Topic defect Dagelijks heli beslommeringen..

Spul staat al in de auto. Spannend. Ik ga alleen de Gaui even testen. Als ik daarna nog chill genoeg ben vlieg ik de 450 nog even.. Eerst nu even m'n zoon naar school brengen..
 
Waarom zou je je toerental niet kunnen verhogen met je throttle curve?
Als je al een 100% lijn hebt, moet je idd een ander tandwiel erin gaan zetten
Staat de curve nog op 60% gaat het toerental best nog een stuk omhoog tot de 100% bereikt is..

Stel, je hebt geen throttle curve omdat je een zender hebt die dat niet weergeeft, dan is de motor/tandwiel de enigste optie
 
Ik ga de Gaui even testen.

ben heel benieuwd hoe ie het doet :)

ik ga zo ook nog even een testvlucht maken.
t is de eerste keer dat ik de pitch zelf heb afgesteld, nu maar hopen dat ik alles goed heb gedaan :rolleyes:
 
Zoals student zegt.
throttle% geeft een bepaald pwm voltage richting de motor, in combinatie met de belasting bepaalt dat je toerental, Amperage en dus vermogen.
Wanneer je je throttle % verhoogt zal zowel je toerental, amperage(deze ben ik niet 100% zeker van, is van meer afhankelijk) en vermogen omhoog gaan.
 
Nou, verdorie!

Vanmorgen eerst 3 LiPo's probleemloos leeggevlogen. Begon de kleine BO 105 net lekker aan te voelen en heb die drie pakketjes dan ook op hoogte en snelheid leeggevlogen. Bij het vierde pak kreeg ik na 2 minuten een tik op de swash door, en wilde uit voorzorg landen, maar dat haalde ik dus niet meer....:onweer:

Dikke crash en in elk geval de romp is behoorlijk afgeschreven. De rest moet ik nog bekijken. Rotorbladen hebben het gelukkig overleefd, en rotormast en kop lijken ook onbeschadigd. Maar wel balen want het geheel gaat toch weer geld kosten!

Ben een beetje droevig vandaag, vooral omdat ik niet weet wat er nu precies aan de hand was. De heli had tot dan toe storingsvrij gevlogen.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Dagelijks heli beslommeringen..

Ok, mijn ochtend.. Laat ik met het slechte nieuws beginnen. De Gaui is toch iets niet goed mee. Keurig op laten toeren en ik wilde de lucht in tot de Gaui met z'n bips de hoogte in ging en de neus rechts omlaag. Die viel dus bijna om. Gelijk gestopt en de Gaui kwam gelukkig weer op z'n skids terecht. Mijn veld is allemaal kleine stenen en graspollen dus ik dacht dat een skid bleef hangen. Heli opnieuw neergezet en 2e poging. Zelfde verhaal. Alle servo's lijken gewoon hun werk te doen. Zenderinstellingen zijn verder niet veranderd maar hij wil met z'n neus de grond in..
Meer hierover ind dit topic http://www.modelbouwforum.nl/threads/gaui-probleem-stuurrichtingen.147271

Wat ga ik doen. Nu even niks. Dit moet uitgezocht worden en ik denk dat ik met mijn beperkte ervaring dit niet zelfstandig moet doen. Ik zet de Gaui dus even op de plank en als ik van de "schrik" ben bekomen kijk ik of er een vrijwilliger in de buurt is die echt veel ervaring heeft en de Gaui even samen met me wil langslopen. Dat hoeft niet morgen of overmorgen maar op termijn..

Maar goed. Dat was het slechte nieuws. Ik ben uiteraard niet bij de pakken gaan neerzitten en heb de Gaui in de kofferbak gezet en de 450 gepakt. De laatste vlucht was nog best met wat adrenaline ivm met het vliegen zonder kruis. Dat was vandaag echt helemaal weg. Ik heb drie lipo's echt fijn gehovered. Hield hem mooi op z'n plek en heb wat side gedaan. Nog niet volledig maar wel de tail naar 45-60 graden geduwd en rustig weer terug. Toen naar huis en boodschappen gedaan met toch verder een goed gevoel.

Daarna de mcpx gepakt en terug naar het veld. Heerlijk 4 lipo's gevlogen en ook gecontroleerde pirouetten gedraaid. Dus niet wild om de as maar een langzame piroutte. Ging prima. Dus dat was mijn dag..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erg jammer, sterkte er mee! Ben je er al achter wat de oorzaak is van de crash?


