bericht van de KNVvL

Status
Niet open voor verdere reacties.
inderdaad als je geen back up hebt zoals een buddybox of in ieder geval iemand die hem in de gaten houd niet te ver vliegen
voor het geval de video uitvalt

maar daarvoor heb ik nou juist een fy21ap als de video uitvalt haal ik een switchje om en een paar minuten later circelt hij weer vrolijk boven mijn hoofd

super veilig:wink:
 
Sommige mensen kunnen vanaf 1.5km een vliegtuig nog terug vliegen op zicht. Mag je dan ook zover vliegen met spotter.
 
Ik vind het allemaal een beetje opgeblazen.

1. Stel je koop een nieuwe Heli. Hoeveel vluchten heb je dan nodig voordat je het model 100% vertrouwd? 10 keer?
Ik heb mijn Robbe Cardinal al wel 50 keer gevlogen en nog nooit gecrashed.
Ik heb 100% vertrouwen in mijn Model + FPV apparatuur.

2. Twee FPVérs met 1 watt 2.4G RC veroorzaken geen storing bij elkaar.
Het bewijs is er. Wel eens van frequentie hopping gehoord?
Goede tip: Zet je mobiele telefoon eens uit tijdens het vliegen dat scheelt veel crashes.(dat leer je als FPVer)

3. Een onervaren vlieger leert in 5 min FPV vliegen. Dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt bij iemand die op zicht vliegt.
Als ze eenmaal de omgeving kennen zetten ze zelfs dat ding aan de grond.

4. De kans op beeld uitval is zeer gering.(Zorg voor goede antennes)
Als de kwaliteit goed is en je hebt een goede OSD dan kan er bijna niets meer misgaan. Bij elke eerste vlucht blijf je toch dicht in de buurt.
Ook bestaat er al als backup een Return To Home systeem die bij ontvangst verlies ingeschakeld kan worden. Neem maar van mij aan dat het niet eens nodig is. Niemand wil graag zijn kist verliezen met dure FPV spullen.

5. De ontwikkeling op FPV gebied worden steeds veiliger en beter.
Aangezien FPV een hele dure hobby is doen de ontwerpers van FPV spullen heel erg hun best om goede GPS ,antenne's , trackers en backupsystemen te ontwikkelen.

6. Zelf het Nederlandse leger zet FPV vliegtuigjes s'nachts in om vuurwerk vandalisme te bestrijden.

Mijn Conclusie is dat FPV vliegen veiliger is dan vliegen op zicht.
Een jaar terug knalde nog een Raptor 50 een paar meter voor mijn neus de grond in.
Ik zal je wel vertellen dat ik liever mijn schuimpje voor mijn kop krijg dan een Raptor 50.
 
Mijn insteek in dit hele verhaal is niet het aanvallen van de FPV ik vind het een prachtige ontwikkeling en moedig het aan. Echter de manier waarop die uitgevoerd wordt baart mij ernstige zorgen en bedreigt meer dingen in de modelbouw dan alleen jullie groep. Dit is waar ik mijn zorgen over uit.

Nogmaals het gevaar zit in de houding die een groot deel van de FPV mannen aanhoudt hierin.

Ik ben dan heel benieuwd waar je bang voor bent?

Wat betreffende het gevaar van de houding van de fpv mannen. Een groot deel (zoals jij het noemt) komt waarschijnlijk niet verder dan 100meter zonder kennis van zaken en met slechte zenders. De serieuze fpv'er zit hier op het forum, leest zich in en vraagt om advies bij de fpv mannen. Ik heb zelf nog steeds geeb fpv gevlogen, ondanks dat ik hier 4 vliegtuigen voor vol klaar heb staan. Puur om ook het leerproces met zenders, antennes, osd e.d. goed te doorlopen.
De mensen die echt ver vliegen hebben veel ervaring, goede apparatuur en vaak geen grote portomonee om hun toestel op te offeren door gevaarlijke stunts uit te gaan halen. Daarnaast gaat het om relatief lichte toestellen.

Wetgeving is er altijd al, maar wat heeft dit voor een zin? Zolang er toch geen handhaving is en capaciteit om op te sporen dan heeft het reguleren toch geen nut?

