Arkai bidi

zwaartepunt heb ik aangeleerd gekregen dat hij op 1/4 van de vleugel moet liggen zwaartepunt te ver naar voren is beter als naar achter ;-)
 
Ja, kleuren.

Er zijn zoveel voorbeelden, niet raar dan dat je de zelfde kleuren tegen komt.
Je maakt het tenslotte naar je eigen smaak.
Beter vlieg je iets neuslastiger als staart lastig, maar dat is je eigen smaak.
Zwaartepunt bij een rechte vleugel is meestal te vinden op 1/3é, maar er zijn uitzonderingen, dit ondervind je wel bij de eerste maiden.

Johan.
 
Beetje off topic;

Arkai kijkt wel meer af van anderen. Ik had een Arkai Salop, deze is bijna gelijk aan de Kyosho Calmato Trainer 40. Paar kleine verschillen zoals;

Luikje onder de tankruimte, wel errug handig de Calmato heeft dit niet.
Geen brandstofbestendige motorruimte, Calmato had die wel.
Slecht landingsgestel veel speling en buigt bij elke landing, Calmato is veel degelijker.
Schuimvleugel ipv houtbouw bij Calmato.
Slecht gelijmde spanten, slechte (hard)houtkwaliteit. tov de Calmato.
Zelfde Span, profiel en model als de Calmato.
Zelfde prut bekleding.

Er is wel een goedvliegend vliegtuig mee te maken maar er is meer werk en bij elkaar komt het totaalbedrag gelijk aan het orgineel.

Verder ik had een Arkai Salop, en die hebben ze de staart eraf gevlogen, kortom een mid-air.:(:(:( Jammer want hij vloog prima.
 
Ik ben wel tevreden over de bouw van de Bidi, alles houtbouw netjes recht en licht. Ik heb wel een aluminium landingsgestel geplaatst en niet de standaard aluminium roerheveltjes gebruikt. Ook heb ik echte scharniertjes gebruikt bij de rolroeren.

Tot nu toe heb ik gebruikt:

4 towerpro 9 grams servo's
een 6 kanaals E-sky 35 mhz ontvanger
een dymond 18 ampère regelaar

ben van plan deze motor te kopen:DYMOND PROFI AL 2836 | Aussenläufer-Motoren | DYMOND brushless Motoren | E-Motoren | Motoren

en een 3s 2100 lipo ook van dymond.

Weet iemand wat voor balanceer stekkertje ik nodig heb voor de dymond lipo's?

Frank.
 
Weet iemand wat voor balanceer stekkertje ik nodig heb voor de dymond lipo's?

Frank.

Ha,
Ik heb ook diverse Dymond motoren, regelaars en lipo's in gebruik. Moet zeggen: ben er erg wijs mee. Redelijk geprijsd, netjes afgewerkt en prima prestaties.
Dymond gebruikt JST-EH balanceerstekkertjes (dat is hetzelfde als Robbe/Graupner/Kokam)
 


Hongkong was verleidelijk maar het is toch Kampen geworden. Ben er maar even heen gereden en heb er de eerder genoemde motor en lipo opgehaald.

Het zwaartepunt ligt goed, het vliegtuig helt iets naar voren met het zwaartepunt op 1/3 van de vleugel. Het gewicht is wel gestegen naar 840 gram en de motor heb ik wat verder naar voren geplaatst.

De motor heeft al even gedraaid met een 8 x 4 prop. Komt best wel veel power uit zo'n klein motortje!!

Morgen de puntjes op de i zetten: regelaar goed instellen, alles opladen en zijn vaste plekje geven.

Groet Frank.
 
toch is een dymond motortje altijd mooier als een chinese ;-)

Waar denk je dat Staufenbiel zijn motortjes vandaan haalt? Juist ja Hong Kong. Er bestaat geen duitse Dymond fabriek, het is Genuine Chinees.

bekijk maar eens HC2836 KV1120 brushless outurnner motor for airplane Free Shipping | eBay en verbaas je.

