Graupner Amigo II (verslag)

  • Topicstarter Topicstarter Jon van Dijk
  • Startdatum Startdatum
gisteren was het anders wel een super dagje om hem te maidenen!

succes ermee! we horen/zien het verhaal van de re-maiden wel passeren!
 
gisteren was het anders wel een super dagje om hem te maidenen!

Jaja peper het maar in !!! Zit hier sinds het weekend ziek thuis. Nooit ziek. Gelukkig hoef ik niet te werken. Zit hier nu te #%#*& om die klepjes werkend te krijgen, maar het lukt.
Ook even de motor proef laten draaien. Die pylon geeft geen probleem, als die Amigo het maar uithoudt.

Groet, JH
 
Die Amigo is mooi, je motorbokje is netjes maar ....

Zet er alsjeblief meteen een klappropeller op. Een vaste prop in die afmetingen heeft wel zoveel weerstand dat het echt afbreuk doet aan het mooie zweven wat mogelijk is met een Amigo ;)
 
Ik weet het Arno, je hebt helemaal gelijk.

Heb al eens wat geëxperimenteerd met zoiets:

full


Maar dit is echt zo slap als een vaatdoek. Dan krijg je de problemen die @Firefox beschrijft.

@PH-AJH zou er een klap duw prop opzetten. Dat is ook een prima idee. Dan maar wat boodschappen gaan doen..........

Groet, JH
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allereerst beterschap Jan Hein! Snel weer beter worden, kun je weer lekker vliegen ;-).

Dan zag ik een aantal keren voorbij komen dat je je zorgen maakt of je Amigo het aan kan. Ik denk het wel..
Ik heb met de mijne al best wat stuntjes moeten uithalen en tot dusver nog geen problemen gehad.
Dan heb ik een kennis in Engeland die hem op de helling vliegt met windkracht 4-5. Ik heb de man helemaal gek verklaard maar hij doet het nu al 2 seizoenen en zijn Amigo leeft ook nog steeds :-).

Zoals jij bouwt moet hij het makkelijk aan kunnen..
Succes met zijn maiden!

Groeten,

Paul.
 
Allereerst beterschap Jan Hein! Snel weer beter worden, kun je weer lekker vliegen ;-).

Dan zag ik een aantal keren voorbij komen dat je je zorgen maakt of je Amigo het aan kan. Ik denk het wel..
Ik heb met de mijne al best wat stuntjes moeten uithalen en tot dusver nog geen problemen gehad.
Dan heb ik een kennis in Engeland die hem op de helling vliegt met windkracht 4-5. Ik heb de man helemaal gek verklaard maar hij doet het nu al 2 seizoenen en zijn Amigo leeft ook nog steeds :-).

Zoals jij bouwt moet hij het makkelijk aan kunnen..
Succes met zijn maiden!

Groeten,

Paul.
in mijn jeugd ook met de amigo op de helling gestaan met 250 gram lood in zijn zwaartepunt (ivm de wind) en vliegen met dat ding .had toendertijd wel het richtingsroer aangepast voor betere respons het bovenste gedeelte had ik aan de voorkant ook mee draaiend gemaakt (net zoals de metrick heeft en de sagitta).origineel was de amigo lui op zijn richting .

dit was in de vulkan eifel waar ik vorig jaar ook ben geweest . alleen teoen was het je kanaal roepen ,geen respons ,zender aan ,geen paniek bij een van de andere vliegers ,dan kon je vliegen :D .
 
@ janhein, ik denk niet dat je je zorgen moet maken....

ik heb een oude amigo 2 gehad, waar een cox 0.8cc op stond vroeger.... denk dat de motortjes van vandaag de dag, net wat soepelder lopen, en dus je amigo helemaal niet om zeep gaan helpen
 
Misschien een domme vraag, maar wat gebeurt er als ik de motor als duwmotor ga gebruiken en een gewone klapprop monteer. De bladen klappen dan gewoon naar achter.
Wie weet er meer van ?
Duwprops zijn maar beperkt leverbaar.

Groet, JH
 
Dat snap ik Leon, en ook dat de prop op de juiste manier moet worden gemonteerd. Maar kun je dat zomaar ongestraft doen zonder schade aan de motor. Voor dit motortje wordt een 8 x 4 aanbevolen, maar niet verkrijgbaar in druk. Wel een 8 x 5 (Aeronaut)
Anders zou ik het gewoon moeten proberen.

