Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:10 draadje.

Ligt toch niet aan de brandstof JW, dat ding stond gewoon te arm of je had pech met materiaal, die dingen draaien 40Krpm. Dat gaat weleens stuk.
Het waren jee eerste normale rondjes op een nieuwe dag, het was kouder en dus stond de motor armer.
 
Tja, deze motor heeft van nieuws af aan speling op de drijfstang. Verschillende nk jongens gesproken en men vond het normaal, was niets mee aan de hand. Een Nk rijder D.L. vond dat ik hem terug moest brengen. De leverancier wist het ook niet. RB frankrijk emailde dat ik hem op moest meten. Ik heb hem een paar liter gereden en toen in de koffer gelegd tot aan dit weekend. Een nieuwe drijfstang gaf geen soelaas nog steeds bubbels op de kruktap. Let op al van af nieuw en dat mer een RC!! dus geselecteerd zou je verwachten , nou echt niet...!. Dus het ligt aan die motor en niet aan Tornado. De motor rookte lekker bij de start en ook met optrekken. De bronzen bus zat nog op de krukas en de onderkant van de drijfstang lag eraf. Speling oorzaak mijns inziens. De RB Murnan M3 heeft 0,0 speling op de drijfstang, zo hoort het naar mijn mening.

Overigens heb ik met de nova stock nog steeds geen speling op de drijfstang na meer dan 10 liter, daar heb ik met pluggen ook 3 per weekend verbruik?? en soms blijft die er weer een paar weekenden goed?? Allemaal met Tornado brandstof 16% CAR.

Klaar over de motor , nu weer on topic graag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Speling oorzaak mijns inziens. De RB Murnan M3 heeft 0,0 speling op de drijfstang, zo hoort het naar mijn mening.

Speling is nodig want je moet uitzetting door temperatuur opvangen en er moet nog een laag olie doorheen kunnen. Novarossi komt nieuw (bij een .21) standaard met 0.02 mm verschil tussen crankpin en het gat in de drijfstang. maar die speling mag oplopen tot 0.08 totdat het kritisch wordt. Als je denkt dat speling een rol speelt moet je er een 0.1mm headshim bij plaatsen of als het mogelijk is met .15 en .25 shims de kopspeling met 0.05mm vergroten.
 
Meneer Koekenbakker voor jou, snotneus.
Dat gezeur op vrijwilligers bij clubs, als je het beter weet moet je gaan meehelpen...
De laatste keer dat jou een opdracht werd gegeven moest je 10 schroeven uit een muur draaien, bij 3 gaf je al op....:2gunfire:

Score!! :D

Ik help mee door aan te geven wat die fout doet, heel simpel. Overigens van die schroeven waren er 10 rot ofzo, volgens mij waren het 10 per scherm? dus 70 in totaal? :D

Bla bla bla, feit is dat je opgaf terwijl dat niet nodig was. De eerstvolgende die verder ging met dat klusje kreeg het gewoon voor elkaar.
 
Nu heb ik al heel wat gloeipluggen versleten en moet weer wat aanschaffen.
Voor een Novarossie motor zou ik dan de C6Tc of C6Tf
Of de C7Tc en C7Tf moet aanschaffen??

Weet iemand het verschil en of ze voor de stock .12 N12T1 goed zijn??
 
Nog even over de tornado brandstof wat op hun site staat is:

Car brandstof heeft 12 % olie
Car competition heeft 8,6 % olie

Novarossie adviseert 10% olie

Tja, dat is dan nu duidelijk dus. Niemand meer zeuren dus als die stuk gaat. ook ik niet.;)

Voor welke motoren die competition brandstof gemaakt is weet ik niet:confused:
Als die verkocht word is een waarschuwing wel op zijn plaats heren verkopers!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog even over de tornado brandstof wat op hun site staat is:

Car brandstof heeft 12 % olie
Car competition heeft 8,6 % olie

Novarossie adviseert 10% olie

Tja, dat is dan nu duidelijk dus. Niemand meer zeuren dus als die stuk gaat. ook ik niet.;)

Voor welke motoren die competition brandstof gemaakt is weet ik niet:confused:
Als die verkocht word is een waarschuwing wel op zijn plaats heren verkopers!!!


Er zijn zat brandstoffen die onder die geadviseerde 10% olie zitten van Novarossi en die blijven ook heel. Ik denk dat het een samenhang was JW, hiervoor reed je toch ook op die brandstof? Je had alleen een nieuw blik opengemaakt toch.
 
