Dg-1000 van ams repareren

Bertus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Vanavond een Dg-1000 met schade opgehaald.
Ik wilde al een poosje graag een zwever om me te laten slepen.
Daar mijn butget erg klein is moest ik even wachten.
Maar nu heb ik dus een Dg-1000.

Zo hoort hij er uit te zien.
Foto-4AVFXA6Q.jpg


Dit is nu de schade.
Foto-KX7X78VS.jpg


Foto-3UYEAESV.jpg


Foto-YAHGVYCY.jpg


Foto-WENQH7IF.jpg


Foto-A4R6M7CJ.jpg


De vleugels zien er nog aardig ongeschonden uit maar zijn wel loodzwaar.
Maar dat wist ik van dit model dus daar ga ik ook niets aan doen.
De vleugelpen is zo lang dat hij bijna van tip naar tip loopt.:p

De hoogteroer servo zat achterin die ga ik naar voren verplaatsen.
Dat is veel mooier en komt het zwaartepunt ook te goede.
Eerst de romp maar eens repareren.
 
Ben erg benieuwd wat je bevindingen over de kist zijn als je hem eenmaal gerepareerd en gevlogen hebt. Ik heb tot nu toe niet veel positieve verhalen over de vliegeigenschappen van deze serie (ASW28, Salto, DG1000) gehoord. Het hoge gewicht en kleine vleugeloppervlak maken niet al te beste zwevers.

Ga het volgen!

Groeten Rick
 
Hallo Rick
Ik heb het voordeel, dat ik dat weet, en mijn verwachtingen zijn ook niet zo hoog gespannen.

Het gaat mij meer om het gesleept worden, dan om het zweven zelf.

Ik ga trouwens proberen om de stickers er heel af te halen er weer te gebruiken.
Zou dat lukken als ik ze warm maakt?
 
Dat scheelt natuurlijk wel maar...

Mijn vraag is dan of het wel de moeite waard is tijd/geld te steken in een kist waarvan je weet dat hij slecht vliegt:rolleyes:


Rick
 
Het is maar wat je slecht vind.
Ik vind het vliegbeeld van een Dg-1000 een erg mooi vliegbeeld hebben.
 
Ik had vandaag wat aan de dg willen doen maar de epoxy is bij mijn broer blijven staan, en ik had even wat ander herstelwerkzaamheden te doen.

Ik heb de boel wel weer even in mijn handen gehad en ik vroeg me af hoe die vleugels zo zwaar komen.
Heb iemand die wel eens van binnen gezien, en er eventueel foto's van?
Ik denk als je ze in het water legt dat ze zinken.:D
 
Chinese bouwstijl bevat ernstig veel angsthout op de verkeerde plekken en triplex waar het niet nodig is .Ook gebruiken ze vaak de verkeerde en achterhaalde profielen.

Wil je er meer prestatie uit halen ,zou je nieuwe vleugels moeten bouwen met het profiel naar jouw eisen qua vliegen .

Kontroleer wel de vleugelholmen .deze willen vaak in losse buizen zitten die niet tussen de liggers opgesloten zitten .
 
Ik ben over de zwakte van de vleugels minder bang.
Als je de vleugelpen zou zien snap je waarom.
De pen in ongeveer 1 1/2 keer zo lang als de pen destijds van mijn 6 meter ash.
Ik denk dat hij zo'n 60 a 70 cm lang is, als de pijp in de vleugel net zo lang is kan er weinig fout gaan.

Ik ga trouwens geen nieuwe vleugel bouwen ik wil heb gewoon gebruiken om te laten slepen.
Ik vind het model erg mooi als hij dan niet best zweeft neem ik op de koop toe.
Het is alleen raar als je zo'n slang vleugeltje in je handen pakt wat zo zwaar weegt.

