Je hebt hier zeker een punt. Eigenlijk is het verstandiger om bij de "voorgeschreven" motoren te blijven.
Ik vind het alleen jammer om een motor te laten zitten in heli waar mee ik toch niet vlieg.
Waarom vlieg je er dan niet mee??? ....... Probeer maar eens aan onderdelen te komen :confuser: Grrrrrr.
Groetjes George
Wat me trouwens opvalt is dat er heel makkelijk gesproken wordt over nitro aandelen van 30% waar "vroeger" 10 tot 15% heel normaal was.
Lopen de tegenwoordige motortjes alleen nog goed op deze hoge percentages??
Hangt er van af hoe je "verstandig" benadert: de voorgeschreven motor heeft voldoende vermogen voor 3D werk. Mischien niet voor de experts, maar je kunt in elk geval met die voorgeschreven motor al HEEL wat meer dan rustig rondvliegen

. Ik snap volledig, dat Align voor een heli van het kaliber T-rex 600 niet een minimaal motorretje voorschrijft. Maar dat wil niet zeggen dat je dat vermogen ook daadwerkelijk nodig hebt om er mee te doen wat jij er mee wilt doen. Waar je wel van uit kunt gaan is dat de afstellingen die Align adviseert, zeer waarschijnlijk niet meer kloppen. Met name max. Pitch zal wel wat minder hoog komen te liggen. Maar zolang je motor voldoende vermogen heeft om pak hem beet 8~9 graden te trekken heb je voldoende....
De Nitropercentages, ach, da's relatief. Je hebt bij veel motoren inderdaad Nitro nodig, maar meer dan 10% NODIG hebben, is iets heel anders dan "30% WILLEN want daar knalt ie zo lekker mee"....
Wil je geen Nitro, dan moet je er een Rossi in zetten.... die doen het 100% goed met 0% Nitro en 15% olie.... iedere dag, vele jaren lang. En vermogen zat....
Een OS wil wel zonder Nitro lopen, maar is dan vaak erg kritisch en neigt naar heet lopen. Niet verstandig tenzij je speciale maatregelen neemt zoals een andere carburateur (Lötterle o.i.d.)
Groet, Bert