Mooie dramatische titel hè? Werkt altijd, want je bent aan het lezen 
Mocht je een verdere inleiding willen tot mijn persoon / verhaal:
- Topic m.b.t. zenderkeuze -> Resultaat is een Futaba T7C 2.4 Ghz
- Topic met verhaal + vliegtuigkeuze -> Inmiddels twijfel ik over vliegtuig + aandrijving
===== EDIT =====
Inmiddels al wat keuzes gemaakt! Zie hier om te "fast forwarden"!
===============
Stand van zaken
Ik heb inmiddels mijn zender aangeschaft: een Futaba T7C. Daarbij heb ik inmiddels ook Aerofly Pro als flightsim en ik ben dus lekker aan het oeffenen op de PC. Na een uurtje of 2 "spelen" eindigt nog maar ongeveer de helft van alle pogingen in meer dan één deel
Ik ben inmiddels ook lid van de vliegclub in Weert en heb al iemand gevonden die het aan durft om mij te gaan trainen. So far so good.
Electro vs Brandstof
Tja. Ik ben niet bepaald de eerste met dit dilemma, daar ben ik me van bewust. Ook dat het een nogal subjectieve keuze is en dat ze beiden hun voors en tegens hebben. Tóch wil graag jullie mening horen die op echte ervaringen gebaseerd zijn.
Aanvankelijk wilde ik voor electro gaan omdat het me een stuk goedkoper leek om in te stappen. Ook denk ik dat de grootste investeringen makkelijker herbruikbaar zijn. De lader, de LiPo's en de ESC zijn vrij simpel te hergebruiken in het toestel ná mijn trainer.
Bij brandstof heb ik het idee (maar correct me if wrong) dat de kans vrij groot is dat ik bij mijn tweede of derde vliegtuig ook een nieuwe/grotere motor zal moeten kopen. En aangezien de motor bij brandstof toch een groot deel van de totale prijs bepaalt is dat dan een stuk duurder dan bij electro. Ook heb ik het idee dat bij brandstof het geheel (motor, maar ook vliegtuigframe) harder zal slijten en dus sneller aan vervanging toe is.
Het nadeel van electro lijkt me de laad-tijden. Om een hele dag vooruit te kunnen heb je een aardig arsenaal aan LiPo's nodig denk ik? Da's ook niet goedkoop natuurlijk. Ik weet dat je in het veld met de auto ook le lader kunt gebruiken, maar dan nog lijkt het me dat je ze sneller leeg vliegt dan je ze kunt herladen.
En dan het grootste nadeel van electro: het geluid. Natuurlijk is dat subjectief, het is op zich natuurlijk fijn dat het minder lawaai maakt, maar ik wil uiteindelijk met Warbirds gaan vliegen. ME-109, FW-190, Spitfires, enz.
Dan klinkt een brandstofmotor natuurlijk een heel stuk realistischer. Dit is eventueel op te vangen met een soundmodule, maar die zijn ook prijzig.
Dan is er nog het mechanische aspect. Een brandstofmotor an sich lijkt me erg leuk om aan te werken. Ik heb vrij veel mechanische ervaring en ben een knutselaar, dus dat lijkt me leuk om te doen.
Maar, ik wil ook graag zelf vliegtuigen bouwen en voor mijn gevoel is dat dan weer een stuk makkelijker en flexibeler met electro!
Zoals je ziet... twijfels, twijfels. Dus de ervarenen: brand los en overtuig mij!
(Maar houd het a.u.b. vriendelijk... geen flamewars tussen nitro-fanaten en electro-overtuigden)
Het vliegtuig
Een ander punt van twijfel is het vliegtuig. Zoals in mijn originele post te lezen was wilde ik gaan voor een Mentor. Maar na gesprekken met mijn instructeur en wat leeswerk denk ik dat de Mentor wel eens té makkelijk kan zijn. Leuk om mee te beginnen, maar ik wil wel een toestel waarmee ik in elk geval één heel seizoen kan vliegen zonder er op uitgekeken te raken.
Ik zit nu te denken aan een Calmato. Dat zou dan een .40 brandstof of een TR EP kunnen zijn. Hoe denken jullie daar over?

