je schroeft de motor erin en zet er een gashendel aan.
Je kan deze gashendel vast zetten door het te steken door zo´n O vormige schroef en en daar nog eens brandstofslang tussen. ( Anders gaat het trillen en gaat de motor uit zichzelf gas geven )
Verder maak je een tank vast naast of achter de motor.
Hiervan moet de middenlijn ongeveer op de hoogte van de carburateur liggen.
Ik denk dat je wel weet hoe je een tank in elkaar moet zetten dus dat bespaart mij weer lamme vingers.

Je zet alles goed vast en misschien nog een beetje schuim om de tank heen zodat er geen schuim en luchtbellen kunnen ontstaan. Of je gebruikt een viltklunk.

En zorg vooral dat je de hele stellage vastbind aan een paal ofzo want mocht er iets losschieten lijkt het me niet zo fijn om een prop in je edele delen te hebben.
( mijn mening)

Eerst zet je de sproeiernaald 3 of 4 slagen open. ( Heel erg rijk ) Niet aan de stationairnaald zitten die moet goed staan. Behalve als hij echt niet wil starten dan even kijken.
Je zet de motor volgas open en legt je vinger over de carb of uitlaat. Een paar keer aanzuigen ( Ongeveer 3 keer gok ik)
gas dicht ( niet vergeten !), gloeier erop. en proberen de motor met de hand te starten.
Met de gasschuif een paar mm open.
Mocht hij nou echt niet willen starten dan zal god het je wel vergeven dat je een keer de startmotor gebruikt.

Als de motor is gestart kan je het toerental het beste laag houden.
Iets hoger dan idle.
Laat de gloeiklem er maar ongeveer 30 seconden op en haal hem er dan af. Mocht de motor afslaan dan zet je hem wat armer tot hij niet meer afslaat.
Je laat hem een paar kleine tankjes zo lekker lopen.
En als de tank leeg is de motor even goed laten afkoelen.

Na die paar tankjes ga je wat meer gas geven. en zo langzaam door de tankjes heen de sproeiernaald steeds verder dichtdraaien.
Dan regel je de stationairnaald af tot er een mooie gasovergang is.
Dan zet je hem in het model ( Nog steeds lekker rijk ) en ga je gewoon vliegen.
Na elke vlucht kan je hem steeds wat verder dicht draaien tot er een mooie volgas is. ( Bij de eerste vluchten is het dus niet erg als hij een beetje sputtert)
( Maar niet te ver terug draaien als je merkt dat ie te arm staat en heel heet wordt weer wat rijker zetten)
Mag wel een beetje warm- heet maar als je je vingers er niet langer dan 2 a 3 seconden op kan houden en er eitjes op kan bakken ( Of pannenkoeken) gaat het fout. (Ook aan denken als die op de bok zit vooral dan mag die met de super rijke afstelling niet te warm worden )
De motor moet steeds beter gaan presteren naarmate die vaker wordt gebruikt.

En nogmaals, een 4 takt vindt het echt niet leuk om te arm te staan let daar op.

Je kan het inlopen gewoon het beste op de club doen. Zij kunnen je adviseren en de motor voelen zien en ruiken.

Deze methode heb ik gebruikt en mijn motor loopt super.

' Dit opstel mag niet gekopieerd worden zonder schriftelijke toestemming' Haha
 
Laatst bewerkt:
Een beetje zoekwerk zou je DIT draadje hebben opgeleverd. Toch blijft het goed afstellen van een model verbrandingsmotor iets wat je aan moet voelen. Hulp van een ervaren persoon die het je voor doet en ook uitlegt wat hij doet en waarom zal altijd beter zijn dan een "papieren" uitleg.
Het zal dus echt geen kwaad kunnen als je eens je licht opstak bij een club. Mijn ervaring is dat je bij de echte modelbouwers altijd uitleg en hulp zal krijgen.
Succes.
 
Back
Top