Dank voor de reacties, ik ga hier ff puzzelen hoe ik het ga doen. De motor op een schakelaar is een goed idee, ben er alleen nog niet uit welke variant ik ga toepassen... (ff geestelijk voorbereiden

)
Nog even mijn duit in het zakje.
Je probleem/uitdaging ken ik... Na jaren met de gasstick gas te hebben gegeven kwam ik in de landing vaker in de problemen omdat de kleppen niet precies genoeg te regelen zijn. Het is vaak alles of niks, ook met een 3-standen schakelaar op de kleppen en een goed afgestelde mix met hoogte.
Vorig jaar heb ik mijzelf aangeleerd om met de kleppen op de gasstick (de rechter stick bij mij) te gaan vliegen. Dat was in de periode dat ik ook een nieuwe zender heb aangeschaft (Futaba T8FG). Deze zender kent ook vliegtoestanden. Die wilde ik ook gaan gebruiken. Dan moet je ook nog weten dat ik rechts ben.
Wat heb ik nu gedaan? Omdat ik rechts ben en dus met rechts de zwever weggooi heb je in de eerste seconde van je vlucht een potentieel risico. Daar ben ik door schade en schande met mijn ASW achter gekomen. De ASW kan wel wat startsnelheid gebruiken, met tegenwind geen probleem, maar met weinig wind wel. Dan is een handworp net boven de overtreksnelheid. Je raad het al, op een rustige dag direct na de start over 1 vleugel weggezakt, hand te laat bij de rolroerstick (ook de rechter) en vervolgens gelukkig alleen kromme vleugelpennen. Vanaf dat moment heb ik de zender dusdanig anders ingericht dat ik in principe een kist met alleen de linkerhand kan vliegen.
Dit betekent voor mij het volgende:
- In de startstand mix ik richting en rol 100% op elkaar. Dus linker knuppel links-rechts is ook rol vol links-rechts. In de stand normaal is die mix er af.
- De verschillende vliegstanden (max 5) zijn met een combinatie van 2 schakelaars boven op de zender in te stellen, uiteraard aan de linkerkant..
- Gas zit op een schakelaar die ik met de linker wijsvinger bedien. (Daaronder zit de schakelaar die de sleepkoppeling bedient, dus ook links)
- Kleppen zitten op de rechter gasstick, stick naar voren was bij mij vol gas, dus gelijk aan snelheid maken, voor mij nu dus kleppen in. Knuppel naar achteren was snelheid verminderen en nu dus kleppen uit.
Mijn transitie in knuppelbezetting heb ik geoefend op het schuimpje wat ik heb. Mocht ie het niet overleven: jammer dan. De uitdaging is dat je van het ene naar het andere automatisme moet overschakelen. Tijdens het oefenen heb ik mezelf dus ook bewust in 'noodsituaties' gebracht. Is hartslagverhogend maar je leert wel snel om te schakelen...
just my 2 cents.
Groet,
Jacob