F5J, wedstrijd-nabeschouwing-vooruitblik 2012

Ik heb een beetje zitten dubben over de opvolging van mijn gecrashte Elipsoïd, en ook de Cumulus gezien. Natuurlijk vlieg ik niet alléén maar F5J wedstrijdjes, en het verschil in spanwijdte vind ik jammer; dus wordt het toch weer een Elipsoïd.
Punt is ook dat ik de komplete setup van de Elipsoïd nog heb, en die zou vast niet in de Cumulus passen...
 
Topmodel CZ - Ibis


Deze heeft een MH 32 profiel. Een profiel wat vaak toegepast is geweest voor F3J. Lekker snel profiel om afstand af te leggen maar ook een heel goed om te thermieken.


O, nu ziet ik dat dit een zwever is. Neusje eraf is zo gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
Heb je wel eens gezien hoe een F3K loopt....?

Daar heb ik wel eens mee gevlogen, ja :rolleyes:

Er zijn waarschijnlijk verschillende strategieën denkbaar maar een zeer licht model wat iets minder loopt is er waarschijnlijk wel één van. Ook gezien de enorme aanwas van F5J modellen die op die leest geschoeid lijken te zijn.

Informeer eens bij de nog ouderen hoe F3J begonnen is :(

Het grote verschil tussen F3J en F5J is de lierstart; een F5J hoeft niet sterk te zijn, alleen maar boven te blijven. En fatsoenlijk te landen.
Ben wel erg benieuwd als er volgens jaar wat meer wedstrijden zijn wat daar uit naar voren komt :-)

De sterkte van de vleugels heeft hier niets mee te maken; wel de aerodynamische lay-out. Zie mijn vorige bijdrage.

Wat er gaat gebeuren vind ik zelf niet zo spannend; idem als bij F3J zullen de eenvoudigere kistjes best wel succesjes boeken. Wanneer echter meer mensen dit gaan aanpakken ben ik bang dat full-size en up-to-date F3J kisten nodig zullen zijn om succesvol mee te draaien (Kijk maar wat er nu al gebeurd is bij jullie proefwedstrijd). Datzelfde nogmaals is ook gebeurd bij F3J. Ik hoop voor de vele nieuwe enthoesiastelingen dat ik ongelijk heb en ga zelf voorlopig weer lekker verder stoeien met mijn vliegtuiges.........
 
Ik heb een beetje zitten dubben over de opvolging van mijn gecrashte Elipsoïd, en ook de Cumulus gezien. Natuurlijk vlieg ik niet alléén maar F5J wedstrijdjes, en het verschil in spanwijdte vind ik jammer; dus wordt het toch weer een Elipsoïd.
Punt is ook dat ik de komplete setup van de Elipsoïd nog heb, en die zou vast niet in de Cumulus passen...


Bart.

Nee, de motor zal niet gaan passen in de cumulus.
Maar als ik jou was zou ik toch uitkijken naar een kist met flaps als je dat ziet zitten. Kost 2 servootjes meer. Als je nooit flaps op een kist heb gehad mis je ze misschien niet. Maar als je ze eenmaal hebt wil je er absoluut niet meer vanaf.:)
 
Als je nooit flaps op een kist heb gehad mis je ze misschien niet. Maar als je ze eenmaal hebt wil je er absoluut niet meer vanaf.:)
Zal best... wie weet komt er ooit nog wel eens iets in mijn stal speciaal voor F5J, maar nu even niet... ik had net mijn zinnen gezet op een Flying Cloud gewoon omdat ik gek ben van vliegende vleugels en omdat ik 'm mooi vind van vorm en van constructie, dat ding is niks voor F5J (je kan nog niet eens de ailerons omhoog zetten :rolleyes:). Maar de Cloud wordt nu even wat uitgesteld door het verlies van de Elipsoïd. Ik word toch nooit een echte wedstrijdvlieger...
 
