Zelf iets maken

Nog nooit iets met helikopters te maken gehad
maar is zoiets moeilijk zelf te maken.
Het idee is ongeveer:

-Een aluminium frame zo licht mogelijk
(een soort 'U' vorm)
-2 elektromotoren (Chinook principe)
-4 of 6 AA batterijen

Hoe te sturen, kantelen motor(en) en/of toerental van
(een) motor regelen, voor draaien en vooruit/achteruit?

Wat is het ideale formaat ( te klein en de batterijen
zijn te zwaar, te groot en de batterijen zijn niet
krachtig genoeg).
 
Euh.....

het is wél exact de opbouw en manier van sturen die dat gekke Piccooz chinook dingetje ook hanteert.

Mits uitgerust met 45 graden flybar en fixed pitch IS het mogelijk. maar de kans dat iemand dit "zelf maakt" acht ik vrij klein, dat TS dit vliegend krijgt, volledig uitgesloten.
reden: om enige kans op succes te hebben, is iets meer dan alleen basis kennis vereist. En als die aanwezig was, had TTS de vragen niet gesteld, want die vallen onder de allereerste beginselen van basis kennis

Groet, Bert
 
Gaat niet werken, als je dan naar voren wilt door de voorste motor minder toeren te laten draaien, zal je niet alleen naar voren, maar ook naar beneden gaan, en de heli gaat piroetten.

Zoals Brutus meldde, als je dit soort dingen vraagt, gaat het niet lukken.

PS: om te vliegen heb je rond de 300W aan vermogen nodig per kilo, en dat gaan AAtjes gewoon NIET leveren. of je er nou 4, of 1200 neemt... de accus zelf hebben al een te hoge gewicht/vermogens verhouding.
 
Als minimaal 300W/Kg nodig is vraag ik me af
hoe het elektrisch ooit mogelijk is:

Een AA alkaline 1.5V kan korte tijd 2 Ampere leveren = 3 Watt.
Weegt 23 gram, per kilo dan 3x1000/23 = 130 Watt/kg

Een loodaccu kan bij 12V korte tijd 200 A leveren = 2400Watt
Weegt 20 Kg = 2400/20 = 120W /Kg
 
Als minimaal 300W/Kg nodig is vraag ik me af
hoe het elektrisch ooit mogelijk is:

Een AA alkaline 1.5V kan korte tijd 2 Ampere leveren = 3 Watt.
Weegt 23 gram, per kilo dan 3x1000/23 = 130 Watt/kg

Een loodaccu kan bij 12V korte tijd 200 A leveren = 2400Watt
Weegt 20 Kg = 2400/20 = 120W /Kg

Yep, en een 3 cellen Lipo van pak 'm beet 2200 mAh en 200 gram kan moeiteloos 30 A leveren bij 12 V, ofwel 360 W ofwel 1800W per kilo (en dat zijn héél voorzichtige cijfers, ze kunnen tegenwoordig nog véél meer).

En dan heb je aan een accu van 200 gram dus genoeg om een heli van bijna een kilo minstens 5 tot 7 minuten in de lucht te krijgen, met vermogen te over....

Groet, Bert
 
De accu wordt dus een Lipo type, denk ik ;)

Bij motoren zal er ook een soort van Watt/Kg ratio
zijn denk ik. Wat levert de meeste Watt/kg voor welk
type, toerental en vermogen?

Wat is beter 2 of 3 bladen rotor? Wat levert een type
rotor aan kracht(lift)/rotatiesnelheid? Wat kan een type rotor
maximaal dragen aan kg?

(geen F.A.Q voor te vinden ;))
 
Ik wil echt je enthousiasme niet temperen, maar serieus:

Het is vrijwel geen enkele serieuze modelfabrikant gelukt een goed vliegende chinook of andere tandemrotor op de markt te brengen met "normale" rotors.

Bij mijn weten Hirobo met een toestel wat heftig door electronica ondersteund word. Verder is er een hele hoop coaxiaal en 45 graden flybar spul te vinden. Maar ook dat is niet zonder slag of stoot gegaan voor die heren fabrikanten

Wat niet kan is nog nooit gebeurd, maar een dergelijk project is tot nog toe nog maar door relatief heel weinig mensen op deze blauwe bol tot een goed einde gebracht. Een helicopter, en zeker een tandemrotor, is HEEL wat meer dan twee motortjes met twee propellertjes die recht omhoog wijzen....

