Welke Electro setup voor 6mtr zwever??

Achteraf bekeken is de motor in de neus gunstiger dan de pylon opstelling.
Er moet toch lood ( dood gewicht ) in de neus om het zwaartepunt meestal goed te krijgen, de lipo's zijn hier " nuttig " gewicht :smile:
 
Laatst bewerkt:
Achteraf bekeken is de motor in de neus gunstiger dan de pylon opstelling.
Er moet toch lood ( dood gewicht ) in de neus om het zwaartepunt meestal goed te krijgen, de lipo's zijn hier " nuttig " gewicht :smile:

Klopt helemaal Dirk K-E (om verwarring met Dirk S te voorkomen) :mrgreen::mrgreen:
In veel gevallen zal je met een dergelijke setup een elektroversie niet of niet veel zwaarder laten uitkomen dan als zwever. Daarbij is het technisch veel eenvoudiger te realiseren en blijft je zwaartepunt constant. Met een KTW kan de ligging van het zwaartepunt varieren bij het uit -, dan wel inklappen. Een KTW heeft daarbij een hoop bewegende delen die ook weer kapot kunnen gaan.......
En weten nu dat het ook schaal is (je kan zelfs die tekst van de FES op de neus aanbrengen)
 
In veel gevallen zal je met een dergelijke setup een elektroversie niet of niet veel zwaarder laten uitkomen dan als zwever.
Dat geldt eens te meer voor schaalzwevers, waarbij motor-regelaar-accu (een deel van) de massa van de (full size) piloot kan innemen. Aangezien die piloot-massa niet in onze zwevers aanwezig is, moeten wij lood toevoegen. Gewicht in de vorm van Motor+Lipo is biedt dan indderdaad meerwaarde.

Dirk S.
 
Dat geldt eens te meer voor schaalzwevers, waarbij motor-regelaar-accu (een deel van) de massa van de (full size) piloot kan innemen. Aangezien die piloot-massa niet in onze zwevers aanwezig is, moeten wij lood toevoegen. Gewicht in de vorm van Motor+Lipo is biedt dan indderdaad meerwaarde.

Precies en als iemand begint te mauwen dat je de neus eraf hebt gekapt of beginnen te boehoe-en bij het zien van een prop dan kan je zeggen dat je een volledige schaalgetrouwe FES hebt ingebouwd :mrgreen::mrgreen::mrgreen:
Ik ga voor de grap de letters FES wel op de neus van mijn ASW20 zetten :D:D. Een prop met witte bladen zou ook niet missstaan. Multiplex heeft deze in het assortiment
 
Ten aanzien van het kostenaspect zou ik graag nog willen aangeven dat je bij Flyware in Duitsland forse regelaars kan kopen tegen zeker redelijke prijzen. In mijn ASW20 ga ik daarvan een 60-80 amp regelaar proberen en zal mijn ervaringen nog melden. Verder kom je op te koop onderdelen van Nederlandse en Duitse fora regelmatig (ongebruikte) dikke lipo's tegen voor weinig. Een dikke buitenloper van onze Aziatische vrienden belast de buidel ook al niet erg, daarbij zijn merkmotoren ook prima tweedehands te vinden.
 
Ook handig als je incidenteel een keer een doorstart moet maken bij ongunstige landingsomstandigheden. In St. Truiden is een kostbare grote zwever het hek in gegaan omdat deze te hoog binnenkwam. Dan heb je de kosten er in één keer uit.....
 
Een prop met witte bladen zou ook niet missstaan. Multiplex heeft deze in het assortiment
Zeker weten?
Ik doe het niet (meer).
Sinds die Aero-naut CamCarbon van mijn Alpina spontaan afbrak ben ik mij kapot geschrokken. Wat een rondvliegende dolk is dat. Stel je voor dat dat gebeurd was tijdens de pre-flight-motor-check. Tussen al die geïnteresseerde meekijkers .... Ik moet er niet aan denken.