Wie dergelijke motortjes van diverse merken naast elkaar heeft ziet geen verschillen, gelijk zijn;

Het wattage
Het aantal omwenteling per volt.
De bouw is exact hetzelfde
Het doosje is gelijk aan
de gebruiksaanwijzing is hetzelfde.
Alle schroefjes meenemers zijn gelijk en in dezelfde hoeveelheid.
Stekkertjes zijn ook bijgeleverd.
Zou je ze door elkaar gooien dan zie je geen verschil.

Niet gelijk is,
Het bestelnummer op doosje.

Er worden in China een enorme massa van dit soort motortjes gemaakt en zijn ze eigenlijk allemaal hetzelfde. Wie de wattages meet ziet dezelfde rendementen. Voor regelaars geld hetzelfde, zo zijn Dymond, Hitech,Turnigy helemaal gelijk aan elkaar. Google maar eens op 2830 brushless en verbaas je. Het zijn geen dure motoren maar zoveel beter dan de Mabuchi speed motoren die vroeger alleen voor handen waren.

Verder het motortje is met een 8X4 prop wat onderbemeten, had je beter de AL 2830 kunnen nemen is goedkoper en lichter. op de 2836 past prima een 9X4.75, vliegt de kist veel beter op. Verder is de regelaar te krap een 2836 geeft 220 watt aan vermogen, volt x ampere = watt, dus 11,1 volt x 19,8 ampere =220 watt wel uitgaande van 3s lipo en geen verliezen die er wel degelijk zullen zijn. Verder is het verstandig je regelaar over te dimensioneren Ik zou gaan voor minimaal 30 amp. Een uitgefikte regelaar heeft vaak ook een defecte BECtot gevolg en als dat hoog in de lucht gebeurd eindigt het avontuur in splinters.

Ik vlieg een Piper Cub van Hyperion met ongeveer dezelfde afmetingen met een 2830 motor (ook uit Hong Kong) met 3s lipo 1800 Ma, 9X4,75 prop, 30 ampere regelaar, weegt 800 gram. En dat vliegt heel goed. Je kunt letterlijk hooveren met deze combinatie. en dat alles ruim 10 minuten op vol vermogen en dat is gewoon knallen.

;) Eigenlijk was de Hong Kong deal via ebay zo gek nog niet, zelfde motor maar met ruim bemeten regelaar. En dat alles voor minder.;)

Nu maar weer terug naar mijn bouwplank:D
 
Laatst bewerkt:
ik weet dat dymond het daar vandaan heeft maar het stickertje vind ik altijd mooi
ik vind het erg makkelijk dat alle dingen over de motor daar gewoon op staat bij veel andere chinese motoren doen ze dat niet


ook vergeet je dat het aantal watt die op de motor staat een piekvermogen is dus meestal 15 sec. max.
de 18 amp van de regelaar die is de maximale continu belasting

verder is de prop die aangeraden word de prop met de beste efficiëntie dus waar je de langste vliegtijd mee hebt als je er meer uit gaat trekken zal de motor warmer worden en treed er meer verlies op.
je moet gewoon op zoek gaan naar de beste combinatie dus:
veel vermogen korte vliegtijd lage efficiëntie of:
minder vermogen lange vliegtijd hoge efficiëntie

ieder heeft hier een andere mening over en ieder model reageert er anders op dus is het vaak gewoon het handigst om te doen wat er word aangeraden en dan zelf aan te passen naar je eigen smaak

groeten Robert

ps,

bij het lijstje vergat je de interne weerstand ;-)
 
Laatst bewerkt:
bij het lijstje vergat je de interne weerstand ;-)

!!Lezen!!! Het staat er wel degelijk! Ik schreef; Verder is de regelaar te krap een 2836 geeft 220 watt aan vermogen, volt x ampere = watt, dus 11,1 volt x 19,8 ampere =220 watt wel uitgaande van 3s lipo en geen verliezen die er wel degelijk zullen zijn. Hiermee doel ik op weerstand van je motor etc.

