Welk type electromotor voor starter?

Dat wa snog een snelle modificatie aan de F15 Gerald.
Nu de rest nog ;-)
Ja, het werkt inderdaad wel erg mooi zo maar de andere motoren zullen dan voorlopig eerder semi-automatisch worden, heb namelijk nog een berg manueel ecu's liggen. Zal dan wel een starter opbouwen maar los bedienen met een acuutje, da's nog altijd lichter dan de duikfles! ;)

Heb er wel eens aan gedacht om ook een klein gasflesje in te bouwen, lijkt dan net kerostart.
Heb het wel effe geprobeerd maar kreeg niet genoeg gas druk in het kleine flesje maar dat had waarschijnlijk meer te maken met lage druk in grote fles. Misschien ooit nog maar eens proberen.
In USA inderdaad verboden maar daar hadden ze andere oplossingen voor. Zo weet ik dat ze bij RAM turbines zo'n CO2 patroontje gebruikten als gas reservoir. Deze was precies groor genoeg voor één start en de gasklep moest dan ook open blijven staan zodat tijdens die start ook alles weg was. Zo hadden ze geen gas meer aan boord als ze opstegen. Maar dat hoefd nu niet meer met die mooie kero-starts.

Grtz,
 
ik persoonlijk zou voor een bb serie motor gaan, maar geen 280 ,want die is veeeel te klein.
ik gebruik zelf de speed 480 bb van graupner , dat is een supersterke motor met kogellagers ,en verwisselbare koolborstels
Hoi Martin, ja dat is gewoon uitproberen. Nu zit er een standaard graupner S400 in, we zullen zien hoelang hij het uithoud. Ik wil later misschien tóch de stoute schoenen aantrekken met die 280BB vanwege gewichtsbesparing. AMT lijkt ook wel een dunne motor te hebben, enig idee wat zij gebruiken?

Groetjes,
Gerald
 
nee ,dat zou ik zo 123 niet weten wat AMT gebruikt.

Gewoon proberen Gerald ,zo heb je ook de Gr180 voor elkaar gekregen.
 
speed 400

Ik gebruik voor de 74 mm motor een speed 400 6 volt. met nu 46 vluchten op de teller nog steeds geen probleem.
Ik start ook nog met gas
Met kero starten wie heeft er ervaring mee .
Bevalt mij eigelijk goed een externe gas fles.
Ik gebruik ook geen ventielen op het juiste moment open ik de gas kraan.
En een servo gestuurde festo kraan zorgd voor de kero. simpel en bedrijfs zeker.

gr GJ
 
Ik gebruik voor de 74 mm motor een speed 400 6 volt. met nu 46 vluchten op de teller nog steeds geen probleem.
Ik start ook nog met gas
Met kero starten wie heeft er ervaring mee .
Bevalt mij eigelijk goed een externe gas fles.
Ik gebruik ook geen ventielen op het juiste moment open ik de gas kraan.
En een servo gestuurde festo kraan zorgd voor de kero. simpel en bedrijfs zeker.

gr GJ
Hoi Gerrit-Jan, vraagje; welke spanning gebruik je voor deze motor? Heb je dan nog een lage spanning schakelaar of gewoon in één keer alles er op. Heb zojuist mijn starter geprobeerd op een 2S lipo, da's 8,4V volgeladen. Mijn nieuwe GR180 toert daarmee op naar 7000rpm maar weet niet of de motor een verkorte levensduur heefd, wat zijn jouw ervaringen?

Groetjes,
Gerald
 
spanning starter

Hoi Gerrit-Jan, vraagje; welke spanning gebruik je voor deze motor? Heb je dan nog een lage spanning schakelaar of gewoon in één keer alles er op. Heb zojuist mijn starter geprobeerd op een 2S lipo, da's 8,4V volgeladen. Mijn nieuwe GR180 toert daarmee op naar 7000rpm maar weet niet of de motor een verkorte levensduur heefd, wat zijn jouw ervaringen?

Groetjes,
Gerald

Ik gebruik 8.4 volt 7 cellen nu ik er over na denk geen problemen met de 74 mm motor. het op starten kun je in stellen lage spanning . dan 100% als de motor begint op te toeren . bij 18000 start motor uit.
 
Heb van de week wat spullekess binnen gekregen en ga de andere GR180 ook voorzien van een startermotor, definitief geen duikfles meer nodig! :banana:

Ik ga tóch de kleinere variant proberen, heb een permax 280BB besteld, volgens mij dezelfde als wren en ik denk ook de behotec. De clutch had ik 2 x besteld bij jetoe. Niet m'n grootste vrienden maar voor de prijs van 10 dollar, 7,50 pleuris kan je het niet zo nauwkeurig zelf maken, altans de preciese sleuf frezen.

Vraagje, als ik de motor bij afzetten wil kortsluiten om hem te remmen, moet ik daar dan niet een weerstand tussen zetten? Ik ben bang dat ik anders de motor opblaas als ik de polen bij hoog toeren doorverbind......


Hieronder de motortjes, de grote speed400, de 280BB en rechts een goedkope speed300. Heb de kleine motortjes effe op m'n GR180 geprobeerd. De 280BB haalt dezelfde toeren als de speed400 bij 9000rpm. De goedkope 5,- speed300 zit 1000 toeren lager. (allemaal bij 8,4V 2S lipo 2200mAh)

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-JM8IS8QQ.jpg
 
Zijn de motoren al (inwendig?) ontstoord? Wil je het helemaal mooi doen dan kun je behalve de standaardontstoring met 3 condensatoren ook nog een Schottky diode plaatsen, in sper uiteraard.
 
