Topic defect Dagelijks heli beslommeringen..

Thx Bert.

Ga toch eens opzoeken hoe je het beste inverted hover kan gaan beginnen oefenen om onnodige brokken te vermijden. Wel spijtig dat de mCPX best wel veel hoogte verliest bij het flippen.
Ik vind het met de atom 5.5 veel gemakkelijker en klinkt leuk met die blades. Voor ik dat aandurfde heb ik veel geoefend op de sim, met de mcp x en wat met de 450. Ik had nog wel eens een verkeerde reflex op de elevator waardoor ik die mcp x in het gras plantte. Flippen en klimmen gaat gewoon gemakkelijker met meer vermogen.
De juiste pitch timing vind ik vooral bij aileron flips/rolls wel lastig en dan is er hoogte verlies of het lijkt nergens op.
 
Met meer vermogen verbloem je eigenlijk je stuurfouten en veel te grote uitslagen.
Om het goed te oefenen moet je juist je headspeed wat lager houden en het vermogen wat drukken als het in overvloed aanwezig is.
Een bijkomend voordeel is dat je langere vliegtijden hebt, dus meer oefening per vlucht.
Ga je dan op meer vermogen vliegen, om een showtje te geven ;), dan zorgt je beter getrainde collective management er voor dat alles er veel vloeiender en strakker uit ziet.
Dus makkelijker is niet altijd beter.
Ik denk trouwens dat de MCPX dan een hele goede oefening is :)
 
Met meer vermogen verbloem je eigenlijk je stuurfouten en veel te grote uitslagen.
....
Dus makkelijker is niet altijd beter.

+1 en dat geldt eigenlijk voor ALLES wat betreft helivliegen.... ook voor het gewone begin (zeg ik als niet-3D vlieger...)

Groet, Bert
 
Wat betreft dat vermogen, ik vind het vooral een voordeel dat je de heli vlot kan laten klimmen als dat nodig is want crashen is in feite geen optie dus wat extra vermogen is dan wel fijn ;) Die mcp x moet je vanwege gebrek aan vermogen voorzichtig opvangen als je 'm flipt verliest de heli daarbij altijd hoogte. Teveel pitch geven en je bent de staart kwijt waarna de heli soms enkel blijft tollen. Daarom is die eigenlijk lastiger is dan met een wat grotere heli. Het is ook niet echt een "3D" heli, niet alle figuren zijn mogelijk maar vind het een super ding voor kleine ruimtes en om mee te oefenen.
 
Daarmee zeg je vanaf de andere kant beredeneerd precies hetzelfde als Eric:

Veel vermogen is makkelijk, maar niet altijd bevorderlijk voor de skills....

Minder vermogen dwingt je om "anders" te gaan vliegen, en dat geld voor alles. Of je nu begint met hooveren, schaal vliegt, F3C of 3D, meer vermogen maakt het makkelijker en minder vermogen eist grotere vaardigheden.

Zeg maar: "Wie niet sterk is moet slim zijn"....

Al is natuurlijk het omgaan met grote vermogens weer een vaardigheid op zich....

Groet, Bert
 
Klopt ook.
Groot vermogen beteugelen is ook weer moeilijk.
Maar heb je de skills aangeleerd met weinig vermogen dan heb je zeker de skills om met hoog vermogen om te gaan.
Andersom is dat niet zo kan ik je melden ;)
5 jaar geleden werd er al behoorlijk complex 3D gevlogen met minder dan de helft van het huidig beschikbaar vermogen, veel mindere staartgyro's, minder snelle en sterke servo's etc.etc.
Curtis Youngblood deed het vele jaren geleden zonder al die hulpmiddelen, en heeft het 3D vliegen min of meer uitgevonden vanuit de F3C basis....
Die MCPX kan je vast wel compact flippen, alleen zit dat in je duimen, niet in het vermogen...
 
Ik denk dat Ber Kammerer dat wel goed zou kunnen maar hier zie je wel wat ik bedoel, ik schat toch wel ca een halve meter nodig van normal naar inverted en terug te gaan.
Met wat upgrades ziet dat er toch heel anders uit :cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar goed, als de cyclic i.c.m. Collective het gewoon niet toestaat om het korter te doen...
Dan zal je het met die halve meter moeten doen lijkt mij.
Inverted hoveren kan er wel gewoon mee.
Dat het met een 450 makkelijker gaat is logisch.
Mijn 7HV heeft er nog minder moeite mee en is weer veel makkelijker op zijn plek te houden.
Maar het blijft een geweldig goede oefening om het juist met een heli te doen die niet alles over heeft.
 
