HELP, 2de x Schroefas krom!

  • Topicstarter Topicstarter cessna182
  • Startdatum Startdatum
C

cessna182

Guest
Hallo Allemaal,

Vandaag ben ik voor de 2de keer gaan varen met mijn najade boot. Nadat deze bij de 1ste keer kapot ging met een gebroken koppeling en schroefas had ik gehoopt na een aantal verbeteringen dat het vandaag goed zal gaan. HELAAS na een +/- 20 minuten rustig varen, gaf ik even gas, en boem weer een koppeling kapot en as krom (zie foto):onweer:. Ik snap er helemaal niks meer van, alles is standaard op de schroefas na. De orginele was een glijlager schroefas en die heb ik vervangen door een kogelgelagerde schroefas. Hieronder staan de gegevens van de gebruikte onderdelen. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!

gegevens onderdelen:
Motor: Robbe roxxy 3656-06
Regelaar: roxxy 960-6 60A
Accu: Lipo 14,8 v. (2X 14,8 v, 5000 mah,parallel geschakeld, +op+, -op-)
Schroef standaard 2-blads 33mm
Schroefas dikte 4mm
Koppeling: Robbe koppeling


gr. Raymond ps misschien de koppeling te zwak, ik weet het niet meer.
 
Foto

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Opstelling aandrijving

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
misschien de koppeling te zwak, ik weet het niet meer.

Zie ik het goed dat er één koppeling is? Misschien moet je dan toch kijken naar een cardan met twee koppelingen. Wellicht is de uitlijning niet goed genoeg, en dat kan behoorlijke krachten opleveren.

Groet,

Ad

EDIT
Als je voor kwaliteit gaat, zoiets misschien,
 
Laatst bewerkt:
Om te beginnen is de as te lang van af motor tot askoker.
De koppeling kan dat niet aan.
Daar er op die lengte geen betrouwbare draaipunt kan zijn ietwat uit balans en klaar ben je !
En deze koppeling is ook te star voor deze aandrijving .
Daar moet je wat degelijkers voor nemen.
mvg
Frederik:D :D
Ps
Zo blijf je aan het klooien
 
Als je het goed uitlijnt kun je beter een koppeling uit 1 stuk gebruiken. Deze dus:

gr3374.jpg


Die kan niet zomaar uit elkaar klappen en de as slopen.

Er zit trouwens ook wel een redelijke afstand tussen waar je schroefkoker ophoudt en de motor. Misschien zou het geen slecht idee zijn een extra lager midden tussen het einde van de schroefaskoker en de motor te plaatsen.
 
Hallo Ad,

Klopt, er is 1 koppeling. Het kan kloppen dat de uitlijning niet perfect is. Echter bij het plaatsen van de schroefas, wordt de schroefas eerst aan de motor gemonteerd, daarna pas vast gelijmd in de boot. Je zal dan denken dat de uitlijning redelijk in orde is.Kan het niet zo zijn dat de koppeling gewoon te zwak is, en breekt met als gevolg as krom.

gr,
raymond
 
Een koppeling uit 1 stuk lijkt me wel een goed idee. De afstand van de schroefas koker heb ik al dik 2 cm korter gemaakt dan standaard het geval is. Afstand nu is +/- 5 cm.
 
Frederik,

Is een koppeling uit 1 stuk (indoorvlieger) een goed oplossing.
 
Kan het niet zo zijn dat de koppeling gewoon te zwak is, en breekt met als gevolg as krom.

Uit die kromme as blijkt gewoon dat de krachten erg groot zijn geweest. Als de koppeling dat zou houden zou het gaan rammelen als de pest door ondermeer de veel te grote krachten op de motorondersteuning. Ik denk dat een cardan toch de beste oplossing is (ik hoop dat Frederik het daar mee eens is). Er zijn ook veel goedkopere van kunsstof dan die ik eerder aangaf (ook bijvoorbeeld van Robbe), en ik heb wel gelezen dat mensen daar ook goede ervaring mee hebben.

Groet,

Ad
 
Laatst bewerkt:
Oke, bedankt Ad.

Een cardan koppeling, hopelijk dat hier dan beter mee gaat. De koppeling die ik nu van robbe had ,koste +/- 15 euro, daarbij werd mij vertelt dat deze koppeling perfect zal zijn voor deze motor/boot met eventuele oneffenheden in de uitlijning.

gr,
Raymond
 
Jij hebt hier veel meer ervaring mee, Frederik. Ben je het eens dat een cardankoppeling een oplossing zou zijn?