De vragen die je stelt, tonen aan dat je er nog maar heel weinig van weet, en dan is dit forum niet de plek om die kennis op te doen. Daarvoor zul je echt "vakliteratuur" moeten gaan lezen.

Het niveau van je vragen is van dien aard, dat je weinig antwoord zult krijgen, want ze zijn van het kaliber: hoe hard kan een auto? en je snapt dat zonder aanvullende info zoals merk en type zo'n vraag niet te beantwoorden valt.

Dat is met jouw vragen ook zo, die vallen niet zonder meer te beantwoorden.

Verdiep je eerst eens serieus in de materie, zodat je gericht vragen kunt stellen. en daar zul je wel een tijdje mee bezig zijn denk ik zo.

Niet dat het niet kan, en als je écht wilt, geef dan niet op, maar zoals je nu bezig bent.... kansloos...

Groet, Bert
 
Je kan beter gewoon een simpele beginnersheli kopen en je er helemaal in verdiepen, als je het echt leuk vind koop je een betere heli. Ik ken mijn eerste heli helemaal uit mijn hoofd (niet dat daar wat in zit ofzo ;))
 
Laatst bewerkt:
zelf iets maken kan natuurlijk.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat je naast een behoorlijke bagage aan algemene en specifieke technische kennis ook echt eerst jaren ervaring nodig hebt met alle technische aspecten van helikopters en hoe deze te vliegen met rc apparatuur en electronika.
En echt niet lullig of belerend bedoeld.... maar alle pogingen zonder bovenstaande kwalificatie zijn op voorhand al mislukkingen.
 
Geweldig idee. Als je de vakkennis hebt zo ik het zeker doen. Begin dan wel met het nabouwen van een aangeschafte heli. Weet je alle maten, kom je alle problemen tegen en kun je terugvallen op bouwtekeningen. SucessGroeten
Martin
 
@Brutus: In mijn hoofd zit nog wel wat hoor :D

Het is wel een leuk idee maar ik raad je wel aan om informatie op internet te zoeken.
 
Uit dit soort filmpjes blijkt dat het in elk
geval wel mogelijk is:

ja...maar kijk even op Hirobo Chinook
Dan zie je dat het technisch en elektronisch een bijzonder complex apparaat is. De kit van Hirobo is door beginners niet in elkaar te zetten en al helemaal niet te vliegen, staat daar te lezen. Jij wilt zonder enige kennis zo'n ding helemaal zelf ontwikkelen. Dat is dus absoluut onmogelijk.......

Zo'n Hirobo Chinook kost rond de 2500 dollar, dat geeft misschien een beetje aan wat er bij komt kijken.
 
Ook mag ik zo vrij zijn om te vragen, waarom je door al deze moeilijke processen wilt gaan ?
je heb nog nooit wat met een heli gehad (eerste post) en dan kom je met zulke complexe vragen !?

Vraag het me alleen maar af...
Vind de post van Bert wel goed omschreven :)


Groeten Ray...
 
Kan je niet gewoon beter een coax chinook kopen.
Dit zijn 2 rotors boven elkaar die zo de torsie opheffen want het frame wil de andere kant op draaien dan de rotor. Dit is makkelijker te vliegen, is stabieler en kost minder. en ik zou niet vrolijk zijn 2500 dollar binnen 3 seconden kapot is.

full

Let niet op de staartrotor, dat is een oud project.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de bemoedigende woorden.
Uit dit soort filmpjes blijkt dat het in elk
geval wel mogelijk is:
[URL="
RC Helicopter - YouTube[/URL]
[URL="
AIRWAYS RC CHINOOK - YouTube[/URL]


Absoluut niet lullig bedoeld: maar als ik hier nou een foto post van een Ferrari, en dan zeg: "zie je wel, je kunt best een auto in je achtertuin zelf bouwen...."

Neem je mij dan als autobouwer serieus?

Nee? goh.....

Dat dacht ik al, en zo serieus neem ik jou ook vanaf nu.... PLOINK!

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top