F5J, wedstrijd-nabeschouwing-vooruitblik 2012

Voor de veiligheid gebruik ik zelf een verende schakelaar.
Gerben heeft een 3 standen schakelaar zodat hij halfgas weg kan vliegen.
Er zijn meerdere manieren maar je moet in alle gevallen wel zorgen dat je regelaar volgas komt anders kan je de FETS te veel belasten.

GJ

Wat er gaat gebeuren vind ik zelf niet zo spannend; idem als bij F3J zullen de eenvoudigere kistjes best wel succesjes boeken. Wanneer echter meer mensen dit gaan aanpakken ben ik bang dat full-size en up-to-date F3J kisten nodig zullen zijn om succesvol mee te draaien (Kijk maar wat er nu al gebeurd is bij jullie proefwedstrijd). Datzelfde nogmaals is ook gebeurd bij F3J.

Dit zal gaan blijken maar al te waar te zijn. Nog niet bewust hoe het F5J-reglement er uit zou komen te zien en afgezien van de vraag of ik er aan mee zou willen doen, is anderhalf jaar geleden om gewoon op het eigen terrein te vliegen m'n model "Milan 3B" gereed gekomen. Aerodynamisch geen "volglas" model, maar het zit er niet zover vanaf. Nu zou ik nog wat meer moeten oefenen....

Peter

Over de flaps op stick zetten en gas op schakelaar...
Lijkt me een logische keuze voor F5B en misschien voor F5J (ik zou me kunnen voorstellen dat je misschien toch ook wel eens halfgas wilt kunnen vliegen). Maar als je met dat toestel ook wel eens (en waarschijnlijk het vaakst) gewoon voor jezelf wil fladderen lijkt me gas op de gasstick prettiger.
Flaps op de stick: misschien heel mooi als je een echte butterfly kan maken. Met de Ellipsoïd kan dat niet. Als je eenmaal zijn daalhoek mét flaps kent, is het heel prettig dat-ie altijd hetzelfde doet als je die flapschakelaar om zet. Als je wat minder hoeft te zakken, zet je de schakelaar gewoon wat later om...

Edit: stukje discussie gemist, ja een driestanden schakelaar zou mooi kunnen zijn.

Een dergelijke trend zou je ook verwachten bij F5B, waar je in theorie zeer veel winst uit je materiaal kunt halen, toch is de afgelopen 2 jaar gebleken dat je ook met een verhoudingsgewijs eenvoudig model heel leuk mee kunt doen. En belangrijker nog, dat iedereen het gewoon erg naar zijn zin heeft op "wedstrijden", met wat voor model ze ook meedoen.
Belangrijk is de gezelligheid, elkaar helpen, en met elkaar een mooie dag hebben. Zie ook bijvoorbeeld de insteek van Jacob eerder in dit draadje. Zolang je dat kunt behouden is F5J gewoon een hele leuke aanleiding om met zijn allen van een mooie vliegdag te genieten. En daar draait het om, het blijft een hobby die je voor je plezier doet.

Gerben

Er is hier al eea gediscussieerd over diverse taktieken, meestal hadden die discussies betrekking op de start. Ik wil ook nog eens wijzen op dit draadje in het aerodynamica forum. Het laat zien hoe je je vliegsnelheid aanpast aan de omstandigheden. Misschien nuttig voor een aantal mensen om dit eens door te nemen, het kan helpen het vlieggedeelte te optimaliseren.

Wat is belangrijk voor F5J?
- Je wilt zo lang mogelijk vliegen, dus de snelheid voor minimum dalen is belangrijk, zeker in stille condities.
- Als het thermisch is wordt glijhoek belangrijker. Je wilt dan zoveel mogelijk lucht af kunnen zoeken naar thermiek, dus trim je voor beste glijhoek. De snelheid die hierbij hoort is hoger. Als je geen thermiek vindt ben je wel sneller beneden!
- In een daalgebied verhoog je je snelheid, je komt dan op een betere hoogte uit het daalgebied dan wanneer je 'beste glijhoek' blijft vliegen. In 'goede lucht' ga je wat langzamer vliegen.
- Als je tegen de wind in vanuit een lage hoogte je landingsveld moet halen ga je met verhoogde snelheid vliegen.