Ik ga de romp wel lekker aanpakkendaar kan ik nog wel wat winnen.
Wie deze kist afgebouwd heb weet ik niet maar die keek niet op een grammetje meer.
Omdat ik hem toch moet repareren schuur ik hem gelijk wat lichter.
Mijn maat had nog wat servo's over (van de ouderwetse grote jongens) die komen voorin.
Nu zat de hoogteroerservo in de staart met een zware stang buitenom naar het hoogteroer.
Dat weer bevestigd scheen te zijn met een zware ijzeren koppeling.
Ik zie het toch wel als een uitdaging om hem redelijk vliegend te krijgen.

Maar ik blijf nieuwsgierig hoe hij gebouwd is ergens vind ik het gewoon knap.;)
 
Laatst bewerkt:
Bertus, zit er wel een buis in de vleugel? Ik heb ook ooit eens een Chinese zwever gehad maar daar zat helemaal geen buis. In de vleugel was alleen wat epoxy gesmeerd en dan heb je wel een lange stang nodig om de krachten goed te verdelen. Ik heb er toen zelf messing buisjes in gemaakt en ben van een 8 mm stang naar 6 mm in messingbuisjes van 8x1 gegaan.

Max
 
En zo ziet dit model er uit in de lucht:
full

Lang niet gek dat vliegbeeld, om te slepen volgens mij een prima kist Bertus.
Veel plezier met de restauratie en het vliegen.
Om een directe aansturing van het hoogteroer zou je toch kunnen overwegen om een 9 gram digitale servo in het kielvlak in te bouwen. Heb ik ook gedaan bij mijn ASW27B. Super spelingvrije aansturing. Vergeet niet dat als je iets wil verzinnen met een servo voorin je ook een bowdenkabel naar achteren moet trekken en je moet iets verzinnen voor de aansturing van het hoogteroer. Dat weegt ook de nodige grammen en of je dan veel winst haalt met een servo voorin is de vraag. Speling op je hoogteroer vliegt niet lekker....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo vandaag de moed maar eens bij elkaar geraapt en aan het schuren en plakken gegaan.

Volgens mij heef een stucadoor de romp gespoten, wat een lagen zitten er op zeg.
Ik heb de stickers warm gemaakt en er heel afgekregen.
Hopelijk plakken ze nog als de romp weer klaar is.
Foto-6SOWZUO7.jpg


Al de slechte plekken zo ver mogelijk weggeschuurd.
Foto-6NQV4XCP.jpg


Foto-BLMDE7CC.jpg


Foto-JSZIV7S8.jpg


De eerste matjes zitten er al weer op.
Foto-UGSPLLMC.jpg


Ook heb ik een aantal overbodige spantjes verwijderd.
Het stabilo en richtingsroer krijgt ook wat gaten.
Verder verwijder ik de zware stalen bouten voor het stabilo door kunstof.
Het richtingsroer gaat ook veel te zwaar de scharnieren vervang ik ook, door soepele.
Ook de zware stelbus voor de stang vervang ik.
De stuurstang kan volgens mij ook gewoon een kunstof zijn ipv. staal.

Ik weet het zijn allemaal maar grammetjes maar bij elkaar kan ik best wat besparen volgens mij.
Ik ben nu toch bezig zeg maar ;)
 
Laatst bewerkt:
Vanavond toch nog even in de schuur gedoken.

Ik heb het stabilo en het richtingsroer aan de dremel laten ruiken.
Met als gevolg 20 gram lichter.
Daar het achter in de staart is zal er voor ook minder lood in moeten, ik schat 60 gram.
Dus weer 80 gram lichter.
Ik denk dat de romp ook 20 a 30 gram lichter ga worden ( ik ben hem vergeten te wegen)
Is hij toch weer een onsje lichter.
Maar hoe krijgen ze de constuctie verzonnen.
Er zitten gewoon triplex ribben in het stabilo en een grenen neuslijst achter de balsa neuslijst.

Foto-PYUBOIHB.jpg


Foto-4IT7P7C7.jpg
 
De epoxy is intussen hard geworden, is toch altijd weer een beetje spannend. ;)
Ik kan even niet verder want ik ben met een kast bezig in mijn schuur.
Ik moet ook nog scharnieren een stuurkabel en een klein stukje witte oracover hebben.