Als een agent kwaad wil dan haalt hij het agentschap telecom erbij en die kunnen altijd wat vinden of wat dacht je van artikel 5?

Zolang er geen ongelukken gebeuren, blijft dit geen prioriteit voor welke instantie dan ook.

Maar wees gewoon verstandig.
 
Helemaal eens met Roel en Marco.

Zo begon ik met het 5.8GHz fatshark kitje maar kwam er al snel achter dat het beeld veel te vaak uitviel. Ook dichtbij en dan bedoel ik soms minder dan 100m.
Gevolg was in ieder geval een OSD erop gezet.
Dat was na de eerste crash/onbedoelde landing was het meer op 300 meter aangezien ik de sticks neutraal bleef houden.
Daarna dacht ik zelf even een klein rondje te testen boven het veld (ja was even alleen). Wederom door slecht beeld de weg kwijt maar juist door het beetje beeld dat ik nog had op GPS terug kunnen komen.

Dat was voor mij de grens. Daarna gestopt tot ik een betere Vtxzender had.
Toch nog wat uitvalletjes dus betere antennes erop.
Modelletje ook niet echt geschikt. Type baksteen dus ook maar een ander model gemaakt zodat er wat meer zweef vermogen inzit en er ook nog zonder motor naar een goede landingsplaats gezocht kan worden en met de motor achterop. En waar ook de elektronica degelijk kon worden ingebouwd i.p.v. alles op elkaar gepropt met wirewraps.
En die net zoals altijd voldoet aan de technische keuringen (Weet zelf wel waar rekening mee te houden om degelijk de bouwen) zover dat op gaat bij een schuimpje.

En zoals al gezegd. Wij willen niet moedwillig neer gaan op een onbekende locatie en alles kwijt zijn of schade veroorzaken.

Dus zo onbetrouwbaar en gevaarlijk zijn wij niet bezig.
Rond scheuren met kleine lichte modelletjes of mocht het in de buurt komen van bebouwing en de afstand vluchten met gewoon goed spul.
En dat laatste zijn er echt maar een handje vol momenteel. De rest vliegt maar relatief dicht bij.

Er zijn zat situaties die meer risico hebben zoals Roel en Marco al aankaarten met een heli als voorbeeld. Of het nou de vliegers zelf zijn of omstanders. Op dat moment is de veiligheid nooit te garanderen.
 
Laatst bewerkt:
Er worden hier een aantal goede punten aangehaald.

Om te beginnen wat Roel zegt, je doet nog geen gekke dingen met je toestel als je het nog niet vertrouwd. Ook een FPV toestel zal de eerste tien vluchten lekker dicht bij het baasje blijven. Pas als hij goed vliegt en alles is zorgvuldig aan tests onderworpen, gaan ze er wat verder mee. Het is dus niet zo dat er gewoon maar allerhande rommel 5km weg gestuurd wordt.

Dan hebben we het zogenaamde "RTH" systeem.
Een beetje FPV toestel heeft dit aanboord, zeker als hiermee voorbij de kilometer gevlogen wordt. Wij als FPV vliegers hebben dus eigenlijk de beste failsafe van jullie allemaal! Blijft een gewone kist netjes in de lucht als het futaba protocol weer eens een hartverzakking heeft? De FPV toestellen die dit niet aanboord hebben vliegen over het algemeen ook niet zover weg, dus dat maakt dan ook niet zoveel uit.

FPV vliegen vind ik makkelijker dan gewoon vliegen, maar dat is mijn ervaring. Daarmee sluit ik aan op Roel zijn punt 3. Mijn eerste vlucht was heerlijk rustig, en ook het landen ging prima, en dat terwijl ik het model op zicht gevlogen een ezel vond.

Lang verhaal kort, het materieel wordt dichtbij uitvoerig getest, pas als dat allemaal feilloos werkt zal er over grotere uitstapjes gedacht worden.
 