Laatst bewerkt door een moderator:
er staan wat fouten in de "uitslag" op F5J.nl, die nogal wat invoed hebben op de resultaten...
F5J.nl - Resultaten

Arjan heeft in de 4e ronde niet 528 punten(komt uit de derde ronde denk ik), maar 253. Wint evengoed die groep, maar de rest haalt wel een pak meer punten.

Willem P en Rick Rozema dienenn van plaats gewisseld in ronde drie. Ook hier herberekenen van de scores met grote verschillen in groep 3...

Ik dacht ook dat Arjan in mijn groep als 6e meevloog in ronde 3. Ook dat geeft grote verschillen voor groep 1...
Ik reken het allemaal wel eens na later...

Laatst bewerkt:
Er klopt wel meer niet; ik heb een re-flight gedaan in de derde ronde (omdat Gerben mijn logger had gereset zonder hem uit te lezen). Ik heb dus een keer meegevlogen in een andere groep. Laat er op dat moment nou net een enorme bult thermiek zijn geweest..... maar mijn tijd en punten van die vlucht zijn ingevuld bij mijn oorspronkelijke groep, die ik dus overweldigend heb gewonnen. Iedereen had iets van 4 minuten gevlogen en ik 10.
Gerben heeft al uitgelegd dat dat volkomen oneerlijk is. Maar de enige andere optie was geweest de hele groep over te laten vliegen (wel iets om over na te denken bij volgende wedstrijden!).

Ook is op de F5J-site bij de uitslagen geen schrap-resultaat toegepast wat alles ook weer op z'n kop zet.
De uitslagen moet je dus met een korreltje zout nemen, het ging er vooral om alles eens te proberen. Toch?

Mensen, ik ben er nog mee bezig, ik zal het nog even na zoeken allemaal, komt allemaal wel goed heb niet alle tijd om de resultaten allemaal juist te verwerken. (was al een werk om ze er in te krijgen!!!)

Dank voor de reacties, ik ga hier ff puzzelen hoe ik het ga doen. De motor op een schakelaar is een goed idee, ben er alleen nog niet uit welke variant ik ga toepassen... (ff geestelijk voorbereiden ;))

Nog even mijn duit in het zakje.

Je probleem/uitdaging ken ik... Na jaren met de gasstick gas te hebben gegeven kwam ik in de landing vaker in de problemen omdat de kleppen niet precies genoeg te regelen zijn. Het is vaak alles of niks, ook met een 3-standen schakelaar op de kleppen en een goed afgestelde mix met hoogte.

Vorig jaar heb ik mijzelf aangeleerd om met de kleppen op de gasstick (de rechter stick bij mij) te gaan vliegen. Dat was in de periode dat ik ook een nieuwe zender heb aangeschaft (Futaba T8FG). Deze zender kent ook vliegtoestanden. Die wilde ik ook gaan gebruiken. Dan moet je ook nog weten dat ik rechts ben.

Wat heb ik nu gedaan? Omdat ik rechts ben en dus met rechts de zwever weggooi heb je in de eerste seconde van je vlucht een potentieel risico. Daar ben ik door schade en schande met mijn ASW achter gekomen. De ASW kan wel wat startsnelheid gebruiken, met tegenwind geen probleem, maar met weinig wind wel. Dan is een handworp net boven de overtreksnelheid. Je raad het al, op een rustige dag direct na de start over 1 vleugel weggezakt, hand te laat bij de rolroerstick (ook de rechter) en vervolgens gelukkig alleen kromme vleugelpennen. Vanaf dat moment heb ik de zender dusdanig anders ingericht dat ik in principe een kist met alleen de linkerhand kan vliegen.

Dit betekent voor mij het volgende:
- In de startstand mix ik richting en rol 100% op elkaar. Dus linker knuppel links-rechts is ook rol vol links-rechts. In de stand normaal is die mix er af.
- De verschillende vliegstanden (max 5) zijn met een combinatie van 2 schakelaars boven op de zender in te stellen, uiteraard aan de linkerkant..
- Gas zit op een schakelaar die ik met de linker wijsvinger bedien. (Daaronder zit de schakelaar die de sleepkoppeling bedient, dus ook links)
- Kleppen zitten op de rechter gasstick, stick naar voren was bij mij vol gas, dus gelijk aan snelheid maken, voor mij nu dus kleppen in. Knuppel naar achteren was snelheid verminderen en nu dus kleppen uit.