Groet,

Ad

Laat ik eerst eens even vertellen als dat de persoon zelf op mijn post geen eens reageert
En in mijn oog ook een beetje eigenwijs is
Hij heeft namelijk al wat aan de as gedaan maar er zit nog 5 a 5.5 cm ruimte tussen
Terwijl ik schreef als dat de as veeeeeeeeeel te lang is
Als je een starre koppeling neemt moet je het verdomd goed uitlijnen
Over toerental word er hier niet gesproken
Dat speelt hier ook een grote rol hoor vergissen jullie je niet daarop
Dus nog een goede raad knul
Zet de motor 5 mm van je askoker af incl koppeling
Dus de koppeling tegen de motor aan en 5 mm vanaf de koker
En dan bij voorbaat een cardan
Maar nogmaals de TOEREN he
Dat is ook een hele grote factor
Ook de hardheid as is er zo een
rvs of gewoon staal
en zo zijn er misschien nog wel wat dingetjes
Waar ik nu niet even opkomt
Maar de hoofdzaak heb ik nu wel uiteen gezet
Dus dikte as
Materiaal As
Toerental As
En niet te vergeten
Lengte As
Want hoe langer de as des te makkelijker gaat hij krom
En zeer zeker bij lange assen
En kom nu niet met het verhaal van de race boten
Want dat is een heel ander systeem en zefs de as is daar flexibel
mvg
Frederik
 
Oke, bedankt Ad.

Een cardan koppeling, hopelijk dat hier dan beter mee gaat. De koppeling die ik nu van robbe had ,koste +/- 15 euro, daarbij werd mij vertelt dat deze koppeling perfect zal zijn voor deze motor/boot met eventuele oneffenheden in de uitlijning.

gr,
Raymond


Ik denk dat die kardan uit elkaar spat bij het geweld wat die brushless motor op 14.8V erop los gaat laten. Toerental en koppel zullen flink hoog zijn, vermoed. Ik sluit me wat dat betreft aan bij de tips van dhr van Gent, er zit een te lang stuk as tussen de motor en de koker. Of dat nog een heel stuk kleiner maken, of een lager ertussen, zodat de as extra ondersteund wordt.
 
Oke, Bedankt Frederik voor de informatie. De boot werd trouwens standaard gelevert met 7 cm vrije as, deze had ik al korter gemaakt na +/- 5 cm. Ik wilde wel korter alleen de bijgeleverde buis kon niet verder komen, omdat deze anders niet meer bij de onderzijde(achterzijde) uit kwam.
groeten,
Raymond
 
Oke, Bedankt Frederik voor de informatie. De boot werd trouwens standaard gelevert met 7 cm vrije as, deze had ik al korter gemaakt na +/- 5 cm. Ik wilde wel korter alleen de bijgeleverde buis kon niet verder komen, omdat deze anders niet meer bij de onderzijde(achterzijde) uit kwam.
groeten,
Raymond
Kom eens met de asdikte en wat voor materiaal
 
Frederik,

De as is 4 mm dik. Het is een RVS kogelgelagerde schroefas van Graupner (lengte 300 mm)

groeten,
Raymond
 
Hallo Raymond,

Misschien is het een optie, om de schroefaskoker te vervangen door een z.g.n. Compact Wellenanlage, waarbij de motorflens vast zit aan de schroefaskoker.
Op die manier heb je nooit meer uitlijnproblemen en de koppeling is een starre koppeling, die het grootste motorgeweld aan kan:
full


full


full


Met de toeren van de Roxxy zou ik wel een versie met kogellagers nemen.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oke, Bedankt Frederik voor de informatie. De boot werd trouwens standaard gelevert met 7 cm vrije as, deze had ik al korter gemaakt na +/- 5 cm. Ik wilde wel korter alleen de bijgeleverde buis kon niet verder komen, omdat deze anders niet meer bij de onderzijde(achterzijde) uit kwam.
groeten,
Raymond

Zat die motor en accu's er ook standaard in? Ik denk dat bij het ontwerp van deze motoropstelling van een stuk minder vermogen is uitgegaan. De Najade is toch wel een redelijk oud ontwerp, dacht ik.


Kom eens met de asdikte en wat voor materiaal

Asdikte stond al in de openingspost. ;) (materiaal dan weer niet, dus vraag is wel deels relevant)


Ik denk dat de oplossing van Plompebled ook een mooie is. Kan de as niet meer gaan slingeren, perfecte uitlijning, dus geen vermogensverliezen in de koppeling.
 
De motor zat er standaard bij. De lipo accu's niet, de info voor welke ik accu er op kon aansluiten was van 3S-6S. De lipo die ik heb gekozen is 4S, 14,8 volt,. Daarnaast zat er standaard een glijlager schroefas bij en een robbe koppeling(zie foto)
 
Back
Top