Sommige mensen kunnen vanaf 1.5km een vliegtuig nog terug vliegen op zicht. Mag je dan ook zover vliegen met spotter.
Dan hebben ze goede en/of groter toestel EN zitten ze te hoog.
... Hoeveel FPV'ers denk je dat er lid zijn van de KNVVL ?
Hoeveel FPVers denk je die er vliegen in club verband ?
Vooral geen lid worden van belangenverenigingen, in je uppie is het veel makkelijker om iets voor elkaar te krijgen bij gemeentelijke/regionale/landelijke overheden. En zo zal het ikke-ikke-ikke denken zich tegen de hobby keren. Geen goede regels, het gaat een keer mis, modelvlieger kan zijn huis verkopen.
... De meesten vliegen met STANDAARD Futaba 35Mhz ...
Op 35MHz mag niet (=not) gevlogen worden, is alleen voor varen, vliegen en rijden.

Disclaimer: ik vlieg al lang niet meer (heli), dus zeker geen FPV, heb zelf mijn RC zender ooit gebouwd, ben blond en dom en intellugent, weet er niets van, heb me niet verdiept, wil anderen de wet voorschrijven, heb een verborgen agenda, gun anderen geen lolletje, ben een hufter, pummel, zeiker, klojo, wil x,y,z kapot maken, kick op verpesten van andermans pleziertjes, bij mij komt ook wel eens plasticje in GFT, heb ook wel eens een bekeuring gehad, moet belastingaangifte nog doen, ook wel eens appeltje uit boomgaard van buren gebietst, kan wel/niet gedachten lezen, ben een guru/knoeier, ben wel eens uit klas gestuurd enz.enz.
 
Laatst bewerkt:
Zoals et er nu uit ziet hebben we aan de KNVvL ook niks..
Maar misschien komen ze nog met iets zinnigs tegen begin volgend jaar.

Die 35Mhz opmerking snap ik ook niet veel van overigens. ;)
 
Is de account van Ron gehackt ofzo.
Meestal komt er wel wat zinnigers uit.
Die 35Mhz not done is wel heel raar.

Laten we het er maar op houden dat juist de 35MHz voor vliegende modellen bedoeld is en de 27 en 40MHz voor Autotjes en bootjes.

Mn 80cm stickje kon je nog op 500m redelijk zien. Dus met een beetje model en de juist vlieghoek en wolkendek kleur of juist blauwe lucht en zon kan je best een eind komen
 
Bernie moet ik het ff uitleggen?

Ron geeft aan dat alles natuurlijk niet zomaar uit de duim gezogen wordt
En dat er regels zijn gemaakt zodat het wiel niet op nieuw uitgevonden hoeft te worden.
Als er 1 zijn vinger heeft gebrand zorgen zij er voor dat je niet de rest van de vingers brand.

Maar 1 ding wordt vergeten
Dat zijn de Pioniers.
Astronauten die gewaarschuwd worden niet hoger te gaan omdat er geen lucht is toch hebben ze de maan gehaald.
De auto's die levensgevaarlijk waren met ontploffingen maar toch rijden wij er nu allemaal in.

Geef de FPVers gewoon de kans om te laten zien dat wij geen gevaar zijn voor de modelbouw !!!!
 
Laatst bewerkt:
Dus op 35MHz mag alleen gevlogen worden??? Ooooooooooo ... dat wist ik niet ;) Die stoute rijders en vaarders toch, foeifoeifoei, misschien valt er wel een vliegtuigje uit de lucht.

Geen zorgen Dennis, account is niet gehackt, ook geen last van hersenverweking dan anders, maar soms kan sarcasme/ironie verhelderend werken, vandaar mijn onzin, bedoeld om een spiegel voor te houden.

Zonder sarcasme nu, en heel duidelijk, heb het ook al in ander draadje gezegd: iemand die zich willens en wetens niet aan de modelvlieg/RC/luchtvaart relevante wetten en regelen houdt, wel en niet FPV vliegen maakt niet uit, mag van mij een boete krijgen dat hij scheel ziet, plus inbeslagname. Mocht dit mensen in het verkeerde keelgat schieten: wie de schoen past, trekke hem aan.

Alle FPV vliegers KNVvL steunen zodat zij met bijvoorbeeld een commissie van FPV'ers (waaronder Sven ;)), onder de vlag van KNVvL voorstellen naar de instanties kunnen doen. Dat is m.i. de enige manier die werkt. Together we stand, divided we fall.