Laatst bewerkt:
Tsja, laten we wel wezen: aangezien je heli nog steeds alleen maar lift op kan wekken in het verlengde van de rotoras (welke van de twee kanten dan ook) en die rotoras van verticaal via horizontaal weer 180 graden gedraaid verticaal gaat komen, is het op zijn plek blijven van de heli gewoon niet alleen een theoretische, maar zelfs een practische onmogelijkheid. Op zijn hoogst, kom je na de figuur weer op dezelfde plek uit, maar hoe je het ook wend of keert, als je het hoogteverschil beperkt ga je noodgedwongen de heli horizontaal verplaatsen, en hou je de heli horizontaal gezien op zijn plek, dan zul je hoogteverschil moeten accepteren....

Dat volgt gewoon uit de diverse optredende krachten. Ook al lijkt het soms alsof bij 3D vliegen de zwaartekracht niet bestaat en sommige natuurwetten opeens ongeldig verklaard zijn, is dat nog steeds niet zo....

Overigens, over kromme natuurwetten: een van de broertjes Wright (ik meen Orville) heeft ooit gezegd: "the aircraft stays in the air because it doesn't have time to fall" en daar moet ik wel eens aan denken als ik een 3D vlieger bezig zie... :)

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Tsja, mijn BO is geen politie-BO geworden... (en anders had ie jullie toch niet bij kunnen houden)....

Chris, je bent welkom hoor (Merlijn wil vast van je leren, hahaha)

Groet, Bert
 
Mijn pakket ligt al 3 dagen bij de douane. De brief hebben ze sinds maandag binnen. Tracking veranderd verder niet..
 
Ik heb al een pakket vastzitten sinds 29 september.... Uiteindelijk kunnen bellen. 'Ja meneer je moet de invoice opsturen en dan pas kunnen we het pakket vrijgeven'

En hoe moet ik als gewone mens dat gaan weten dat ik dat moet opsturen? Is de eerste keer dat het voorvalt. Even een brief sturen per post was een te grote moeite blijkbaar.
Fucking morons :)
 
Da's in Belgie dan. Hier heb ik wel een brief gekregen. Net contact gehad met ze.. Dit is het antwoord..

Het kan nog wel even gaan duren ben ik bang. Inklaring mag 30 dgn over het inklaren doen en ze kampen met achterstand

Lekker dan voor een kit van een paar tientjes..
 
Mja bij mij is het ook een bedrag van rond de 500... :(
Wat een onkunde zeg.

Ergste was da je dan belt naar de desbetreffende dienst en dat ze zeggen.
"Ja meneer, denkte da we da voor iedereen zomaar gaan opzoeken? Da zou nogal schoon zijn"
Pakt da ge zo'n dingen NIET moet zeggen tegen mij. Ik schrijf sowieso nog een aangetekende klacht naar die mannen. Echt ongehoord gewoon.
Das toch hun job? Kzei dan uiteindelijk letterlijk "seg madammeke, als u job u ni aanstaat, blijft dan thuis. Zijn genoeg werklozen in Brussel die met veel plezier u job gaan overpakken" BAM en die haakt in. lol
 
Mijn pakket ligt al 3 dagen bij de douane. De brief hebben ze sinds maandag binnen. Tracking veranderd verder niet..

Ach, ze nemen de tijd daar. Zorg wel dat je de bon van Paypall oid, erbij stopt anders gaat het nog veel langer duren. :o

Ik heb al een pakket vastzitten sinds 29 september.... Uiteindelijk kunnen bellen. 'Ja meneer je moet de invoice opsturen en dan pas kunnen we het pakket vrijgeven'

En hoe moet ik als gewone mens dat gaan weten dat ik dat moet opsturen? Is de eerste keer dat het voorvalt. Even een brief sturen per post was een te grote moeite blijkbaar.
Fucking morons :)

Heb je geen brief gehad dan? Dan is het post systeem daar nog slechter dan hier. Laat mij raden,.. TNT, of hebben ze daar de naam ook al veranderd?
 
Ik heb een uitdraai toegevoegd. Begreep dat je dan 3-4 dagen moest wachten. Blijkt nu rustig een maand te kunnen worden..
 
Back
Top