Wat ik schreef was praktijkervaring, ik heb ook een 8X4 geprobeerd en die vloog met moeite, 9X4.75 presteert veel beter. Let wel ik vlieg pas 42 jaar waarvan 15 jaar electro en nu weer helemaal terug bij brandstof. Let wel 18 Amp op top van je regelaar is en blijft te weinig. Ik blies een 25 amp op met een 2830 met een 8x6, dus die 30 amp aangeraden voor een 2836 is op zijn plaats. Het simpele rekensommetje bewijst dat, zelfs al zou je maximaal 18 amp trekken dan is het nog te weinig, het is en blijft onderbemeten.

Denk na voor je wat schrijft! Ik vergeet niets!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen 42 jaar ervaring maar ben het toch niet helemaal met je eens.
Een elektromotor trekt stroom, afhankelijk van welke prop je monteert. Die 220W is het maximum wat je er uit mag halen, wat er uit komt is afhankelijk van de prop en niet van de regelaar. Als was die regelaar 100A, dan nog trok het motortje dezelfde stroom als met een 18A regelaar. Dus als je een normale prop monteert zodat je onder de 18A blijft is er niks aan de hand.

Verder vind ik het persoonlijk een beetje onzinnig om met zo'n kistje en een beginner aan de knuppels te beweren dat je er mee moet kunnen hoveren.
Als je beweert dat een kistje als dit met 150W niet te vliegen is dan heb jij andere maatstaven dan ik.
 
Ik wou het motortje graag snel hebben, als je in Hongkong of Amerika besteld duurt het langer dan naar Kampen rijden;) als je pech hebt duurt het zelfs erg lang. Ik vond het prijsverschil wel meevallen.

De 8 x 4 prop die ik er op heb zitten is inderdaad onderbemeten maar geeft denk ik meer dan genoeg trekkracht voor dit vliegtuig en zal ook niet zoveel ampère trekken waardoor ik de regelaar kan gebruiken die ik al had. Een grotere prop kan altijd nog. Ik heb hem al flink laten draaien en de regelaar wordt net een beetje lauwwarm.

Wat meer gewicht van de motor vind ik wel prettig vanwege het zwaartepunt.

Op een gegeven moment moet je een keuze maken en ik ben tot nu toe, zeer tevreden over mijn keuze. Wat niet wil zeggen dat ik in de toekomst waarschijnlijk ook wel eens iets in Hongkong zal bestellen.
 
@PH-AJH

Ik ga helemaal mee in je mening over die 220 watt, al zul je toe moeten geven dat het wel wat krapjes is. Ik heb met de 2830 die lichter is dan de voorgestelde 2836 wel ruim 200 watt eruit gekregen, dan loopt de motor wel op zijn top en wordt hij wel te warm. Ik moest er wel 220 watt instoppen (gemeten met meetapparaat).

Verder de hoover is inderdaad onzin, maar was om aan te tonen hoe goed die motortjes eigenlijk wel zijn!

Verder hoop ik oprecht dat de komende piloot veel plezier heeft aan zijn aankoop.
 
Vandaag even uitgebreid de motor laten proefdraaien. Met een 8 x 4 prop begint hij na 18 minuten in toeren terug te lopen om na 21 minuten te stoppen. (door de regelaar i.v.m. cellen onder de 3.1 volt). Ik heb hierbij de motor steeds tussen volgas en halfgas laten draaien.

Ik denk dat het dus wel goed zit. Verder wordt er niets erg warm.

Morgen maar eens proberen een vluchtje te maken.

Frank.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag even uitgebreid de motor laten proefdraaien. Met een 8 x 4 prop begint hij na 18 minuten in toeren terug te lopen om na 21 minuten te stoppen. (door de regelaar i.v.m. cellen onder de 3.1 volt). Ik heb hierbij de motor steeds tussen volgas en halfgas laten draaien.

Ik denk dat het dus wel goed zit. Verder wordt er niets erg warm.

Morgen maar eens proberen een vluchtje te maken.

Frank.
 
...begint hij na 18 minuten in toeren terug te lopen om na 21 minuten te stoppen.
Ze hebben mij verteld dat je beter niet kan doorgaan tot de regelaar de zaak dichtdraait. Als je een timer op je zender hebt, stel dan een alarmpje in bij 18 minuten of zo; blijft je lipo gezonder.
 
Back
Top