Maar als ik jou was zou ik toch uitkijken naar een kist met flaps als je dat ziet zitten. Kost 2 servootjes meer. Als je nooit flaps op een kist heb gehad mis je ze misschien niet. Maar als je ze eenmaal hebt wil je er absoluut niet meer vanaf.:smile:

Nou je het er toch over hebt, het is idd moeilijk om de Elipsoid aan de grond te krijgen met doellandingen. Ik denk wal als ik de ailerons op een schuif zet (zit nu op een 2 standenschakelaar) het e.e.a. eenvoudiger wordt. Kleppen genieten wel de voorkeur, maar ik moet het nu doen met het gene wat ik nu heb.... Want de Elipsoid doet het toch wel goed, ik ben er erg tevreden over.

Als ik al die discussies lees leeft F5J wel! Dat is een goed teken!!!
 
Laatst bewerkt:
Nou je het er toch over hebt, het is idd moeilijk om de Elipsoid aan de grond te krijgen met doellandingen. Ik denk wal als ik de ailerons op een schuif zet (zit nu op een 2 standenschakelaar) het e.e.a. eenvoudiger wordt. Kleppen genieten wel de voorkeur, maar ik moet het nu doen met het gene wat ik nu heb.... Want de Elipsoid doet het toch wel goed, ik ben er erg tevreden over.

Als ik al die discussies lees leeft F5J wel! Dat is een goed teken!!!




Normaal is het zo dat je de butterfly zet op je gasstick. Je kunt dan veel beter gedoseerd remmen. Je hebt daar dan veel meer controle over.
De motor staat dan op een schakelaar.
 
Normaal is het zo dat je de butterfly zet op je gasstick. Je kunt dan veel beter gedoseerd remmen. Je hebt daar dan veel meer controle over.
De motor staat dan op een schakelaar.

Ah, daar zat ik ook al aan te denken, want dat is toch wel wat ik wilde veranderen.Ik werd er al op gewezen afgelopen zaterdag. Alleen weet ik niet hoe ik mijn gasstick moet zetten. Omhoog en naar je toe is dan remmen?
 
Laatst bewerkt:
Ah, daar zat ik ook al aan te denken, want dat is toch wel wat ik wilde veranderen. Aleen weet ik niet hoe ik mijn gasstick moet zetten. Omhoog en naar je toe is dan remmen?


Ik rem van beneden naar boven, dat ben ik al heel lang gewend, maar bij Henk is het precies andersom. Je moet bij jezelf uitvinden wat het makkelijkst is.


Begrijp de vraag van Serge niet van de BEC voeding.

Het aan en uitzetten van de motor gebeurt met een schakelaar op de zender, daar heeft de BEC niets mee te maken hoor;)
 
Alleen weet ik niet hoe ik mijn gasstick moet zetten. Omhoog en naar je toe is dan remmen?
Dat is min of meer eigen voorkeur. Je ziet beide varianten. Ik zie het meest "gas dicht = remmen", maar andersom komt ook veel voor. Bedenk even wat voor jou het meest logisch is.
 
en dat gaat ook met een bec voeding van de regelaar ?
Doel je op het feit dat de regelaar (die de ontvanger voedt) op een ander kanaal komt? Dat is geen probleem. Volgens mij zijn plus pennen en min pennen in de ontvanger gewoon allemaal met elkaar verbonden. Het maakt dus niet uit op welk kanaal je je ontvanger voedt.
 
Laatst bewerkt:
In F5B hebben we ook de butterfly op het gas en de motor op een schakelaar.
Werkt heerlijk.
Je regelaar kan je op elk kanaal prikken maar bij mij zit ie gewoon op kanaal 1, heb een mixer ingesteld die de schakelaar naar kanaal 1 zet.

GJ
 
Doel je op het feit dat de regelaar (die de ontvanger voedt) op een ander kanaal komt? Dat is geen probleem. Volgens mij zijn plus pennen en min pennen in de ontvanger gewoon allemaal met elkaar verbonden. Het maakt dus niet uit op welk kanaal je je ontvanger voedt.

daar doelde ik op ,hartstikke dank ik ga wat proberen .
 
Dank voor de reacties, ik ga hier ff puzzelen hoe ik het ga doen. De motor op een schakelaar is een goed idee, ben er alleen nog niet uit welke variant ik ga toepassen... (ff geestelijk voorbereiden ;))
 
Back
Top