Verder valt me op dat een aantal mensen in deze discussie(s) heel veel jij-bakt. Jammer.
 
Laatst bewerkt:
Zoals et er nu uit ziet hebben we aan de KNVvL ook niks..
Maar misschien komen ze nog met iets zinnigs tegen begin volgend jaar.

En dan?

Ik denk dat veel FPV vliegers dit niet doen op een club. Veel clubs willen dit ook niet (heb ik begrepen).
Kortom, FPV vind plaats buiten een club. Regelgeving kan je dan maken, controle kan niet. De enkeling die wordt betrapt kan beboet worden, maar hoe groot is de kans hierop?

Wat ik hiermee wil zeggen is dat een forum als dit niet moet gaan bekvechten en welles nietes spelletjes houden. Je houdt altijd felle voor en tegenstanders. Regelgeving = mijn inziens leuk voor de staatskas en niet te handhaven.

Ik blijf erbij dat stickies op dit en soortgelijke forums veel meer nut hebben. Het geeft mensen inzicht, het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden voor welke rc/fpv aspirant en de goeroe's hier kunnen uit ervaring goede adviezen geven. Ook de vrijwillige adviezen uit de radioamateur hoek kunnen hier goed van pas komen, zonder het gezeik van je hebt teveel Watt en het mag niet. Onderlinge regulering en adviezen zijn veel beter. Een enkele dwaas gaat het wellicht proberen op 1,5Watt. Wij kunnen dan toch beter adviseren om dit op maximaal 700mW of minder te houden en tips te geven vanuit de antenne hoek, stroomverbruik, instraling op componenten e.d.? Of gaan we blijven roepen dat zo iemand illegaal bezig is en deze persoon toch zijn eigen plan trekt en lekker gaat wildvliegen en niet terugkeert op dit forum?

Ik heb het al eerder geroepen, kom met concrete voorstellen die voor iedereen accetabel zijn (wel of niet legaal). Wellicht kan een knvvl daar zijn plan op borduren (voor zoverre dit zin heeft). Wij vliegen elkaar dan in iedergeval niet in de haren.
 
Wat ik met die opmerking bedoelde is dat de huidige reglementen volledig spaak lopen met het concept FPV vliegen. Hoe kan de FPV piloot ten alle tijden zicht hebben op zijn toestel? Splitscreen? Videobril doormidden zagen? ;) Om maar een voorbeeld te noemen. En ook het bericht over het vooruitzicht van komend jaar zien er eigenlijk niet zo veelbelovend uit. Zoals eerder gezegd lijkt het meer een verscherping dan een verruiming van de regels.

Bij ons op de club mag het overigens nog, zolang we maar uit de buurt blijven van de boer een eind verderop, en elkaar niet uit de lucht blazen met maffe apparatuur. ;) Maarja bij ons zit er weer een smeerkees met een wifibooster in een van de boerderijen, dus heeft het "vrij" FPV vliegen van onze clubleden een andere oorzaak.

En een soort van "Hoe vlieg ik veilig" handboekje voor FPV, ja, dat heeft denk ik wel nut. Alles legaal is nu nog een "long shot", maar zo goed en zo kwaad als het gaat ervoor zorgen dat alles veilig verloopt zou zeker niet mis zijn. Het zou misschien zelfs een opstap kunnen zijn naar nog beter georganiseerde FPV vliegerij zoals je al zegt. Het laat in ieder geval goede wil zien. :yes:

Op RC groups hebben ze dergelijke stickies zelfs al geloof ik?
 
Laatst bewerkt:
En wat nou als je een eyetop bril gebruikt?

images
 
Ziet er wel intellectueel uit als je over bril kijkt.

EN goede FAQs Marco, EN goede voorlichting, EN sociale controle op fora en meetings, EN heldere regels, indoctrineren die handel. Zo zal een FPV-vlieger die alles netjes doet niet financieel het onderspit delven mocht er iets mis gaan. Goede regels zijn ook bescherming, niet alleen inperking.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top