Alfred wil jij me even een pb sturen met je mail adres?
Ik kom er zo niet uit.
 
Lekker bezig Bertus. Als je nog een stuk oracover wit nodig hebt laat maar weten. Ik heb hier genoeg liggen. Stuur ik wel een stukje op.
Hoe ga je die aansturing van het hoogteroer doen, met een gebogen bowdenkabel? De buitenkabel moet dan wel over het hele verloop goed vastgezet worden om speling / hysterese te voorkomen..

Op eBay kan je trouwens ook nog wel nieuwe stickers krijgen voor dit model
 
structuur

Vanavond toch nog even in de schuur gedoken.

Ik heb het stabilo en het richtingsroer aan de dremel laten ruiken.
Met als gevolg 20 gram lichter.
Daar het achter in de staart is zal er voor ook minder lood in moeten, ik schat 60 gram.
Dus weer 80 gram lichter.
Ik denk dat de romp ook 20 a 30 gram lichter ga worden ( ik ben hem vergeten te wegen)
Is hij toch weer een onsje lichter.
Maar hoe krijgen ze de constuctie verzonnen.
Er zitten gewoon triplex ribben in het stabilo en een grenen neuslijst achter de balsa neuslijst.

In jou geval zou ik stabilo en richtingsrour herbouwen in houtstructuur.
Idem-dito voor de vleugels.
Deze ingreep moet haalbaar zijn en zou je toestel voor 150% of meer opwaarderen.
Met profili en dergelijke is deze klus vlug geklaard.
Die mooie romp verdient het.

Aurectar
 
Ik ben het met Aurectar eens :shock: (;))

Bovendien door p deze manier te frezen heb je hem wel lichter gemaakt, maar ook een (enorm?) stuk zwakker. De bovenhuid functioneert nog wel als ligger, maar het relevante deel aan de onderkant heb je weggefreesd.

Het is een T-staart, en die krijgen bij een beetje scheve landing forse klappen en krachten te verduren.

Een nieuwe bouwen met een echte ligger en zorgen voor een goede overdracht van de krachten ligger <--> kielvlak. Veel werk is dat niet.

Dirk
 
Jullie hebben gelijk misschien dat ik in de toekomst een nieuw stabilo en vleugel bouw maar voorlopig niet.
Het stabilo is van dermate zwaar balsa gebouwd dat hij voor mij sterk genoeg is.

Vandaag heb ik het alu pijpje voor de vleugelpen weer op zijn plaats gezet.
De achterkant van het kielvlak heb ik ook weer op zijn plek gezet.
Aan de binnenvoorkant van het kielvlak en ik nog 2 strengen koolstof en een matje aangebracht.
En aan de buitenkant heb ik nog een matje aangebracht omdat ik er doorheen schuurde.
Plamuur wil ik zo weinig mogelijk gebruiken ipv gebruik ik matjes.

Foto-ETA8M6AF.jpg


Morgen maar weer schuren.
Foto-A64IUEO6.jpg
 
Dat heb ik weer.
De epoxy rond de vleugelbuis wordt niet hard.:(
Ik laat hem nog een weekje drogen/harden want ik ga er even tussenuit.
Maar zal wel uithuilen en opnieuw beginnen worden.:p
Na de vakantie gaat mijn garage leeg en kan ik de romp een keertje wit spuiten.
Dan kan ik gelijk zien hoe strak hij nu is.
Daarna kan ik hem verder afwerken.
 
Vandaag weer verder gegaan met de dg-1000.
Na nog wat schuren en plamuren heb ik hem wit gespoten.
Daarna weer geschuurd en nog wat kleine puntjes geplamuurd.
Hij is zeker nog niet strak maar ik vind het best zo.
Morgen even poetsen dan kunnen de stickers er weer op.

Hij is om te vliegen en niet voor de sier moeten we maar denken.

Foto-CZI6KWW6.jpg


Foto-ICGEKBHX.jpg


Hier zie je het lelijke plek.

Foto-BBEMVY7Q.jpg
 
Back
Top