Geen onstoring nodig Ron, het is alleen voor starten op de grond, in de lucht starten gaat toch niet. (Altans, niet met mijn set-up) Ik heb een losse start accu die ik tijdens starten aan plug met een schakelaar. De bedoeling is dat als ik de schakelaar loslaat, de andere pool van de schakelaar de motor kort sluit om de motor abrupt te laten remmen zodat de bendix clutch positief terug schiet. Ik ben alleen bang dat bij direct kortsluiten de motor té veel puls ampere terug krijgt zodat er een wikkeling kan doorbranden. Ik zit dus te denken om er een weerstandje tussen te zetten.

Grt,
Gerald
 
koppeling

afbeelding609.jpg

:xmas: hallo Gerald , dat wat je wil dat het gebeurt met elektrostarter
koppeling ? dat gebeurt met deze koppeling van Alfred Frank modejet ..zonder ekxtra wat te doen ...
 
Hoi Svetco, bedankt voor posting, zien er goed uit.:D Ik ken deze starters, Ullrich heefd er ook tekeningen van voor de UT160 die ik heb. Heb alleen moeite om de spiraal te draaien.

Maar met deze kleine clutches gaat het prima hoor. Ik dacht dat ik de motor moest remmen maar heb de starter vanmorgen af gemaakt en getest, werkt prima zonder rem. Zojuist wezen proefdraaien met de motor en het gaat perfect. De clutch klapt meteen naar voren en bij uitzetten direct weer terug in het huisje. Het zijn hele kleine, lichte koppelingetjes die ook goed zelf te maken zijn, alleen de sleuf is wat lastig maar niet onmogelijk.

Groetjes,
Gerald
 
startmotor voor KJ66 turbine en clutch

Heel veel heb ik mij vermaakt met jullie modelbouwforum over het zelfbouwen van een modelturbine,wat mij namelijk ook erg interesseert en zodoende heb ik mij ook maar aangemeld voor diverse vragen.
Met het serieus bouwen van turbine's ben ik omstreeks 1996 begonnen,o.a.de Thomas Kamps turbine en vervolgens de Kurt Schreckling KJ-66 turbines.
Alles bij elkaar,heel leuk modelbouwerswerk mede ook het maken van de hulpgereedschappen o.a. de puntlasmachine en het balanceer-apparaat.
De laatste jaren heb ik een totaal automatische start-unit ontwikkeld en gemaakt en daar wil ik nu informatie over i.v.m.het startmotortje.
Nu ben ik niet meer de jongste in deze business maar modelbouw is altijd mijn leven geweest en nog steeds.
Alleen hoop ik nu dat dit verhaal goed is geplaatst Gerald Rutten omdat ik vrij nieuw ben met het werken op een PC ?
Sjef Schoenmakers in Tilburg.
 
... Alleen hoop ik nu dat dit verhaal goed is geplaatst Gerald Rutten omdat ik vrij nieuw ben met het werken op een PC ? ...
Welkom Sjef :)

Voor voorstellen en specifieke vragen kun je ook een nieuwe thead=draadje=discussie starten in het Turbine aangedreven of Zelfbouw subforum. Dit doe je d.m.v. de nieuw thread knop
newthread.gif

Die knop vind je bovenaan in elk subforum. Met een nieuw draadje heb je meer kijkertjes :) want er is geen hond die Gerald's discussies leest ;) :mrgreen:

In het Testforum kun je spelen/experimenteren/kl*ten met berichten. Ook handig is de voorbeeld van bericht knop, voor je een bericht plaatst.

Met de
edit.gif
knop kun je berichten wijzigen/verbeteren. Dat kan tot vier weken na plaatsing. Daarna moet je dit via het moderatorteam doen, d.m.v. van klik op waarschuwingsbordje naast het betreffende te wijzigen bericht.

Meer en betere uitleg over werking van en werken met het forum in de FAQ in het tweede blauwe lint boven elke pagina. Direkte link/verwijzing naar de FAQ
Modelbouwforum.nl - FAQ


Forumtipjes:
Inidien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.
Geef ook je woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.
 
Laatst bewerkt:

zelfbouw turbine
Hoy Gerald,ik heb je bericht ontvangen,dus ik ben blij dat het mij is gelukt om op dit medium het zo ver te brengen al moet ik nog veel oefenen.
Hier zijn een paar afbeeldingen van mijn turbine werkzaamheden,althans als dit mij weer lukt,maar dat hoor ik dan wel !
Ooit hoop ik nog een vliegtuig ervoor te gaan bouwen en mijn brevet dan gaan te halen omdat ik nu al genoeg turbines daarvoor heb gebouwd...
groeten van Sjef.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoy Ron,nu hoop ik maar dat Gerald deze foto's ook kan zien ondanks weer deze misser!
Vriendelijke groeten Sjef.
 
Rob van Sommeren,
mijn profiel is zichtbaar gemaakt,nu vraag ik mij toch af waarom de discussies van Gerald door geen hond worden gelezen zoals je mij vertelde,dat snap ik even niet !!!
groeten : fanaat Sjef.
 
Back
Top