Nee, totaal geen idee. Drie liPo's storingsvrij, en de vierde vlucht ergens halverwege, zet ik een bocht in en "zwikt" de heli wat maar ik kan de bocht verder normaal uitsturen. Aangezien ik in die bocht verder toch niks kon op dat moment besloot ik direct na de bocht de landing in te zetten. Leg de heli vlak, trek de pitch rustig terug en daarna is de controle weg en was het ongecontroleerd terug richting moeder aarde...

Heb niks kunnen vinden, behalve dat een van de tuimelschijf servo's opeens een heel andere middenpositie heeft.... maar of dat voor of na de crash gebeurd is weet ik niet, want de vluchtbaan tijdens de korte weg naar beneden komt niet overeen met die nieuwe middenpositie.

Ik kan mij ook niet herinneren op die locatie eerder storing gehad te hebben, maar wie weet zit er een zendamateur in de buurt of zo.

De ontvanger is kort geleden bij Jan (Corrien) geweest en had sindsdien op de plank gelegen. Bij deze heli hing de antenne los naar beneden, en de afstand tussen mij en de heli zal 20~25 meter geweest zijn, dus ik kan mij niet voorstellen dat ik een slechte ontvangst zou hebben. Heel vreemd.

Baal wel behoorlijk, want het rompje is niet zo heel duur en de schade zal rond of net boven de 100 Euro uitkomen, maar de romp is niet op voorraad, en daar heb ik meer de smoor over in.

Groet, Bert
 
Thermotas, warm waterkruikje halen bij de blokker, en je lipo's in die tas warm houden.
En snel wisselen ;)
Dan heb je er veel minder last van.
Maar altijd je timer opnieuw instellen, omgevings temperatuur doet veel meer dan je denkt.

Maar ik heb mijn heli en alle andere spullen zoals lader en accu altijd in de schuur liggen. De schuur is meestal gelijk aan de buitentemperatuur.
's Winters als het vriest wordt het meestal niet kouder als 2 graden. Heeft dit dan ook invloed op m'n accu's als ik ze in de schuur heb?
 
Ga daar maar wel van uit, en het is sowiso niet verstandig om je spullen in een onverwarmde ruimte op te slaan.

Groet, Bert
 
Mmmm... oke, dan ga ik maar is even een nieuw hobbyplekje voor me zelf opzoeken in het huis:)

Maar als ik de helikopter wel in de schuur laat staan, dan zou dit toch juist beter zijn want als ik dan van warm(binnen) naar kou(buiten) ga, dan gaat het toch weer krimpen of uitzetten? Of is het voor de electronica gewoon niet goed?
 
Mmmm... oke, dan ga ik maar is even een nieuw hobbyplekje voor me zelf opzoeken in het huis:)

Maar als ik de helikopter wel in de schuur laat staan, dan zou dit toch juist beter zijn want als ik dan van warm(binnen) naar kou(buiten) ga, dan gaat het toch weer krimpen of uitzetten? Of is het voor de electronica gewoon niet goed?

Als de heli koud is, en je plaatst hem in een warme ruimte, treed er condens op. Andersom valt het wel mee. Die condens verdwijnt echter in een verwarmde ruimte vanzelf zodra de heli op temperatuur is. Mocht er condens optreden omdat jouw heli van -5 buiten naar +5 in het schuurtje gaat, zal die condens niet verdwijnen....

Ook hebben verwarmde ruimtes de neiging veel droger te zijn dan onverwarmde, tochtende schuurtjes. Daardoor kan vocht toch meer schade aanrichten.

Krimpen en uitzetten is iets waar ik in 30 jaar nog nooit iets van gemerkt heb, met één uitzondering: de Sullivan stuurkabels. Die zie je gewoon langer of korter worden als je model vanuit de schaduw in de zon of vice versa gezet word. Verder heb ik er nooit wat van gemerkt in practische zin.

Groet, Bert
 
Mmm, ik kom niet op de laatste pagina..

**Edit**

Maar door dit berichtje nu weer wel.. Opgelost..
 
Onderdelen bestellen

Nou zeg, zit ik al weken te wachten op een bestelling van Hobbyking zie ik op mijn tracking bij Speedpost ineens de status:

"Return to Sender as requested by sender" staan.

Iemand dit eerder voorgehad? Ik snap hier niks meer van.:confused:
Probeer al in contact te komen met Speedpost maar je kan net zo goed een speld in een hooiberg gaan zoeken.

Marcel.​
 
Wat had je besteld dan? misschien zendapparatuur wat geweigerd is door de TNT douane?

Imo waardeloos dat HK enkel EMS aanbied waar je niets aan hebt en verder geen koeriersdiensten. Het moet al enorm de moeite waard zijn wil ik daar weer eens gebruik van maken. Heli's, onderdelen en accu's koop ik er eigenlijk ook niet meer omdat er goede alternatieven zijn.
 
Back
Top