Zenoah 38cc draait niet...

weer lekker een middagje op de motor liggen slaan, maar nog steeds wil hij niet blijven draaien :(
we hebben heel de carburateur gekuist, membranen die erin zitten zijn in orde en handmatig kan je hem aanzuigen.

Wat wel anders is dan vroeger is het volgende,
toen je de motor vroeger ging aanzuigen (met je hand de carburateur afdekken en met de prop draaien) dan ging er benzine uit de carburateur lopen als je je hand eruit deed. Nu gaat er al benzine langs een andere weg weg lopen (je ziet hem lekken) terwijl je hand er nog steeds op zit..

We zijn dus aan het denken om een hele nieuwe carburateur te kopen, want we hebben er echt genoeg van..

waar kan je aan zo een nieuwe geraken?

Die membramen die ik op de foto,s zien zeggen mij alles .

Een setje nieuwe membramen en dichtingen er in en hij loopt weer . :D


Mvg Johan
 
we waren dus achter nieuwe membranen gegaan, maar die vent zei dat deze nog prima waren :?
hij kon ook niet achter deze membranen komen zei hij, weet iemand nog een adresje?
 
Mensen, waarom zoeken jullie niet bij de fabrikant? Kijk eens wat de fabrikant van die carburateurs te vertellen heeft over het onderhoud en de afstelling van hun producten!
Het heeft me geen minuut gekost om met een zoekprogramma de site van Walbro te vinden en met wat zoekwerk daar vindt je vrij makkelijk een zeer uitgebreide uitleg van de werking en het onderhoud van de diaphragm carburateurs.
Kijk HIER maar eens. Dit sukje (Engelstalige) leesvoer heeft mij heel veel geholpen bij het begrijpen van de werking van deze carburateurs. Wanneer je dat begrijpt weet je ook hoe je ze moet afstellen en als er iets niet lekker werkt kan je ook beter zoeken naar de mogelijke oorzaak.

Afgaande op de klacht omschrijving denk ik dat de benzine pomp niet of niet goed werkt. Je kan slingeren aan die prop tot je geel ziet maar zonder benzine zal de motor niets doen!
Waar moet je naar kijken? Wel als eerste zou ik het gaatje van het carter naar de pomp eens goed controleren. Zit daar niets in en als je de prop ronddraait voel je daar de vacuüm en druk pulsen wel! Gewoon de bougie eruit, je vinger op dat gaatje en de prop rondslingeren, je moet dan de vacuüm en druk pulsen duidelijk kunnen voelen.
Is dat in orde dan ga je verder kijken. Is het gaatje in de afstandhouder waarop de carburatuer is gemonteerd wel open? En zo ga je stapje voor stapje verder.
Dat je waarschijnlijk op de membranen zal uitkomen acht ik waarschijnlijk want net als plotterwelt denk ik dat die er niet helemaal jofel meer uit zien. Vooral het regelmembraan ziet er op deze foto nogal "flodderig" uit.
20110417_14.JPG

De persoon die je vertelt dat die er nog goed uitziet heeft volgens mij niet goed gekeken.

Dus lees dat service manual van Walbro eens goed door. Nee, niet helemaal wat er staat ook een stuk in over carburatuers die "wij" niet gebruiken maar dat zie je snel genoeg. Vervang de membranen en controleer de gaatjes voor de pomppuls! Ik ben er behoorlijk zeker van dat je dan de motor wel aan de gang zult krijgen en met de opgedane kennis uit het service manual kan je hem dan ook optimaal afstellen.
Moet lukken volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
Deze membramen zien er toch niet zo goed uit, ik denk dat plotterwelt eens mooi gelijk gaat krijgen, ik zou ze zelf ook vervangen.