Mijn transitie in knuppelbezetting heb ik geoefend op het schuimpje wat ik heb. Mocht ie het niet overleven: jammer dan. De uitdaging is dat je van het ene naar het andere automatisme moet overschakelen. Tijdens het oefenen heb ik mezelf dus ook bewust in 'noodsituaties' gebracht. Is hartslagverhogend maar je leert wel snel om te schakelen...

just my 2 cents.

Groet,

Jacob

Nog even mijn duit in het zakje.

Je probleem/uitdaging ken ik...

*goed verhaal*

Tijdens het oefenen heb ik mezelf dus ook bewust in 'noodsituaties' gebracht. Is hartslagverhogend maar je leert wel snel om te schakelen...

just my 2 cents.

Groet,

Jacob

Dank je, een helder uitleg wat jij mij deels op het veld ook al uitgelegd had. Op dat moment zat ik nog te twijfelen, na het lezen van jouw verhaal niet meer. De twijfel zat vooral in de stickstand, van je af is gas, en naar je toe is remmen. Kreeg dat plaatje maar niet goed in mijn hoofd omdat ik nu met gas dicht mijn richtingsroer bedien. (mode 2)

Het is denk ik een kwestie van ''de knop omzetten'' en gewoon gaan vliegen. Het resultaat? Gas op een 3 standenschakelaar en de spoilers/rem op de gasstick. Van je af is lekker zweven, naar je toe is remmen/dalen.

Bedankt...

Kom ik er net achter dat ik ''in het bereik van mn vinger'' een schuifregelaar kan plaatsen. Maw, gas blijft gas en de 3 standenschakelaar wordt een schuifregelaar. Mijn zender is een FX 18, en aan beide kanten kanik zo'n schuifregelaar plaatsen.

Nog ff een tip (eurisbesparend)

Met kleppen vliegen (butterfly) is perfect om goede landingen te maken.
Landen met de kleppen down kan echter ook flinke klappen op je servo's geven.
Het is daarom zaak om zsm na/tijdens de landing de kleppen weer neutraal te zetten !

Mijn oplossing aangeleerd in mijn F3J periode en altijd behouden: ik vlieg met beide sticks in de neutraalstelling 8)
Wat de gasstick zou moeten zijn wordt vanuit het midden omlaaggetrokken om gedoseerd de kleppen te zetten.
Op het moment van landen laat ik de knuppel los en de flaps gaan meteen weer neutraal

t' is maar een tip :rolleyes:

Wanneer er toch eens een aandrijving bijkomt; de Graupner MX 22 heeft daarvoor twee draaischakelaars aan de zijkanten.

Goed nieuws!

In 2012 gaat Rob Nijhuis de F5J wedstrijden organiseren.
We (Johan,GertJan Rob en ik) hebben vanmorgen een goed gesprek gehad met zijn allen, en veel details omtrent seizoen 2012 besproken. Gezien de ruime ervaring van Rob op allerlei gebied en zijn insteek, denk ik dat Rob er een mooi seizoen van zal maken :).

Rob, top dat je dit op je neemt!

Groet,
Gerben

Dat is goed nieuws.

Ik neem aan dat er dan volgens het FAI F5J regelement gevlogen gaat worden.

Wat wel duidelijk moet zijn is hoe het dan precies zit met hoogtemeters/loggers.
Moeten deze zelf aangeschaft worden of worden deze beschikbaar gesteld?

Waarschijnlijk zijn er ook die interesse hebben in een F5J switch die de motor na 30 sec of een hoogte van 200 meter uitschakeld. Er kunnen er misschien dan een aantal van ingekocht worden.

Een switch die de motor op een hoogte van 200m uitschakeld zal vast niet toegestaan zijn tijdens de wedstrijden, op 30 seconden wel natuurlijk ;-)

Het is overigens op dit moment nog niet zo handig om massaal loggers aan te schaffen. De FAI regels geven nog geen goedgekeurde loggers aan.

Maar Rob heeft er zin in volgens mij. Dat is mooi om te zien.

Laatst bewerkt:
Back