Zoiets zou dat moeten worden:

full


Groeten, JH
 
Laatst bewerkt door een moderator:
denk er wel aan dat de domping omgekeerd moet zijn dan.

ik zou zeggen, laat het spul eens proefdraaien, en dan voorzichtig op halve gas op de amigo .... (gewoon op 10m hoogte ofzo vliegen, en kijken wat het doet)
in principe mag het niet echt problemen geven denk ik...
de motor laten omgekeerd draaien is gelukkig eenvoudig 2 draadjes verwisselen.

ik zou het eerst proefdraaien tussen de bankschroef ofzo... je weet maar nooit... dan dan zie je ineens wat de prop duwt....

(ik geloof wel dat je een echte duwprop nodig hebt, en niet zomaar een trekpropje als duwprop kan gebruiken)
 
Bij een borstelloze motor kun je de draairichting ongestraft omkeren (niet bij een borstelmotor).
Hoe? Heel simpel: twee van de drie draden verwisselen. Maakt niet uit welke twee.

Waar je op moet letten is dat de prop-bladen niet te ver naar achteren kunnen. Als hij voorbij de draaiings-as kan komen, loop je de kans dat hij niet meer uitklapt om dat de certifugaalkrachten hem juist naar de andere kant willen sturen. Het resultaat is een gigantische onbalans die je motorbokje waarschijnlijk binnen één minuut op de aarde doet belanden. Ongeacht of je 300m hoog vliegt, of net start.
De methode om dat te voorkomen is een triplex- of epoxy plaatje achter de prop-meenemer en de moer plaatsen, die ervoor zorgt dat de prop niet verder dan recht-naar-achteren-wijzend kan klappen. Een elastikje of rubberbandje kan voorkomen dat het onderste propblad naar beneden zakt.

Je kunt ook de prop-meenemer omgekeerd monteren (dan moet je de bladen er andersom in monteren), dan kun je de spinner ook weer monteren. Ziet er minimaal beter uit, en is mogelijk nog een tikkie weerstandsarmer ...

Gr. Dirk.
 
Bij een borstelloze motor kun je de draairichting ongestraft omkeren (niet bij een borstelmotor).
Hoe? Heel simpel: twee van de drie draden verwisselen. Maakt niet uit welke twee.

Waar je op moet letten is dat de prop-bladen niet te ver naar achteren kunnen. Als hij voorbij de draaiings-as kan komen, loop je de kans dat hij niet meer uitklapt om dat de certifugaalkrachten hem juist naar de andere kant willen sturen. Het resultaat is een gigantische onbalans die je motorbokje waarschijnlijk binnen één minuut op de aarde doet belanden. Ongeacht of je 300m hoog vliegt, of net start.
De methode om dat te voorkomen is een triplex- of epoxy plaatje achter de prop-meenemer en de moer plaatsen, die ervoor zorgt dat de prop niet verder dan recht-naar-achteren-wijzend kan klappen. Een elastikje of rubberbandje kan voorkomen dat het onderste propblad naar beneden zakt.

Je kunt ook de prop-meenemer omgekeerd monteren (dan moet je de bladen er andersom in monteren), dan kun je de spinner ook weer monteren. Ziet er minimaal beter uit, en is mogelijk nog een tikkie weerstandsarmer ...

Gr. Dirk.


had Bdoets, of fotor hier geen goede oplossing voor? met een metalen bladje of pennetje?
 
Deze informatie bedoelde ik ook. Dit kan ik goed gebruiken. Ga wat proberen te knutselen. Neem wat meer ruimte tot de pylon zodat de propellor niet blijft haken. Het ging me er ook om of gewone props ook gebruikt konden worden in de duwstand.
Ook het elastiekje is zinvol of werkt de "brake"functie van de regelaar ook?

Laat wel weten wat ervan geworden is.

Hartelijk dank !!

Groeten, JH
 
JH, moest je hier niet zelf vertellen hoe de eerste vluchten verlopen zijn??
Nou, die verliepen prima. Er moest eea getrimd worden, maar het zwaartepunt lag prima en de Amigo vloog goed. De motor was nog gewoon naar voren gericht met een starre propeller. Deze bleef met gas dicht heel langzaam draaien (rem stond er wel op, zie bewegende beelden hieronder), niet zo'n probleem. Met de motor aan wil het vliegtuig wat naar rechts wegdraaien, motor uit is hij neutraal. Misschien kan het zwaartepunt nog iets naar voren, maar voor mijn smaak is hij goed zo. De bevestiging van de motor pylon behoeft nog wat verbetering. De pylon wordt tussen de vleugelhelften om de pennen geschoven, maar als de vleugels licht wijken staat de pylon wat gammel. De remkleppen vragen om een redelijke hoeveelheid 'up' mix en zijn effectiever dan ik verwachtte.

Video van de eerste vluchten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top