mvg
 
ZG38

En loopt de machine nu?
In de carburateur zit ook nog een miniscuul filtertje, kan ook dicht zitten.
Verder loopt er ergens anders benzine uit(?)..Is je kunststof nippel van de slang/carb niet gescheurd, komt nml ook wel eens voor.
Wat ik verder doe met een motor die lans stil staat is idd eerst wat pure (zonder olie) benzine druppelen in het gaatje van het metalen huis van het mebraam zodat deze los kan komen, aanzuigen met een vinger op de carb (prop GOED vasthouden) en "aanslingeren".
Mocht de motor idd afslaan dan kun je je vinger tijdens het aanslaan half op de carb drukken, de motor zuigt nu brandstof aan en je vinger werkt als een soort chokeklep, op een gegeven moment moet de motor/carb dit zelf overnemen.
Wat ook wel eens helpt is je volgas-sproeier verder openzetten, er kan nml vuil in en rond deze zitten, door verder open te zetten wordt dit vuil meegenomen en verbrandt, waarna je merkt dat de motor rijker gaat lopen, langzaam sproeier weer dicht draaien naar de originele positie.
Maar inmiddels zal ie wel lopen.........
 
En loopt de machine nu?
In de carburateur zit ook nog een miniscuul filtertje, kan ook dicht zitten.
Verder loopt er ergens anders benzine uit(?)..Is je kunststof nippel van de slang/carb niet gescheurd, komt nml ook wel eens voor.
Wat ik verder doe met een motor die lans stil staat is idd eerst wat pure (zonder olie) benzine druppelen in het gaatje van het metalen huis van het mebraam zodat deze los kan komen, aanzuigen met een vinger op de carb (prop GOED vasthouden) en "aanslingeren".
Mocht de motor idd afslaan dan kun je je vinger tijdens het aanslaan half op de carb drukken, de motor zuigt nu brandstof aan en je vinger werkt als een soort chokeklep, op een gegeven moment moet de motor/carb dit zelf overnemen.
Wat ook wel eens helpt is je volgas-sproeier verder openzetten, er kan nml vuil in en rond deze zitten, door verder open te zetten wordt dit vuil meegenomen en verbrandt, waarna je merkt dat de motor rijker gaat lopen, langzaam sproeier weer dicht draaien naar de originele positie.
Maar inmiddels zal ie wel lopen.........

Hey jan,
de motor loopt nog steeds niet, maar we hebben ook niet meer geprobeert :)
in ieder geval bedankt voor je goeie raad, de membranen gaan een van de dagen arriveren omdat ze niet in stock waren. De benzine kwam langs het gaatje in de carburateur.

We willen wel graag nog vliegen voor begin juli, dus we gaan er weer mee aan de slag !

Grt Dennis
 
vandaag heeft hij zijn vierde en vijfde vlucht achter de rug, in het begin hadden we nog wat afstelwerk maar hij vliegt wel mooi !
hier zijn enkele foto's zoals beloofd :)

295948_2266192527931_1042070902_32408882_380463082_n.jpg


311924_2266194727986_1042070902_32408887_1578193099_n.jpg



317221_2266195368002_1042070902_32408891_238687555_n.jpg



296968_2266196048019_1042070902_32408892_489237614_n.jpg



310131_2266196808038_1042070902_32408894_1660426782_n.jpg


304736_2266197448054_1042070902_32408896_1445861314_n.jpg
 
Dat is een mooie Tigermoth geworden .:thumbsup:

Hoop dat je er nog jaren plezier van mag hebben

Motjes worden vaak heel oud . ;)

Mvg Johan

Hee Johan,

ik moest je van m'n vader nog bedanken voor de moth :)
het heeft wat langer geduurd dan verwacht om hem in de lucht te krijgen, maar het was het wel waart ;)

hij zei als je nog van die onafgewerkte projecten hebt, dat je het altijd mag laten weten :)

Grt Dennis
 
hij zei als je nog van die onafgewerkte projecten hebt, dat je het altijd mag laten weten :)

Een TC-Piper (orginal) die 3/4 klaar is staat hier nog op de zolder . :D
Eventueel met Hydromount en ZG-45 .

Ik heb voorlopig door de opdrachten geen tijd om hem af te maken en voor de Pipermeeting heb ik er een staan .

Mvg Johan
 
Back
Top