Ja Ricardo je hebt gelijk. Ik heb al 4 lege blikken Car competition. Volgens Inside information wordt het mogelijk gemaakt door een hoogwaardige olie te gebruiken. Dus mijn plannetje om gewone car brandstof met 12% met die competition te mengen gaat niet op. Dat is een ander olie.

De clubwedstrijd met de Nova even uitproberen en dan de NK met de Murnan als het heel blijft.:D:D:D;) ik heb alleen geen achter banden meer:mad::mad: De bestelling komt maar niet binnen. Is Daan er bij ak clubwedstrijd dan even wat inslaan maar.;)
 
ik denk dat de olie die in comp brandstof zit van een veel hogere kwaliteit is dan de standard recreative brandstof.

ik denk dat dat te maken heeft met de viscositijd van de olie

dus met andere woorden, minder olie nodig om zelfde smeering te krijgen.

correct me if i'm wrong
 
ik denk dat de olie die in comp brandstof zit van een veel hogere kwaliteit is dan de standard recreative brandstof.

ik denk dat dat te maken heeft met de viscositijd van de olie

dus met andere woorden, minder olie nodig om zelfde smeering te krijgen.

correct me if i'm wrong

Als de viscositeit te laag is dan kan de oliefilm doorbroken worden met geen smering tot gevolg.

Done
 
Ja , ook tornado. Ik heb 2 blikken tegelijk gekocht en de eerste was op dus voor de finale het andere blik aangebroken. maar het kan ook gewoon de drijfstang zijn geweest ofschoon die wel nieuw was samen met de lagers nog maar 4 liter?? Shit happens. Heb nog een Murnan over voor de NK, als die gaat houdt het op;) Hoe ziet jullie motor eruit als je het carterplaatje er af haal. Bij mij was de zuiger wel vettig maar het carter was aardig droog.

Zo ziet mijn Orcan er van binnen uit na het EK:

100_4911.jpg

100_4910.jpg



Zoals je ziet zit er een goede laag olie door het gehele carter. Voordat je denkt dat de motor te rijk stond, hij heeft de hele week op 135C gedraaid.;)
Brandstoffen waarbij het carter geheel blank blijft, terwijl de motor niet te arm staat, zou ik zelf nooit gebruiken. Je hebt dan nl. geen bescherming over mocht de belasting of temperatuur een keer te hoog worden.



Zou je er zelf olie bij kunnen mengen?? hoeveel zou je dan moeten bijvoegen in een vol blik van 4 liter??

Ja dat kan, voor het inrijden meng ik zelf altijd wat olie bij. Voor de eerste liter 10% en de tweede liter 5%.
Je zou kunnen beginnen met 2-3% castor gebaseerde olie toe te voegen, Shell racing M bijvoorbeeld.


Nu heb ik al heel wat gloeipluggen versleten en moet weer wat aanschaffen.
Voor een Novarossie motor zou ik dan de C6Tc of C6Tf
Of de C7Tc en C7Tf moet aanschaffen??

Weet iemand het verschil en of ze voor de stock .12 N12T1 goed zijn??

Een C6TGH zou het goed moeten doen. Voor maximaal vermogen zou je een C5TGH kunnen proberen maar dan komt de afstelling wel een stuk kritischer (detonatie).
Zorg in ieder geval dat je van Nova de pluggen met de G(gold) aanduiding hebt.
De pluggen van Sirio zijn erg goed, eerst kon ik ze via Capricorn leveren, maar dit is al een tijdje helaas niet meer mogelijk. Ben al een tijdje op zoek naar een alternatief inkoop adres.

Ja Ricardo je hebt gelijk. Ik heb al 4 lege blikken Car competition. Volgens Inside information wordt het mogelijk gemaakt door een hoogwaardige olie te gebruiken. Dus mijn plannetje om gewone car brandstof met 12% met die competition te mengen gaat niet op. Dat is een ander olie.

De clubwedstrijd met de Nova even uitproberen en dan de NK met de Murnan als het heel blijft.:D:D:D;) ik heb alleen geen achter banden meer:mad::mad: De bestelling komt maar niet binnen. Is Daan er bij ak clubwedstrijd dan even wat inslaan maar.;)

Ik ben aankomend weekend op de Mach.
 
Qua olie is Castrol Racing-M of ook wel bekend als M50 een hele goede toevoeging. De Shell olie geeft een hele zwarte verbranding, de Castrol versie is wat milder en smeert super goed.

Qua pluggen moet je eens bij merlinglowplugs kijken, we hebben hier goede ervaringen mee en ze zijn zeer betaalbaar. Ik denk dat de o'Donnell plug ook daar vandaan komt gezien de kleurcodes op de plug.
 
Back
Top