Mocht je een verdere inleiding willen tot mijn persoon / verhaal:
- Topic m.b.t. zenderkeuze -> Resultaat is een Futaba T7C 2.4 Ghz
- Topic met verhaal + vliegtuigkeuze -> Inmiddels twijfel ik over vliegtuig + aandrijving
===== EDIT =====
Inmiddels al wat keuzes gemaakt! Zie hier om te "fast forwarden"!

===============
Stand van zaken
Ik heb inmiddels mijn zender aangeschaft: een Futaba T7C. Daarbij heb ik inmiddels ook Aerofly Pro als flightsim en ik ben dus lekker aan het oeffenen op de PC. Na een uurtje of 2 "spelen" eindigt nog maar ongeveer de helft van alle pogingen in meer dan één deel

Ik ben inmiddels ook lid van de vliegclub in Weert en heb al iemand gevonden die het aan durft om mij te gaan trainen. So far so good.
Electro vs Brandstof
Tja. Ik ben niet bepaald de eerste met dit dilemma, daar ben ik me van bewust. Ook dat het een nogal subjectieve keuze is en dat ze beiden hun voors en tegens hebben. Tóch wil graag jullie mening horen die op echte ervaringen gebaseerd zijn.
Aanvankelijk wilde ik voor electro gaan omdat het me een stuk goedkoper leek om in te stappen. Ook denk ik dat de grootste investeringen makkelijker herbruikbaar zijn. De lader, de LiPo's en de ESC zijn vrij simpel te hergebruiken in het toestel ná mijn trainer.
Bij brandstof heb ik het idee (maar correct me if wrong) dat de kans vrij groot is dat ik bij mijn tweede of derde vliegtuig ook een nieuwe/grotere motor zal moeten kopen. En aangezien de motor bij brandstof toch een groot deel van de totale prijs bepaalt is dat dan een stuk duurder dan bij electro. Ook heb ik het idee dat bij brandstof het geheel (motor, maar ook vliegtuigframe) harder zal slijten en dus sneller aan vervanging toe is.
Het nadeel van electro lijkt me de laad-tijden. Om een hele dag vooruit te kunnen heb je een aardig arsenaal aan LiPo's nodig denk ik? Da's ook niet goedkoop natuurlijk. Ik weet dat je in het veld met de auto ook le lader kunt gebruiken, maar dan nog lijkt het me dat je ze sneller leeg vliegt dan je ze kunt herladen.
En dan het grootste nadeel van electro: het geluid. Natuurlijk is dat subjectief, het is op zich natuurlijk fijn dat het minder lawaai maakt, maar ik wil uiteindelijk met Warbirds gaan vliegen. ME-109, FW-190, Spitfires, enz.
Dan klinkt een brandstofmotor natuurlijk een heel stuk realistischer. Dit is eventueel op te vangen met een soundmodule, maar die zijn ook prijzig.
Dan is er nog het mechanische aspect. Een brandstofmotor an sich lijkt me erg leuk om aan te werken. Ik heb vrij veel mechanische ervaring en ben een knutselaar, dus dat lijkt me leuk om te doen.
Maar, ik wil ook graag zelf vliegtuigen bouwen en voor mijn gevoel is dat dan weer een stuk makkelijker en flexibeler met electro!
Zoals je ziet... twijfels, twijfels. Dus de ervarenen: brand los en overtuig mij!
(Maar houd het a.u.b. vriendelijk... geen flamewars tussen nitro-fanaten en electro-overtuigden)
Het vliegtuig
Een ander punt van twijfel is het vliegtuig. Zoals in mijn originele post te lezen was wilde ik gaan voor een Mentor. Maar na gesprekken met mijn instructeur en wat leeswerk denk ik dat de Mentor wel eens té makkelijk kan zijn. Leuk om mee te beginnen, maar ik wil wel een toestel waarmee ik in elk geval één heel seizoen kan vliegen zonder er op uitgekeken te raken.
Ik zit nu te denken aan een Calmato. Dat zou dan een .40 brandstof of een TR EP kunnen zijn. Hoe denken jullie daar over?
Laatst bewerkt: