F5J, wedstrijd-nabeschouwing-vooruitblik 2012

Dat kan véél beter....onze Valenta Sioux is 240cm, heeft rolroeren en flaps en weegt vliegklaar 1330 gram! En daar zit 0,0% exotische materialen of technieken bij. Een gewone ribbenvleugel met MH32 profiel en een redelijk zware glasvezel romp. Deed het zondag ook prima, al is 3 meter denk ik een iets mooier formaat. Die zie je wat beter op hoogte.
 
is inschatten vanaf papier (en heb ik het nog zwaar aangehouden )

profiel lijkt een mh116. de tekening hier is volledig houtbouw .en 2,5 meter is prima zat voor houtbouw .
als ik de sagitta klaar heb weet je het gewicht exact .
de skydancer heeft een koorde van 230 en de sagitta van 220 .
 
Om weer even F5B aan te halen, er vliegen mensen met peperdure kisten maar die worden zoek gevlogen door Theo met zijn zelfbouwmodel ter waarde van 300 euro? (sorry als ik er iets naast zit Theo) of door een gewoon koopbaar 300 euro model.

Plezier hebben ze allen aan het eind van de dag, dat is het belangrijkste!

GJ

Klopt, pas bij het aansluiten van de accu komt de competitiedrang. Zodra ik geland ben is dat ook weer over. Dan gaan we lekker OH-en en de anderen eventueel helpen (dit had ik ook al zo met de vissport en de hondensport*). Van serieus coachen heb ik mij een tijdje weggehouden totdat ik het spelletje begon te snappen. Door ook achter Luc en Willy te gaan staan als die vliegen en elkaar coachen leer je heel veel. Dit geld ook voor het F5J spelletje. Leer van elkaar en help elkaar.

Het was jammer dat ik vanwege een werkdag op de club, het gezin en enkele dieren van klanten die ik moest verzorgen niet kon komen om mee te doen. Ik had dan komen meedoen met een easyglider of een easystar. Ik ben er heilig van overtuigd dat je met die schuim krengen zelfs een wedstrijd moet kunnen winnen.
Het hele spelletje gaat om strak vliegen, de kunst om thermiek te vinden en 10 minuten uit te vliegen en dan een doellanding.
Al deze taken kun je individueel van elkaar trainen. Echter als ik de meeste vliegers zie dan zie je heel veel badkuip vliegen of rondjes draaien. De start en de landing is vaak bijzaak, net zoals een mooi circuitje vliegen.

Als je op een nieuw veld komt, ga dan eens midden op dat veld staan (tijdens het opbouwen van de wedstrijdtent). Kijk hoe de omgeving eruit ziet, waar zitten de gewassen (gras, graan, mais, bieten of aardappels), de blanke akkers, de bomen, water en kuilen. Leer hoe thermiek ontstaat en waardoor dat kan worden getrigerd.
Op eigen terrein, leg een zakdoek op de grond en probeer daar op te landen. Of dit nu met een motorkist of een zwever gebeurt maakt niks uit. Doe dit met elke windrichting, maar ook met crosswind en zelfs windmee..........

Bij mij is elke vlucht met een hotliner achtig model een training voor het F5B vliegen. Omhoog, denkbeeldige rakken vliegen ongeveer 10 keer motor aan, en dan thermiek proberen te vinden en de doellanding.


* ooit in 1994 was ik beste VH2 op het limburgs kampioenschap met mijn hond Astra von Utopiahof. Dit terwijl ik dacht dat de hond geen goede dag had. Mijn broertje was verschillende keren Limburgs kampioen in de vissport. En we deden dat allemaal voor ons plezier en voor de lol met "budget" materiaal.
 
Op eigen terrein, leg een zakdoek op de grond en probeer daar op te landen. Of dit nu met een motorkist of een zwever gebeurt maakt niks uit. Doe dit met elke windrichting, maar ook met crosswind en zelfs windmee..........

Ik heb wat te doen de komende tijd... Bedankt voor de tip! Ben het wel met je eens dat je onder bepaalde omstandigheden kan winnen met een schuimpje of budget spul. In mijn geval blijf ik gewoon mee doen met mijn Elipsoid, een ander toestel aanschaffen heeft voorlopig voor mij geen zin zolang ik bepaalde aspecten nog niet onder de knie heb.

Het lijkt mij juist leuk als je die aspecten wél kent, en dan zo hier en daar te kunnen winnen met budget uitrusting. Voor de zelfbouwers is er dan ook een extra dimensie als ze kunnen winnen met een zelfgebouwde kist.

Het is in iedergeval een manier van vliegen die mij wel aanspreekt. Ik was afgelopen zaterdag echt met dingen bezig waar ik als ik normaal aan het vliegen ben niet aan toe kom.

En als ik ff eerlijk mag zijn. Als ik terug kijk naar zaterdag, én naar de reacties ernaa denk ik dat ik bepaalde mensen verkeerd op hun waarde heb ingeschat... De volgende keer neem ik mijn roze zonnenbril wel mee...:mrgreen:
 
Ik ben van mening dat je met simpeler kisten net zo goed wint als met een top kist. Ik vlieg zelf veel DLG'S en toen ik een paar jaar terug wedstrijden wou gaan vliegen heb ik een top kist gekocht terwijl ik een eigen ontwerp gebouwd had en daar al ruim een jaar mee gevlogen had. Ondanks de top kist mocht ik de lijst afsluiten.
Ik had in mijn F3J jaar ook zoiets ik kwam met een kist aan waar ik tussen neus en lippen door hoorde dat ik mijn geld beter aan een andere kist had kunnen besteden. Ik eindigde mooi net boven de midden moot en dat jaar werd met EK F3J bij de junioren het EK gewonnen met die kist.

Ik ben van mening dat het belangrijker is hoe jouw gevoel met de kist is.
Ik vlieg momenteel met de Climaxx evolution van Hollein het model kost net 229,00 geheel houtbouw. Ik denk dat je met deze kist de f3j kisten eruit vliegt.

Ik denk dat 1 het belangrijkste is je aandrijving, ik lees dat sommige aandrijvingen het niet redde om de kist in 30 seconden op de 200 meter te zetten. En 2 dat je weet wanneer je op 200 meter zit de tip met het petje van Bart is een goede echter moet je het petje wel precies zo op zetten:rolleyes:.

En eigenlijk het aller belangrijkste dat je met zijn allen er een leuke dag van maakt. En als ik het filmpje bekijk is dat gelukt.
 
Ik denk dat 1 het belangrijkste is je aandrijving, ik lees dat sommige aandrijvingen het niet redde om de kist in 30 seconden op de 200 meter te zetten.

Ik val in herhaling maar dit is maar zeer ten dele waar. Als er geen thermiek is moet je zo dicht mogelijk bij de 200m beginnen maar in thermische condities kun je alleen hoog scoren door zo laag mogelijk de motor uit te zetten. Daar heeft Willem juist z'n rondje mee gewonnen! Veel mensen vlogen de 10 minuten vol dus dan gaat de winst naar degene die de minste puntenaftrek bij de start heeft.

Dus ja, 200m kunnen bereiken in 30 seconden is erg handig maar daar heb je absoluut geen dure setup voor nodig.
 
Ik ben van mening dat het belangrijker is hoe jouw gevoel met de kist is.
Ik vlieg momenteel met de Climaxx evolution van Hollein het model kost net 229,00 geheel houtbouw. Ik denk dat je met deze kist de f3j kisten eruit vliegt.

Ik weet niet of je met de Climaxx evolution de F3J kisten er uit zult vliegen, is afhankelijk van een aantal factoren....

Ben wel van mening dat je pas alles uit je kist kan halen als je er vertrouwd mee bent en je precies weet wat hij doet/reageert.

Grt Lyckele
 
Ik denk dat 1 het belangrijkste is je aandrijving, ik lees dat sommige aandrijvingen het niet redde om de kist in 30 seconden op de 200 meter te zetten. En 2 dat je weet wanneer je op 200 meter zit de tip met het petje van Bart is een goede echter moet je het petje wel precies zo op zetten:rolleyes:.
Er waren maar enkelingen die niet aan 200 meter kwamen hoor...
En wat mijn petje betreft: in de praktijk bleek dat een toestel in de lucht veel lastiger te peilen was dan staand op de grond. Dit in combinatie met het feit dat we tegen een laag staande zon in moesten starten... Ik heb het de eerste twee starts even aangekeken (ik zat zelf pas in de derde) en toen besloten het petje niet te gebruiken. Iemand interesse? :-)
(maakt niet uit hoe je het opzet hoor, zolang de klep maar naar voren staat en niet opzij...)
 
een goede setup hoeft inderdaad niet veel te kosten , het is wel een kwestie van goed afmeten wat lekker op elkaar past en goed presteert zonder te veel vermogen in te boeten (lees meer amperes omzetten in weerstand dan in vermogen )

een goed presterende zwever is 1 ,maar een goed afgestelde zwever met de juiste vingers aan de zender verslaat een goed presterende zwever met de verkeerde vingers aan de zender .
en ook wat geld betreft zal een goede zwever voor f5j doeleinden al klaar moeten kunnen zijn zonder electronica vanaf een 50 euro aan materiaal . hiervoor geldt wel dat je dan het juiste profiel kiest ,vleugelbelasting rond de 20 a 45 gram de vierkante decimeter . juiste instelhoeken in samenspel met drukpunt en zwaarte punt verhouding ( ik vlieg mijn zwaarte punt en druk punt in (pendelroer) net zo dat het toestel niet meer gaat deinen in lucht (golf patroon in de vliegrichting )dan is voor mij het zwaartepunt goed en de reacties op de roeren prima .hiervoor markeer ik dus de nulstelling van het pendelroer (deze ligt dan gelijk aan de 0 lijn van de romp), dit levert dan de minste romp weerstand op . staat het hoogte roer dan nog iets up ,lood er uit of accu naar achter, staat hij iets down tov de 0 lijn lood er bij of accu naar voren . het golf patroon duist er op dat dus je zwaartepunt te ver naar voren ligt .
ik heb dit verhaal dus met de metrick gedaan op rustige dagen (vrijwel geen wind ) zodat je dit fenomeen rustig kunt toepassen . het toestel dus wel eerst uittrimmen op een stabiele vlucht . en laten glijden . als je toestel dus versneld zal hij door verhoogde drukwerking (omdat je pendel roer dus up staat om het zwaarte punt te corrigeren )je toestel met de neus omhoog drukken (ja staat verkeerd)en dus snelheid afbouwen ,nu zal je toestel zijn neus laten zakken en het verhaal begint opnieuw .


nu zijn er mensen die het zwaarte punt nog verder naar achteren leggen wat dus wel lekker is voor de thermiek (langzamer vliegen ,tegen overtrek aan )maar de glijhoek wordt daar niet beter van tussen de bellen in .dus hoe optimaler je glijhoek ,hoe langer je toestel vliegt .het is enblijft zoeken ,zwaartepunt te ver naar voren ,slechtere glijhoek ,zwaartepunt te ver naar achteren ,slechtere glijhoek en het toestel loopt niet . het juiste zwaarte punt tov druk punt is per toestel verschillend , maar juist voor deze wedstrijdvormen erg belangrijk .
lichter is ook niet altijd beter .het profiel heeft ism vleugeloppervlak een bepaalde snelheid nodig om optimaal te presteren . ook hierin zit een marge , te langzaam en de stroming laat los (overtrek ) te snel en je hebt te veel turbulentie en dus weerstand en een gedeelte van het profiel wat niet meer werkt en je zakt dus harder dan je snelheid om kan zetten in hoogte .dat in samenspel met kynetische energie .

oftewel hiervoor kunnen we dus een apart topic openen ( bij deze ), waarop ik hoop dat de ervarings deskundigen hier mij het zij in verbeteren ,aanvullen of uitbreiden .
ik ben wat dat betreft geen rekenwonder ,maar doe heel veel met logica en gevoel en dus uitproberen . en ja ik zit er wel eens naast ,wie niet .
 
Zit ik nog eens een beetje rond te snuffelen....stuit ik op de nieuwe Cumulus F5J van Reichard.

CUMULUS-F5J-2-50m-0610207_b_0.JPG


Dat is ook niet verkeerd zeg.....het lijkt er op dat de modellen richting een grote DLG met motor gaan :-)
 
Laatst bewerkt:
Met zo,n kist heb je het ideale F5J model. Alleen niet met al te veel wind, denk ik. Vliegklaar ongeveer tussen de 700 en 800 gram. En wat nog belangrijker is dat er flaps op zitten. Thermiekstand, speedstand en butterfly natuurlijk.
Hier nog een ander model maar dan glas, maar dan betaal je wel 150 Euro meer.
Heinrich s.r.o.
 
Ik had hem ook gezien en bekeken het is eigenlijk gewoon een 2,5 meter DLG
Ik heb daarom ook het idee gevat om mijn DLG te vergroten tot 2500MM.
 
een eerste eis

F3J en F5J stellen vrijwel identieke eisen aan de toestellen Maar wat is nu de belangrijkste

Wanneer je de F3J (wedstrijd) vliegers zullen ze allemaal roepen: het ding moet lopen ! Oftewel de kist moet op de eerste plaats een goede glijhoek hebben en snelheid kunnen maken. Wanneer die bel toch niet zo sterk was als gedacht en wanneer je op een 3-400 meter benedenwinds nog maar een metertje of 50 hoogte hebt moet je toch "thuis" kunnen komen. Juist dit is vaak de beslisende factor en bepaalt of een kist goed of errugg goed is ..............

Bij F5J met 10 minuten werktijd zul je vaker een eindje uit de buurt geraken wanneer je die bel wilt uitvliegen en of zo'n klein(er) model dan ideaal is waag ik te betwijfelen...
 
Heb je wel eens gezien hoe een F3K loopt....?
Er zijn waarschijnlijk verschillende strategieën denkbaar maar een zeer licht model wat iets minder loopt is er waarschijnlijk wel één van. Ook gezien de enorme aanwas van F5J modellen die op die leest geschoeid lijken te zijn.

Het grote verschil tussen F3J en F5J is de lierstart; een F5J hoeft niet sterk te zijn, alleen maar boven te blijven. En fatsoenlijk te landen.
Ben wel erg benieuwd als er volgens jaar wat meer wedstrijden zijn wat daar uit naar voren komt :-)
 
Ik denk dat de Cumulus het best wel eens goed zou kunnen gaan doen.
Als je hier een 2S pakketje voor gaat gebruiken met niet al te veel capaciteit kun je als er nog genoeg ruimte is bij hardere wind ballast toevoegen.
Al zou je maar 100 of 150 gram kwijt kunnen aan ballast. Dan kun je goed je kist een beetje aanpassen aan de wind situatie van dat moment.

Iedereen heeft heeft nu eenmaal niet het budget om een F3J kist aan te schaffen. Het is juist de bedoeling dat iedereen hieraan kan meedoen.
En de Cumulus is heel goed betaalbaar.
 
Back
Top