Vanaf dat moment alleen nog maar Freudenthaler of Graupner full carbon epoxy-bladen op mijn motoren met meer dan 750 Watt. Ja, ze zijn 4x zo duur als een Aero-naut Cam-Carbon-prop, maar het verschil is zo'n 3000 à 4000 extra rpm. voordat de max. rpm. wordt bereikt. En als je dan ook nog de boel niet tot-aan-het-gaatje belast, heb je echt reserve.

Dirk.
 
Precies en als iemand begint te mauwen dat je de neus eraf hebt gekapt of beginnen te boehoe-en bij het zien van een prop dan kan je zeggen dat je een volledige schaalgetrouwe FES hebt ingebouwd :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

dan moet je het wel goed doen en ook netjes die romp vormen zodat de propbladen er netjes "inliggen" .....:rolleyes:

Blijft dat ik blijf mauwen, zoals jij dat zo mooi zegt, bij een schaalzwever met lipothermiek :rolleyes:
 
Blijft dat ik blijf mauwen, zoals jij dat zo mooi zegt, bij een schaalzwever met lipothermiek :rolleyes:
Je hebt gelijk, maar jij hebt de mogelijkheid gesleept te worden.
Bij ons op het veld kan niet gesleept worden (gras 80 cm hoog, koeien die ervoor staan, ...., 3x per jaar zou een grondstart aan de lier mogelijk zijn).

Mbv. een bungee-start en lipo-thermiek-vervolg kan ik de dingen vliegen waarmee ik graag vlieg .... Als dat dan niet 100% schaal is: jammer. Het vliegt tenminste.

Dirk.
 
Je hebt gelijk, maar jij hebt de mogelijkheid gesleept te worden.

Dirk.

Klopt helemaal Dirk, maar ik sta ook wel een aantal keer per jaar op het veld en er is geen sleper :( :(
Leuk het commentaar dat je dan krijgt :rolleyes: Maar ik blijf het principiel verdommen om in een schaal of semi schaal kist een propeller te plaatsen. Ik vind dat gewoon geen gezicht !
 
Ook handig als je incidenteel een keer een doorstart moet maken bij ongunstige landingsomstandigheden. In St. Truiden is een kostbare grote zwever het hek in gegaan omdat deze te hoog binnenkwam. Dan heb je de kosten er in één keer uit.....

En een HKM zwever is niet goedkoop hé...
 
Zei hij die 'zich tevreden moet stellen' met een veld waar nomaliter 4 clubs mee tevreden zouden zijn. :???:
Waarom denk je dat ik graag bij jullie gastvlieg als ik in Limburg ben? :rolleyes:

Dirk.

Heb ik bij jouw niks van gemerkt vorige keer, van dat grote veld. Waren het de patatten of de bieten :rolleyes::rolleyes:
 
Heb ik bij jouw niks van gemerkt vorige keer, van dat grote veld. Waren het de patatten of de bieten :rolleyes::rolleyes:
Twee keer zelfs. De eerste keer met die grote Horten, de tweede keer met die old-timer. Allebei een kwestie van zelden mee gevlogen, en allebei een essentieel slechtere glijhoek dan ik gewend ben ... :confused:

Gaat tegenwoordig een stuk beter nu ik ze niet meer als een F3J/F3B vlieg. :D

Gr. Dirk.
 
Twee keer zelfs. De eerste keer met die grote Horten, de tweede keer met die old-timer. Allebei een kwestie van zelden mee gevlogen, en allebei een essentieel slechtere glijhoek dan ik gewend ben ... :confused:

Gaat tegenwoordig een stuk beter nu ik ze niet meer als een F3J/F3B vlieg. :D

Gr. Dirk.

Grapje Dirk ;)
De eerste keer op een vreemde plek vliegen vind ik ook altijd spannend; zelfs al is er veel plek ................
 
Back
Top