Bouw Cessna 172 naar 182

  • Topicstarter Topicstarter tomos19
  • Startdatum Startdatum
T

tomos19

Guest
Hallo mede piloten

Met dit draadje wil ik jullie even laten meegenieten van mijn nieuwste bouwproject: de Cessna 182 skylane van Quillows.
na een lange tijd op de plank te hebben gelegen, dit weekend sinds lange tijd weer eens begonnen met houtbouw.

de oorspronkelijke kit is van een 172 Skyhawk van cessna, die veel op de 182 skylane lijkt.
het verschil aan de buitenkant zijn de achter ruitjes, stabilo, en het missen van de dakraampjes.
de kit aanpassen is dus niet zo moeilijk:rolleyes:

hier alvast wat foto's

het frame...
full


behoorlijk groot:
full


aanpassing van staartvlak (onderste is hoe hij gaat worden)
full


zo gaat ie er uiteindelijk uitzien :D
full


zal in de loop van het bouwen nog wat meer plaatsen:)
Tomos19
 
Laatst bewerkt door een moderator:
eigenlijk heeft ie zoveel opties dat ik moeilijk kan kiezen...
ik ga zoiezo het interieur namaken van foto's. en als het nog te doen is, de
motorkap van scharniertjes voorzien met daaronder een modelletje van
de textron lycoming 6 cylinder motor. (laat ik weg als het te zwaar is)

elastiek aandrijving lijkt me wel het beste omdat ik die dan door een buisje door het hart van het motorblok kan laten lopen.
het moet alleen niet te zwaar worden :)

het frame van de romp is al bijna klaar om te lakken, de vleugels etc moeten nog in mekaar worden gezet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je al ervaring met rubber aangedreven vrije vlucht? Je plannen zijn zeer uitdagend. Hou bij rubberaandrijving rekening met de ruimte die een dikke rubberstreng nodig heeft om te kunnen draaien. Hij zwiept dan ook heen en weer. Daarnaast moet het neussblok afneembaar zijn en voldoende opening hebben om de motor in en uit te nemen. Wat gewicht betreft, geewicht boj de neus is goed, bij de staart slecht.
 
hier nog twee foto's.

romp inmiddels klaar voor volgende fase: schuren, bekleden en lakken
full


ben inmiddels met het stabilo begonnen:
full


heb inmiddels gemerkt dat het staaldraad van het landings gestel een redelijk gewicht is + het massa gewicht aan de voorkant maakt zon motor toch te zwaar voor dit juweeltje in wording.

@ moerman: ik heb hiervoor twee andere kisten met rubber motor gehad:
piper cub 95
curtiss p-40 warhawk
wat ik vooral zag was dat het elastiek niet echt ver uitbreide, vandaar het idee van een buisje.

het gaat momenteel wat langzaam, heb ook niet alle dagen vrij meer :rolleyes:
meer foto's volgen als alle onderdelen klaar zijn voor het lakken ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarschijnlijk is de.foto wel goed maar de naamgeving niet.

Bedenk bij het maken van het kielvlak dat het gewicht hier erg kritisch is. Als je het roertje van massief balsa maakt moet je goed zoeken naar licht balsa.

Wout
 
Ik vraag me af hoe je het neusblok wilt maken? Schuren uit massief balsa maakt hem relatief zwaar. Je bouwtekening, voor zover ik kan zien, toont nog een deellijn door het voorste deel van het neusblok. Dat allervoorste deel kan je afneembaar, samen met het propellerlager maken zodat je voldoende ruimte hebt om het elastiek in te voeren en op te toeren.

Roertje zou ik niet massief maken maar construeren (met spaarzaam lijm).
Je spanten kan je nog een beetje uitvijlen en je wielasje wordt nog lekker ingekort zodat dit minder meeweegt. Bovendien zit dit redelijk dicht bij je CG dus zal de balans niet te veel verstoren (alleen in massa wel meetellen...).

Leuk project, veel plezier!

Bob
 
Hallo allemaal,

er is niet echt veel veranderd sinds m'n vorige post, maar heb nog wat foto's gemaakt.

plat houden...
full


hoogteroer inmiddels in wording
full


en tijdens het drogen de kunststof onderdelen alvast uitsnijden
full


@DHG500: het neusblok is een dun plastic kapje (op foto hierboven)


ik ben inmiddels ook bezig met nog twee andere projecten, maar
daar maak ik in de toekomst nog een draadje over ;)

groet,
Tomos19
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, met zijn neuskapje zal je een onderhuidse constructie moeten maken (feitelijk de balsa rompconstructie verlengen) om een voldoende sterke oplegging voor je 'proplager' te krijgen. Wel de moeite waard om dat uit te vogelen......
 
mijn mening is dat er geen extra constructie nodig is
de krachten staan haaks op het geperste kapje .
en dat is dan erg sterk hoor .
hebben ze al over nagedacht;)
 
Ik deel de mening dat het plastic kapje niet voldoende steun biedt. Vooral het veranderen van dompin en zijtrek lukt nauwelijks met een plastic neus. Dus voor rubberaandrijving moet er wel wat aan gedaan wordem. En Guillows maakt deze bpuwdozen niet om vliegende modellen van te bouwen. De meeste kopers dromen er alleen van om hem te laten vliegen. Maar het kan wel!
 
project stilgelegd

Hallo allemaal,

het project ligt helaas al een tijdje stil, en ik weet nog niet wanneer/of ik ermee verder ga.:???:
het betekend wel een voorlopig einde van dit draadje, voor zover het mijn postings betreft.

groet,
Tomos19
 
Hallo allemaal,

het project ligt helaas al een tijdje stil, en ik weet nog niet wanneer/of ik ermee verder ga.:???:
het betekend wel een voorlopig einde van dit draadje, voor zover het mijn postings betreft.
Een tijdje? 2 weken is gewoon een bouwpauze. Ik heb er soms die soms 4 jaar duren....
En waarom zou je hem niet afmaken?
 
hallo alweer :)

nu het heli seizoen voor mij toch weer een beetje voorbij is,
en het bouwvirus weer begint te lonken, ga ik een dezer dagen weer verder met het bouwen van de c182.

even afstoffen:
full


zit momenteel te twijfelen of ik m RC zal maken, of vrije vlucht...

groet,
Tomos19
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk dat je weer aan de slag gaat met de cessna. Ben je tevreden met je eerdere inspanningen? Als je hem RC maakt mag je wel hier blijven posten hoor. Het blijft van oorsprong een vrije vlucht kist. Als je.hem maar niet met folie gaat bespannen.... Ik ben benieuwd naar de voortgang.

Wout
 
Hoi Wout,

bedankt voor de reactie.
ik ben er nu wel uit: het word een rubber aangedreven model, waar ik meer mee
ga pronken dan vliegen ;)

update:

vandaag het frame voor het hoogteroer in mekaar gezet.
versteviging's stijltjes moeten nog ingelijmd::rolleyes:
full


rudder was al zover, dus binnenkort tegelijk verstevigen, en dan klaar:
full


ben momenteel met de vleugels begonnen.
vanuit het middenstuk, worden ze naar de uiteinden opgebouwd, een behoorlijk karwei::mrgreen:
full


op de foto's is het moeilijk te zien, maar het witte papier is een gedeeltelijk overtreksel van het origineel, voor lijm klodders.:)

vriendelijke groet,
Tomos19
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het tempo zit er weer goed in! Tegen lijmklodders gebruik ik meestal een boterhamzakje over de tekening. Maar jouw idee heeft nog een ander voordeel, de bouwtekening is meestal niet goed vlak maar jouw tekening wel.
 
Back
Top